ADHD jest to złożone zaburzenie rozwojowe znane już od ponad 150 lat. Przechodziło liczne przeobrażenia nazewnicze w zależności od zachowania dzieci, środowiska, w jakim żyją i w którym się wychowałyDzieci te otrzymywały i otrzymują nadal przydomek „żywego srebra”, „urwipołcia”, „wiercipięty”, „roztrzepańca” „skarania boskiego” a nawet „ diablęcia”.
W języku naukowym spotykamy także wiele form uczestniczących takich jak:- zespół minimalnych uszkodzeń mózgu;- zespół hiperkinetyczno- odruchowy;- zespół minimalnych dysfunkcji mózgu;- zespół mikrodeficytów.Klasyfikacja ICD 10 – „europejska klasy” dwa systemy klasyfikacyjne z zaburzeniami chorób psychicznych nadając im numeryzację np.: F15.Klasyfikacja DSM IV TR klasyfikacja amerykańskiego towarzystwa psychiatrycznego.Mechanizm powstawania zaburzenia wiąże się z zachowaniem równowagi procesów nerwowych w taki sposób, że procesy pobudzenia przeważają nad procesami hamowania.Przewaga ta wyraża się w nadpobudliwości psychomotorycznej, sferze ruchowej, emocjonalnej i poznawczej.PRZYCZYNY ADHD1. Mikrouszkodzenia mózgu zwłaszcza w obrębie płatów czołowych(sfery emocjonalnej), jader podkorowych, spoidła wielkiego i móżdżku.Neurobiologiczne przyczyny.2. Zaburzenia równowagi pomiędzy podstawowymi neuroprzekaźnikami- noradrenalina i dopamina co powoduje zaburzenie odbioru i przekazywania informacji. Duże znaczenie ma tez serotonina odpowiedzialna za regulacje nastroju. U osób impulsywnych stwierdza się niedobory tego neuroprzekaznika te osoby dość często zachowują się nieodpowiednio i agresywnie. Nie umie odróżnić dobra od zła, naraża się na niebezpieczeństwo, nie ma świadomości tego co robi.3. Podłoże genetyczne. Prawdopodobnie zespół jest dziedziczny wielogenowo. Okazało się ze występowanie zespołu u kogoś z bliższych lub dalszych krewnych powoduje 5 lub 7 krotne zwiększenie ryzyka wystąpienia ADHD u kolejnego członka rodziny. W porównaniu z rodzinami w których problem nie istniał wcześniej.Ryzyko wystąpienia zespołu ADHD wzrosło nawet do 50% gdy jedno z rodzicowi miało lub ma ten zespól. Dziecko z zespołem ADHD ma alergie bądź dysleksje.- metody wychowawcze, czynniki zewnętrzne, środowisko szkolne nie stanowią czynników wywołujących ADHD, lecz mogą pogłębiać bezpośrednie skutki zaburzenia.- dzieci dotknięte ADHD osiągają znacznie lepsze wyniki w sytuacjach sam na sam z nauczycielem, gdyż bezpośredni nadzór ułatwia im skupienie się na konkretnym zadaniem. (jeśli nie SA agresywne powinny uczęszczać do szkoły)Amerykańska klasyfikacja Towarzystwa Psychiatrycznego w DSM IV TR opisuje zespół zaburzeń koncentracji uwagi, nadpobudliwości psychoruchowej i trzema podtypami:• typ z przewaga zaburzeń uwagi,• typ impulsywnie- nadpobudliwości,• typ mieszany.
TYP Z PRZEWAGĄ ZABURZEŃ UWAGI Mogą występować objawy nadpobudliwości, tendencje do stanu oderwania od rzeczywistości, dzieci te sprawiają wrażenie senności lub są po prostu senne, skrywają najczęściej swoje problemy, są niedostrzegalne, często mają problemy z nauką szkolną (dysowce). Problemy dzieci:
· marzycielskie nastawienie do życia
· nie kończenie zadań i poleceń, zapominanie
· zagubienie, wiecznie coś gubią
· problem ze skupieniem uwagi
· nie zwracają uwagi na szczegóły
· wiecznie zmęczeni
· w kontaktach są „nieobecne"
· ciche, ignorowane, społecznie niedojrzałe
· nie wywiązują się z obowiązków
· wymagają stałej kontroli i przypominania o zadaniach- szkolnych i domowych
· bałaganiarze do wieku dorosłego
· robią wrażenie zamyślonych, nieobecnych
· nie potrafią skupić się na jednym zadaniu, które wykonują, szybko i bez przemyślenia konsekwencji własnego działania
TYP INPULSYWNIE- NADPOBUDLIWY Zachowania aspołeczne, destrukcyjne, które przekładają się na problemy w szkole. Nie mają problemów z przyswojeniem wiedzy, ale z dyscypliną, są one nadmiernie aktywne i impulsywne, ale nie zdradzające braku koncentracji uwagi.TYP MIESZANY Mieszanka wybuchowa; nasilone objawy nadpobudliwości, niepokoju ruchowego, zaburzenia impulsów i koncentracji uwagi. Problemy funkcjonowania dzieci z typem mieszanym:
· gadatliwość
· nadmierna aktywność
· problem z zachowaniem ciszy
· wyrywanie się do odpowiedzi
· niecierpliwość
· kłopoty z podjęciem pracy (długie zastanawianie się)
· mało zadawalające pracy dla nauczycieli
· klasowy błazen
· domaganie się uwagi rówieśników
· brak akceptacji swoich działań
· brak wytrwałości w działaniu, szybkie zniechęcanie się
· niechęć do przestrzegania ustalonych reguł
· hałaśliwość, przeszkadzanie innym
· domaganie się natychmiastowego nagradzania
· trudność z kontynuowaniem nudnych czynności
Problemy w kontaktach z rówieśnikami:
· siła fizyczna, skłonność do dotykania innych
· wtrącanie się, łatwe zniechęcanie się do nawiązywania reakcji społecznych
· skłonność do rozkazywania i kierowania innymi
· upór w zabawie
· nie dostrzegania sygnałów społecznych
· brak wrażliwości i trudności w empatii
· brak umiejętności ignorowania prowokacji
· domaganie się częstych zmian w aktywności
· odrzucenie przez rówieśnikówProblemy w domu:
· niechęć do słuchania dziecka
· niechęć do dziecka
· pośpieszne wykonywanie poleceń lub ich nie wykonywanie
· wtrącanie się do rozmowy
· niechęć do podporządkowania, do odkładanie przedmiotów na miejsce
· zapominanie o obowiązkach
· lekkomyślność
· konfliktowość
· chęć stawiania zawsze na swoim
OBJAWY ADHD WEDŁUG WIEKUOKRES NIEMOWLĘCY1. wiele takich dzieci już w łonie matki zachowuje się nader gwałtownie, po porodziesprawiają wrażenie bardzo „przytomnych"2. od najwcześniejszych okresów są niezwykle płaczliwe, rozkapryszone, krzyczące, niewiele śpią, są ruchliwe3. w okresie niemowlęcym wymagają, aby się nimi stale zajmować4. źle śpią, zrywają się w nocy5. wykazują agresję do produktów, tkanin / nadwrażliwość na bodźce czuciowe6. drażni je poziom dźwięku lub światło7. niektóre nie lubią się przytulać8. próbują wcześniej wstawać/ pomijają okres raczkowania9. wcześniej przyswajają wiele umiejętności10. nie boją się wysokości11. „jest ich wszędzie pełno"12. są ekspresywne, żywe, zawsze w ruchu13. nie znoszą nudnych sytuacji tj. ubieranie, przewijanie wówczas wiercą się i wijąOKRES PRZEDSZKOLNY1. są z reguły pogodne, otwarte, wesołe ale zdarzają się płaczliwe, jękliwe, kapryśne2. rozwój mowy wczesny lub bardzo późny3. wady wymowy, zniekształcenia wyrazów4. problemy z przetwarzaniem dźwięków5. moczenia nocne (do 12lat)6. trudność z zasypianiem, mówią przez sen, chodzą, zgrzytają zębami7. gwałtownie postępują w sytuacjach zmiany8. krnąbrne, krzykliwe, gwałtowne9. niesamowite zabawy np. rzucają coś przez okno10. mało sprawne grafomotorycznie- mają kłopoty z posługiwaniem się sztućcami 11. często są leworęczne
OKRES SZKOLNY1. trudności w nauce pisania i czytania 2. symptomy dysleksji3. niechlujny tornister- bałagan4. niewiadomo jakiej oceny można się spodziewać/ nie potrafią ocenić sytuacji5. mają kłopoty z nauczeniem uczenia się6. nie wszystkie szkoły przygotowują do nauki7. zaburzony obraz siebie8. zostają często na uboczu klasy9. są ignorowane, ignorowane (brak akceptacji społecznej)10. lękają się nowych sytuacji11. są one źle definiowane przez otoczenie (brak wiedzy- opryskliwe, niegrzeczne, niechętne do pracy i współpracy, bezczelne) 12. są to indywidualiściW zależności od pomocy, funkcji domu, zainteresowania są to dzieci wybitne (mogą zrobić karierę zawodową np. artysta, aktor) lub wpadają do grup wykolejonych, a następnie do placówek resocjalizacyjnych. 80% więźniów w ZK w USA to osoby z ADHD lub mające trudności w szkole.Charakterystyka dzieci z ADHD:
· bunt, agresja
· upór, opór
· przeciwstawianie się
OKRES POKWITANIA1. bardzo wcześnie lub bardzo późno2. przebiega bardzo burzliwie3. utrudnia funkcjonowanie4. mogą się bardzo zamknąć w sobie w zależności od samooceny lub dążą do skrajnego otwierania się na innych (w naiwny sposób)5. ciułacze lub trwonią pieniądze na prawo i lewo6. bałagan wokół siebie7. fascynacje (np.. komputer)- musi być czysto reszta może być brudna8. wyrażanie bez poproszenia opinii na każdy temat w sposób prowokacyjny 9. nie uświadamiają sobie, że prowokują10. w okresie dorastania niepokój ruchowy zamienia się w ospałość11. w wielu wypadkach te osoby zaczynają się gorzej uczyć niż wskazuje na to ich potencjał intelektuOKRES MŁODZIEŃCZY 1. brak organizacji, chaotyczność2. Skłonność do mówienia wielu rzeczy na raz3. Przeskakiwanie z jednej czynności na drugą („słomiany zapał")4. Nie lubią jeździć w te same miejsca5. Testują wszystko (np. narkotyki) bardzo szybko- około 15-16 roku życia6. Ulegają nałogom ze względu na zaburzenia własnego JA7. Sprawy ważne i nieprzyjemne zostawiają na ostatnią chwilę - odpychają to na dalszy plan8. Lubią pracować pod presją czasu9. Nie mają ustalonych celów10. Szybko zmieniają zainteresowania, szybko się nudzą11. Są kapryśni, zmiana nastrojów- meteoropaci 12. Dostrzegają, że przeszkadzają sobie i innym13. Bywają konfliktowi14. Wszystko przyjmują do siebie i nie znoszą krytyki- nie przyjmują jej15. Nadpobudliwość przejawia się w działaniach społecznych, szybko się męczą16. Są egocentrykami, preferują aktywność17. Często uprawiają ryzykowne sporty18. Wiele z nich ma rano zawroty głowy, źle śpią19. Nieumiejętnie organizują sobie czas wolny, często wagarują20. Koniec szkoły jest dla nich udręką21. Lęk przed szkołą może przerodzić się w dolegliwości psychosomatyczne np. fobia szkolna22. Dystans i konflikt w domu, szkole23. Sfera intelektualna wyprzedza sferę emocjonalną, są infantylni co naraża je na śmieszność24. W sytuacjach niepowodzenia reagują większym antagonizmem
FORMY POMOCY:I.. Farmakoterapia- powinna być stosowana wtedy, kiedy dziecko stwarza zagrożenia dla siebie i dla otoczenia. Leki w Polsce:- antydepresanty- uspokajające- wyciszająceJednym z takich leków jest RITALIN. Nie leczy ADHD, ale łagodzi jego skutki, wypłukuje się wraz z moczem, poprawia koncentrację uwagi, jest to broker nadpobudliwości (pochodna amfetaminy)Dawniej do leczenia ADHA stosowano amfetaminę, ale wycofano ją ponieważ w znacznym stopniu uszkadzała mózg. II. Leki niekonwencjonalne:1. EYQ- wyciąg z kwasów tłuszczowych (suplement diety), wpływa na koncentrację wzrokowo- ruchową, pomaga przy uczeniu się, do tej pory nie stwierdzono skutków ubocznych2. dieta eliminacyjno- suplementacyjna- kiedy występują problemy alergiczne (pokarmowe), eliminacja wytrącających się substancji trujących (konserwantów, przypraw, mleka, jabłka), zażywanie witamin z grupy B III. Droga terapeutyczna
· indywidualne traktowanie dzieci
· nauczyciel powinien poznać problem ADHD i zrozumieć dziecko i jego specyficzne zachowanie
· sprawiedliwie oceniać
· dziecko powinno mieć swobodę samodzielnego uczenia się wg własnego czasu
· powinny być jak najszybciej wdrążane w pracę zespołową, zachęcanie go
· konsekwencja w działaniu (jasne reguły- plan, przejrzystość, jasność w działaniu)
· krótkie, czytelne komunikaty, rygorystyczna forma pytania, kontrola
· przywoływanie do pracy
Kaacha91