Zestawy ćwiczeń rewalidacyjnych kształtujących:- koordynację wzrokową,- ruchową, - słuchową, - dotykową, - orientację przestrzenną, - orientację w schemacie ciała,- ćwiczenia usprawniające pracę rąk KSZTAŁTOWANIE KOORDYNACJI WZROKOWO– RUCHOWEJDobra koordynacja wzrokowo– ruchowa jest niezbędną dyspozycją do nauki pisania.Rozwijaniu koordynacji wzrokowo– ruchowej służą dwie grupy zabaw przeznaczone usprawnianiu dużej i małej motoryki. Możemy je nazywać zabawami oko– ręka.W obu grupach tych zabaw chodzi o kształtowanie tej samej umiejętności podporządkowania czynności ruchowych kontroli wzroku, przy równoczesnym wytwarzaniu zharmonizowanych pod względem siły, dynamiki i kierunku schematów ruchowych.Podporządkowaniu czynności ruchowych kontroli wzroku mogą służyć różnorodne zabawy zręcznościowe np.:- zabawy manipulacyjne: koralami, kamykami, kasztanami- napełnianie pojemników, przesypywanie z jednego pojemnika do drugiego, wyjmowanie i wkładanie przedmiotów- manipulacja oburęczna: mieszanie łyżką, napełnianie kubeczka, nawlekanie korali różnej wielkości na sznurek- piętrzenie i segregowanie klocków drewnianych- rzucanie krążka na krążek- nie wypuszczanie piłki poza koło- rzucanie do celu: obręczy, kosza, tarczy- kręgleKSZTAŁTOWANIE KOORDYNACJI SŁUCHOWEJ- wydawanie dźwięków na różnych instrumentach (cymbałki, grzechotki, tamburyno) - zachęcanie dziecka do reagowania na dźwięki obrotem głowy, gałek ocznych, poruszeniem ręki- rozpoznawanie odgłosów zwierząt - rozpoznawania przedmiotów na podstawie dźwięków (pęk kluczy, garnek, klocki drewniane, szklanka, folia itp.) - rozpoznawanie osób na podstawie barwy głosu - dobieranie w pary przedmiotów o jednakowym brzmieniu - np. puszki słuchowe - rozróżnianie tempa w połączeniu z zabawą ruchową - szybko - bieg, wolno - marsz - zabawa w "głuchy telefon" - tworzenie wyrazów na tę samą sylabę - segregowanie obrazków wg pierwszych głosek KSZTAŁTOWANIE KOORDYNACJI DOTYKOWEJĆwiczenia percepcji dotykowej na materiałach sypkich, lejących i o konsystencji kisielu, celem dostarczania różnych doznań dotykowych:- woda – wkładanie rak do miski z wodą, dotykanie, moczenia, chlapanie- materiały sypkie – wkładanie rąk do woreczków z różną zawartością; groch, fasola, ryż- substancje o konsystencji kisielu – wkładanie rąk do pojemnika z kisielem, (żelem)- substancja o konsystencji pianki – zanurzanie rąk w piance do golenia lub do włosów (po każdym ćwiczeniu myjemy i wycieramy ręce dziecka)ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PRACĘ RĄK I DŁONI- dotykanie rąk i dłoni różnymi fakturami( płaska ,śliska, szorstka)- otwieranie i zamykanie dłoni- pocieranie i klaskanie - zgniatanie różnych przedmiotów np. papieru, gąbki , folii aluminiowej - mieszanie dłońmi w misce z kasztanami , grochem , kaszą - wkładanie dłoni dziecka do kisielu , cukru , śmietany itp.- malowanie dłońmiĆWICZENIA KSZTAŁTUJĄCE ŚWIADOMOŚĆ W SCHEMACIE CIAŁĄ I ORIENTACJĘ PRZESTRZENNĄ- Uświadamianie schematu własnego ciała – uczniowie siadają naprzeciw siebie i wykonują polecenia: popraw włosy, obrysuj dłonią kształt twarzy, dotknij czoła, skroni, chwyć się za ucho, wskaż oczy, wygładź brwi, zamknij i otwórz powieki, zamrugaj oczami, dotknij czubek nosa, dotknij brody- Obrysowywanie części ciała - Witanie się ze sobą poszczególnych części ciała np. ręka-ręka, noga- noga - Ćwiczenia w określaniu stosunków między przedmiotami - Ćwiczenia graficzne, np.: "szlaczki na kartkach" - Zabawy dydaktyczne, np.: loteryjki, układanki - Układanki klockowo-obrazkowe. - Układanki geometryczne z klocków - Segregowanie figur geometrycznych wg barwy, kształtu, wielkości - Tworzenie różnych układów figur geometrycznychOpracowały: Ewa Karwacka i Marzena DrwalBydgoszczZespół Szkół Specjalnych nr 31
Toudulenna