Temat:
Poznajemy Pismo święte: Pan Bóg zawsze przebacza grzechy, jeśli ludzie żałują i przepraszają.
Temat: Poznajemy Pismo święte: Pan Bóg zawsze przebacza grzechy, jeśli ludzie żałują i przepraszają.
Cele lekcji:
Uczeń:
A)
- zna fragment Pisma świętego Łk 7, 36 – 50
- zna kobietę, która przeprasza Pana Jezusa,
- wie, że Pan Jezus kocha ludzi, którzy żałują i przepraszają Go za brudne serce,
- wie, że pan Jezus kocha również jego, i czeka na jego prośbę o przebaczenie,
- wie, że znakiem prośby o przebaczenie jest jego przystąpienie do sakramentu pokuty,
B)
- rozumie, że kiedy ksiądz czyni znak krzyża nad nim, to Pan Bóg mu przebacza ( oczyszcza jego serce)
- opowie na podstawie wiersza, komu przebacza Pan Jezus,
- potrafi przeprosić Pana Jezusa przystępując do Sakramentu Pokuty
C)
- wybierze rysunki, które przedstawiają wydarzenia z życia Pana Jezusa,
- opowie znane mu wydarzenia ( cuda) z życia Pana Jezusa,
- przedstawi w formie rysunku usłyszany tekst Pisma świętego,
- widzi potrzebę częstej spowiedzi świętej,
D)
- wybierze sobie rolę i wcieli się w nią,
- opowie, co czuje podczas spotkania z Przebaczającym Jezusem.
Metody:
- animacyjna – teatrzyk, list, pogadanka, żywe obrazy,
- poglądowa – znak przebaczenia
- plastyczna
Środki:
- księga Pisma świętego, tekst wiersza „Spowiedź”,
- pacynki, kredki, kartki formatu A 4,duże białe serce,gumki,
- obrazki przedstawiające sytuacje z życia Pana Jezusa i inne nie związane.
Tok lekcji:
1. Przygotowanie do zajęć:
- Piosenka (ustalona) zapowiadająca rozpoczęcie zajęć np. „Króluj nam Chryste”
- Przywitanie się n-la z uczniami;
- Przygotowanie do modlitwy:
§ rozłożenie białej serwetki, ustawienie krzyża, zapalenie świecy, przyjęcie właściwej postawy;
- Wspólna modlitwa: Dziękuję Ci, Panie, że możemy modlić się do Ciebie.Dziękujemy, że dajesz nam czas, w którym będziemy uczyli się o Twoim przebaczeniu: „Ojcze nasz”.
2. Powtórzenie wiadomości - praca z obrazami – przypomnienie znanych już fragmentów Pisma Świętego.
Kat. rozkłada obrazy (symboliczne rysunki np. ryby i chleb, burza na jeziorze, stągwie do wina i inne nie związane z Panem Jezusem), każdy uczeń wybiera jeden i opowiada, z jakim wydarzeniem z życia Pana Jezusa jest ten obraz powiązany ( załącznik).
3. Przekaz nowych treści:
Teatrzyk: katecheta (zakłada na rekę pacynki) : Zapraszam was do do wysłuchania i obejrzenia teatrzyku. Poznajcie się: to jest Tata i jego syn Jaś.
Jaś: ojej! Co ja teraz zrobię, połamało się drzewo, na którym tato zabronił się bujać. Nie słuchałem go, chciałem pokazać kolegom...
Już wiem!! Schowam złamaną gałąź i nikt nie zauważy...( chowa patyki)
Tato: Jasiu, czy pamiętasz o moim zakazie. Nasze drzewo owocowe jest stare i jeśli będziesz się bujał, to się złamie.
Jaś: tak....,ale(skruszony) tato.... ja przepraszam,ale .. ja Ciebie nie posłuchałem... chciałem pokazać Pawłowi.......
Tato: i...?
Jaś: bujałem się i gałąź pękła, PRZEPRASZAM! TO SIĘ WIĘCEJ NIE POWTÓRZY, ja już będę Cię słuchał!
Tato: poniewąż widzę, że jestes szczery, żałujesz,i sam się przyznałeś, przebaczę CI,....ale w przyszłości,pomyśl, co robisz i co złego może z tego wyniknąć!
Jaś: przepraszam, już nie będę! (tuli się do taty)
LIST. katecheta pokazuje uczniom kopertę: Znowu dostaliśmy list. W tym liście są słowa jezusa skierowane do Ciebie i do mnie. Posłuchajcie, co Jezus nam dzisiaj mówi ( w kopercie znajduje się Fragm. Ewangelii Łk 7, 36 – 50).
Katecheta czyta list: Łk 7, 36 – 50
Aktywizacja:
Dzieci próbują w swoim zeszycie narysować usłyszaną scenę wymieniając w rozmowie jak największą liczbę zapamiętanych szczegółów. (jeśli trzeba, katecheta czyta tekst ponownie).
np.: Ujrzeliśmy właśnie Jezusa, do którego zbliżyła się grzeszna kobieta. Łzami obmyła Mu stopy, wytarła włosami wytarła i namaściła wonnym olejkiem. Pan Jezus jej przebaczył wszystko, dlatego, że oto prosiła i szczerze żałowała. Każdy z nas może znaleźć się w tej chwili blisko Niego. Pomyśl, kim jesteś na tym obrazie?
Uczniowie kolejno podchodzą do stołu i wypowiadają się, np.:
· Jestem włosem. Jakim? Długim, wycieram łzę.
· Ja jestem dzieckiem. Czy możesz opowiedzieć nam o nim? Tak, to jest wesoła dziewczynka, która siedzi przy stole z Panem Jezusem. Przyszłaś tutaj sama? Nie, z całą moją rodziną.
· Chcę być kolacją. Jaką kolacja? Tą kolacją, którą jadł Pan Jezus
· Na tym obrazku jestem Faryzeuszem. Jak czuje się Faryzeusz? Ja cieszę się, że mogę gościć Jezusa u siebie i że On przebacza.
"Ojcze nasz" (można chwycić się za ręce) .
Chrystus nam przebacza - dlaczego? po co? - odwołuję się do wypowiedzi, które padły w trakcie katechezy. Uczniowie wiedzą, o co chodzi. Podkreślają radość płynącą ze spotkania z Jezusem przebaczającym.
- Posłuchajcie wiersza „Spowiedź”:
„W tek kapliczce, starej, krzywej
Jest Pan Jezus frasobliwy.
Podparł główkę, smutny siedzi,
Ptaszki przyszły do spowiedzi.
Najpierw przyszedł kogut – złośnik,
I kłótliwy i nieznośny,
Mówi: Dużo nagrzeszyłem,
dziesięć razy dziś się biłem.
A Pan Jezus pełen smutku,
Mówi: Popraw się, kogutku.
Po kogutku przyszła kurka
Najgłośniejsza wśród podwórka:
- Byłam pyszna i wyniosła,
Chwaliłam się, że jajko zniosłam.
- Nie rób tego po raz drugi,
Bo nie będziesz mieć zasługi.
A po kurce przyszła sroczka,
Zawstydzona, łzy ma w oczkach:
- Rozmawiałam bardzo wiele
na nauce i w Kościele.
A pan Jezus rączką skinął:
- Popraw się ptaszyno.
Przyszedł wróbel, ten ladaco.
Nie wie od czego ma zacząć.
Wierci się aż wreszcie piśnie:
- Latałem na cudze wiśnie.
- Oj, wróbelku, to nie ładnie
Pamiętaj, nigdy nie kradnij.
Jaskółeczka na ostatku
Cichutko wzdycha za kratką:
- Nie słuchałam mojej mamy,
- Chciało mi się latać samej.
Moja wina, moja wina-
Rozpłakała się ptaszyna.
A Pan Jezus Krzyż naznaczył
I wszystkim przebaczył”.
(autor nieznany)
- Czy my także jesteśmy grzeszni? Mamy czasami brudne serce?
- A umiemy prosić Pana Jezusa o przebaczenie? Kiedy prosimy o przebaczenie? Co obiecujemy?
(jeśli istnieje potrzeba należy nawiązać do wiersza)
- Czego wymagał Pan Jezus od kogutka, kurki, wróbelka?( aby, poprawili się; gdy więcej złego nie robili, poprawili się...).
- Jak Pan Jezus pokazał, że przebacza? (zrobił znak krzyża).
- Kto nad nami czyni znak krzyża? Co to oznacza?
Pogadanka kierowana ma doprowadzić do wniosku, że znakiem naszej prośby o przebaczenie jest przyjście do konfesjonału, przeproszenie Pana Jezusa, obietnica poprawy, a Pan Jezus przebacza, kiedy ksiądz czyni znak krzyża.(pokaz)
Można też wspomnieć, jak często przystępujemy do Sakramentu Pokuty.
Utrwalenie wiadomości:
omawiając z dziećmi nowo zdobyte wiadomości, katecheta mocuje na tablicy duże białe serce, na którym są zapisane ołówkiem różne grzechy. W momencie, kiedy omawia, że Pan Bóg oczyszcza nasze serca , gdy ksiądz czyni znak krzyża nad nami, ucz. podchodzą do serca i wymazują gumką grzechy.
4. Zakończenie
Podsumowanie treści zajęć – podziękowanie uczniom za udział.
Nagrodzenie za pracę podczas zajęć.
Sprzątnięcie kącika katechetycznego
Pieśń „ Przepraszam cię Boże skrzywdzony w człowieku” lub inna, którą dzieci znają i była wcześniej ustalona.
7
prosze