KAZIMIERZ PRZERWA-TETMAJER: POEZJE WYBRANE (BN)
oprac. Julian Krzyżanowski
CZŁOWIEK I PISARZ
Tetmajer urodził się w 1865 r. w Galicji, na Podhalu, w Ludźmierzu. Uczył się w gimnazjumi studiował na uniwersytecie w Krakowie. Drukował już w 1886 r., ale uwagę szerszego grona zwrócił w konkursie na wiersz ku czci Mickiewicza (1889) i Kraszewskiego (1890), gdzie sędzią był Asnyk.
Z powodów finansowych wyjechał do Warszawy, gdzie pracował w dziennikach. Jeździł do Lwowa, Krakowa, od dziennika do dziennika. Był w Niemczech, we Włoszech, Francji. W 1899 r. (gdy pisał swój biogram dla czeskiego tłumacza) przebywał w Szwajcarii.
Ojciec poety, Adolf, uczestniczył w powstaniu listopadowym, przyjaźnił się z Sewerynem
Goszczyńskim. Po utracie majątku osiadł w Krakowie. Pisał drobne wierszyki. Jego syn z pierwszego małżeństwa to Włodzimierz, z drugiego – Kazimierz. Matka Kazimierza, Julia z Grabowskich, po utracie majątku prowadziła pensjonat w Krakowie, a potem w Zakopanem. Była siostrą Wandy Żeleńskiej, żony kompozytora i matki Boya. Włodzimierz Tetmajer (brat Kazimierza) był malarzem, działaczem politycznym i społecznym, pisarzem. W Bronowicach stworzył dworek i zamieszkał tam z żoną – chłopką.
Kazimierz już w latach 1891-1900 wydał wiele dzieł:
· 4 serie Poezji (czołowy liryk podolski)
· 2 tomiki drobnych utworów prozą (Melancholia, 1899 i Otchłań, 1900)
· 2 powieści (Anioł śmierci, 1898 i Zatracenie, 1897)
· drobne teksty drukowane w gazetach, np. relacje z wycieczek w Tatry
Kazimierz Tetmajer cierpiał na neurastenię i kompleks niższości. Poza tym był bardzo wrażliwy na krytykę, co też świadczy o kompleksie niższości. Miał problemy finansowe, które trochę zelżały po sukcesie drugiej serii poezji. Zależało mu na przychylnych recenzjach, które sprzyjały popularności, a więc były częściej wydawane.
Sporo pieniędzy wydawał na:
· podróże (od 1894 r.) do Europy zachodniej,
· kobiety (miłość wielka i nieszczęśliwa).
Życie erotyczne pisarza odbiło się w jego poezji:
· cykl trzech pisanych gwarą Listów Hanusi do „pana z miasta”, Jerzego; do tego motywu powraca w Na Anioł Pański biją dzwony i Źródle;
· plotka wiąże powieść Anioł śmierci z narzeczeństwem Tetmajera z Laurą Rakowską; motyw powtarza się w wierszu Do, którego tytuł autor zmienił na Z dawnej przeszłości oraz w innych lirykach – żalu za utraconą miłością (różne od erotomańskich wyznań).
Wiek XX przyniósł kolejne wydania:
· dalsze serie Poezji, od V do VII (1905, 1910, 1912);
· 3 dramaty wierszowane (Zawisza Czarny, 1901, Rewolucja, 1906 i Judasz, 1917);
· proza (Na Skalnym Podhalu, 1903-10 i Legenda Tatr, 1912);
· powieści współczesne i historyczne pisane dla zarobku (Zatracenie, czyli dalsza część Anioła Śmierci, Król Andrzej, Gra fal, Koniec epopei, Romans panny Opolskiej z panem Główniakiem);
· nowele.
W 1924 r. wyszło zbiorowe wydanie Poezji (seria VIII), ale okres ten zamknął się w 1912 r.
jubileuszem pisarza – po którym wydano Na Skalnym Podhalu (1914) z pięknymi ilustracjami oraz wydanie zbiorowe Poezji z serii II do VII, z pominięciem I i okolicznościowych Poezji
współczesnych (1906), bo taka była wola autora.
Po wybuchu wojny Naczelny Komitet Narodowy (NKN) pozyskał pisarza do redagowania gazety zakopiańskiej „Praca Narodowa”. NKN wydał mu broszurę O żołnierzu polskim 1795-1915 i tomik wierszy patriotycznych Cienie (czytywane chętnie w legionach Piłsudskiego).
Włodzimierz Tetmajer i Tadeusz Boy Żeleński umieścili poetę w sanatorium z powodu jego manii prześladowczej – uważał ich dotąd za osobistych wrogów.
Po roku wyleczono go i mógł działać w ramach Komitetu Obrony Spisza i Orawy w celu obrony granic polskich przed imperialistami czeskimi, w czasie ich ustalania. Powstała broszurka O Spisz, Orawę i Podhale (1919).
Ostatnie 20 lat życia spędził w warszawskim Hotelu Europejskim, którego właściciel, książę Czetwertyński, zapewnił mu dożywotnie utrzymanie, a rada miejska Bydgoszczy przyznała mu zasiłek. Mieszkał z synem (ur. 1901 r., matka Izabela Dębowska). Z syna nie poeta, ale chuligan, terroryzujący starego kalekę. Gdy syn zmarł w 1933 r., ojciec nie wierzył w jego śmierć i ciało syna musiano zabrać siłą z mieszkania. Poza tym pisarz miał kataraktę (zaćma – choroba oczu).
Tetmajer zmarł 18 styczna 1940 r., w Szpitalu Dzieciątka Jezus (bo hotel zajęli okupanci).
KULTURA LITERACKA MODNEGO POETY
W 1887 r. Tetmajer debiutował poematem prozą Illa i wierszowaną Allegorią. Pierwsze dwie serie wierszy wydał swoim nakładem. Przy wznowieniach część wierszy wyrzucał, a w ich miejsce wstawiał nowe.
Wzory, z jakich czerpał:
· Mickiewicz i Słowacki (co widać gł. w serii I czy w cyklu liryków Qui amant nawiązujących do W Szwajcarii lub w Achillesie);
· docenił Teofila Lenartowicza trenem po jego śmierci;
· zauważył wielkość Wyspiańskiego;
· tłumaczył fragmenty Księgi Wyjścia o Mojżeszu i Iliady – o Achillesie
· interesował się w młodości Byronem i Shelleyem, Goethem i lirykami Heinego
· nie był obojętny wobec liryki fr. – parnasizm i symbolizm (Kwiat symboliczny w s. I, Albatros w s. II, Rzeka mistyczna, Łąka mistyczna, Potok symboliczny, Symbol w s. III)
· Kwiaty zła Baudelaire’a w przekładzie Adama M-skiego i Antoniego Langego wyszły w 1894 r.
KATASTROFISTA – PIEWCA PRZEŻYTYCH – HEROLD WOLNOŚCI
Konflikty pod koniec XIX wieku:
· polityczne: kocioł bałkański;
· społeczne: rozwój klasy robotniczej, osiągnięcia cywilizacyjne, ruch socjalistyczny jako wyraz rosnącej samowiedzy robotnika, organizująca się politycznie klasa chłopska;
· 1 maja 1980 stłumiony był krwawo w Galicji, w 1892 wybuchł bunt łódzki;
· powstała Polska Partia Socjalistyczna i Polska Partia Socjalno-Demokratyczna.
W pierwszych dwóch tomach Poezji Tetmajer oddał te stosunki polityczno-społeczne:
· Wody (s. I) – rozrachunek zbuntowanych mas ludowych z posiadaczami zamczysk i pałaców; powódź wiosenna to symbol przewrotu społecznego;
· W Nowy Rok (1892) (s. II) – motto z Reduty Ordona Mickiewicza: „dzieło zniszczenia w dobrej sprawie jest święte jak dzieło tworzenia”, apokaliptyczna wizja „rumaka zniszczenia” (konie Apokalipsy), rewolucji światowej, która odnowi oblicze ziemi;
· zagłada jest konsekwencją stosunków realnych, dopełnienia się miary zła, nie ma już powodzi, ale potop i wybuchy wulkanów – Tetmajer jako pierwszy katastrofista;
· druga część z retorycznymi zwrotami („ru...
olcia1400