Przykładowy program rewalidacyjno.doc

(96 KB) Pobierz
Przykładowy program rewalidacyjno – wychowawczy dla grupy

Przykładowy program rewalidacyjno – wychowawczy dla grupy


Doskonalenie umiejętności związanych z sytuacjami dnia codziennego.
- doskonalenie umiejętności samoobsługowych – mycie rąk, zębów, czesanie włosów,
- usprawnianie umiejętności spożywania posiłków – gryzienie, żucie pokarmów, spożywanie ich w pozycji siedzącej, doskonalenie umiejętności picia z kubka,
- usprawnianie umiejętności ubierania się i rozbierania – zdejmowanie i zakładanie kurtki, czapki, szalika i odkładanie ich na miejsce, zdejmowanie i zakładanie obuwia,
- wdrażanie do wykonywania czynności porządkowych – sprzątanie Sali po zajęciach, nakrywanie stołu do II śniadania, odstawianie naczyń po posiłku.
 
2. Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie oraz nawiązywania innych kontaktów społecznych.
- kształcenie umiejętności wspólnej zabawy oraz współdziałania przy wykonywaniu zadania,
- uczestnictwo w uroczystościach i imprezach szkolnych – integrowanie ze środowiskiem szkolnym.
 
3.  Kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się.
- próby wskazywania konkretnych przedmiotów i czynności na obrazach
- rozumienie prostych poleceń nauczyciela,
- czytanie bajek, wierszy, słuchanie piosenek – poszerzanie zakresu rozumianego słownictwa,
- ćwiczenia oddechowe – usprawnianie aparatu artykulacyjnego.
 
4. Usprawnianie umiejętności dokonywania  prostych operacji umysłowych.
- porównywanie i segregowanie,
- kolory, figury geometryczne,
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała.
 
5. Rozwijanie sprawności manualnych i motorycznych.
- usprawnianie małych ruchów ręki poprzez zabawy plastyczne,
- doskonalenie umiejętności motorycznych poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowe.
 
6. Doskonalenie funkcjonowania zmysłów.
- udział w codziennych zajęciach porannego kręgu,
- integrowanie wrażeń zmysłowych docierających do dziecka,
- kształcenie i doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej.

 

Przykładowy rozkład materiału dla grupy rewalidacyjno – wychowawczej na I semestr

 

Wrzesień

 

 

Tematyka

Sposób realizacji

Cele

  1. wzajemne poznawanie się, sprawdzenie możliwości psychomotorycznych uczniów. Przypomnienie struktury zajęć.

 

 

 

  1. ja i moi koledzy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. orientacja w przestrzeni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. oznaki jesieni.

 

Swobodne zabawy ruchowe, obserwowanie aktywności dzieci podczas zabaw dowolnych, spacery, zabawy na boisku, ćwiczenia z wykorzystaniem elementów met. V. Sherborne.

 

 

Zabawy ruchowe w grupie, utrwalanie imion: własnego oraz pozostałych dzieci poprzez zabawy muzyczne. Rozpoznawanie siebie i kolegów z grupy na zdjęciach. Próby rozpoznawania swoich rzeczy osobistych (buty, kurtka, przybory do mycia). Praca w ciemni. Nazywanie części ciała.

 

Ćwiczenia i zabawy ruchowe z wykorzystaniem koca, piłek, miękkich klocków. Ćwiczenia z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, lokalizowanie źródła dźwięku. Tworzenie par i zbiorów.

 

 

 

 

 

 Spacer po najbliższej okolicy. Dostosowanie odzieży do temperatury na dworze.  Poszukiwanie oznak jesieni. Zbieranie liści, kasztanów, jarzębiny – segregowanie ich. Dopasowywanie konkretu do obrazu. Ćwiczenia manipulacyjne z wykorzystaniem materiału naturalnego. Mieszanie, przesypywanie, układanie pojedynczo, robienie wzorów palcami, dłonią. Tworzenie kompozycji plastycznych z liści, kasztanów, żołędzi itp. Słuchanie piosenek o tematyce związanej z porą roku.

 

Rozwijanie sprawności motorycznych, rozwijanie poczucia bezpieczeństwa poprzez zabawy oraz wypracowanie schematu dnia.

 

 

 

 

 

Usprawnianie motoryki dużej i małej. Kształcenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi. Wodzenie wzrokiem za źródłem światła w  płaszczyznach poziomej i pionowej. Kształcenie znajomości dużych części ciała (głowa, ręce, nogi).

 

 

 

Utrwalanie pojęć przestrzennych prawo – lewo, góra – dół. Kształtowanie pojęć na, pod, z tyłu, przed. Kształtowanie pojęć określających podstawowe barwy czerwona, zielona, żółta, niebieska. Doskonalenie percepcji wzrokowej oraz słuchowej. Dostarczenie wrażeń zmysłowych wynikających ze zmiany pozycji.

 

Usprawnianie funkcji poznawczych, doskonalenie umiejętności związanych z małą motoryką – chwytanie całą dłonią, chwytanie małych przedmiotów, utrzymywanie w dłoni przedmiotu. Kształtowanie pojęć mało – dużo, jest – nie ma. Utrwalanie pojęć związanych z określaniem barw: czerwony, żółty, zielony.

 

 

 

 

 

Październik

 

 

Tematyka

Sposób realizacji

Cele

 

  1. 2. sad i ogród jesienią. owoce  i warzywa – jabłko, gruszka, śliwka, marchew, pomidor, ogórek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.4.park  jesienią.

 

 

Oglądanie i smakowanie owoców i warzyw. Zapoznanie z ich cechami zewnętrznymi: kształt, wielkość, kolor. Dostarczanie wrażeń zmysłowych. Kształtowanie pojęć poprzez poznawanie owoców i warzyw wszystkimi zmysłami: dotyk, zapach, smak. Segregowanie owoców i warzyw, segregowanie ze względu na barwę i wielkość. Przygotowanie surówki z marchewki i jabłka. Prace plastyczne z wykorzystaniem mas ciastowatych- ugniatanie, formowanie kształtów, wciskanie patyczków, ziaren itp. w masę. Zamalowywanie konturów owoców, warzyw całą dłonią.

 

Wycieczka do parku – zbieranie liści, kasztanów, żołędzi, jarzębiny. Dobieranie liści parami, segregowanie według wielkości. Uzyskiwanie odgłosów poprzez  zabawę kasztanami, orzechami, liśćmi – przesypywanie, mieszanie, stukanie, rzucanie na podłogę, stół. „nazywanie” wydobytych dźwięków.

 

 

Kształtowanie i usprawnianie funkcji poznawczych. Usprawnianie umiejętności dopasowywania obrazu do konkretu. Doskonalenie umiejętności spostrzegania. Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową. Rozwijanie sprawności z zakresu małej motoryki – chwytanie. Wdrażanie do wykonywania czynności higienicznych i porządkowych – wyrabianie nawyków związanych z higieną – mycie rąk ,mycie owoców i warzyw . Doskonalenie znajomości pojęć mały – duży, długi – krótki, twardy miękki, słodki – kwaśny. Utrwalanie znajomości kolorów.

 

 

Kształcenie i doskonalenie ruchów celowych, kształcenie poczucia sprawstwa. Różnicowanie doznań dotykowych. Doskonalenie sprawności motorycznych. Wzbudzanie zainteresowania materiałem znajdującym się przed dzieckiem - zachęcanie do podejmowania samodzielnej aktywności.

 

 

Listopad

 

Tematyka

Sposób realizacji

Cele

  1. wszystkich świętych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Jesienna pogoda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. zwierzęta domowe – nasi przyjaciele – pies, kot, papuga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. zwierzęta w zagrodzie –krowa, koń, kura.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. zwierzęta w lesie – przygotowani do zimy.

 

Wyjście na cmentarz – zapalenie zniczy. Obserwowanie płomienia z uwzględnieniem koloru i wielkości. Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem płomienia świecy. Zajęcia z żywiołem (ogień). Zwrócenie uwagi na cechy ognia – ciepły, jasny. Gaszenie ognia jako dowód panowania nad żywiołem. Prace plastyczne z użyciem ciepłego wosku.

 

 

Zabawy ruchowe z piłką na boisku szkolnym. Zwrócenie szczególnej uwagi na ubiór (kurtka, czapka, szalik, obuwie). Rozróżnianie podstawowych zjawisk atmosferycznych (słońce, deszcz, wiatr, śnieg).wskazywanie odpowiednich symboli. Zajęcia z żywiołem – wiatr. Próby naśladowania dźwięku wydawanego przez deszcz i wiatr z wykorzystaniem materiałów sypkich oraz instrumentów perkusyjnych. Ćwiczenia z zakresu samoobsługi – ubieranie i rozbieranie się. Dopasowywanie odzieży do poszczególnych części ciała.

 

 

Wycieczka do schroniska dla zwierząt. Zabawy z psem i kotem w szkole. Głaskanie ich, karmienie. Rozróżnianie odgłosów wydawanych przez zwierzęta. Kojarzenie odgłosu z obrazem. Praca z komputerem. Piosenki i wiersze o zwierzętach domowych. Wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem kawałków miękkiego materiału, futerka, włóczki, waty.

 

Oglądanie zwierząt w zagrodzie, karmienie ich, dotykanie. Kojarzenie odgłosów zwierząt z obrazem – praca z komputerem. Łączenie zwierząt z charakterystycznymi przedmiotami (krowa – mleko, kura – jajko). Smakowanie mleka oraz jajka. Poznanie ich koloru oraz konsystencji.

 

 

Wycieczka do schroniska dla dzikich zwierząt. Obserwowanie przygotowań do nadchodzącej zimy. Karmniki, paśniki. Rodzaje pożywienia dla poszczególnych zwierząt. Wspólne wykonywanie karmnika dla ptaków. Dokarmianie ich okruszkami chleba. Słuchanie odgłosów ptaków. Muzyka relaksacyjna.

Kształtowanie funkcji poznawczych. Kształtowanie umiejętności określania pory dnia . rozumienie pojęć ciemno – jasno. Wydłużanie fazy wydechu. Stymulowanie aktywności dzieci poprzez pracę z żywiołem.

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie umiejętności określania pogody poprzez wskazywanie symbolu. Określanie temperatury. Rozumienie pojęć ciepło – zimno. Doskonalenie umiejętności koncentrowania wzroku oraz uwagi na zjawisku, przedmiocie. Kształcenie umiejętności samoobsługowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie funkcji poznawczych. Kształcenie umiejętności rozróżniania zwierząt domowych. Stymulowanie zmysłu dotyku. Utrwalanie pojęć miękki, gładki. Rozwijanie sprawności motorycznych i umiejętności komunikacyjnych.

 

 

 

 

Utrwalanie pojęć mały – duży. Kształcenie percepcji wzrokowej i słuchowej. Doskonalenie umiejętności kojarzenia i dopasowywania do siebie elementów. Ćwiczenie celowości ruchów.

 

 

 

 

 

Doskonalenie funkcji poznawczych. Kształcenie pojęć. Rozumienie konieczności dokarmiania zwierząt i ptaków. Rozróżnianie na obrazkach zwierząt leśnych: sarna, dzik. Wyciszanie negatywnych emocji poprzez słuchanie muzyki relaksacyjnej.

 

 

Grudzień

 

 

Tematyka

Sposób realizacji

Cele

  1. odzież na chłodne dni – kurtka, szalik, czapka, rękawiczki, buty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. zwiastuny zimy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Święta Bożego Narodzenia

Lokalizowanie poszczególnych części ciała na sobie oraz na innych dzieciach, dotykanie dużych części ciała przed lustrem. Ćwiczenia z wykorzystaniem elementów met V. Sherbourne. Programy aktywności Knill. Zajęcia muzyczno rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych. Zimowa odzież – obserwacja. Kształcenie pojęć. Dopasowywanie konkretu do obrazu. Dopasowywanie odzieży do części ciała. Ćwiczenia manipulacyjne z wykorzystaniem suwaków, guzików, rzep, zatrzasków. Wypełnianie konturów rysunku – malowanie całą dłonią. Ćwiczenia z zakresu samoobsługi (ubieranie się i rozbieranie, zmiana obuwia).

 

Wycieczka do parku, zabawy na świeżym powietrzu. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie (lód, śnieg, mróz). Zabawy ruchowe białymi piłeczkami ping – pong przy muzyce związanej tematycznie z porą roku – „zima z misiem i Margolcią”. Swobodna zabawa różnego rodzaju dzwonkami. Uwrażliwianie dłoni bodźcami termicznymi – utrwalanie pojęć. Darcie i gniecenie papieru – kule „śnieżne”. Próby trafiania do celu.

 

Wycieczka na Stare Miasto. Obserwowanie dekoracji świątecznych. Poszukiwanie Świętego Mikołaja. Słuchanie kolęd. Zabawa plastikowymi bombkami o różnych kolorach i wielkościach. Segregowanie ich ze względu na jedną cechę. Ćwiczenia w ciemni z wykorzystaniem świeczek oraz lampek choinkowych, sztucznych ogni. Wykonanie kartek świątecznych, ubieranie choinki. Spotkanie Wigilijne – dzielenie się opłatkiem, śpiewanie kolęd, składanie życzeń świątecznych i noworocznych.

utrwalanie pojęć przestrzennych oraz pojęć z zakresu schematu ciała. Kształtowanie pojęć związanych z częściami garderoby. Kształcenie umiejętności rozpoznawania swoich ubrań. Doskonalenie umiejętności zakładania i zdejmowania czapki, szalika, kurtki – rozsuwanie i zasuwanie suwaka. Rozwiązywanie sznurowadeł i samodzielne zdejmowanie obuwia. Utrwalanie pojęć długi – krótki na przykładzie szala.

 

 

 

 

 

 

 

Utrwalanie pojęć ciepło zimno, wysoko nisko. Doskonalenie znajomości pojęć mały duży. Usprawnianie manualne oraz z zakresu dużej motoryki. Doskonalenie pamięci słuchowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stymulowanie zmysłu wzroku poprzez pracę ze światłem. Wydłużanie czasu koncentracji uwagi na bodźcu. Usprawnianie koordynacji wzrokowo ruchowej – wieszanie bombek i łańcuchów na choince. Doskonalenie funkcji poznawczych. Zapoznanie z tradycją Świąt Bożego Narodzenia. Doskonalenie umiejętności prawidłowego zachowywania się przy stole.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin