Dlaczego zdolni uczniowie dostaja zle stopnie.pdf

(434 KB) Pobierz
Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych -
dlaczego dzieci zdolne mają złe stopnie?
wybór tekstów i opracowanie
mgr Mirosław Grzegórzek
Mikołajowice 2010
 
I Kim jest "przeciętny zdolny, uzdolniony, wybitny" uczeń? 1
"Najbardziej widoczną różnicą między dziećmi uzdolnionymi a innymi są wykazywane przez te
pierwsze wyjątkowe zdolności bądź umiejętności. Na przykład, dar wczesnego czytania lub pisania,
nieprzeciętne uzdolnienia matematyczne lub wcześnie ujawniony talent muzyczny; może to iść w
parze w z dojrzałą inteligencją, talentem twórczym lub jednym i drugim. Zdolne dziecko zawsze
zachowuje się w sposób wyjątkowy" (Lewis 1988, s. 34.)
"Historycznie ujmując można wyróżnić pięć sposobów definiowana pojęcia rozwój wybitny
(Winzer 1991), które akcetują odmienne aspekty zagadnienia:"
1.
Iloraz inteligencji (II>130 lub II>140)
2.
Wybitne osiągnięcia w dziedzinie społecznie użytecznej.
3.
Częstotliwość występowania osób wybitnych w populacji (przyjmuje się, że takich osób jest
1-9% w populacji)
4.
Zdolności twórcze.
5.
Najnowsze definicje integrujące różne elementy, której przykładem "jest definicja
Renzulli'ego (1977), w której autor podkreśla, iż wybitne osiągnięcia są udziałem osób, u
których oprócz wybitnych zdolności umysłowych (wysoki iloraz inteligencji) występują
zdolności twórcze oraz silna motywacja do kończenia rozpoczętego zadania (wytrwałość w
pracy)."( Podstawy psychologii... , s. 348-349.)
"Specyficzne, elementarne zdolności specjalne, stanowiące względnie stałe warunki wewnętrzne
człowieka, współwystępują ze sobą w różnych konfiguracjach i tworzą strukturę uzdolnienia.
Wybitne możliwości ogólnie implikują ponadprzeciętne kompetencje, a talent jest natomiast
zdolnością pozwalającą na osiąganie bardzo wysokich wyników w określonej dziedzinie, dzięki
wybitnym zdolnościom ogólnym i (lub) specjalnym oraz czynnikom dodatkowym (np.
wychowanie, środowisko rodzinne). Można przyjąć, że jest tyle kategorii talentów, ile możemy
wyróżnić rodzajów ludzkiej działalności." ( Podstawy psychologii... , s. 350.)
1
Pojęcie zdolności i uzdolnień szeroko przedstawia B. Dyrda w swojej rozprawie doktorskiej, s. 15 i nast.; por.
Podstawy psychologii, s. 348 i nast.
778646808.001.png
II Czynniki warunkujące rozwój wybitnych możliwości uczenia się
"Wybitne możliwości rozwoju uwarunkowane są przez czynniki genetyczne i środowiskowe oraz
przez wzajemne interakcje tych czynników." ( Podstawy psychologii... , s. 351.)
"Z pewnością genotyp determinuje wrodzone zadatki zdolności ogólnych i specjalnych, jednakże
rozwój talentu jest wynikiem interakcji pomiędzy różnorodnymi czynnikami. Wśród nich istotne
znaczenie mają następujące (Strelau 1992):"
1.
Odpowiedni poziom inteligencji jest podstawą rozwoju wszelich rodzajów talentu .
Przyjmuje się, iż II>120 sprzyja rozwojowi talentu;
2.
Struktura osobowości umożliwiająca efektywność działania (silna motywacja, koncentracja
na celu, wytrwałość w pracy, zrównoważenie emocjonalne, niezależność, adekwatna
samoocena);
3.
Myślenie twórcze, jako specyficzna zdolność umysłowa, stanowi ogólny warunek rozwoju
talentu przejawiającego się w działalności intelektualnej artystycznej bądź społecznej;
4.
Środowisko społeczne (rodzina, szkoła, instytucje, grupy nieformalne) sprzyjające
identyfikacji, aktualizacji i rozwojowi zdolności ogólnych, specjalnych oraz osobowości.
Najważniejsze z nich wymienione przez (Winzer 1991):
·
Kolejność urodzenia, liczba rodzeństwa (dzieci pierworodne mają większe możliwości
uczenia się przez kontakt z dorosłymi),
·
Interakcje między członkami rodziny (rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań dziecka,
akceptacja jego nowatorskich pomysłów, postawa rozsądnej swobody),
·
Społeczno-ekonomiczny status rodziny (poziom inteligencji rodzców, zawód, szczególnie
ojca, co rzutuje na warunki bytowe, jakość odżywiania we wczesnym dzieciństwie, dostęp
do dóbr kultury, bogactwo księgozbioru),
·
Warunki wychowania i kształcenia – stosowanie przez rodziców i nauczycieli
kompensacyjnych i stymulacyjnych zabiegów wychowawczych, a także długi okres
kształcenia sprzyjają rozwojowi wybitnych możliwości uczenia się,
·
Aktywność własna jednostki, realizacja i rozwijanie własnych zainteresowań,
·
Czynnik losowy, prypadek (nieprzewidziana sytuacja, spotkanie mistrza, sytuacje
traumatyczne itd.). ( Podstawy psychologii... , s. 352.)
Nadmienić trzeba, że identyfikacja dzieci o wybitnych możliwościach uczenia się powinna
odbywać się już w w wieku przedszkolnym. Ciekawy test dla rodziców proponuje autor książki Jak
wychować zdolne dziecko? (Lewis 1988, s. 47.)
"W strukturze osobowości dzieci o wybitnych możliwościach uczenia się można wyróżnić takie
cechy, jak: introwersja, wrażliwość, pobudliwość emocjonalna. Dlatego też uczniowie ci
przeważnie wolą pracować w izolacji. W sytuacjach społecznych przejawiają zdolności
przywódcze, skłonność do dominacji i niezależność, jak również poczucie odpowiedzialności za
siebie i innych. U niektórych uczniów, zwłaszcza w starszych klasach, obserwuje się zwiększony
poziom lęku wynikający z przeżywania licznych konfliktów i niepokojów związanych z wysokimi
standardami oczekiwań wobec samego siebie.Uczniowie o wybitnych możliwościach uczenia się są
na ogół pewni siebie, charakteryzują się wysoką i adekwatną samooceną, lecz także są wobec siebie
bardzo krytyczni." ( Podstawy psychologii... , s. 353.)
III Stworzeni do sukcesu, skazani na porażkę?
"Uzdolnione dzieci przejawiają zazwyczaj zgodną ze stanem faktycznym wiarę we własne
zdolności i pozytywną samoocenę . Sprzyja to przyjęciu przez dziecko takiego podejścia do
 
roziązania problemów, które wieńczy sukces. Dzieci, które oceniają siebie negatywnie, myślą o
sobie jako niezdolnych, podchodzą do problemu w sposób, który prawdopodobnie nie umożliwi im
znalezienia prawidłowej odpowiedzi. Ta różnica w postrzeganiu siebie jest (...) jedną z najbardziej
istotnych różnic dzielących uzdolnione dzieci od przeciętnych." (Lewis 1988, s. 39.)
"Z wielu badań wynika, że obraz siebie samego , jaki sobie tworzymy i samoocena , jaką
wywodzimy z tego obrazu, mają wpływ na nasze postawy i poziom rozwiązywania różnych
życiowych problemów. Wyniki badań wskazują na zależność tego rodzaju: im lepszy jest obraz
siebie samego, obraz swoich szkolnych możliwości, tym wyższe są faktyczne osiągnięcia uczniów.
(...) Nauczyciele mogą odgrywać znaczącą rolę w kształtowaniu się pozytywnego, a zarazem
realistycznego obrazu samego siebie u swoich uczniów. (Reykowski 1992; Kozielecki 1986)"
( Podstawy psychologii... , s. 278.) 2
"Cechy i predyspozycje uczniów zdolnych powinny zapewniać wysokie osiągnięcia i sukces
szkolny." (...) Niestety "niepowodzenia szkolne dotyczą także uczniów zdolnych, a wysoki poziom
inteligencji i uzdolnień specjalnych nie gwarantują wysokich wyników w nauce." ( SNO , s. 35-36.)
"Około 25% dzieci o wybitnych możliwościach uczenia się napotyka znaczne trudności w nauce
szkolnej i pracując poniżej swoich możliwości nie osiąga satysfakcjonujących sukcesów (Borzym
1987). Rozbieżności pomiędzy możliwościami a osiągnięciami uczniów mogą wynikać zarówno ze
specyfiki ich funkcjonowania poznawczego, jak i stosowania nieadekwatnych metod nauczania .
Niezrozumienie przez rodziców i nauczycieli istoty zdolności dziecka wybitnego powoduje
stawianie nieadekwatnych wymagań w stosunku do jego wieku i poziomu emocjonalno-
społecznego rozwoju. Zbyt szybkie tempo uczenia się, duża męczliwość, szczególnie przy pracach
monotonnych powodują, iż u uczniów mogą pojawiać się objawy znudzenia i braku
zainteresowania tokiem lekcji. Nadmiar powtórek, powolne tempo wprowadzania nowych treści,
materiał zbyt łatwy, brak możliwości samodzielnej pracy powodują spadek motywacji do nauki . 3
Na przebieg i efekty uczenia się w ogóle, nie tylko w odniesieniu do uczniów zdolnych,
może równocześnie wpływać wiele czynników motywujących, często trudnych do
rozpoznania w warunkach szkolnych. "Stosunkowo łatwo jednak rozpoznać u ucznia
motywację lękową i motywację poznawczą .
Motywacja lękowa manifestuje się jako lęk przed niepowodzeniem, złą oceną, karą,
kompromitacją. Wywoływana jest ona poprzez zagrażające uczniowi sytuacje szkolne
(sprawdziany, klasówki, odpytywanie) tym łatwiej, im bardziej lękliwy jest uczeń. Lęk o
umiarkowanym natężeniu skojarzony z innymi motywami może korzystnie wpływać na
efekty uczenia się, podnosząc aktywność ucznia i pobudzając go do zwiększonego wysiłku.
Motywacja czysto lękowa nie posiada jednak tej właściwości. Uczenie się pod jej wpływem
staje się działaniem zmierzającym do uniknięcia spodziewanej kary. Jeśli w danej sytuacji
brak jest zagrożenia karą, to wówczas motywacja lękowa zanika i uczeń z braku innych
motywów nie podejmuje aktywoności. Bardzo silny lęk działa hamująco bądź destrukcyjnie
na uczenie się, skutkiem czego nie przynosi ono pożądanych rezultatów. Zdarza się niekiedy,
że lęk utrwala się i występuje mimo braku zagrożenia karą (np. złą oceną). Uczeń zaczyna
bać się nie tylko zadania, które przyniosło mu porażkę, ale danego przedmiotu, nauczyciela,
a nawet tych sytuacji szkolnych, które nie są związane z pierowtnym źródłem lęku. Taki
uporczywy i zgeneralizowany lęk na różne pierwotnie obojętne sytuacje szkolne jest
2 (...) Działania i osiągnięcia szkolne uczniów ulegały istotnej poprawie wówczas, gdy nauczyciel przewidywał ich
poprawę [tzw. samospełniające się proroctwa]. Komunikaty dotyczące przewidywania poprawy wyników
uczniowskich, jakie przekazuje nauczyciel drogą werbalną i niewerbalną, pomagają ucznią zmienić obraz samego
siebie, motywacje, jak też styl poznawczy i sprawności działania, co w efekcie prowadzi do podwyższenia osiągnięć
szkolnych u uczniów. Samospełniające się przepowiednie nauczycieli mogą być formułowane z korzyścią dla
uczniów. Cyt. za: Podstawy psychologii..., s. 278.
3 Rodz. "Motywacja" , [w:] Podstawy psychologii... , s. 249-282.
 
symptomem fobii szkolnej . Towarzyszyć jej mogą dodatkowe zachowania, takie jak
zahamowanie aktywności poznawczej i społecznej, opóźnienia w nauce, ucieczki z lekcji,
wagary. Objawy te składają się na obraz nerwicy szkolnej wymagającej w rozwiniętej
postaci specjalistycznej terapii.
Motywacja poznawcza najbardziej pożądana u ucznia w szkole pozbawiona jest z reguły
wad motywacji lękowej. Ciekawość płynąca z zainteresowania przedmiotem nauki
utrzymuje się przez dłuższy czas podtrzymując jego aktywność. Aktywność ta wyraża się w
dążeniu do opanowania wiedzy i umiejętności dla własnej satysfakcji płynącej z
zaspokojenia ciekawości i skutecznego rozwiązywania zadań. Nie zachodzi wtedy potrzeba
zewnętrznego nagradzania sukcesów, gdyż one same w sobie są już nagrodami
wewnętrznymi . Dzięki motywacji poznawczej uczeń smodzielnie podejmuje uczenie się i
jest w stanie sam kontrolować osiągnięte przez siebie wyniki." ( Podstawy psychologii..., s.
101-102.)
"Szczególnym rodzajem motywacji, który odgrywa istotną rolę w interakcjach pomiędzy
nauczycielem a uczniami oraz relacjach uczniowskich jest empatia . (...) Nauczyciele
charakteryzujący się wysoką empatią rozumieją potrzeby dziecka, wczuwają się w jego
stany emocjonalne, prawidłowo kierują procesem dydaktyczno-wychowawczym i potrafią
dostosować go do potrzeb konkretnego dziecka." 4 ( Podstawy psychologii... , s.278-279.)
Duża ciekawość poznawcza przejawiająca się w ciągłym zadawaniu pytań, niezależność
intelektualna i samodzielność sądów nie zawsze znajdują zrozumienie u kolegów i nauczycieli, co
może być przyczyną odrzucenia przez równieśników bądź nauczyciela i w konsekwencji powoduje
obniżenie samooceny i motywacji osiągnięć oraz braku stałości emocjonlanej, a także wzrostu
wrażliwości." ( Podstawy psychologii... , s. 355.)
"Problematyka dzieci wybitnie uzdolnionych jest szczególnie uwzględniana w psychologii dopiero
od kilkudziesięciu lat (...). Wysokie osiągnięcia mające skutki społeczne w postaci odkryć
naukowych, dzieł sztuki czy literatury tworzone są przez osoby wybitne, natomiast szkolnictwo
masowe, dostosowane do możliwości i potrzeb edukacyjnych przeciętnego ucznia, nie jest
przygotowane do pracy z dziećmi wybitnymi.(...)
W porównaniu z równieśnikami uczniowie wybitni znacznie szybciej uczą się i rozwiązują
problemy poznawcze, myślą bardziej abstrakcyjnie, mają szerokie zainteresowania, jednak wielu z
nich z różnych powodów pracuje poniżej swoich możliwości. Źródeł tego zjawiska należy szukać w
specyficznym funkcjonowaniu poznawczym i specjalnych potrzebach emocjonalnych, a także
cechach osobowości tych dzieci oraz w pewnych uwarunkowaniach dydaktyczno-wychowawczych
związanych zarówno ze środowiskiem rodzinnym, jak i szkolnym." ( Podstawy psychologii... ,
s.348.)
W związku z niepowodzeniami szkolnymi uczniów zdolnych w polskiej literaturze pedagogicznej
w połowie lat 90-tych pojawił się termin Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych (SNO).
IV Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych 5
Przez niepowodzenia szkolne, w literaturze psychologicznej i pedagogicznej, rozumie się
4
Stwierdzono również, że poziom empatii u nauczycieli obniża się z wiekiem, co prawdopodobnie wiąże się z
syndromem wypalenia zawodowego, Patrz: Podstawy psychologii... , s. 279.
5
Najogólniejsza definicja: Niepowodzenie jednostek uzdolnionych w wykorzystaniu ich możliwości , cyt. Za: SNO , s.
42. Pierwotne badania utożsamiały potencjał z wysokim ilorazem inteligencji. Obecnie autorzy dla identyfikacji
jednostek przejawiających SNO przyjmują, iż (...) to niewykorzystywanie możliwości przejawiające się w dużej
rozbieżności pomiędzy ocenami i zachowaniami szkolnymi dziecka a jego wysokim potencjałem, takim jak:
inteligencja, twórczość, mierzonym za pomocą wystandaryzowanych testów i opinii nauczyciela i rodziców (...).,
SNO , s. 42.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin