Temat: Nauka rzutu do kosza w biegu. Doskonalenie szybkości oraz kozłowania i rzutów jednorącz po naskoku obunóż.
Zadania lekcji:
Umiejętności – rytm dwóch kroków w „dwutakcie”.
Motoryka – szybkość.
Wiadomości – przepis o „podwójnym kozłowaniu” i „błędzie kroków”.
Działania wychowawcze – współdziałanie w zespole, przestrzeganie poznanych przepisów gry.
Postawy – pozytywne i świadome nastawienie uczniów do ćwiczeń.
Metody – zabawowa – klasyczna, zadaniowa – ścisła, analityczna.
Forma prowadzenia zajęć – frontalna, w zastępach.
Środki – 15 piłek do mini – koszykówki, 12 słupków, 13 szarf w trzech kolorach, 3 materace.
Liczba ćwiczących – 15.
Czas zajęć – 45 minut.
Miejsce zajęć – połowa sali gimnastycznej.
Autorzy – mgr Dariusz Markowicz, mgr Teresa Kotarska (SP 56 Szczecin).
TREŚĆ I PRZEBIEG ĆWICZEŃ
ORGANIZACJA
CZAS
I. CZĘŚĆ WSTĘPNO-ORGANIZACYJNA
1. Zbiórka, ustawienie w szeregu na linii w odl. 3m od ściany sali, podanie tematu lekcji, podział na 3 grupy ćwiczebne.
2. Ćwiczenia kształtujące szybkość, start z określonej przez prowadzącego pozycji wyjściowej, bieg ze zwrotem o 180° na dystansie ok. 18 m, powrót do pozycji wyjściowej:
- pozycja wysoka stojąc,
- start z pozycji niskiej (klęk podparty jednonóż – tzw. sprinterski),
- start z siadu klęcznego,
- start z siadu prostego, ugiętego i skulonego,
- start z podporu leżąc przodem,
- start z podporu leżąc tyłem.
Uczniowie odliczają do „3” zapamiętując swoje numery do końca lekcji, co ułatwi szybkie ustawienie do ćwiczeń w kolejnych etapach lekcji.
2
4
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
A. Doskonalenie kozłowania i rzutów jednorącz do kosza po naskoku obunóż wykonywane strumieniem z prawej i lewej strony kosza . Po wykonaniu kilku serii rzutów z prawej strony zmieniamy układ ustawienia do rzutów z lewej strony kosza.
B. Nauka podstawowego rzutu w biegu.
1. Pokaz i objaśnienie techniki wykonania rzutu w biegu przez prowadzącego.
2. Uczniowie w dwójkach naprzeciw siebie wykonują rzuty jednorącz z miejsca.
3. Jw. ćwiczący wykonują krok i odbicie nogą przeciwną do R rzucającej z wyprowadzeniem rzutu jednorącz do partnera.
4. Ćwiczący z prawej (lewej) strony kosza, w odl. ok. 4 m od kosza, rzucają jednorącz po wykonaniu kroku i odbiciu nogą przeciwną do R rzucającej.
5. Nauka przeskoku bez piłki, („dwutakt”). W odl. 4 – 5 m od kosza najpierw z prawej, a później lewej strony kładziemy materac. Ćwiczący ustawieni w rzędzie przed materacem w odl. 4 m. Uczeń odbija się przed materacem z nogi lewej, ląduje za materacem na nogę prawą, następnie wykonuje krok i odbicie z nogi lewej, wyprowadzając prawą rękę w górę i markuje rzut do kosza.
6. Ćwiczący biegną wokół sali, na sygnał prowadzącego – przeskok i markowanie rzutu.
C. Doskonalenie zabawy rzutnej „Gra do pięciu podań”, 3 drużyny grają „każdy z każdym” na części boiska do siatkówki o wym. 6 x 6 m. Należy zwrócić szczególną uwagę na nie popełnianie przez uczniów błędów kroków (zakaz kozłowania). Po 2 przewinieniach w jednym meczu ćwiczący opuszcza plac gry.
Po wykonaniu 1 lub 2 serii ćwiczenia na jeden kosz, tak, aby prowadzący mógł ocenić wykonanie ćwiczenia przez każdego z uczniów indywidualnie można tworząc grupy ćwiczebne wykorzystać pozostałe kosze w sali.
6
19
8
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Omówienie podstawowych błędów wykonywanych przez uczniów podczas nauki „dwutaktu”.
2. Pożegnanie, uprzątnięcie sprzętu (wyznaczeni uczniowie), wyjście do szatni.
3
lim1