plan_wynikowy_zasady_rachunkowosci(1).pdf

(112 KB) Pobierz
ZASADY RACHUNKOWOŚCI
ZASADY
RACHUNKOWOŚCI
PLAN WYNIKOWY
oraz
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
DLA KLASY II
TECHNIKUM EKONOMICZNE (CZTEROLETNIE)
Autorki:
mgr Anna Kuczyńska-Cesarz – nauczyciel przedmiotów
zawodowych, wicedyrektor ZSLiE nr 1 w Warszawie
mgr Monika Wilk – nauczyciel przedmiotów zawodowych ZSE
Katowice
PLAN WYNIKOWY ORAZ PRZEDMIOTOWY
SYSTEM OCENIANIA
ZASAD RACHUNKOWOŚCI
ZAŁ0ŻENIA PLANU WYNIKOWEGO:
KLASA: II
ILOŚĆ GODZIN: 76 (38 tygodni x 2 godziny/tydzień)
PODSTAWA PROGRAMOWA: kształcenia w zawodzie technik ekonomista 2302
PROGRAM NAUCZANIA: dla zawodu technik ekonomista 2302/T-5,
SP/MEN/1998.02.24
ZAWÓD: technik ekonomista 341[02] – czteroletnie technikum ekonomiczne
CELE OGÓLNE NAUCZANIA:
posługiwanie się specyficzną terminologią z zakresu rachunkowości;
kształtowanie umiejętności w zakresie prowadzenia rachunkowości w stopniu
podstawowym;
rozwijanie zainteresowań związanych z rachunkowością;
kształtowanie i rozwijanie takich cech i postaw jak: uczciwość, rzetelność,
dokładność, odpowiedzialność, samodzielność i systematyczność w działaniu;
wyrobienie nawyku ciągłego aktualizowania i doskonalenia posiadanych
wiadomości i umiejętności w procesie dalszego dokształcania lub w samo-
kształceniu.
HASŁA PROGRAMOWE:
Istota, funkcje i znaczenie rachunkowości (2 godziny).
Zasoby majątkowe - aktywa i źródła ich finansowania - pasywa (9 godzin).
Bilans. Operacje gospodarcze (8 godzin).
Konta bilansowe (13 godzin).
Podział i łączenie kont (10 godzin).
Dokumentacja księgowa (4 godziny).
Konta wynikowe (26 godzin).
Techniczne formy księgowości (4 godziny).
WSTĘPNE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:
charakteryzuje podmioty gospodarcze i ich formy organizacyjno-prawne,
posługuje się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi takimi, jak: koszt,
przychód, dochód, wynik finansowy,
odróżnia przychody, koszty, dochody,
definiuje elementy składowe aktywów i pasywów,
oblicza i interpretuje wynik finansowy.
WYMAGANIA PROGRAMOWE – ZAMIERZONE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:
posługuje się podstawową terminologią z zakresu rachunkowości;
rozróżnia elementy rachunkowości i ich wzajemne powiązania;
szacuje wyniki;
rozróżnia i klasyfikuje składniki aktywów i pasywów;
270831954.001.png
określa formy organizacyjno-prawne jednostek gospodarczych na podstawie
funduszy (kapitałów) własnych;
sporządza bilans;
rozróżnia podstawowe typy operacji gospodarczych i określa ich wpływ na
składniki bilansu oraz sumę bilansową;
sporządza, kontroluje i dekretuje wybrane dowody księgowe;
przechowuje dowody księgowe;
prawidłowo wiąże konta z bilansem (otwiera i zamyka konta);
określa zasady funkcjonowania kont bilansowych;
posługuje się zapisem podwójnym;
odczytuje treść zapisów księgowych;
sporządza oraz interpretuje zestawienie obrotów i sald;
poprawia błędy księgowe w dokumentacji oraz w urządzeniach
ewidencyjnych;
posługuje się terminologią związaną z wynikiem działalności jednostki
gospodarczej;
określa zasady funkcjonowania kont wynikowych;
ewidencjonuje operacje gospodarcze na kontach wynikowych;
stosuje zasady rozliczania kosztów w podstawowych przekrojach;
ustala wynik finansowy;
posługuje się pojedynczym zapisem powtarzanym;
prowadzi ewidencję na kontach ksiąg pomocniczych prowadzonych do kont
księgi głównej;
uzgadnia zapisy na kontach ksiąg pomocniczych z zapisami na kontach księgi
głównej;
prowadzi ewidencję chronologiczną i systematyczną;
posługuje się podstawowymi formami ewidencji.
MATERIAŁ NAUCZANIA (tematy lekcji):
I. ISTOTA, FUNKCJE I ZNACZENIE RACHUNKOWOŚCI.
1. Istota, funkcje i zasady rachunkowości.
2. Przedmiot i struktura rachunkowości.
II. ZASOBY MAJĄTKOWE - AKTYWA I ŹRÓDŁA ICH FINANSOWANIA - PASYWA.
3. Metoda bilansowa.
4. Charakterystyka aktywów.
5-6. Ćwiczenia w klasyfikowaniu aktywów.
7. Charakterystyka pasywów.
8-9. Ćwiczenia w klasyfikowaniu pasywów.
10-11. Obliczanie struktury aktywów i pasywów.
III. BILANS. OPERACJE GOSPODARCZE.
12. Ogólna charakterystyka bilansu.
13-14. Sporządzanie bilansu - ćwiczenia.
15. Operacje gospodarcze.
16-17. Określanie wpływu operacji gospodarczych na składniki bilansu oraz na sumę
bilansową.
18. Powtórzenie wiadomości z zakresu aktywów, pasywów, bilansu i operacji
gospodarczych.
19. Sprawdzian pisemny.
IV. KONTA BILANSOWE.
20. Pojęcie i formy konta.
21. Wzorcowy plan kont (Szkolny plan kont).
22. Istota, rodzaje i zasady funkcjonowania kont bilansowych.
23. Bilans początkowy i otwieranie kont.
24. Zasada podwójnego zapisu.
25-26. Księgowanie operacji gospodarczych na kontach – ćwiczenia.
27. Budowa i zadania zestawienia obrotów i sald.
28. Błędy księgowe i sposoby ich poprawiania.
29. Zamykanie kont i bilans końcowy.
30-31. Od bilansu otwarcia do bilansu zamknięcia (cykl roczny) – ćwiczenia.
32. Sprawdzian pisemny.
V. PODZIAŁ I ŁĄCZENIE KONT
33. Konta wyodrębnione z podziału poziomego.
34-35. Ewidencjonowanie operacji gospodarczych na kontach ksiąg pomocniczych i
kontach księgi głównej.
36-37. Uzgadnianie zapisów na kontach ksiąg pomocniczych i kontach księgi głównej.
38-39. Podział pionowy kont.
40. Łączenie kont.
41. Ćwiczenia z zakresu ewidencji operacji gospodarczych na kontach aktywno-
pasywnych.
42. Sprawdzian pisemny.
VI. DOKUMENTACJA KSIĘGOWA.
43. Zadania i klasyfikacja dowodów księgowych.
44. Przygotowanie dokumentów do księgowania.
45-46. Sporządzanie wybranych dowodów księgowych – ćwiczenia.
VII. KONTA WYNIKOWE.
47. Koszt, przychód, wynik finansowy – podstawowe pojęcia.
48. Istota, rodzaje i zasady funkcjonowania kont wynikowych.
49-53. Ewidencja kosztów – układ rodzajowy.
54-55. Ewidencja kosztów – układ funkcjonalny.
56-59. Ewidencja kosztów – zespół „4 i 5”.
60. Sprawdzian pisemny - ewidencja kosztów.
61. Ewidencja przychodów ze sprzedaży.
62-63. Ewidencja pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych.
64-65. Ewidencja przychodów i kosztów finansowych.
66-67. Ewidencja zysków i strat nadzwyczajnych.
68. Ewidencja wyniku finansowego.
69-71. Ustalanie wyniku finansowego księgowo i pozaksięgowo.
72. Sprawdzian pisemny.
VIII. TECHNICZNE FORMY KSIĘGOWOŚCI.
73-74. Formy i techniki księgowości stosowane w Polsce.
75. Komputerowa forma księgowości.
76. Powtórzenie wiadomości klasy II.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Literatura dla ucznia :
Kuczyńska-Cesarz A., Zasady rachunkowości, Centrum Doradztwa i Informacji
„Difin”, Warszawa 2004r.
Literatura dla nauczyciela :
1. Kuczyńska-Cesarz A., Zasady rachunkowości, Centrum Doradztwa i Informacji
„Difin”, Warszawa 2004r.
2. Borowska G., Zasady rachunkowości, WSiP, Warszawa 2002r.
3. Kuczyńska-Cesarz A., Zasady rachunkowości. Przewodnik dla nauczyciela,
WSiP, Warszawa 2001r.
4. Ustawa o rachunkowości, Dz. U. 121/94 z późniejszymi zmianami (tekst jednolity
ustawy Dz. U. 76/02).
5. Ustawy podatkowe o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych.
6. Podręcznik samodzielnego księgowania, ODDK Gdańsk 2002.
7. Szwaroj J., Drej S., Dokumenty księgowe w praktyce gospodarczej, WE Hermes,
Kielce 2002.
8. Kodeks spółek handlowych.
Środki dydaktyczne :
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, Krajowe Standardy Rachunkowości,
Zakładowy plan kont (Szkolny plan kont),
Druki, formularze, instrukcje,
Dokumentacja rozliczeń z ZUS,
Lista płac,
Zestawy ćwiczeń dla ucznia,
Zestaw foliogramów do poszczególnych jednostek lekcyjnych,
Komputerowe programy finansowo-księgowe np. Raks,
Plansze dydaktyczne,
Druki sprawozdania finansowego jednostki – bilans.
PROPONOWANE METODY PRACY Z UCZNIEM :
wykład,
pogadanka,
analiza schematu,
analiza dokumentu,
praca z tekstem,
ranking trójkątny,
dyskusja w grupach,
łamigłówka,
ćwiczenie,
gra symulacyjna,
„za i przeciw”,
metaplan,
drzewo decyzyjne,
tabela decyzyjna,
opis,
studium przypadku,
układanka.
Dobór metod nauczania uzależniony jest od treści programowych zawartych w danej
jednostce lekcyjnej oraz określonych celów do realizacji.
270831954.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin