Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym(1).doc

(25 KB) Pobierz
Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym

Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym

 

Nauka czytania jest obecnie jednym z najważniejszych zadań edukacyjnych przedszkola mającym przygotować wychowanków do nauki szkolnej. Wyróżnia się najczęściej cztery podstawowe grupy metod początkowej nauki czytania, a mianowicie:

 

1.      Metody synetyczne

 

Należą do najstarszych metod nauki czytania. Ich istotą jest przechodzenie od elementu (literka) do całości (wyraz, zdanie).

a). w metodzie alfabetycznej (sylabizowanie) nauczyciel wyuczał dzieci na pamięć poszczególnych liter alfabetu, następnie dzieci przystępowały do czynności składania tych liter w sylaby, a z powstałych sylab tworzyły się wyrazy.

b). w metodzie fonetycznej nauka czytania wiodła od poznania samogłosek, później spółgłosek, spółgłosek następnie ich odpowiedników literowych, do umiejętności czytania poprzez tworzenie sylab a z nich wyrazów.

c). w metodzie sylabowej nauka czytania przebiegała w kilku fazach:

    1. poznanie zgłosek samogłoskowych (a, e, i, o, u, y)

    2. poznanie zgłosek złożonych z dźwięku spółgłoskowego spółgłoskowego

        i samogłoskowego

    3. poznanie zgłosek, w których samogłoska wyprzedza spółgłoskę

 

2.      Metody analityczne

 

Istotą tych metod jest połączenie analizy słuchowej z analizą wzrokową.

 

a.)    w metodzie wyrazowej naukę czytania rozpoczynano od zapoznania dziecka z określonym wyrazem w połączeniu z ilustracją poprzez słuchanie jego brzmienia

b.)   metoda zdaniowa wychodziła od zrozumienia tekstu. Zdanie stanowiło jednostkę językową tworzącą logiczną całość

 

3.      Metody analityczno – syntetyczne

 

Metody te są uznawane za najbardziej skuteczne. Wykorzystują proces analizy (wyodrębniania z określonej całości odpowiednich części składowych, w tym przypadku wyodrębnianie z wyrazów liter) oraz syntezy (tworzenie nowych całości z poszczególnych części składowych, w tym przypadku tworzenie nowych wyrazów z poznanych liter). Wyróżniamy trzy odmiany metod analityczno – syntetycznych:

·         metoda analityczno – syntetyczna o charakterze fonetycznym

·         metoda analityczno – syntetyczna o charakterze wzrokowym

·         metoda analityczno – syntetyczna o charakterze funkcjonalnym

 

4.      Metody globalne

 

Metody globalne to nauka czytania, w której wyraz, część zdania lub zdanie są poznawane jako całościowy obraz graficzny.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin