ZN_420.pdf

(3589 KB) Pobierz
Rada Wydawnicza
Stanisław Czepita, Maria Czerepaniak-Walczak, Marek Dutkowski, Inga Iwasiów
Ewa Kępczyńska, Danuta Kopycińska, Piotr Krasoń
Andrzej Offmański, Aleksander Panasiuk
Andrzej Witkowski – przewodniczący
Edward Włodarczyk – przewodniczący Senackiej Komisji ds. Wydawnictw
Janusz Hołubasz – redaktor naczelny Wydawnictwa Naukowego
Recenzent
prof. dr hab. Marian Żukowski
Rada programowa
prof. dr hab. Bogdan Nogalski (Uniwersytet Gdański),
prof. zw. dr hab. Krystyna Piotrowska-Marczak (Uniwersytet Łódzki),
prof. dr hab. Bogusław Pietrzak (SGH w Warszawie),
prof. dr hab. Alfred Janc (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu),
prof. zw. dr hab. Marianna Daszkowska (Politechnika Gdańska),
prof. dr hab. Dorota Korenik (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu),
prof. zw. dr hab. Jan Głuchowski (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu),
prof. zw. dr hab. Jerzy Węcławski (UMCS w Lublinie),
prof. zw. dr hab. Jerzy Sokołowski (Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości),
prof. dr hab. Eberhard Drechsel (Uniwersytet Berliński),
prof. zw. dr hab. Józef Perenc (Uniwersytet Szczeciński),
prof. zw. dr hab. Adam Szewczuk (Uniwersytet Szczeciński),
prof. dr hab. Stanisław Flejterski (Uniwersytet Szczeciński).
Redaktor naukowy
dr hab. prof. US Beata Filipiak
Redaktor Wydawnictwa
Joanna Dżaman
Korektor
Renata Bacik
Skład komputerowy
Ewa Radzikowska-Król
© Copyright by Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2006
ISSN 1640-6818
ISSN 1509-0507
WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO
Wydanie I. Ark. wyd. 10,5. Ark. druk. 15,3. Format B5.
USPol 99/2006
SPIS TREŚCI
Wstęp .........................................................................................................
5
E KONOMIA I MARKETING
1. BOGDAN NOGALSKI, JAROSŁAW KARPACZ, ANNA WÓJCIK-
-KARPACZ : Czy polskie małe przedsiębiorstwa mogą konkurować
na rynku zjednoczonej Europy? ...........................................................
9
19
3. TOMASZ SONDEJ : Rozwój handlu detalicznego w Polsce ................ 31
Z ARZĄDZANIE
1. DARIUSZ DĄBROWSKI : Bodźce motywujące pracowników wdraża-
jących nowe produkty i ich stosowanie ................................................
49
2. JOLANTA LUBOMSKA-KALISZ, MACIEJ CIEŚLICKI : Wybór mo-
delu zarządzania jako wyznacznik sprawności działania przedsię-
biorstwa ................................................................................................
61
3. BOGDAN NOGALSKI, DARIUSZ SKORUPKA : Zarządzanie ryzy-
kiem realizacji budowlanych projektów inwestycyjnych .....................
71
4. PIOTR SZCZYPA : Korzyści z decentralizacji systemu zarządzania
uzdrowiskami. Analiza przypadku .......................................................
85
F INANSE PRZEDSIĘBIORSTW
1. MAREK DYLEWSKI : Budżetowanie i planowanie finansowe jako
narzędzia wspomagające zarządzanie finansami przedsiębiorstwa ......
99
2. ANNA BERA : Ubezpieczenia finansowe w polityce kredytowej
przedsiębiorstw .....................................................................................
111
2. GRAŻYNA ROSA : Marka usługi jako element kształtowania przewa-
gi konkurencyjnej .................................................................................
4
3. MARIUSZ KICIA : Rola informacji w strategiach inwestycyjnych
na współczesnym rynku kapitałowym .................................................
125
4. MAGDALENA RĘKAS : Zmiany zasad opodatkowania leasingu
po wejściu Polski do Unii Europejskiej ...............................................
139
F INANSE PUBLICZNE I SAMORZĄDOWE
1. BEATA FILIPIAK : Studium wykonalności w procesie preliminowa-
nia inwestycji w jednostkach samorządu terytorialnego. Procedury
a pozyskanie finansowania ...................................................................
155
2. MAŁGORZATA GORZAŁCZYŃSKA-KOCZKODAJ : Sprawozdaw-
czość w jednostkach samorządu terytorialnego i w pozostałych pod-
miotach sektora samorządowego. Znaczenie i dysfunkcje ...................
167
3. MAGDALENA MAJCHRZAK, PRZEMYSŁAW PLUSKOTA : Szanse
i zagrożenia rozwoju sektora usług komunalnych w aspekcie akcesji
Polski do Unii Europejskiej ..................................................................
185
4. JAROSŁAW MARCZAK : Fundusz Wyrównania Międzyterytorialne-
go – instrument finansowania regionów w Hiszpanii ..........................
201
B ANKOWOŚĆ
1. DOROTA KORENIK : Partnerski charakter biznesowych powiązań
banku z gminą w Polsce? Artykuł dyskusyjny .....................................
217
2. EDWARD JASIŃSKI : Powstanie, rozwój i zmiany bankowości litew-
skiej po 1990 roku ................................................................................
233
WSTĘP
Przedstawiamy czytelnikom kolejny, ósmy „Zeszyt Naukowy”, skupiający
problematykę z zakresu marketingu, finansów i zarządzania. Publikacja ta sta-
nowi próbę podsumowania wyników badań prowadzonych w ośrodkach na-
ukowych w Polsce, poświęconych problematyce funkcjonowania w nowych
strukturach przedsiębiorstw, podmiotów i instytucji. Akcesja Polski w struktury
unijne niesie ze sobą wiele wyzwań. Przedsiębiorcy, sektor publiczny oraz spo-
łeczeństwo stają wobec problemów konkurencyjności, rywalizowania z nowymi
i starymi członkami Unii Europejskiej, a także dostosowania się, kreowania
procedur, zarządzania zarówno globalnego, jak i myślenia lokalnego. Ponadto
nic w gospodarce nie odbywa się bez kapitału. To pieniądz coraz częściej dyk-
tuje nowe reguły, oddziałuje na poziom inwestycji, decyduje o możliwościach
konkurowania opierającego się na rozwoju.
Wraz z nabywaniem doświadczeń i umiejętności odnalezienia się w no-
wych warunkach postępuje rozwój, doskonalenie w sposobach myślenia i dzia-
łania. Oznacza to zmiany w najistotniejszych obszarach funkcjonowania i gos-
podarowania zarówno przedsiębiorstw, jak i sektora publicznego oraz społe-
czeństwa.
Kolejny zeszyt otrzymał tytuł Finanse, marketing i zarządzanie wobec
problemów i nowych wyzwań w gospodarce . Całość problematyki została ujęta
w pięciu działach:
„Ekonomia i marketing”,
„Zarządzanie”,
„Finanse przedsiębiorstw”,
„Finanse publiczne i samorządowe”,
„Bankowość”.
6
Wstęp
Celem opracowania było:
identyfikacja problemów oraz wskazanie pozytywnych rozwiązań
w polskiej i unijnej gospodarce , a zwłaszcza w sektorach publicznym
i przedsiębiorstw,
odniesienie się do aktualnie obowiązujących trendów i wyzwań stoją-
cych przed polską gospodarką (sektorami komercyjnym i publicz-
nym), funkcjonującą w strukturach globalnych,
sformułowanie propozycji rozwiązań, które stymulują procesy dosto-
sowawcze podmiotów gospodarczych występujących na rynku oraz
jednostek samorządu terytorialnego.
Autorzy zdają sobie sprawę, że ograniczona objętość i charakter materia-
łów powodują zasygnalizowanie tylko skromnej części problemów, już w swej
istocie tak różnych. Finanse, zarządzanie i marketing stanowią istotny obszar
funkcjonowania przedsiębiorstw, instytucji i społeczeństwa. Można je rozpa-
trywać oddzielnie, ale ich połączenie w jedną całość pozwala na komplekso-
wość podejścia. Autorzy mają nadzieję, że zaprezentowana problematyka stanie
się inspiracją do dalszej dyskusji i badań w tych tak istotnych obszarach.
dr hab. prof. US Beata Filipiak
Zgłoś jeśli naruszono regulamin