tn-CHRISTMAS-szkoly_ponadgimnazjalne.pdf

(150 KB) Pobierz
426561359 UNPDF
Teacher’s Notes 1
CHRISTMAS – szkoły ponadgimnazjalne
by Ewelina Wojtyś
MATERIAŁY DO PRZYGOTOWANIA:
• tabelkadlakażdegouczniadotyczącapotrawświątecznychzróżnychkrajów;
• tabelkadlakażdegouczniadotyczącapoczątkówŚwiętaBożegoNarodzeniaitradycjitypowychdla
Polski;
• tabelkadlakażdegouczniaprezentującasłownictwoipunktydodyskusjidotyczącejnowychzwyczajów
bożonarodzeniowych;
TRADYCYJNE POTRAWY ŚWIĄTECZNE
TEACHER’S NOTES
Polish
traditional
food
MATERIAŁY
British
traditional
food
American
traditional
food
• tabelka dla każdego ucznia dotycząca potraw
świątecznychzróżnychkrajów
SŁOWNICTWO
ish
(herring,
carp),
red
borscht,
mushroom
or ish
soup,
sauerkraut
with wild
mushrooms
or peas
roast
turkey,
potatoes
and
vegetables,
Christmas
pudding
roast
turkey,
mashed
potatoes,
apple pie,
pumpkin
pie,
ginger
bread
• Polish traditional food: ish(herring,carp),red
borscht,mushroomorishsoup,sauerkrautwith
wildmushroomsorpeas
• British traditional food: roastturkey,with
potatoesandvegetables,Christmaspudding
• American traditional food: roastturkey,
mashedpotatoes,applepie,pumpkinpie,ginger
bread
UWAGI DLA NAUCZYCIELA
1. Nauczycielproponujestworzenielistytradycyjnych
potrawświątecznychprzygotowywanychwPolsce,
Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
Rozdaje każdemu tabelkę. W zależności od
poziomu uczniowie mogą próbować najpierw
wypełnić tabelkę samodzielnie, a potem
przedyskutować pomysły z nauczycielem. Inną
możliwością wykonania tego ćwiczenia jest
podawanieuczniomnazwdańipytaniegdzie
wpisalibykażdąznich.
BOŻE NARODZENIE W POLSCE
MATERIAŁY
• tabelkadlakażdegouczniadotyczącapoczątków
ŚwiętaBożegoNarodzeniaitradycjitypowychdla
Polski;
SŁOWNICTWO
• TRADITIONS: tosendChristmascards,towrite
letters to Santa Claus, to meet with family
members,toexchangeChristmasgreetingswith
each other ( dzielić się opłatkiem ), to give
presents,totakepartinchurchcelebrations,to
decorateaChristmastreewithbaublesandlights,
tosingChristmascarols
STRUKTURY
• What are the origins of Christmas?
• Why do people celebrate it in Poland? What
are the typical Polish customs and traditions?
© Macmillan Polska 2010
PHOTOCOPIABLE
426561359.006.png 426561359.007.png
Teacher’s Notes 2
CHRISTMAS – szkoły ponadgimnazjalne
by Ewelina Wojtyś
UWAGI DLA NAUCZYCIELA
STRUKTURY
1. Nauczycielzachęcauczniówdodyskusjinatemat
BożegoNarodzenia.Próbujedowiedziećsię,co
uczniowie wiedzą na temat początków tego
święta,polskichzwyczajówitradycji.Uczniowie
powinninotowaćpomysły,któreprzydadząsięw
następnychetapachlekcji.
• Suggested questions:
➤HowdopeopleexchangeChristmasgreetings
nowadays?Whichofthewaysdoyouprefer?
Why
➤Doweforgetaboutwhatisimportantat
Christmasbecausewefocusonspending
money? LUB Dowelosethespiritof
Christmasbecauseofourconsumerist
lifestyle?
➤IsPolishChristmasinluencedbyBritishand
Americantradition?Dowetakeoverany
customs?
TEACHER’S NOTES
ORIGINS: Christmasisaholidaycelebratedon
December25th.It’sareligiousfestival.Onthis
daywecommemoratethebirthofJesus.The
nameofthisfestivalmeans‘Christ’sMass’.
TRADITIONS: tosendChristmascards,towrite
letterstoSantaClaus, tomeetwithfamily
members,toexchangeChristmasgreetingswith
each other ( dzielić się opłatkiem ), to give
presents,totakepartinchurchcelebrations,
todecorateaChristmastreewithbaublesand
lights,tosingChristmascarols
UWAGI DLA NAUCZYCIELA
1. Nauczyciel proponuje dyskusję dotyczącą
współczesnych tradycji obchodzenia Bożego
NarodzeniawPolsce.Pytaoźródłazachodzących
zmian. Na początek może tak pokierować
dyskusją,abywyłoniłysięzniejtrzygłówne
czynniki: the possibilities of the Internet, the
rise of consumerism, the inluence of British
and American tradition.
2. Następnienauczycielrozdajekartyzniezbędnymi
informacjami.Omawiajezklasąiprosiuczniów,
żebypracującwparachodpowiedzielinapytania
umieszczonewmateriałach.Zadaniemuczniów
jestnotowaniepomysłówkolegi/koleżanki.
3. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zrela­
cjonowaniewypowiedzidrugiejosobyzpary.
POLSKIE BOŻE NARODZENIE – NOWE
ZWYCZAJE
MATERIAŁY
• tabelka dla każdego ucznia prezentująca
słownictwo i punkty do dyskusji dotyczącej
nowychzwyczajówbożonarodzeniowych;
SŁOWNICTWO
WSKAZÓWKI
• TRADITIONS: tosendChristmascards,towrite
letters to Santa Claus, to meet with family
members,toexchangeChristmasgreetingswith
each other ( dzielić się opłatkiem ), to give
presents,totakepartinchurchcelebrations,to
decorateaChristmastreewithbaublesandlights,
tosingChristmascarols
• to send greetings through the Internet rather
than by post, to spend large sums of money on
preparations and presents, to play English
carols on the radio, to watch American ilms
and cartoons on TV, to promote/adopt a
consumerist lifestyle
• Christmas decorations on window displays
• W zależności od poziomu uczniów, nauczyciel
może zdecydować, którą z poniższych tabel
wprowadzić na lekcji. Zaproponowany podział
może ułatwić mu/jej dokonanie wyboru.
Ostatecznadecyzjazależyodnauczyciela.
© Macmillan Polska 2010
PHOTOCOPIABLE
426561359.008.png 426561359.009.png
Teacher’s Notes 3
CHRISTMAS – szkoły ponadgimnazjalne
by Ewelina Wojtyś
KLASA 1
KLASA 3
TEACHER’S NOTES
• the spread of the Internet (sending
greetingsthroughtheInternetratherthan
bypost)
• the rise of consumerism (spendinglarge
sums of money on preparations and
presents)
• the inluence of British and American
tradition (playingEnglishcarolsontheradio,
watchingAmericanilmsandcartoonson
TV)
Suggested questions:
HowdopeopleexchangeChristmasgreetings
nowadays?Whichofthewaysdoyouprefer?
Why?
Doweforgetaboutwhatisimportantat
Christmas because we focus on spending
money?
TEACHER’S NAOTES
• the spread of the Internet (sending
greetingsthroughtheInternetratherthan
bypost)
• the rise of consumerism (spendinglarge
sumsofmoneyonpreparationsandpresents,
promoting/adoptingaconsumeristlifestyle,
Christmasdecorationsonwindowdisplays)
• the inluence of British and American
tradition (playingEnglishcarolsontheradio,
watchingAmericanilmsandcartoonson
TV)
Suggested questions:
➤HowdopeopleexchangeChristmas
greetingsnowadays?Whichofthewaysdo
youprefer?Why?
➤DowelosethespiritofChristmasbecause
ofourconsumeristlifestyle?
➤IsPolishChristmasinluencedbyBritishand
Americantradition?Dowetakeoverany
customs?
KLASA 2
TEACHER’S NOTES
• the spread of the Internet (sending
greetingsthroughtheInternetratherthan
bypost)
• the rise of consumerism (spendinglarge
sumsofmoneyonpreparationsand
presents,Christmasdecorationsonwindow
displays)
• the inluence of British and American
tradition (playingEnglishcarolsonthe
radio,watchingAmericanilmsandcartoons
onTV)
Suggested questions:
➤HowdopeopleexchangeChristmas
greetingsnowadays?Whichofthewaysdo
youprefer?Why?
➤Doweforgetaboutwhatisimportantat
Christmasbecausewefocusonspending
money?
➤IsPolishChristmasinluencedbyBritishand
Americantradition?Dowetakeoverany
customs?
PRACA DOMOWA
Abyumożliwićuczniomponowneużyciesłownictwa
wprowadzonegonalekcji,nauczycielmożezadać
jako pracę domową napisanie opowiadania.
Uczniowiepowinnizakończyćjejednymzdwóch
podanychponiżejzdań.
It’s the most wonderful Christmas I’ve ever had.
It’s the most extraordinary Christmas I’ve ever
had.
Limit słów ustala nauczyciel. Wskazane jest
przypomnienie uczniom zasad użycia czasów
przeszłychwopowiadaniach.
© Macmillan Polska 2010
PHOTOCOPIABLE
426561359.001.png 426561359.002.png 426561359.003.png 426561359.004.png 426561359.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin