program(1).doc

(92 KB) Pobierz
Opracowała mgr Anna Bilska

 

Opracowała mgr Anna Bilska

 

 

 

RAMOWY PROGRAM ZAJĘĆ Z ZAKRESU

REWALIDACJI OGÓLNOROZWOJOWEJ

w roku szkolnym 2004/2005

ukierunkowany na korygowanie deficytów rozwojowych

i wyrównywanie braków w wiadomościach

i umiejętnościach.

 

 

             

 

Aby cele powołania klasy integracyjnej mogły być zrealizowane konieczne jest wprowadzenie dodatkowych zajęć z zakresu rewalidacji dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Wyrównywanie braków w zakresie intelektualnym i psychoruchowym dzieci spowodowanych zaburzeniami somatycznymi, psychicznymi i środowiskowymi (lub powstałych na skutek dysfunkcji rozwojowych ) jest

podstawowym , ale nie jedynym celem zajęć rewalidacyjnych.

Są również to również zajęcia wspierające proces dydaktyczny. Utrwalanie materiału nauczania z zakresu poszczególnych edukacji stwarza szansę, aby dzieci niepełnosprawne osiągnęły wszystko, na co je stać.

Zajęcia rewalidacyjne mają ponadto na celu budzenie u dzieci wiary we własne możliwości i kształtowanie motywacji do przezwyciężania trudności.

Program zajęć przeznaczony jest dla pięcioosobowej grupy dzieci

rozpoczynających naukę w szkole i uczęszczających  do tej samej klasy integracyjnej.

 

 

WYRÓWNYWANIE NIEDOBORÓW I ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH

 

Usprawnianie motoryki i doskonalenie sprawności manualnej.

 

I.  Wdrażanie do prawidłowego poruszania się:

 

·       Poruszanie się po schodach „noga za nogą”, sprawne bieganie po podłożu równym i zróżnicowanym itp.

·       Ćwiczenia wyrabiające pewność siebie w poruszaniu się po wąskich przejściach, wychodzeniu na pewna wysokość, przeskakiwanie przeszkód.

·       Łączenie ćwiczeń ruchowych z elementami koncentrowania uwagi, gry i zabawy zręcznościowe, np. rzuty do celu lewą i prawą ręką, rzuty piłką do celu, rzucanie piłek do siebie i łapanie ich, rzuty dowolne i do celu z odległości dowolnej i określonej, zabawy stolikowe; bierki, pchełki.

 

II.   Ćwiczenia ruchowe o charakterze relaksacyjnym i usprawniającym. Mają one na celu rozluźnienie rąk w stawach barkowych, łokciowych i nadgarstkowych. Stopniowe przechodzenie do ćwiczeń kształcących precyzyjne ruchy rąk.

1.    Ilustrowanie ruchami: lotu ptaka, otrzepywanie rąk z wody, nawijanie wełny na kłębuszek, gra na różnych instrumentach, zgniatanie papierów.

 

2.    Ćwiczenia rozmachowe połączone z doskonaleniem technik plastycznych (malowanie farbami przy pomocy pędzla, palcami, malowanie kredkami, flamastrami, rysowanie):

·       Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru,

·       Malowanie form kolistych,

·       Malowanie form falistych, np. fale morskie,

·       Malowanie dużych konturów rysunków,

·       Malowanie palcem kół, linii poziomych, pionowych (prysznice, chmurki, skoki ptaszka) z zachowaniem kierunku od lewej do prawej,

·       Rysowanie wewnątrz wyciętego koła dookoła brzegów formy: palcem na sucho, palcem moczonym w farbie, kredką lub ołówkiem.

 

3.    Modelowanie w plastelinie:

·      Lepienie prostych kształtów wymagających wałkowania całą dłonią (kule, wałeczki, rogaliki, węże) a następnie palcem wskazującym

·      Wałkowanie cienkich wałeczków z plasteliny i obwodzenie nimi figur geometrycznych, kwiatków (od prostych do bardziej skomplikowanych kształtów)

·      Układanie z wałeczków plasteliny figur geometrycznych, kwiatów itp.

·      Nakładanie plasteliny na wzór postaci ludzkiej (głowa, szyja, tułów, ręce, nogi)

·      Lepienie postaci zwierząt, ludzi ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe – głowa, tułów, nogi.

 

4.    Wyrywanie i naklejanie:

·      Przerywanie papieru według linii prostej, kolistej,falistej.

 

5.    Nawlekanie koralików (przy pomocy sztywnego drutu).

 

6.    Wycinanie nożyczkami (nauka posługiwania się nożyczkami):

·      Wycinanie po linii prostej narysowanej (trawka, paseczki)

·      Wycinanie bez linii narysowanej / na zasadzie linii

·      Wycinanie kwadratu, trójkąta i prostokąta po linii, po liniach kropkowanych.

 

Doskonalenie sprawności grafomotorycznej

 

1.  Ćwiczenia prawidłowego chwytania narzędzia pisarskiego.

2.  Doskonalenie rysunku:

-         ekspresja kierowana: rysowanie według schematu ze zwróceniem uwagi na czytelność rysunku,

-         ekspresja swobodna: wyrażanie uczuć środkami plastycznymi.

 

3. Doskonalenie orientacji na płaszczyźnie:

-         rysowanie  linii (prostych, ukośnych) po określonym śladzie

-         pełne wypełnianie konturów obrazków bez wychodzenia poza linię (próby takiego wypełniania)

 

4. Ćwiczenia umiejętności graficznych:

·       kolorowanie obrazków z jednoczesnym ćwiczeniem precyzji ruchów , dbanie o trzymanie się w konturach,  obwodzenie po śladzie, pogrubianie konturów, wypełnianie konturów rysunku, przerysowywanie konturów rysunku przez kalkę techniczną, stemplowanie

·       rysowanie kwadratów, trójkątów, prostokątów – odręcznie, po kratkach i za pomocą linijki,

·       wykonywanie szlaczków opartych na ruchu ciągłym a potem przerywanym, rysowanie szlaczków z elementami liter, bez linii, później w liniaturze rozszerzonej, a następnie na wąskich liniach z zachowaniem ciągłości i kierunku zgodnego z kierunkiem pisma, odwzorowywanie znaków litero podobnych,

·       pisanie po śladzie kropkowanym, kreskowanie.

 

 

 

Kształtowanie i doskonalenie orientacji przestrzennej

 

I. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała

 

1. Doskonalenie orientacji w schemacie ciała przez wskazywanie i nazywanie u siebie i drugiej osoby poszczególnych części ciała.

2. Ćwiczenia w formie zabawowej utrwalające pojęcia w zakresie orientacji przestrzennej, czyli wykonywanie poleceń, np. weź prawa ręką łyżkę, kopnij piłkę lewą nogą, ułóż prawą ręka klocki, przesuń lewa nogą klocek; itp.

(P. Dennison – wybrane ćwiczenia).

3. Układanie z puzzli postaci ludzkich.

4. Dorysowywanie brakujących elementów na rysunku postaci ludzkiej.

 

II. Ćwiczenia orientacji w przestrzenni, rozpoznawanie ich stron

1. Doskonalenie orientacji stronnej w odniesieniu do osoby stojącej naprzeciwko.

2. Kierowanie przy pomocy pojęć: prosto, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu drugą osobą, tak, aby dotarł do określonego miejsca.

3. Układanie przedmiotów i obrazków wg wskazówek: po prawej, po lewej, na dole, na górze, pod, nad, obok, przed, za.

4. Rozpoznawanie pojęć: wielkości, kształtu i ciężaru w otaczającym świecie rzeczy, roślin, zwierząt i ludzi.

5. Rozpoznawanie kierunku ruchu w stosunku do siebie i innych oraz ocena odległości przez np. rzuty piłką.

6. Budowanie w przestrzeni wieży, mostów i innych konstrukcji z klocków, organizowanie zabaw organizacyjnych i konstrukcyjnych przy użyciu klocków.

 
Ćwiczenia orientacji w czasie

1. Rozpoznawanie pojęcia czasu, zegara, dnia, nocy, tygodnia, miesiąca, roku, pór roku.

2. Rozpoznawanie pojęć: szybko, wolno, zatrzymanie ruchu z liczeniem.

 

Doskonalenie integracji zmysłowej

 

1. Rozpoznawanie przedmiotów dotykiem.

2. Rozpoznawanie i nazywanie zapachu i smaku.

·       Uwrażliwianie na bodźce smakowo-węchowe podczas poznawania przedmiotów (dotyczy głównie produktów spożywczych),

·       Wdrażanie do zróżnicowania smaku produktów spożywczych (słodki, słony, kwaśny, gorzki),

·       Wdrażanie do różnicowania zapachu (miły, nieprzyjemny)

3. Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, wskazywanie źródła dźwięku.

 

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

 

1. Rozpoznawanie na obrazkach przedmiotów i czynności oraz werbalizacja (rozpoznawanie treści obrazków w krótkich ekspozycjach).

2. Dobieranie par jednakowych obrazków wg stopnia trudności (obrazki stanowią identyczne pary, obrazy stanowią różne odmiany tego samego rodzaju, te same przedmioty, ale przedstawione w inny sposób).

3. Składanie obrazka z rozciętych elementów, dobieranie części do całego obrazka. Układanie puzzli.

4. Wskazywanie na rysunkach różnic i podobieństw, wykrywanie niedorzeczności w treści obrazków.

5. Ćwiczenia na materiale geometrycznym:

·       dowolne manipulowanie figurami,

·       różnicowanie figur pod względem kształtu, barwy, grubości, wielkości,

·       wyszukiwanie figur jednakowych i podobnych.

 

6. Dobieranie par jednakowych form geometrycznych (kwadrat, trójkąt, prostokąt). Kompozycje z figur geometrycznych.

7. Układanie obrazków i przedmiotów w szeregu wg kolejności w jakiej były pokazywane.

8. Kończenie zaczętych rysunków.

9. Ćwiczenia w opanowaniu wzrokowym liczb.

10. Wyszukiwanie takich samych kształtów liter bez nazywania w rozsypance literowej.

11. Wyszukiwanie takich samych liter.

 

Kształtowanie i usprawnianie analizy i syntezy słuchowej

oraz koordynacji ruchowo – słuchowej i ruchowo – słuchowo - wzrokowej

 

1. Rozpoznawanie różnych odgłosów z najbliższego otoczenia:

 

·       różnicowanie odgłosów: darcia papieru, plusku wody, uderzania w stół, w szklankę, tykanie zegara,

·       wskazywanie źródła dźwięku (gwizdek, klaśnięcie, uderzenie w stół itp.) przy zasłoniętych oczach,

·       rozpoznawanie kolegów po głosie.

 

2. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:

- wzory graficzne wprowadzane są zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Do poszczególnych wzorów dobrane są odpowiednie piosenki.

ETAPY ĆWICZEŃ:

-próba samodzielnego odtwarzania ruchem rytmu piosenki,

-demonstracja i omówienie wzoru – znaku piosenki,

-skojarzenie elementów wzrokowych bądź słuchowych wiążących się z treścią piosenki i ze znakiem graficznym,

-wodzenie palcem po wzorze,

-odtwarzanie wzoru w powietrzu,

-odtwarzanie wzoru w powietrzu z pamięci,

-odtwarzanie wzoru przez wodzenie palcem po stole i na tackach z piaskiem,

- malowanie pędzlem na kartce,

zapis w zeszycie liniowym ołówkiem, a później długopisem. Zajęcia kończy zabawa z piosenką.

 

3. Tworzenie wyrazów na określona głoskę.

4. Podział zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby:

q       Wydzielanie wyrazów ze zdania, liczenie wyrazów, odkładanie odpowiedniej liczby klocków lub rysowanie kółeczek i kreseczek (prowadzący mówi zdanie, dziecko liczy wyrazy i zaznacza klockami),

q       Dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym wystukiwaniem lub wyklaskiwaniem,

q       Liczenie sylab – zaznaczanie patyczkami,

q       Porównywanie liczby sylab w różnych wyrazach,

q       Wskazywanie na obrazku przedmiotów na określoną sylabę,

q       Tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby,

q       Rozpoznanie w wyrazie określonej sylaby i ustalenie miejsca jej położenia (pierwsza, ostatnia, środkowa),

q       Synteza sylab podanych ze słuchu,

q       Synteza głosek podanych ze słuchu,

q       Analiza i synteza wyrazu i zdania.

5. Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów:

q       Podawanie wyrazów zaczynających się od podanej głoski,

q       Wybieranie obrazków, których nazwy kończą się albo zaczynają od podanej głoski,

q       Wyodrębnianie ostatniej głoski z nazwy obrazka,

q       Rozpoznawanie głoski powtarzającej się w wyrazie.

 

Komunikacja językowa

1.    Wzbogacanie słownika biernego i czynnego poprzez:

 

·       Zabawy z rówieśnikami

·       Słuchanie wypowiedzi innych osób

·       Słuchanie utworów literackich, słuchanie i oglądanie bajek, filmów, spektakli teatralnych

·       Wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów

·       Swobodne i kierowane wypowiedzi na dany temat

·       Poszerzanie słownictwa i rozumienie pojęć typu: pojutrze, wyżej, niżej, kwadrans, przybory szkolne

 

2. Wdrażanie do budowania kilkuzdaniowej wypowiedzi spójnej i logicznej:

 

·       Opowiadanie ilustracji, opisywanie przedmiotów przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela

·       Wskazywanie związków przyczynowo-skutkowych

·       Samodzielne opowiadanie treści krótkiej czytanki, tekstu

·       Wyodrębnianie głównych postaci i zdarzeń w utworach literackich

·       Swobodne wypowiadanie się na dowolny temat

·       Opowiadanie przebiegu czynności przy wykonywaniu prostych zadań (np. opowiedz jakie czynności trzeba wykonać, aby zaparzyć herbatę w klasie?).

3. Kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu:

 

·       Zachęcanie dziecka do zadawania pytań na interesujący temat

·       Układanie pytań do ilustracji

·       Podtrzymywanie spontanicznych rozmów prowadzonych przez dziecko

·       Wskazywanie poprawnie zbudowanych zdań pod względem gramatycznym

 

 

USPRAWNIANIE TECHNIK SZKOLNYCH

 

Utrwalanie znajomości liter,  różnicowanie samogłosek

i spółgłosek:

 

·       Kojarzenie głoski z literą

·       Dobieranie par jednak...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin