wzrok-słuch.doc

(46 KB) Pobierz
Praca dydaktyczno- wyrównawcza

Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze

W ramach Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej w grupie 6 latków

 

 

Indywidualny program pracy

z dzieckiem mającym trudności z percepcją wzrokową i słuchową

 

 

 

 

Cele:

§         Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej

§         Rozwijanie umiejętności porównywania, różnicowania, kojarzenia, porządkowania

§         Rozwijanie słuchu poprzez dostrzegania rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia

§         Zapamiętywanie bodźców słuchowych

§         Rozpoznawanie struktur o charakterze abstrakcyjnym

§         Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy dźwiękowej wyrazów

 

Obszary oddziaływań:

1.      Ćwiczenia spostrzegania na materiale abstrakcyjnym:

    1. Rozpoznawanie figur płaskich, dobieranie jednakowych figur
    2. Dzielenie większej figury na mniejsze
    3. Różnicowanie względem kształtu, wielkości, koloru, kierunku, położenia
    4. Tworzenie zbiorów wg jednej lub wielu cech

2.      Ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym, są to:

    1. Rozpoznawanie treści obrazków w dowolnym czasie, w krótkich ekspozycjach
    2. Dobieranie jednakowych obrazków
    3. Segregowanie w grupy tematyczne
    4. Wyszukiwanie różnic, szczegółów
    5. Układanie obrazków po lewej i po prawej stronie, dobieranie części do całości
    6. Układanie w oparciu o zapamiętany wzór
    7. Uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach

3.      Ćwiczenia oparte na materiale eksponowanym wzrokowo- słuchowym i na czynnościach ruchowych:

    1. Odtwarzanie rytmu ilustrowanego układem przestrzennym
    2. Wystukiwanie rytmu klockiem, na bębenku
    3. Graficzne odtworzenie rytmu za pomocą kresek, kółek
    4. Różnicowanie dźwięków oparte na muzyce i rytmie
    5. Różnicowanie tonów, tempa, dźwiękach opartych na mowie, analiza i synteza wyrazowa zdań: dzielenie zdań prostych na wyrazy
    6. Licznie wyrazów
    7. Układanie zdań do obrazków, układanie zdań o podanej liczbie wyrazów
    8. Dzielenie wyrazów na sylaby i synteza tych sylab
    9. Ustalanie pozycji danej sylaby w wyrazie
    10. Układanie wyrazów z sylab
    11. Zmiana wyrazów przez dodanie lub odjęcie sylaby, analiza i synteza głoskowa wyrazów
    12. Wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
    13. Układanie wyrazów z sylab
    14. Czytanie sylab, wyrazów, tekstów

 

Metody:

 

§         Samodzielnych doświadczeń (inicjatywa dziecka w czasie zabaw, kontakcie z przyrodą)

§         Zadań stawianych dziecku (rozwiązuje zadania samodzielnie lub z pomocą nauczyciela)

§         Odtwarzania (rytmów graficznych, obrazków)

§         Słowna (rozmowy, opowiadania, zagadki, poszerzenie wiadomości dziecka)

§         Żywego słowa (środki artystyczne, pomagające rozwijać wrażliwość uczuciową i estetyczną)

§         Obserwacji (pokaz zjawisk czynności)

§         Metoda przykładu (naśladowanie pozytywnych wzorców- kolegów, poprzez inscenizacje, opowiadania, teatrzyki, ilustracje)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Przedszkole nr 2 im. Kubusia Puchatka w Mikołowie

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin