Macdonald, Dwight - Teoria kultury masowej.pdf
(
2125 KB
)
Pobierz
79921783 UNPDF
(f)
WOIZ
"
I
,
I
G.A.Hemy,z ta.róznica'a~e byl artystajpr~ekazywal §~ indy-
,
wiag?lmL_~~!n~yn;'jec!iiQ.sj:f.9m:~podc~~-gdy He~~tywymbi~
"
Teoria ku/tury masowej
DWIGHT MACDONALD
Dwight j'ylacdollald (1906-1982)
-
amerykatiskipisarz
i
dziemlikarz, jedm
z llajwczesJliejszychbadaczy
i
krytyków
kultury masowej;'prawdopodobniepierw-
szy posluzyl sie tym okrefleJliem.Przez
pewien czas wydawal wlasnepismo "Po-
litics
".
.
, . -',
.
: bezosobowy rowar dlilmas.
- .- .'
f r--~~
Charakter kultury masowej
,,-c'Teoriakuitury
masowej"-
Hisroryczneprzyczyny i-oz~ojl(kultUry masowej por. 1800 sa
ogólnie, znane. peI1l~~S~,Roli~z.n~~Lp.o.wszechruLoiWiat~~
maly monoQol dawnej ~~z-eLR1l§y~'\Y~gzi~ailri.i6'ku!tiriY:'pfzed-
~bi;~cy znalezli zródlo dochod6w w zaspakajaniu knlrm:llnyr.h
potrzeb swiezo p_rz..ehu.dzD.Dl'ch..mas..,
a Qostep techQjki llmozliwil
rania produkcje- ksiA-z.eK._12ismohrazó.w,.muzyki i m~hlW3.Wlo&.-
~
Od mniej wiecej sm lat Kultura zachodnia jest juz wlasclWle".p'iv'
dwój
na: obejmuje zarówno tradycyjny gatunek - nazwijmy to
I
"wyzsza kultura"
- utrwalany w podrecznikach, jak "kulture-ma~ .
sowa", hurtem rzucana na.rynek. Rz<?:nieslnicykultury masbwejbd
.?awn~ juz rozwijaja dzialalnosc, poslugujac sie dawnymi formami -~
sztukL W powiesci linia prowadzi od Eugeniusza Sue 'dÓTT6ydi' .
C. Douglasa, w muzyce od Offenbacha do Tin-Pan Alley, w sztu-
,
ciach dostatecznych, .abynasyc~c !"YIl.ek.Nowoczesna technika
}EW0fZyEl~citili; nQ:;~'~ki:j.akfilm i te]~e, S;7.czcg61nie
d~rze dosroso~dOJX1as..Qw:.eg.o~.ro.h.u..l...r.11asowedystrybucji:..
.. Zjawisko jest wiec wlasciwe epoce nowoczesnej i radykalnie
.rózni sie od tego, co uwazano dotychczas za sztuke i kulture. ~Q.
prawda, ze kultUr~!,_mas..Q~lY~LllQWs,tala.
- a~Rewn~ mierze jest
rym-~_~~iSiaj -- jako pasozyWicza, rakowata narosl na WYZ§~-\
~.ik"~auwaiyH:~Iement ~nberg w
artyklITe:t1'wtlngardti
'
/i kicz
- "niezbednym warunkiem istnienia kiczu (niemiecki ter-
(
" 'c
ce od oleodruków do Maxfielda: Parrisha i Normana R6ckwella,
w architekturze od wIktorianskiego gotyku do
I
stylu TudoJów
,w podmiejskich dzielnicach. ul tUra masowa wyprac()_~al-a1,:9:~hiez ~"
swoje wlasne srodki, o które rzadko siega powaznarry:~m:xa ):0, .
'.JUm, kQmiksy, detektY1Yri$...QP-illY~n1a,
science.fi.cti.Qll~Le.1ewi3le-..~~.
( Nazywa sie to niekiedy "kultura popularn'l~'2"~~
<O
I kultura masowa jest bardziej dokladnym terminerr},b()~FYtQ-Z.I1Ja
o
min oznaczajacy kultUre masowa) jest dostep do wyzszej, w pelni
dojrzalej kulturalnej tradycji, kt6rej odkrycia, osiagniecia i samo-
wiedze kicz potrafi wykorzystac dla swoich cel6w". Zachodzi tU
I
jednak zwiazek nie taki jak pomiedzy lisciem i galezia, a raczej ta-
ki jak pomiedzy gasienica i lisciem. ~~~~~sza kul::-
I
tu!".e--nib.LI!i.eprzeW!~l,lJaq<;>~~.1.Ilicy,_~:~~wyao~y}Y?ia~-zie~-
bogacrwa,..niszczac glebe i nic-uie daj~c-jej-.w.za~ian. Zamze.ro
ja to, ze $>.LQ!J.JLIDi.~z9:!e
!
b~~os.rednio ~rty~u~111;..,masow~~2..~
!~9zyci~~ lak guma do zucia. ~M~r.znie wytwór wyzszej klllturY
'
bywa niekiedy popularny, choc zdarzasre to coraz rzadziej. 1ltt.
I
ytiec
Dickens byl nawet bardziej populam:y .Ilj~::-~~PQtqe~ny"rl1U
r
'--.'c.o,,'
.
'---
,v
" ---
przeszlosci i nie~ie-
o' -..' " ~ , --'
dy' ewoliIcja jest tak swoista, ze zd~~ sie o~-nie miecnIc wsp61-
nego_,z wyz~i.a~kultua'
_.~
'"
~"'-
'-"'/':._,_.-~..
'
'
,"
"
,-~-~-
"-,,- -
"
Tytul oryginalu:
Theory
o/Mass Culture.
Pierwodruk w: "Diogenes;' 1953, nr 3.
l,Jak to zrobilem s,am w
Teoriipopulamej kultury
{,;PolitiC:s", ]uty1944),
czes-
- ci szkicu zostaly prze~ mnie uzyte albo zastosowane w tym artykule. .
c~
',~
'
-"
/'
~'
/'--"
----
,
Prawda jest tez, ze kultura m\!sow~~jmierze
kon-
, '°,,-
<-.'"
t~ja
dawnej sztukiTudowe1 kt6ra~4o rewolucji w przemysle
,,'i
'-."--
,
',.,'
14
''''-''~,j~~~'':(~;';~Y~'"-''
<'"
~-
I
kicz,.rozwijgj~c sie,..zaczyna czerpa~..-Zc:::--s-wQlej
Dwight Macdonald
,
;~
iloria kultury masowej
-=- "
i dziej uderzajace niz podobienstwa. Sztuka ludowa wyrastala samO=.
: rzUtnie, od dolu. Stanowila spontaniczny, lokalny wYrazTIPodobati
w swoj e
J
f o.r m i e
dokladnym przeciwienstwem naszej, sluzac
propagandzie i pedagogii raczej niz rozrywce. Niemniej posiada
zasadnicze cechy kultUry masowej i te róznia ja od kultury ludo-
wej czy kultUry wyzszej: wyrabianiem jej dla ~aso'Y:egQ-_s.p-azy~ia
zajmuja sie technicy zatrudnieni przez klase panujaca; nie jest ona
wyrazem dazen ani indywidualnego artysty, ani samych zwyklych
ludzi. Podobnie jak nasza.. raczej eksploatuje niz zaspokaja kultu-
ralne potrzeby 'mas, choc cele sa raczej polityczne niz handlowe.
Jakosc jej jest nawet. nizsza: nasz gmach Najwyzszego Sadu jest
pompatyczny i bez smaku, iJJe'nle":W
rymobleon)i"stopnIu
co
planowany nowy Palac Sowietów - olbrzymi slubny tort zlozony
z kolumn i dzwigajacy na szczycie posag Lenina wysokosci osiem-
dziesieciu
stóp.
Sowieckie filmy sa o tyle nudniejsze i prymityW-
niejsze od naszych,
ze
unikaja ich nawet amerykanscy komunisci.
Dziecinny poziom p o waz n y c h sowieckich wydawnictw
poswieconych sztuce i filozofii jest nie do uwierzenia dla kogos,
kto i€h nie czytal, a co do popularnej prasy
-
mielibysmy taka,
gdyby pulkownik Mac Cormick redagowal wszystkie pisma
w Ameryce.
I
,
'i ludu, który ja ksztalrowal dla swoich potrzeb, na ogól bezÓglada-
l
nia sie na wyzsza kultUre. Kultura masowa jest na~!lIc::!.~~,.~~,g6.c=
nie. Fabrykuja ja technicy iIT..najeci przez ludzi biznesu.]ej od-
_. . .'. ,.
:biorcy sa biernymi spozywcami,..udzial ich oEranic"Za'sied~,wyhO-
'- fU pomiedzy kUPlL~1P~glli9-O.~aJ~gI2na. Wlad~Y::;~!~~l.!;Juótko
m6wiac, ek~ploatuja kulturalne pgtr~eQy_:rpas,.aby zebrac. zysk
i (albo) Utrzymac rzady swojej klasy-=-w krajach koriiiiriiscycz:-'-
nych dziala tylko ten drugi motyw. ~e to samo--iag:p-akaI~C'<
P?_tr~e!?):,-.iaJuO-tOhipoezja-Bumsa, i e k s p.1Qa~wacje, jaIu9-
robi-Ho1.~ood). Sztuka ludowa by!a W§~.!l.a}!!§'fY~uci{.lti5t4,pfY-
..watnym ogródkiem oddzielonym murami od wielkiego formalne-
go parku wyzszej kultury pan6w. Natotrliast kultura masowa"f~:.-
wala mur, udostepniajac masom skazona forme-';;VYzszefk~ltUiy
i staje ,sie przez to~parzedziem p()litycznc::jdOl1}!~aGj(pdyby~n;y
nie rozporzadzali innym materialem, charakter kultury:rp.asowej
wystarczylby, aby wykazac, ze kapitalizm daje w 'YYniku'eksploa-
tujace klasowe spoleczenstWo, a nie' harmonijna rzeczpo~PQfiJa:ja~
to
sie
niekiedy twierdzi. To samo tym wyrazniej widac.w.sowiec-
'
J"
','1.
J
!
-I
kim komunizmie i w jego szczególnym rodzaj'u kultury masowej.
Prawo Greshama w kulturze
" ".',""
"
,
,.'~'
Kultura masowa:ZSSR
_n'
-
Podzial na
sztuke
ludowa i wyzsza kulture z dosc scisle przestrze-
gana pomiedzy nimi granica odpowiadal przegrodom wzniesionym
pomiedzy zwyklymi ludzmi i arystokracja. Erupcja mas na po li-
tyczna widownie zniszczyla ten przedzial, a skutki w kulturze sa
fatalne. Po~~sztuka.Jud0--wa-mi-al-a-sw@is-t-a~tosc,
,
u.
"Wszyscy" wiedza, ze Ameryka jest krajem kultUry mas°'Yej, ale
nie kazdy mysli tak o Zwiazku Sowieckim. Na pewrio n-reKo'mu':
nistyczni przyw6dcy, z których jeden pogarliwie zauwazyl,-ze
naród amerykanski nie potrzebuje obawiac sie milujacego.pokój
sowieckiego panstwa, bo nie ma ono najmniejszej ched-pozoawEiC
, Amerykan6w ich coca-coli i komiksów. Pozostaje jednak faktem,
ze ZSSR Jest jeszcze bardziej krajem kultury ~asowej niz USA.
Trudniej to tylko rozpoznac, poniewaz ich kultura- masowa jest
knlm-
-I
;!
ra
mEowa.-ie-s..LW-11aj.le.ps~.m
.razil': Z~1)J~Qwanxm
odbiciem
A
wyzsza
kultUra, mogac dawniej lekcewazyc
tlum i starac sie trafic tylko do
cognoscenti,
musi teraz albo wspól-
zawodniczyc z kultura masowa, albo zlac sie z nia w jedno.
Ten problem ma wielka ostrosc w Stanach Zjednoczonych,
i nie tylko dlatego,
ze
pleni sie u nas kultura m~sowa.Gdyby ist-
-
~i -._,- -- -,'-'
!
i
.1
Ij
;
. ~i'
:,,!
~--- .n_16
17
I
! bYE.-l5..u1r.ru:
z~k.t:ch, sa?ie.rtelnikó_wi tUtaj j~dnak r6znice sa bar-
~wyiszei k111f1IT:Y...,
Dwight A1acdonald
lloria kultury masowej
Osmielam
sie
twierdzic, ze
znaczna, ;;;;rystycznie biorac,
czesc
ludnosci stale stoi przed wy-
borem - isc na film czy isc na koncert" czytac Tolstoja czy aetek-
tywna powiesc, ogladac starych mistrzów czy teleWiZje~.to znaczy
1
wzór ich kulturalnego zycia jest tak "otwarty",
ze'
azporowiuy.
;
,
Dobra sz.tukawspólzawodniczz kiczem,powa'zneJdee.wspól-
niala jasno okreslona kulturalna elita, masy moglyby dostawac
swój kicz, a elita swoja wyzsza
kulture
i
wszyscy
byliby zadowo-
leni. Ale linia_gLaJliQ;?:DJLJe.s.LZatan.?
kulturze swoja wszechobecnoscia, swoja brutalna,
zwycieska
i 1o s c i a. Klasy wyzsze, kt6re najpierw uzywaly go, zeby zarabiac
na niewyszukanym smaku mas i zeby panowac nad tymi masami
politycznie, doprowadzily do tego, ze instrument, kt6rym bezmysl-
nie sie posluzyly, grozi zniszczeniem ich wlasnej kulmry
(te
sama
ironie
dostrzegamy w nowoczesnej polityce, gdzie miecz najcze-
';'ff . sciej bywa oposieczny; tak
w}ec
nazizm, po,:,,"staljako narzedzie
.~.~c.._,-_:. wieI~iej burzuazji i WOjs~owych junkrów, ale w koncu uzyl i jej,
(~
-
'
zawodnicza z handlowymi fQ.'(I:illJlkaroL- i cala przewaga jest po
I .Jeg:aej s,tronie. Zdajemisie,zf? prawo Gresham:lazi:ll::i zarowno,
I kiedy chodzi o obieg monety,
#K' w
kulturze:::ztlmonC;;ta-FYPy~ha "-
dobra, QQzla.Jam:jet"ZI:O:4JJ.mte~~Lyyiecez niej ~r:-Ta
}
.--/? wlasnie przystepnosc zapewnia ki~zOWiauzy ryri~lCCiirazem
i ich jako swego narzedzIa).
l
CC~~~I
~U"'-t"fkP
.~
\.
Kultura homogeniZOWa!La.--"//
.
G{:4",,~ >C'\?
c-;-f.,
jv
,~.,-,_._~
(
utrzymuje go na niskim poziomie2. Jak powiada Clement Green-
Podobnie jak dziewietnastowieczny kapitalizm, kultura masowa
:~
"', ~~.._~,_.. -"""~-'-"'~'--""""~"""" ., ,
U-arogi'a~'a:!fi!X~znY0~.9_0}}~!!~~~El!j~I'!S.toL~EUtlJlli PYCz ~oni~p~-
'nalci tr~ud~.~~_E!a~i~i}Yets~?;.n,lSP~'" Reakcje widza na dane dzie-
'-'lo sa'jiii.z,-góry.-uwzglednioae,
berg, taka jest artystyczna wlasciwosc kiczu, ze "z.g6ryótrawi'()l!.
sztuke
dla widza i
oszczedza
mu wysilkl,!Jdostarcza mu skr6con~eL-
li
CJ!,smaku I zacIerajaca kulturalne odrebnoscl. MIesza l-!ozbeltu-
I~
.'
~,,~-~,~
;
l
je :w-szystkorazem, y{ytWarzaj~ to, co mozna nazwac ho.'-
w.:~~.pIy]1g~Tere:- zamIastzmuslc
-l
~15-ul~JJE~Cod nazwy illllego'ameryK:anskiegó-'osiagniecia,.j
(
wiqZ;a"z;e,b:Y:.~-c:!.Qi>x!.~~eJ)a
}~
,. pro.ces~~oniÓg~il~.,~t6ry
r6wn?n:ierni~ roz~ro'Yad_~~~~iny
wlasne.doznaaie. Wren-sposob,QcZYWls-
r cie Eddie Guest i
Indian /ove /yrics
sa bardziej "poetyczne'!"niz
" T.S. Eliot i Szekspir. I tak samo nasz uniwersytecki gotyk, jak
Harkness Quadrangle w Yale~jest bardziej iJi"alOWJlicz.y-niz
gotyk Chartres, a smakowita dziewczyna napacykowaaa-pg~~,Per-
ty jest bardziej seksualnie
ponetna
niz zywa naga kobieta.
.
Jezeli do tej latwosci konsumpcji dodamy latWosc;-~z'-jaka
produkuje
sie
kicz, ze
wzgledu
na jego standardowy ch.~!.~~ter,
nietrudno zrozumiec, dlaczego tak
sie
pleni. Zagraza on wyzszej
l,
sJme~n):_~_~~., Z~~I~U?~.EW~~~-=~~p~~_-?~?~n_~
n~.wlerz- \
~!!
chu. W ten SPOSÓ5IIfSZCZwartoscI, bo sadY.W3,[toscI]JHcezakla-
~i
~1
o/c::aa: odrzuca katego!:yczniedysk1.:Y..minaci~.12rz~Ciwka_k9mukol:
masowa'jest ó-ardzob;lrdzodemokra-I -
r
i
--w!ek,pomj.e.9~~mkolwiek i czymkolwiek..Wszystkowpad:lw jej
~
/TvVezmy"Life", rypowy homogenizowany magazyn o wielkim
nakladzie. Pojawia
sie
on na mahoniowych stolach w bibliotekach
bogaczy, na szklanych stolikach klasy sredniej i na przykrytych ce-
rata kuchennych stolach biedak6w. JegQJresc ~st calkowicie
hpmoge.nizowana, podobnie jak dys_tryb~ja. W tym samyill nume-
rze znajdziemy powazny'wyklad teorii atomowej i l:.Q_~p-J:.awe
,
1 ~ (
!
..
..
.
2 Powodzenie, jakim cieszy sie "Reader's Digest", ilustrujetopt;l-w().,~~
zyn ten osiagnal fantastyczny naklad
-
okolo pietnastU mi li
orio:W;:W:czym
\
-spó-
ro przypada na jego zagraniczne wydania, co wskazuje, ze kicz podoba
sie
bynaj-'
o mi-
--"--" '
-losnymjyciu ffi~Hayworth; fotografie glodnych dzieci korean-
skic0bierajacych ~dpadki w ruinachPusanu', i fotografie we~o-
wYChmodelek, pokazujacych nowe biustonosze; artykul wstepny
mniej nie tylko Amerykanom
-
po prostu obnizajac i tak plytkie formuly innych
czasopi~m. Omawiajac n~ dw6ch stronach temat, kt6ry te czasopisma omawiaja
na szesciu, "Digest" staje sie trzy razy "czytelniejszy" i trzy razy plytszy.
'
~-
,.1 8
19
-.
cl31Ja1fY,skrylllipacje)(ulmra
-
mlyn_~c.b-o~z~ z mlyn~ gladko starte.
..
Dwight Macdonald
Teoria kultury masowej
na czesc Bertranda Russella z okazji osiemdziesiatej
rocznicy
"';.
kojnie odsuwa sie ja w zapomnienie, podobnie jak jej bardziej
szczera siostre przyrodnia. Za przyklad
moga
sluzyc malarze jak
Bougereau i Rosa Bonheur, krytycy jak Edmund Clarence Sted-
man i Edmund Gosse, szkola architektury Beaux Arts, kompozy-
tOrzy
jak sp. Edward EIgar, poeci jak 8tephen Phill~ps, wreszcie
tacy powiesciopisarze, jak Alphonse Daudet, Arnold Bennett, Ja-
mes Branch CabeIl ISomerset Maugham.
Zilacze'hie ruchu awarigardy~(rozumiem przez to poet6w jak
Rimbaud, powiesciopisarzy jak Joyce, kompozytorów jak Strawin-
'ski i malarzy jak Picasso) pokgalo-iia tym; ze po 'prostU-wycofy-.
wal
sie
ze wspólzawodnictwa. Odrzucajac a~agemizm i 1;,.)l.:sa-
mym posrednio kulture masowa.;- robil rozpaczliwy wysilek, aby'
'-Qagrodzic Jakis teren, na któ!:Y.!!U!lQ.~~cz_e
urodzin i obok, na calej stronie,
fotografie
starszej kobiety dysku-
i
tujacej z graczem w baseball; okladke, która tym samym drukiem
glosi:
Nowa polityka zagraniczna, przez Johna Foster Dulles
i
Kerima:
,-""
1~/J<!"emaratonski pocalunek jest filmowa sensacja,
dziesiec kol()r<;>wych
~tron Renoira plus
pamietnik
jego syna, a zaraz calostronicowy
I
obrazek konia jezdzacego na wrotkach: Reklamy oCiyW-{sciedaja
.
. jeszcze'.wiecej pola do popisu hotnogenizujacynital~ntomredak-
1
;i!
c.,
::i
'".
--
~~.
,-
tora. Cala strone zajmuje fotografia obdartego boliwijskiego peo-
. na.szczerzacego-zeby w pijackim usmiechu- POdoiie-U§StJS:9ki
(które, jak opowiadaja nam sumienni reporterzy pana Luce, zuje,
zeby usmierzyc chroniczne bóle z glodu), a obok ogloszenie:
usmiechnieta, dobrze ubrana amerykanska matka z' dwojgiem-lad-
nych, wesolych, dobrze ubranych dzieci (naturalnie chlopiec
i dziewczynka
-
dzieci sa zawsze homogenizowane naamerykan-
skich reklamach); ogladaja z zachwytem klowna w telewizji
(RCA
Victorprzynosi wam nowy gatunek telewizji
-
supen-elewizoryz "potega
obrazu").
Peon niewatpliwie uznalby to zestawienie za pelne pi-
-Tworzyl nowe podzialy w kulturze, biorac za podstawe
-~czej intelektualn~ niz spoleczna elite.. Wysilek przyni6sl nadspo-
dziewanie dobre owoce: zawdzieczamy temu prawie wszystko, co
jest zywe w sztUce ostatnich, z grubsza biorac, piecdziesieciu lat.
Wlasciwie wYzsza kultUra naszych czasów jest niem~l ident~czna
dziala~ 'powazny---
kanterii, gdyby mógl sobie pozwolic na num~r "Life", na
co
-
z
awangardyzmem. Ruch narodzil sie wtedy (1890-1930), kiedy
~wystepowano przeciwko mieszczanskim wartosciom, zar6wno kul-
turalnie, jak po lirycznie (w paszym kraju kulturalny sprzeciw nie
pojawil
sie
przed pierwsza wojna swiatowa, totez awangarda roz-
kwitla dopiero w latach .dwudziestych). Dwa prady, wyczerpawszy
swoja realna
sile,
zlaczyly
sie
w latach trzydziestych na czas
kr6t-
ki pod egi.da komunistów, po to tylko, zeby przy koncu dekady
wsiaknac w piaski pustyni, na jakiej zyjemy dzisiaj. Rozrost hitle-
- ryzmu i rewelacja, jaka byly moskiewskie procesy, odslaniajace
pr.awdziwa
nature
nowego spoleczenstwa w Rosji, stoja li progu
obecnego okresu, kiedy to ludzie wola trzymac
sie
znanego sobie
zla, niz ryzykowac gorsze udreki przez dazenie naprzód. Chronicz-
ny stan goracej czy zimnej wojny, w jakim swiat znajduje sie od
1939 roku, równ.iez nie sprzyja ani buntowi, ani eksperymentowi
w sztUce czy polityce.
szczesliwie dla polityki Dobrego Sasiedztwa
-
pozwol.icsobie nie"
moze.
Akademizm i awangardyzm
- -.---..
'-""
-
l
demiZni, czyli staraiac sie wspólzawodniczyc przez" imitacje, upra-
Mniej wiecej od roku 1930 wyzsza kultura próbowala-h.ron.iC'~ie-
rzed zalewem kultury masowej w dwojaki sposób: liiirawhil~c-aka-
. ~iajac awan ,ard.zm, CZY~iwycofuJac
sie
ze ~sp6lza~oaiil:-~~a:~~-
gL~vt1~~~~~to..kicz-~~:
po re I~na
m~~Z~-~~~!.~~~~:
F
nu . '.z pozoru Jak prawdzIwa, ale w IstocIe ~ukt.~.Iabianytak:..s.aJJlQ
I
jak tansze kulturaln~tro.v:ar na Wtek mas. W danym moiriel\Cie
,
" "". --. . "..
umieja odróznic ja tylko awangardysci. Jedno czy d\Vapolwlenia
pózniej jej charakter' jest juz widoczny dla wszystkich.i wtedy spo"'"
2(J
.-".-". .'.-.".,. ..
~-- .
"
ar_ty.~ta.
Dwight Macdonald
Teoria kultury masowej
Urzadzono zjednoczenie
Wszystko tO nie jest podnoszeniem poziomu kultury masowej,
jak mogloby sie zdawac na pierwszy rzUt oka, ale raczej korupcia
wyzszej kultury.~if...Qgrdzie0Y-ulwu~g,a...pjz..kkz na po-
ziomie. Porównajmy powiesci Conan Doyle'a o Sherlocku Holme-
W tym nowym okresie wspólzawodnicy, jak tO ,czesto bywa
w §wiecie biznesu, lacza swoje przedsiebiorstwa. Kultura masowa
przybiera barwe dwóch odmian dawnej wyzszej kultury, akade-
mizmu i awangardy, podczas gdy te ostatnia coraz bardziefrozwad-
niaja elementy masowe. Powoli wylania sienizimna,pigoraca,
miekkawa kultura
mi(idlebrpw
która grozipograzeniemwszysrkk-
.
go w swojej lepkiej mazi. Modernizm Baubausuzaczarwr~szCie
przesaczac sie, ()cz,ywiscie\V§'Y9jej,skazonej formJe,cdonaszych--
mebli~-kafeterii, kin, elektrycznych tosterów; urzedowych-gma-
chów, drugstorów i pociagów. Popularne czasopisma wykladaja
skwapliwie i plytko psychoanalize, psychoanalityk~za~tapirekscen-
trycznego milionera jako
deus ex machina
w wielu' [iJiTI:~sh~:L~_.~_~Uot
pisze
Cocktail Party
i sztuka staje sie przebojem na BrQ?clwayu
sie, rzeczowe i bez pretensji, z udana "glebia" Dorot1}yM. Sayers,
która, nie rózniac sie zreszta w tym od wielu innych aUtorów detek-
rywnych powiesci, jest niedoszla powiesciopisarka, wiec marnuje
swój matenal i przybiera literackie-pozy. Albo wezmy stosunki po-
miedzy
Hollywoodem i Broadwayem. W latach dwudziestych by-
lYtodWie rzeczy, [iJmyprodukowano
.
dla mas
hinterlandu;teatrgral
dla wyzszych sfer Nowego Jorku. Teatr byl wyzsza kultura, glów-
nie akademickiego gatunku (Theatre Guild), ale z iskierka awan-
gardowego ognia (ruch malych czy eksperymentalnych teatrzy-
ków). Filmy byly zdecydowanie kultura masowa, najczesciej bar-
dzo zla, ale z drozdzami awangardy (Griffith, Stroheim) oraz
sztuki ludowej (Chaplin i inni aktorzy komiczni). Z powstaniem
-
filmu dzwiekowego Broadway i HolLy.:wD.fid.zbliz~sie-do...si~-
Wystawia
sie
sztuki glównie po to, zeby sprzedac prawa filmowe,
a producenci filmowi sami finansuja bezposrednio wiele sztUk.
Zjednoczenie tak standardyzowalo teatr, ze nawet dawna Theatre
Guild wydaje sie w porównaniu z nim czyms zywym, podczas gdy
po "eksperymentalnym" teatrze prawie nie zostalo sladu. A co zys-
kaly filmy? Sa bardziej wyszukane, gra aktorów jest ciensza, de-
koracje w lepszym smaku. Ale standard i tutaj siegnal: nie sa nigdy
tak okropne, jak kiedys, ale nie sa tez
nigdy
tak dobre, jak bywa-
ly. Dostarczaja wiecej rozrywki i mniej sztUki. Film w latach dwu-
dziestych niekiedy mial w sobie urok bezpretensjonalnej sztuki
ludowej albo intensywnosc wyobrazni wlasciwa awangardzie.
Dzwiek,
a z nim Broadway, sprowadzily kamere do roli instrumen-
tu notujacego obcy dla niej rodzaj, bo sztuke mówiona na scenie.
Niemy film rozporzadzal przynajmniej teoretyczna mozliwoscia
stworzenia czegos znaczacego artystycznie, nawet w granicach kul-
tury masowej. Dzwiekowy film nie rozporzadza mozliwo§cia
w takich granicach.
"
-~~-,=.,~~ ~ ...
(choc pod pewnymi wzgledami znakomita, jest na peivnó gorsza
niz
Morderstwo w katedrze,
które w niezjednoczonych latach trzy-
dziestych musialo byc subsydiowane przez WPA,zeby w ogóle
wej§c na scene).
Typowy twórca kiczu dzisiaj, }Vkazdym razie' wJ;tady~yjnych
rodzajach, jest trudnym do okreslenia specymenem. -~~e:J§~~iNz
wplywowych krytyków tak przerazajacych, jakcb.ocby. WiIIiam
yon
Phelps. Zamiast nich mamy takie bezbarwne stw~ry,jak:-Cljf-
ton Fadiman czy Henry Seidel Canby. Niedolezne numery-jakie-
gos Eddiego Guesta zostaly zastapione przez bardirefwyszuk-ine,
choc równie banalne rytmy wziete z
John Brown's-llo4Y:.T?ene~a.
Maxfield Parrish ustapil miejsca Rockwel1owi Kem,-Arthui Bris-
bane Walterowi Lippmannowi, a Theda Bara Ingridzie-ncrgman.
Mamy nawet cos, co mozna nazwac awa1)gardowym 'pompieryz-
~em (czyli podrabiana awangar.daJ, jak chocby w budynkach Ray~
_'ponda Hooda czy w ostatnich wierszach Arcbiba19~~Ma"E~Lei-:5B;
istnieje tez w literaturze pieknej akademicki awangardyzm, tak ze
10 "male", jak duze miesieczniki rozP9!"zadzaja swoimi wy-
,robnikami.
'
.
-~c_~.~.~_.~,---
'
23
Plik z chomika:
sowkotek
Inne pliki z tego folderu:
Levi-Strauss, Claude - Analiza strukturalna w językoznawstwie i w antropologii.rar
(20500 KB)
Levi-Strauss, Claude - Wprowadzenie - historia i etnologia.rar
(25835 KB)
Burszta, Wojciech J. ; Kuligowski, Waldemar - Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie (rozdział I).pdf.pdf
(13513 KB)
Hall, Edward T. - Ukryty wymiar (rozdział XI).rar
(5169 KB)
Burke, Peter - Świat na opak. Rozważania o kulturze ludowej.rar
(8236 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
_ Polski. Edytorstwo
01 Beginners Courses finnish
02 Grammar, Workbooks, Usage
02 Intermediate Courses
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin