Romantyzm.pdf

(1969 KB) Pobierz
18936633 UNPDF
18936633.017.png 18936633.018.png 18936633.019.png 18936633.020.png 18936633.001.png 18936633.002.png 18936633.003.png 18936633.004.png 18936633.005.png 18936633.006.png 18936633.007.png 18936633.008.png 18936633.009.png 18936633.010.png 18936633.011.png 18936633.012.png
I TY POLUBISZ LEKTURY SZKOLNE, TOM II
spis treści
I Ty polubisz lektury szkolne
Romantyzm
Tom II
Agata Łukaszek-Piotrowska
18936633.013.png
 
I TY POLUBISZ LEKTURY SZKOLNE, TOM II
spis treści
Z serii
I TY POLUBISZ LEKTURY SZKOLNE , TOM II
Romantyzm
Opracowała
Agata Łukaszek-Piotrowska
�szelkie prawa zastrze�o�e�
Plik przez�aczo�y jest do u�ytku prywat�ego i zabro�io�e jest rozpowszech�ia�ie�
Z�ak graicz�y zastrze�o�y w Urzędzie Pate�towym RP�
Wydawca:
�ydaw�ictwo BIBLIOS
20-829 Lubli�
ul� Lubusza� 15
tel� 0-817502756
fax 0-817502767
e-mail: bibl�wys@pro�o�et�pl
ISBN ISBN978-8�7�980-1�-2
© Copyright by Biblios 2006
All rights reserved��szelkieprawazastrze�o�e�
ISBN 978-8�7�980-1�-2
18936633.014.png
I TY POLUBISZ LEKTURY SZKOLNE, TOM II
spis treści
Uwagi wstępne
Druga część serii I Ty polubisz szkolne lektury w całości poświęco�a jest literaturze
okresu roma�tyzmu oraz utworowi poprzedzającemu i zapowiadającemu �owe tre�dy ( Cier-
pienia młodego Wertera J� �� Goethego) a tak�e utrzyma�ym w daw�ym klimacie, powstałym
pod piórem autorów roma�tycz�ych, ale �apisa�ym ju� po cezurze zamykającej epokę, to z�a-
czy po powsta�iu stycz�iowym (�p� �iektóre wiersze C� K� Norwida)�
� �i�iejszym zbiorze z�ajdują się omówie�ia lektur szkol�ych większych rozmiarów,
epickich i dramatycz�ych, ale rów�ie� kome�tarze dotyczące wierszy lirycz�ych �ajczęściej
omawia�ych w ramach programów szkol�ych� Ksią�ka zawiera opracowa�ia kilku dzieł jed-
�ego autora – wówczas i�formacje biograicz�e mo��a z�aleźć w pierwszym z rozdziałów
poświęco�ych jego twórczości� Podob�ie postępujemy w przypadku omawia�ia cech formy
utworów repreze�tujących te� sam gatu�ek – przy pierwszej okazji zamieszczamy potrzeb�e
i�formacje, przy kolej�ych odsyłamy do odpowied�iego miejsca w ksią�ce�
Twórczość okresu roma�tyzmu zajmuje w programie szkol�ym wiele godzi�� Starali-
śmy się o to, by ucz�iowie gim�azjum i liceum z�aleźli w tej ksią�ce potrzeb�e opracowa�ia
i odpowied�ie dla szkol�ych celów kome�tarze�
Drodzy Czytel�icy! Przypomi�amy jed�ak podstawową zasadę: czytajcie dzieła litera-
ckie i ich omówie�ia, a wtedy mo�ecie liczyć �a szkol�e sukcesy� Poprzestawa�ie �a streszcze-
�iach przy�osi �iekiedy doraź�ą korzyść, ale po pew�ym czasie wiedza o utworach w z�acz-
�ym stop�iu „wywietrzeje” z głowy, a przecie� chodzi �am o to, by zachować ją �a długo,
wykorzystać podczas egzami�ów i towarzyskich ko�wersacji�
Przed zapoz�a�iem się z treścią lektury korzyst�e jest przeczyta�ie tytułów paragrafów
w rozdziale jej poświęco�ym – wówczas będziecie wyczule�i �a pew�e istot�e zagad�ie�ia�
Przeczyta�ie odpowied�iego opracowa�ia po poz�a�iu utworu literackiego pozwoli �am w peł-
�i uczest�iczyć w lekcjach, zdobywać wysokie oce�y i �a długo utrwalić zdobytą wiedzę�
18936633.015.png
I TY POLUBISZ LEKTURY SZKOLNE, TOM II
spis treści
Johann Wolfgang Goethe,
Cierpienia młodego Wertera
Życie i twórczość Johanna Wolfganga Goethego
Johann Wolfgang Goethe urodził się w 17�9 r� we Fra�kfurcie �ad Me�em, zmarł
w 18�2 r� w �eimarze w bogatej rodzi�ie mieszczańskiej (ojciec – radca cesarski)
�iemiecki pisarz, uczony, mąż stanu , obok F� Schillera głów�y repreze�ta�t okresu
Sturm und Drang (burzy i �aporu) oraz tzw� klasyki weimarskiej
przedstawiał i�dywidualistów o skomplikowa�ych prze�yciach, prag�ie�ie zdobycia
wszelkiej wiedzy oraz trud�e do zaakceptowa�ia zagad�ie�ia społecz�e
kształcił się we Fra�kfurcie, potem odbywał studia prawnicze w Lipsku, gdzie roz-
wi�ął zai�teresowa�ia literaturą; a�o�imowy debiut poetycki w 1769 r�; po przerwie
ko�ty�uował studia w Strasburgu (od 1770 r�)
miłość do córki pastora, Fryderyki Brio�, zakończo�a dla �iej tragicz�ie
1771-177� – powstaje dramat Götz von Berlichinger o problematyce �arodowej w �o-
watorskiej epizodycz�ej formie z postacią rycerza zapowiadającą bohatera roma�tycz-
�ego
1772 r� – po krótkim pobycie we Fra�kfurcie Goethe wyje�d�a do �etzlaru, podejmuje
pracę praw�ika, stara się o dalsze szlify w tym zawodzie, ale ostatecz�ie rezyg�uje
z kariery �a rzecz twórczości literackiej
w czerwcu 1772 r� Goethe poz�ał Charlottę Buff i pod wpływem osobistych prze�yć
�apisał Cierpienia młodego Wertera – epistolar�ą powieść o �ieszczęśliwej miłości,
która miała ogrom�e z�acze�ie w dorobku pisarza oraz literatury europejskiej; data
publikacji: 177�; wyd� polskie: 1822
od 1775 r� pobyt Goethego w �eimarze �a zaprosze�ie księcia Karola Augusta; wa��e
fu�kcje: taj�y radca, przewod�icze�ie Izbie Fi�a�sów; 1791-1817 – prowadze�ie teatru;
�eimar stał się wówczas stolicą kultural�ą księstwa i wa��ym ośrodkiem literackim
i�spirujące wyjazdy do �łoch, fascy�acja sztuką i ilozoią a�tyku; m�i�� Elegie rzym-
skie (1786-1788)
dorobek pisarski ró��orod�y tematycz�ie i pod względem gatu�kowym, m�i��: ballady:
Król olch oraz Rybak , dramaty: Iigenia w Taurydzie (1787), Torquato Tasso (1789),
licz�e utwory poetyckie, idylla Herman i Dorota (1798), powieści oraz prace �aukowe;
wyjątkowe osiąg�ięcie: tragedia Faust cz� I –1808, cz� II – 18�2) – o prag�ie�iu wiedzy,
poszukiwa�iu prawdy, choćby za ce�ę �ajwiększych oiar, tzw� motyw faustycz�y – dia-
belski; autobiograia: Z mojego życia ze z�amie��ym podtytułem: Zmyślenie i prawda
(1809-18�1); wiele listów, aforyzmów; pisma z zakresu estetyki
18936633.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin