badania AA(1).pdf

(211 KB) Pobierz
03 Wnuk.p65
Psychiatria
PRACA ORYGINALNA
tom 5, nr 4, 134–143
© Copyright 2008 Via Medica
ISSN 1732–9841
Marcin Wnuk
Koło Naukowe Diagnozy i Leczenia Uzależnień, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
Porównanie poziomu nadziei
oraz psychologicznego dobrostanu
Anonimowych Alkoholików
i studentów
Comparison the level of hope and psychological
wellbeing between Alcoholics Anonymous
and students
Introduction. The aim of this study was to examine whether students and Alcoholics Anonymous differ in
psychological wellbeing and hope. Additional aim was to verify if there is the relationships between some aspects
of involvement in Alcoholics Anonymous and hope, meaning of life as well as spirituality.
Material and methods.
Material and methods. The sample consisted of 70 participants of Alcoholics Anonymous from Poznań and
53 students from Eugeniusz Piasecki University School of Physical Education in Poznań. The following tools were
used: Daily Spiritual Experience Scale, Purpose in Life Test, Herth Hope Index, Beck Hopelessness Scale, Positive
and Negative Affect Schedule, Cantrill Ladder, some items regarding involvement in Alcoholics Anonymous.
Results.
Results. Alcoholics Anonymous in comparison to students has lower level of positive affect and higher level of
negative affect. There were no any differences between both groups in actual and expected satisfaction in life,
level of hope and hopelessness Identifying with Alcoholics Anonymous was positively related to spiritual expe-
riences and meaning of life. Noticed positive relationships between meaning of life and abstinence anniversary.
Additionally spiritual experiences positively correlated with frequency of Anonymous Alcoholics attendance and
frequency of being chairman during this kind meeting.
Conclusions.
Conclusions. 1. Alcoholics Anonymous in comparison to students have higher level of negative affect and lower
level of positive affect. 2. There were no differences between Alcoholics Anonymous and students in hope, life
satisfaction and feeling of hopelessness. 3. Identifying with Alcoholics Anonymous is positively related to me-
aning of life and spirituality. 4. Frequency of attendance to Alcoholics Anonymous and frequency of being
chairmen is correlated with frequency of spiritual experiences. Psychiatry 2008; 5: 134–143
Psychiatry 2008; 5: 134–143
key words: Alcoholics Anonymous, psychological wellbeing, hope, meaning of life, spirituality
Wstęp
Osoby uzależnione są przedstawicielami specyficz-
nej grupy badawczej. Wyniki badań potwierdzają
obniżony poziom dobrostanu jednostek uzależnio-
nych w psychicznej, fizycznej, społecznej oraz du-
chowej sferze życia, odzwierciedlając wielowymia-
rowy zasięg choroby alkoholowej oraz jej chroniczny
i postępujący charakter [1–8]. Deficyt badań porów-
nawczych w odniesieniu do osób uzależnionych, które
są uczestnikami różnych form pomocy i wsparcia,
powoduje znaczne trudności w ocenie ich skutecz-
ności. Dodatkowym problemem jest poprzeczny cha-
Adres do korespondencji:
mgr psych. Marcin Wnuk
Komputronik S.A.
ul. Wołczyńska 37 60–003 Poznań
tel.: 664 934 268, faks: (0 61) 668 00 08
e-mail: mar.wnuk@wp.pl
134
www.psychiatria.viamedica.pl
Introduction.
Abstract
Introduction.
Material and methods.
Results.
Conclusions.
114490326.003.png 114490326.004.png
Marcin Wnuk, Porównanie poziomu nadziei oraz psychologicznego dobrostanu
rakter zdecydowanej większości badań, brak meto-
dologicznej poprawności, zbyt mała próba badaw-
cza oraz fakt, że jako głównego wskaźnika powrotu
do zdrowia używa się długości abstynencji.
Wydaje się, że jedną z najskuteczniejszych metod le-
czenia alkoholizmu jest udział we wspólnocie Ano-
nimowych Alkoholików. Badania porównawcze po-
między jakością życia Anonimowych Alkoholików
a przedstawicielami innych populacji stanowią rzad-
kość. Chociaż ruch samopomocy nie prowadzi staty-
styk i jest sceptycznie nastawiony do badań mających
naukowy charakter, w literaturze przedmiotu można
odnaleźć dowody świadczące o tym, że Anonimowi
Alkoholicy nie różnią się od swoich rówieśników o po-
dobnym rozkładzie zmiennej płci satysfakcją z życia,
poczuciem beznadziejności, pragnieniem życia, jak rów-
nież odczuciem szczęścia ocenianym z perspektywy
ostatnich kilku dni życia [9]. Oprócz długości abstynen-
cji [10–12] oraz długości pobytu w ruchu samopomo-
cy [13] powrót do zdrowia osób uzależnionych od
alkoholu jest rozpatrywany w kontekście zaangażowa-
nia we Wspólnotę Anonimowych Alkoholików. Jest to
ważna grupa zmiennych, jak: częstotliwość pobytu na
mityngach [14–17], bycie sponsorem dla innego członka
ruchu [10], posiadanie sponsora [18], zaangażowanie
w realizację Programu 12 Kroków [17, 20, 21], utożsa-
mianie się ze wspólnotą Anonimowych Alkoholików,
korzystanie z zalecanej literatury, częstotliwość prowa-
dzenia mityngów, obchodzenie rocznic trzeźwości itp.
[22, 23]. W badaniach Wnuka, przeprowadzonych
wśród uczestników spotkań wspólnoty Anonimowych
Alkoholików z Poznania, korelatami jakości życia były:
staż abstynencji, liczba zrealizowanych kroków oraz dłu-
gość pobytu we wspólnocie Anonimowych Alkoholi-
ków. Długość abstynencji była pozytywnie związana
z długością pobytu w ruchu samopomocy, liczbą zre-
alizowanych kroków, liczbą poprowadzonych mityn-
gów w ciągu ostatniego roku, częstotliwością pobytu
na mityngach w ciągu ostatniego roku oraz obchodze-
niem rocznicy abstynencji [24].
Do wskaźników powrotu do zdrowia opartych na
duchowym fundamencie, które odnoszą się do jako-
ści życia i dobrostanu oraz całej gamy zmiennych od-
zwierciedlających różne aspekty zaangażowania we
wspólnotę Anonimowych Alkoholików, Galanter zali-
cza poczucie sensu życia [25]. Zgodnie z poglądem
Frankla weryfikowanym empirycznie przy użyciu Skali
Poczucia Sensu Życia (PIL, Purpose in Life Test ) nad-
używanie alkoholu bywa konsekwencją trudności
w odkrywaniu sensu życia [26–28]. Uzależnieni od al-
koholu mają mniejsze poczucie sensu życia w porów-
naniu ze studentami oraz pacjentami psychiatryczny-
mi [29, 30]. W badaniach przeprowadzonych przez
Cekierę [31] polscy uzależnieni od alkoholu uzyskali
niższy wynik na PIL w porównaniu z rezultatami gru-
py kontrolnej. Przeciwnie do wyników przedstawio-
nych badań Anonimowi Alkoholicy nie różnią się po-
czuciem sensu życia od swoich rówieśników [32], po-
licjantów, zakonnic [33] oraz studentów [34]. W nie-
których ujęciach duchowości poczucie sensu życia sta-
nowi jeden z jej najważniejszych elementów. Według
Genii [35] dobrostan egzystencjalny stanowi jedną
z dwóch składowych duchowego dobrostanu.
Zainteresowanie duchową sferą funkcjonowania osób
uzależnionych ma swoje odzwierciedlenie w wyjąt-
kowo dużej liczbie narzędzi badających różne aspekty
duchowości [36]. Jest to spowodowane przede
wszystkim filozofią lansowaną przez ruch samopo-
mocy, zgodnie z którą rozwój duchowy stanowi naj-
istotniejszy element zdrowienia z choroby alkoholo-
wej, prowadząc do poprawy jakości oraz satysfakcji
z życia [37]. Zgodnie z badaniami Wnuka duchowość
jest źródłem zaangażowania w realizację Programu
12 Kroków, wpływając pośrednio na poczucie jako-
ści życia Anonimowych Alkoholików [21]. Koncen-
tracja na duchowej sferze funkcjonowania i dążenie
do jej rozwoju skutkuje prawdopodobnie tym, że
członkowie ruchu samopomocy częściej doświadczają
przeżyć duchowych niż studenci [34].
Obok poczucia sensu życia kolejną bardzo ważną
składową sfery duchowej wydaje się być nadzieja [38].
Jest ona szczególnie istotnym czynnikiem leczącym
wśród osób chronicznie chorych, do których należy
zaliczyć uzależnionych od alkoholu [39]. W badaniach
Wnuka [40] nadzieja okazała się być zmienną pośred-
niczącą między długością abstynencji oraz długością
pobytu w ruchu samopomocy a afektem negatyw-
nym. Również wśród Uzależnionych od Seksu i Miło-
ści zanotowano związki pomiędzy nadzieją a ogólny-
mi wskaźnikami jakości życia w postaci pragnienia
życia, pasji życia, szczęścia odczuwanego z perspek-
tywy kilku ostatnich dni życia, poczucia beznadziej-
ności oraz zadowolenia z sześciu spośród dwunastu
badanych sfer życia.
W psychologii nadzieja jest postrzegana jako cnota,
cecha charakteru lub emocja [41–43] i definiowana
jako wielowymiarowa, dynamiczna siła życia charak-
teryzowana jako pewność osiągnięcia dobra, które
jest możliwe do osiągnięcia i osobiście znaczące dla
osoby mającej nadzieję [44].
Na bazie analizy cech przypisywanych nadziei w psy-
chologii, socjologii, pielęgniarstwie, medycynie, teolo-
gii i filozofii Farren i wsp. ustalili, że zawiera ona
w sobie cztery główne atrybuty: proces doświadczania,
www.psychiatria.viamedica.pl
135
114490326.005.png
Psychiatria 2008, tom 5, nr 4
proces duchowy, proces myślenia racjonalnego oraz
proces relacyjny [45]. Pierwszy z nich polega na akcep-
tacji tego, co się przydarzyło jednostce jako część jej
„bycia”. W przypadku Anonimowych Alkoholików jest
to akceptacja swojej choroby mająca odzwierciedlenie
w przyjęciu pierwszego kroku Programu 12 Kroków
poprzez przyznanie braku kontroli wobec dalszego spo-
żywania alkoholu i dotychczasowego zdeterminowa-
nia swojego życia przez alkohol, czego konsekwencją
były trudności we wpływaniu na własne losy lub zupeł-
ny brak kierowania własnym życiem.
Według Farren wymiar duchowy nadziei przejawia się
w uznaniu, że istnieje lub poczucie wiary dotyczącej
czegoś, co jeszcze nie może być udowodnione [45].
Anonimowi Alkoholicy w kroku drugim przyznają, że
ta siła działa i dzięki niej mogą powrócić do zdrowia.
Egzemplifikacją prawdziwości tego przekonania są inni
uczestnicy spotkań ruchu samopomocy, którzy dają
świadectwo temu, że dzięki oparciu swojego „trzeź-
wienia” na „sile wyżspzej”, jakkolwiek jest ona rozu-
miana, oraz innych członkach wspólnoty, ich zdrowie
psychiczne uległo znacznej poprawie. Aspekt nadziei
w postaci racjonalnego myślenia zakłada istnienie ce-
lów, przywrócenie poczucia połączenia między prze-
szłością, teraźniejszością oraz przyszłością oraz utrzy-
mania kontroli nad własnym życiem [45]. W kroku
pierwszym Programu 12 Kroków Anonimowi Alkoho-
licy przyznają się do braku kontroli nad własnym życiem
spowodowanym nadużywaniem alkoholu, która
w konsekwencji daje im możliwość wpływania i decydo-
wania o własnych losach w razie zachowania całko-
witej abstynencji.
Racjonalny atrybut nadziei dotyczy poczucia połą-
czenia z innymi. Wydaje się, że jest on podstawą
budowania jedności wspólnoty Anonimowych Alko-
holików. Dążenie do tego samego celu, podobień-
stwo doświadczeń życiowych oraz poczucie wzajem-
nego zrozumienia i zaufania jest fundamentem dla
kształtowania poczucia połączenia z innymi. Wła-
śnie wspólnota doświadczeń jest dla niektórych uza-
leżnionych czynnikiem decydującym o poszukiwaniu
pomocy w ruchu samopomocy zamiast u psycholo-
gów i psychoterapeutów, którzy opierają swoje od-
działywania na wiedzy teoretycznej.
Postanowiono sprawdzić, czy studenci różnią się od
Anonimowych Alkoholików poziomem nadziei oraz
psychologicznego dobrostanu. Mimo że w zdecydo-
wanej większości projektów stawia się hipotezy o ist-
nieniu różnic między wyróżnionymi grupami, posta-
wiono hipotezę o braku różnic w satysfakcji życia w
odczuwanym poziomie beznadziejności, poziomie
afektu pozytywnego i afektu negatywnego. Dodatko-
wym celem badania była weryfikacja założenia, że nie-
które elementy zaangażowania w ruch samopomocy
są związane z poziomem nadziei, poczucia sensu życia
oraz duchowości Anonimowych Alkoholików.
Psychologiczny dobrostan, zgodnie z koncepcją Die-
ner [46], był operacjonalizowany jako globalna oce-
na poznawcza swojego życia, z perspektywy satys-
fakcji płynącej z niego oraz liczba pozytywnych i ne-
gatywnych stanów emocjonalnych doświadczanych
przez respondentów w ciągu weekendu poprzedza-
jącego badanie. Dodatkowym wskaźnikiem dobro-
stanu był poziom poczucia beznadziejności.
Materiał i metody
W badaniach wzięło udział 70 Anonimowych Alko-
holików z Poznania, dobranych w sposób losowy,
oraz 53 studentów IV i V roku studiów z Akademii
Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Wszystkie ba-
dane osoby wyraziły zgodę na uczestnictwo w pro-
jekcie badawczym.
Wśród studentów średnia wieku wyniosła 23,5 roku
(SD [ standard deviation ] = 0,8). Kobiety stanowiły
51,9%, natomiast mężczyźni — 47,1%. Średnie wy-
kształcenie posiadało 73,1% spośród nich, podczas
gdy 26,9% miało wyższe wykształcenie.
Wśród Anonimowych Alkoholików mężczyźni stanowili
73,9%, a kobiety 26,1%. Wykształcenie podstawowe
miało 5,8% badanych, 29% — wykształcenie zawodo-
we, 46,4% — wykształcenie średnie, 18,8% — wykształ-
cenie wyższe. Średnia wieku badanych wynosiła 46,1
roku (SD = 11,57), średnia długość abstynencji — 76
miesięcy (SD = 63,42), a średnia pobytu w ruchu
samopomocy — 102 miesiące (SD = 71,38).
Użyto następujących narzędzi badawczych: Drabinka
Cantrila, Skala Pozytywnego i Negatywnego Afektu,
Skala Poczucia Beznadziejności Becka, Indeks Nadziei
Herth, Skala Codziennych Doświadczeń Duchowych,
Skala Poczucia Sensu Życia, grupa pytań odnoszących
się do zaangażowania we wspólnotę Anonimowych
Alkoholików (AA) zaczerpniętych z dwóch najbardziej
popularnych skal do badania tej zmiennej:
— w ilu mityngach uczestniczyłeś w ciągu ostatnie-
go roku?
— ile mityngów prowadziłeś w ciągu ostatniego roku?
— czy utożsamiasz się ze wspólnotą Anonimowych
Alkoholików?
— czy kiedykolwiek uczestniczyłeś w 90 mityngach
w ciągu 90 dni?
— czy kiedykolwiek byłeś sponsorem w ruchu Ano-
nimowych Alkoholików?
— czy kiedykolwiek miałeś sponsora w ruchu Ano-
nimowych Alkoholików?
136
www.psychiatria.viamedica.pl
114490326.006.png
Marcin Wnuk, Porównanie poziomu nadziei oraz psychologicznego dobrostanu
— czy kiedykolwiek obchodziłeś rocznicę abstynencji?
— czy w wyniku udziału w spotkaniach Anonimowych
Alkoholików doznałeś przebudzenia duchowego?
— czy regularnie czytasz literaturę proponowaną
przez Anonimowych Alkoholików?
— jak często bywałeś na mityngu AA podczas ostat-
niego roku?
— jak często prowadziłeś mityng AA w ciągu ostat-
niego roku? [23, 24].
Drabinka Cantrila składa się z jednego pytania i jest
powszechnie stosowaną miarą jakości życia — w przy-
taczanym projekcie zastosowano ją w dwóch warian-
tach. Pierwszy z nich stanowił odniesienie do obecnej
satysfakcji z życia, natomiast drugi odnosił się do zado-
wolenia z życia przewidywanego za 5 lat. Respondent
w 10-stopniowej skali ocenia swoje ogólne zadowole-
nie z życia. W prowadzonym przez Czapińskiego pro-
gramie „Cebula” po dwumiesięcznym odroczeniu uzy-
skano rzetelność równą 0,76 [47]. W innym projekcie
współczynnik rzetelności po przeprowadzeniu ponow-
nego badania po dwóch latach wyniósł 0,65 [48].
Skala Pozytywnego i Negatywnego Afektu składa się
z 10 stwierdzeń odnoszących się do pozytywnych sta-
nów emocjonalnych oraz 10, które dotyczą negatyw-
nego afektu. Odpowiedzi udziela się na 5-stopniowej
skali od 1 — odrobinę lub wcale, do 5 — bardzo
często. W przytaczanym projekcie respondenci oce-
niali częstotliwość swoich stanów emocjonalnych
w odniesieniu do ostatniego weekendu przed bada-
niem. Rzetelność skali waha się, w zależności od da-
nego projektu badawczego, od a = 0,86 do a = 0,89
dla jej części odnoszącej się do pozytywnych stanów
emocjonalnych oraz od a = 0,84 do a = 0,85 w sto-
sunku do jej części dotyczącej negatywnego afektu
[49, 50]. Rzetelność tego narzędzia badana metodą
test-retest wśród studentów wyniosła 0,39–0,71 [50].
Skala Poczucia Beznadziejności Becka odnosi się do
trzeciego elementu depresyjnej triady w postaci po-
znawczej — negatywnej i pesymistycznej oceny przy-
szłości [51]. Narzędzie to składa się z 20 twierdzeń,
na które respondent odpowiada twierdząco lub prze-
cząco, w zależności od tego, czy zgadza się z przed-
stawionymi twierdzeniami. Im wyższą liczbę punk-
tów uzyskuje badana osoba, tym większe jest jej po-
czucie beznadziejności. Rzetelność dla całej skali,
w zależności od populacji, na której dokonywano po-
miaru, oraz zastosowanej metody, kształtuje się
w granicach od 0,65 do 0,93 [52–54].
Indeks Nadziei Herth jest skalą wykorzystywaną do
pomiaru nadziei. Osoby badane udzielają odpowie-
dzi na 12 pytań, wyrażonych w 4-stopniowej skali
Likerta od 4 — zdecydowanie zgadzam się do
1 — zdecydowanie nie zgadzam się [55]. Skala ta
posiada zadowalające właściwości psychometryczne;
jej rzetelność w odniesieniu do populacji osób chorych
wyniosła a = 0,97 [55]. Rzetelność badana metodą
test-retest wyniosła 0,91 [55]. Rzetelność tego na-
rzędzia w przytaczanym projekcie badawczym wy-
niosła a = 0,80.
Skala Sensu Życia składa się z 20 pytań dotyczących
potrzeby sensu życia. Na każde z nich respondent
odpowiada, mając za zadanie zakreślenie pola
mieszczącego się na kontinuum między 1 a 7, gdzie
7 oznacza maksymalne nasilenie odczucia związane-
go z sensem życia, natomiast 1 — najmniejsze. Wyni-
ki oblicza się poprzez zsumowanie odpowiedzi na
wszystkie pytania. Im wyższy wynik, tym silniejsze za-
spokojenie potrzeby sensu życia, im niższy, tym więk-
sza frustracja egzystencjalna. Zakres możliwych do uzy-
skania wyników mieści się w zbiorze 20–140 punk-
tów [31]. Rzetelność tego narzędzia, mierzona współ-
czynnikiem korelacji r-Pearsona, wyniosła 0,82, z po-
prawką Spearmana-Browna — 0,90 [30]. Dla polskiej
wersji skali, przy użyciu metody test-retest w odstępie
pół roku, uzyskano rzetelność od 0,64 do 0,70,
w zależności od badanej populacji [56].
Skala Codziennych Doświadczeń Duchowych składa
się z 16 pytań. Osoba badana udziela odpowiedzi na
6-stopniowej skali od 1 — nigdy lub prawie nigdy, do
6 — wiele razy w ciągu dnia. Im większą liczbę punk-
tów uzyskuje, z tym większym stopniem duchowości
mamy do czynienia. Narzędzie to prezentuje zadowa-
lające właściwości psychometryczne. Jego rzetelność,
w zależności od populacji, plasuje się w granicach
a = 0,86–0,95 [57]. W realizowanym projekcie ba-
dawczym rzetelność wyniosła a Cronbacha = 0,94.
Wyniki
Do weryfikacji postawionych hipotez użyto pakietu
statystycznego SPSS wersja 12. W przypadku hipo-
tez mających istotnościową naturę zastosowano test
t -Studenta, natomiast w odniesieniu do hipotez za-
leżnościowych stosowano współczynniki korelacji
zgodne z typem skali, na jakich zostały wyrażone
korelowane zmienne.
Między wyróżnionymi grupami nie zanotowano istot-
nych statystycznie różnic w obecnej oraz przewidy-
wanej satysfakcji z życia, poczuciu beznadziejności
oraz nadziei. Anonimowi Alkoholicy różnili się od
studentów poziomem afektu pozytywnego oraz afek-
tu negatywnego. U studentów w porównaniu
z członkami ruchu samopomocy zanotowano wy-
ższy poziom afektu pozytywnego oraz niższy poziom
afektu negatywnego (tab. 1).
www.psychiatria.viamedica.pl
137
114490326.001.png
Psychiatria 2008, tom 5, nr 4
Tabela 1. Wartości statystyki t -Studenta w odniesieniu do porównań międzygrupowych
Table 1. Results of t -Student statistic regarding comparison between samples
Zmienne
Grupa
N
Statystyka Średnia
SD
Obecna satysfakcja z życia
A AA
70
t = 0,28
6,92
1,66
Studenci
115
7,28
1,90
Satysfakcja z życia za 5 lat
AA
70
t = 0,22
8,57
1,43
Studenci
115
8,45
1,32
Afekt pozytywny
AA
70
t = 3,87*
21,49
4,45
Studenci
115
32,99
6,81
Afekt negatywny
AA
70
t = –2,10*
21,51
7,33
Studenci
115
19,42
6,17
Poczucie beznadziejności
AA
70
t = –0,22
3,13
2,85
Studenci
115
2,91
2,77
Nadzieja
AA
70
t = –0,61
37,43
4,52
Studenci
115
37,38
3,84
*p £ 0,05; SD ( standard deviation ) — odchylenie standardowe
Tabela 2. Nadzieja a przejawy zaangażowania we wspólnotę Anonimowych Alkoholików (n = 70): wyniki
testów c 2
Table 2. Hope and involvement in Alcoholics Anonymous (n = 70): Results of t -Student statistic regarding
comparison between samples
cc cc c 2
df
p
Utożsamienie się ze Wspólnotą AA
16,48
18
0,55
90 mityngów w 90 dni
15,84
18
0,60
Obchodzenie rocznicy abstynencji
17,28
18
0,50
Posiadanie sponsora
27,53
18
0,06
Bycie sponsorem
20,86
18
0,28
Doznanie przebudzenia duchowego
25,29
18
0,11
Regularne czytanie literatury
15,46
18
0,63
*p £ 0,05
Nadzieja Anonimowych Alkoholików nie była zwią-
zana z żadnym z zastosowanych wskaźników zaan-
gażowania w ruch samopomocy (tab. 1, 5). Wskaź-
nikiem różnicującym grupę Anonimowych Alkoholi-
ków najbardziej zbliżonym do poziomu istotnego sta-
tystycznie (p = 0,06), który można potraktować jako
zaznaczenie pewnej tendencji, było posiadanie spon-
sora. Zdecydowana większość wskaźników zaanga-
żowania we wspólnotę Anonimowych Alkoholików
nie była również związana z duchowością i poczu-
ciem sensu życia (tab. 3–5). Jedynie utożsamienie się
ze wspólnotą Anonimowych Alkoholików było zwią-
zane z wyższym poziomem duchowości oraz poczu-
cia sensu życia. Ta ostatnia zmienna wiązała się
z obchodzeniem rocznicy abstynencji. Zanotowano
ponadto pozytywną korelację pomiędzy duchowo-
ścią a częstotliwością pobytu na mityngach oraz czę-
stotliwością ich prowadzenia (tab. 5).
138
www.psychiatria.viamedica.pl
AA
A A
AA
AAA
AA
A A
AAA
AA
A A
AAA
AA
A A
AAA
AA
A A
AAA
AA
A A
114490326.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin