zagadnienia_LP_OSSP.doc

(106 KB) Pobierz

SPIS ZAGADNIEŃ EGZAMINU DYPLOMOWEGO Z HISTORII SZTUKI

 

1.     Malarstwo ery prehistorycznej ze szczególnym uwzględnieniem malowideł i historii ich odkryć z Lacaux, Altamiry i z terenów Sahary.

2.     Rzeźba ery prehistorycznej ze szczególnym uwzględnieniem technik rzeźbiarskich oraz ewolucji tak zwanych Wenus paleolitycznych.

3.     Początki architektury ery prehistorycznej na przykładzie pierwszych elementów konstrukcyjnych (menhiry, dolmeny), rozwoju architektury sakralnej (?) - Stonehenge oraz pierwszych grobowców (Newgrange).

4.     Artefakty sztuki prehistorycznej na ziemiach polskich (Sobótka, Biskupin, Odry, Węsiory).

5.     Sztuka mezopotamska z uwzględnieniem geografii i uwarunkowań naturalnych – rzeźba, płaskorzeźba, gliptyka, malarstwo, architektura sakralna i świątynna, rozwój miast.

6.     Geneza i znaczenie kanonu w malarstwie i rzeźbie starożytnego Egiptu.

7.     Odkrycia archeologiczne związane ze sztuką egipską, na przykładzie prac Howarda Cartera, Jean-Francois Champolliona. Polska szkoła egiptologii oraz działalność  Kazimierza Michałowskiego.

8.     Ewolucja architektury sepulkralnej w starożytnym Egipcie – od mastaby do grobowców w Dolinie Królów.

9.     Geneza i kanon świątyni starożytnego Egiptu. Świątynia jako wyraz zróżnicowania społeczeństwa.

10. Epizod amarneński w sztuce starożytnego Egiptu, wpływ Echnatona na sztukę i religię Egiptu.

11. Sztuka minojska na przykładzie odkryć w Knossos (architektura pałacowa, malarstwo, ceramika, rzeźba) ze szczególnym uwzględnieniem działalności Artura Evansa.

12. Sztuka mykeńska (architektura obronna i sepulkralna) ze szczególnym uwzględnieniem działalności Henryka Schliemanna.

13. Style malarstwa wazowego w starożytnej Grecji z uwzględnieniem tematyki i rodzajów naczyń ceramicznych znanych w starożytnej Grecji.

14. Mecenat Peryklesa – wpływ polityka na powstanie zabudowy Akropolu.

15. Partenon jako „świątynia rzeźbiarzy”: płaskorzeźba, rzeźba pełna.

16. Zasady kompozycji rzeźby archaicznej w starożytnej Grecji. Funkcja, tematyka.

17. Zasady kompozycji rzeźby klasycznej w starożytnej Grecji. Funkcja, tematyka.

18. Wpływy greckie i orientalne w rzeźbie hellenistycznej starożytnej Grecji. Funkcja, tematyka, zjawisko pathosu, początki rzeźby alegorycznej, motyw dziecka.

19. Rozwój aktu kobiecego w rzeźbie starożytnej Grecji od techniki „mokrej szaty” do Afrodyty z Knidos Praksytelesa.

20. Geneza świątyni greckiej – od megaronu do Partenonu ze szczególnym naciskiem na zróżnicowanie planów oraz funkcji.

21. Sztuka Etrusków: architektura sepulkralna, sakralna, malarstwo.

22. Różnorodność funkcji i stosowanego materiału w rzeźbie starożytnego Rzymu, omówienie rzeźby rzymskiej pod kątem podziału na rzeźbę portretową, upamiętniającą, pomnik konny, relief historyczny, relief z sarkofagów rzymskich. Zjawisko neoattycyzmu.

23. Malarstwo rzymskie na przykładzie odkryć w Pompejach.

24. Architektura sakralna starożytnego Rzymu. Różnorodność planów świątyń rzymskich. Szczegółowa analiza Panteonu.

25. Architektura świecka starożytnego Rzymu. Architektura mieszkalna oraz użyteczności publicznej.

26. Architektura sepulkralna starożytnego Rzymu: różne typy grobowców (kolumbaria, mauzolea).

27. Sztuka wczesnochrześcijańska i znaczenie dla niej dziedzictwa antycznego. Szczegółowa analiza wczesnochrześcijańskiej bazylik pw. św Piotra w Rzymie.

28. Architektura sakralna w Bizancjum. Rola dworu i Kościoła w rozwoju sztuki. Szczegółowa analiza kościoła Hagia Sophia.

29. Malarstwo związane z kręgiem bizantyjskim: technologia powstawania ikon, motywy ikonograficzne charakterystyczne dla Bizancjum.

30. Wpływ sztuki bizantyńskiej na sztukę Europy Średniowiecznej (Europa prawosławna, Włochy, wpływy w Polsce, inspiracje współczesne – Jerzy Nowosielski).

31. Charakterystyka sztuki islamskiej: architektura pałacowa i świątynna.

32. Charakterystyka sztuki karolińskiej i ottońskiej ze szczegółową analizą kościoła św Michała w Hildesheim i kaplicy pałacowej Karola Wielkiego w Akwizgranie.

33. Rozwój rzemiosła artystycznego w sztuce romańskiej: złotnictwo, iluminatorstwo, odlewy w brązie.

34. Romańskie relikty w Strzelnie, szczegółowa analiza kolumn z kościoła norbertanek pw św Trójcy i NMP (z uwzględnieniem podobieństw krużganka z Moissac i kolumn z kościoła św Jakuba w Santiago de Compostela) i tympanonów.

35. Charakterystyka stylu romańskiego we Francji – szkoły regionalne w architekturze, płaskorzeźba, tkanina. Szczegółowa analiza kościoła Cluny III.

36. Charakterystyka stylu romańskiego we Włoszech – cechy stylistyczne, przykłady architektoniczne.

37. Architektura romańska w Polsce kształtowana pod wpływem zakonów (cystersi, norbertanki).

38. Romańskie budowle w Krakowie – rekonstrukcja Wawelu, kościoły pw św Andrzeja, Najświętszego Salwatora, Wojciecha. Wpływ przyjęcia chrześcijaństwa na rozwój sztuki romańskiej.

39. Krakowski okres działalności Wita Stwosza.

40. Cechy charakterystyczne katedry gotyckiej. Symbolika katedry, funkcja, dekoracja.

41. Charakterystyka architektury gotyckiej Anglii, Francji i Włoch.

42. Sztuka gotycka w Anglii – najważniejsze katedry, uniwersytety, charakterystyka stylu.

43. Sztuka gotycka we Francji – najważniejsze katedry, przykłady rzeźby i malarstwa, wkład Sugeriusza i Bernarda z Clairvaux.

44. Charakterystyka polskiego malarstwa w okresie gotyku. Techniki malarskie, funkcja, popularne motywy ikonograficzne.

45. Charakterystyka rzeźby gotyckiej w Polsce. Funkcja, tematyka, materiał.

46. Zabytki średniowiecznego Gdańska.

47. Mecenat Kazimierza Wielkiego i krakowskie zabytki z okresu gotyku (ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia reformy umożliwiającej finansowanie inwestycji z kasy państwa oraz analizy takich obiektów jak: założenie Wieliczki i dzielnicy Kazimierz w Krakowie, rozbudowa Lublina, Wiślicy, Sandomierza, budowa Akademii Krakowskiej, kaplicy Świętokrzyskiej przy katedrze wawelskiej, zamków w Będzinie, Ojcowie).

48. Świecka architektura europejska z okresu gotyku – ratusze, włoskie palazza, kamienice, architektura obronna (zamki, mosty, barbakany, bramy).

49. Ewolucja rzeźby sepulkralnej od antyku do gotyku.

50. Artyści między gotykiem a renesansem - cechy charakterystyczne malarstwa przedstawicieli szkoły sieneńskiej i florenckiej.

51. Twórczość malarzy niderlandzkich przełomu XV i XVI wieku: J. van Eycka, H. Boscha,       P. Bruegla, R. van der Weydena, H. Memlinga, R. Campin, H. van der Goesa.

52. Malarstwo włoskiego Quttrocenta ze szczególnym uwzględnieniem twórczości                        S. Botticellego, P. della Francesci i A. Mantegni.

 

 

 

 

 

53. Zabytki renesansowego Gdańska, ze szczególnym uwzględnieniem cech manieryzmu niderlandzkiego.

54. Nurt koloryzmu weneckiego w renesansowych Włoszech, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Giorgione, Tycjana i G. Belliniego.

55. Dzieła i cechy XV-wiecznej architektury włoskiej: F. Brunelleschi, L. B. Alberti, D. Bramante.

56. Dzieła i cechy XVI-wiecznej architektury włoskiej: A. Palladio.

57. Dzieła i cechy rzeźby renesansowej: Donatello, A. Sansovino i L. Ghiberti, A. del Verocchio.

58. Krakowski mecenat artystyczny Zygmunta Starego.

59. Renesansowa rzeźba nagrobna w Polsce – S. Gucci, B. Berrecci, J. Michałowicz z Urzędowa.

60. Twórczość Michała Anioła z uwzględnieniem cech manieryzmu w jego sztuce.

61. Renesans w architekturze polskiej: założenia magnackie (zamek Leszczyńskich w Baranowie Sandomierskim, zamek Stanisława Krasickiego w Krasiczynie), ratusze polskie (Poznań, Chełmno, Sandomierz).

62. Leonardo da Vinci jako „człowiek renesansu”.

63. Manieryzm w malarstwie europejskim: Pontormo, Parmigianino, A. del Sarto, F. Rosso.

64. Manieryzm w sztuce polskiej: ornamentyka, artyści, dzieła, analiza zabudowy Kazimierza Dolnego, Gdańska, kaplicy Boimów we Lwowie, zamku Krzyżtopór.

65. Renesans niemiecki w malarstwie: A. Dũrer, H. Holbein i Grũnewald.

66. Renesansowe malarstwo w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem portretu. Polska szkoła iluminatorstwa. Freski na zamku wawelskim.

67. Barokowe założenia pałacowo-ogrodowe na przykładzie rezydencji królewskich (Wersal, Wilanów) oraz założeń magnackich (pałac biskupów krakowskich w Kielcach).

68. Nurt jezuicki w architekturze barokowej Europy, ze szczególnym uwzględnieniem analizy kościołów Il Gesu w Rzymie i śś Piotra i Pawła w Krakowie.

69. Polskie malarstwo barokowe: portret trumienny, malarstwo D. Schulza, T. Dolabelli,           H. Hana, J. E. Siemiginowskiego, freski w pałacu w Wilanowie.

70. Mecenat artystyczny królów z dynastii Wazów (Zygmunt III Waza, Władysław IV, Jan Kazimierz Waza): sytuacja polityczna Polski, analiza zabytków: kaplica Wazów na Wawelu, kolumna Zygmunta w Warszawie, zamek królewski w Warszawie, zamek Ujazdowski, kaplica św Kazimierza w Wilnie).

71. Twórczość M. M. da Caravaggia oraz wpływ tego artysty na innych malarzy doby baroku.

72. Formy nagrobków w sztuce nowożytnej z uwzględnieniem barokowego castrum doloris.

73. Rzeźba barokowa G. Berniniego.

74. Mali mistrzowie holenderscy: P. Potter, M. Hondecoeter, P. Wouwermann, G. Terborch, W. C. Heda, M. Hobbema, S. Ruysdael, H. Avercamp.

75. Twórczość P. P. Rubensa, ze szczególnym uwzględnieniem nurtu koloryzmu w malarstwie.

76. Kameralne piękno codzienności w malarstwie Vermeera, P. de Hoocha.

77. Malarze z pracowni Rubensa: A. Brouwer, A. van Dyck, Jordaens, J. Bruegel Aksamitny, F. Snyders, D. Teniers Młodszy.

78. Wykorzystanie tematyki mitologicznej w sztuce nowożytnej: Botticelli, Santi, Cranach, Velzaquez ...

79. Wykorzystanie tematyki religijnej w sztuce nowożytnej: Santi, Vinci, Cranach, Dűrer, Rembrandt, Zurbran ...

80. Twórczość R. van Rijna, z uzasadnieniem twierdzenia: Rembrandt jako „malarz duszy”.

81. Barok w Hiszpanii: B. E. Murillo, F. de Zurbaran, J. de Ribera oraz D. Velazquez. Eskurial.

82. Malarstwo angielskie XVIII wieku: T. Gainsborough, J. Reynolds, W. Hogarth (angielskie rokoko).

83. Rokoko w malarstwie europejskim. Twórczość F. Bouchera, J. A. Watteau, F. Guardiego,    J-H. Fragonarda, P. Norblina.

84. Rokoko w architekturze europejskiej: Twórczość G. Boffranda, M. D. Pőppelmanna,                  D. Zimmermanna, B. Neumanna, G. W. von Knobelsdorfa.

85. Cechy rzeźby klasycystycznej: A. Canova i B. Thorvaldsen.

86. Klasycyzm w architekturze europejskiej (Francja, Włochy, Niemcy, Rosja), ze szczególnym uwzględnieniem analizy pałacyku Petit Trianon i paryskiego Panteonu.

87. Klasycyzm w sztuce polskiej: Łazienki, kościoły warszawskie, pomnik konny. Twórczość Canaletta, A. Brodowskiego, Bacciarellego, P. Norblina, F. Smuglewicza.

88. Greckie i rzymskie inspiracje w sztuce klasycystycznej na przykładzie wybranych dzieł malarskich, rzeźbiarskich i architektonicznych.

89. Twórczość J-L. Davida, J-F. Ingresa, Bacciarellego i Canaletta.

90. Mecenat artystyczny Stanisława Augusta Poniatowskiego (Łazienki, „Monitor”, teatr Szkoła Rycerska, obiady czwartkowe, opieka nad malarzami).

91. Malarstwo francuskiego romantyzmu - twórczość T. Gericault i E. Delacroix.

92. Nurt romantyczny w malarstwie W. Turnera, J. Constable'a i W. Blake'a. Początki malarstwa pejzażowego.

93. Twórczość malarska i graficzna F. Goyi.

94. Malarstwo akademickie i historyczne, znaczenie sztuki oficjalnej w XIX wieku (T. Couture, H. Siemiradzki, W. Gerson, J. Matejko, A. Cabanel, H. Makart, W-A. Bouguereau).

95. Nurt romantyczny w malarstwie P. Michałowskiego, H. Rodakowskiego i A. Grottgera,        J. Brandta, W. Wańkowicza.

96. Nurt realizmu w malarstwie europejskim w malarstwie G. Courbeta, C. Corota i H. Daumiera.

97. Nurt realizmu w malarstwie J. Chełmońskiego, A. i M. Gierymskich, A. Kotsisa i J. Simmlera.

98. Twórczość prerafaelitów.

99. Charakterystyka secesji europejskiej: G. Klimt, A. Gaudi, A. Beardsley, R. Lalique,             E. Schiele, J. M. Olbrich, E. Galle, A. Mucha, E. Munch).

100.         Symbolizm w malarstwie A. Bőcklina, G. Moreau i O. Redona.

101.         Twórczość Rodina i jego wpływ na rzeźbę europejską.

102.         Nabizm w malarstwie P. Serusiera, M. Denisa i E. Vuillarda.

103.         Różnorodne tendencje w malarstwie Młodej Polski.

104.         Charakterystyka wszechstronnej twórczości S. Wyspiańskiego (scenografia, dramaturgia, malarstwo, witrażownictwo, projektowanie wnętrz).

105.         Charakterystyka francuskiego impresjonizmu.

106.         Charakterystyka francuskiego neoimpresjonizmu.

107.         Charakterystyka francuskiego postimpresjonizmu na podstawie prac „Czterech Samotnych” oraz wpływ każdego z nich na późniejsze malarstwo.

108.         Historyzm w architekturze.

109.         Charakterystyka niemieckiego ekspresjonizmu.

110.         Charakterystyka francuskiego i meksykańskiego ekspresjonizmu.

111.         Twórczość W. Kandinsky'ego oraz jego znaczenie dla malarstwa drugiej połowy XX wieku.

112.         Cechy fowizmu w pracach A. Derain'a, H. Mattisse'a i M. Vlamincka.

113.         Cechy kubizmu w pracach P. Picassa, G. Braque'a, J. Grisa i F. Legera.

114.         Etapy twórczości P. Picassa.

115.         Echa kubizmu w sztuce europejskiej: M. Włodarski, F. Kupka, F. Leger. Definicja orfizmu.

116.         Charakterystyka nurtu futuryzmu włoskiego.

117.         Charakterystyka nurtu pop-artu.

118.         Charakterystyka nurtu art-deco.

119.         Polski ekspresjonizm na przykładzie prac artystów z grupy formistów polskich.

120.         Nurt konstruktywizmu w Polsce i Rosji.

121.         Nurt koloryzmu w XX-wiecznym malarstwie polskim.

122.         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin