PEDAGOGIKA NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE.docx

(21 KB) Pobierz

WYKŁAD WPROWADZAJĄCY PEDAGOGIKA NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE – OLIGOFRENOPEDAGOGIKA*

 

PNI:

·         Jest jednym z działów pedagogiki specjalnej

·         Zajmuje się zagadnieniami nauczania, wychowania, wspomagania rozwoju osób z upośledzeniem umysłowym

·         Nie stanowi żadnej określonej jednostki chorobowej; niejednorodna grupa zaburzeń o różnej etiologii, obrazie klinicznym i przebiegu

·         Zgodnie z zaleceniem WHO wskazane jest używanie terminu niepełnosprawność intelektualna niż upośledzenie umysłowe

 

DAWNA KLASYFIKACJA (nie używa się już) – oparta na ilorazie inteligencji

·         Ograniczenie umysłowe – DEBILIZM – i.i. 50-69) – najlżejszy

·         Głuptactwo – IMBECYLIZM – i.i. 20 – 49 – średni

·         IDIOTYZM – i.i. 0-19 – najlżejsza

 

Niepełnosprawność intelektualna wg Amerykańskiego Stowarzyszenia Niepełnosprawności Intelektualnej i Rozwojowej (2002) zdefiniowana jest przez 3 KOMPONENTY

 

1.       FUNKCJONOWANIE INTELEKUALNE

·         Znacznie poniżej przeciętniej lub poniżej poziomu charakteryzującego 97% całej populacji

·         Taki poziom może być określony przy pomocy badań klinicznych lub wyników testu inteligencji

·         W testach standardowych badany musi uzyskac wynik poniżej 2 odchyleń standardowych od średniej

 

Klasyfikacja (wg Ilorazu Inteligencji) !

·         Lekkie – 50-69

·         Umiarkowane – 35-49

·         Znaczne 20-34

·         Głębokie – 19 -0

 

2.       ZACHOWANIA PRZYSTOSOWAWCZE (SĄ ZABURZONE!!!)

 

  1. Koncepcyjne – język, czytanie, samokontrola
  2. Społeczne – odpowiedzialnośc, przestrzeganie zasad i prawa, samoocena
  3. Praktyczne – samoobsługa, bezpieczeństwo, umiejętności życiowe, umiejętności zawodowe

 

3.       SYSTEMY WSPARCIA

ü      Okresowe

ü      Ograniczone

ü      Rozległe

ü      Wszechobecne

 

Obszary wsparcia

ü      edukacja, życie w domu, zatrudnienie, zdrowie i bezpieczeństwo, ochrona prawna

 

PRZYCZYNY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ

- wg czasu wystąpienia

ü      prenatalne – genetyczne, zatrucie toksynami, choroba

ü      okołoporodowe – urazy porodowe spowodowane np. brakiem tlenu, ułożeniem płodu

ü      poporodowe – zatrucia środowiskowe, wypadki, zaniedbania, maltretowanie

 

CZYNNIKI PRENATALNE

ü      Czynniki genetyczne – ok 500 przyczyn

·         Choroby wywołane przez pojedyncze geny (fenyloketonuria, niezdolnośc organizmu do metabolizmu fenyloalaniny

·         Choroby wywołane aberracjami chromosomalnymi (Zespół Downa, Zespół Turnera)

·         Choroby uwarunkowane wieloczynnikowo ( bezmózgowie, rozszczep czaszki)

 

ü      Choroby, toksyny

·         Zakażenia wirusowe – toksoplazmoza, opryszczka, różyczka

·         Niedożywienie matki podczas ciąży

·         Czynniki chemiczne i fizyczne np. alkohol, promieniowanie

 

CZYNNIKI OKOŁOPORODOWE

              - urazy mechaniczne, zamartwica, niedotlenienie

 

CZYNNIKI POPORODOWE

              - zaniedbania środowiskowe – deprywacje środowiskowe

 

ROZPOWSZECHNIENIE N.I.

·         Ok 1% populacji

·         10 – 14 lat – ok 2-3%

·         Lekkie 80%

Umiarkowane – 12%

Znaczne – 7%

Głębokie – 1%

 

OBRAZ OSOBY N.I. – obszary!:

Ø      Rozwój fizyczny

Ø      Rozwój intelektualny – procesy poznawcze

Ø      Rozwój emocjonalny  i sfera zachowania

Ø      Rozwój społeczny

Ø      Rozwój komunikacji

 

Wszystkie te obszary są ze sobą ściśle powiązane - > wieloprofilowa, interdyscyplinarna rehabilitacja od wczesnego wykrycia do dorosłości

 

RYS HISTORYCZNY:

·         Starożytnośc -> kult ciała, tężyzny fizycznej, osoby z upośledzeniem – zrzucano ze skał, topiono

·         Średniowiecze -> ludzie upośledzeni to osoby opętane przez złego ducha, zamykano ich w klatkach, prowadzone też były przez kościół przytułki

·         XVIII w. – PRZEŁOM – rozwój medycyny, psychiatrii, psychologii

 

 

PIERWSZE DZIAŁANIA – pod koniec XVIII w.

o        Lekarz francuski Pinel -> prawo szpitalne – uwolnienie z klatek, traktowanie jako osoby chore

o        1798 – Jean Marc Gaspard Itard rozpoczął pracę z Wiktorem „dzikim chłopcem” znalezionym w lesie w płd Francji

o        ITARD – pionier szkolnictwa specjalnego

o        1865 – Towarzystwo Popierania Akcji Wychowawczej nad idiotami i Niedorozwiniętymi

o        Rezolucja towarzystwa – tworzenie szkół

 

AKTUALNIE:

 

Założenia wspomagania:

o        Uwzględnienie mocnych stron

o        Wczesna interwencja – wczesne stymulowanie rozwoju

o        Włączenie w życie społeczności lokalnej

o        Wykorzystanie umiejętności wyuczonych w szkole w wykonywaniu praktycznych, funkcjonalnych czynności

o        Poprawa jakości życia

 

Kształcenie

o        Integralna część systemu oświaty w Polsce

Ustawa o systemie oświaty z dn. 7.09.1991

Obowiązek szkolny może być odroczony – nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku, w którym dziecko kończy 10 lat, do tego czasu może być objęte przedszkolem

o        Placówki specjalne i integracyjne

 

ORGANIZACJE :

o        Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (dzienne, centralna aktywizacja, zespoły terapeutyczno – rehabilitacyjne)

o        Stowarzyszenie rodziców

 

è    Organizacje pozarządowe

 

o        PFRON  – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

 

è    Organizacja państwowa

 

` Lektura dodatkowa – Smith (nasz podręcznik) – rozdział 5. Niepełnosprawnośc intelektualna

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Dalej oglądaliśmy film w którym pokazano nauczanie zintegrowane w jednej ze szkół, jak dobrze pamiętam w Niemczech.  Mieliśmy skupic się na warunkach, które zostały zorganizowane dla uczniów z niepełnosprawnościami, by mogły uczestniczyć w zajęciach.  To co ja zauważyłam : m.in. pojazdy przywożące (i odwożące) dzieci do szkoły specjalnie dostosowane do potrzeb dzieci; zorganizowane formy zabaw w przedszkolach+ zajęcia przy jednym stole = oddziaływanie na siebie nawzajem; wychowawcy pomocniczy; klasa 3 – własny plan dla każdego ustalany na cały tydzień, nauka przez zabawę.

 

EGZAMIN -> z wykładu.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin