Luty -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Chcę poznawać świat ”
1.„Mamy prawo do błędu”
-prezentacja utworów literatury dziecięcej związanych z tematem zajęć;
-kształcenie umiejętności inscenizowania utworów literackich;
-rozbudzanie empatii na podstawie analizy przeżyć bohaterów inscenizowanych utworów;
-uświadamianie dziecku jego prawa do wyrażania własnych myśli i uczuć
-kształcenie umiejętności nazywania i rozumienia uczuć swoich i innych ludzi;
-kształcenie umiejętności przewidywania następstw różnych działań;
-rozpoznawanie niebezpiecznych sytuacji i kształtowanie właściwych zachowań w takich sytuacjach;
-doskonalenie umiejętności liczenia;
I. Zabawa ruchowa „Pociąg” – marsz z wymawianiem imion w różnych rytmach;
-rozmowy z dziećmi na temat ferii zimowych, gdzie dzieci były, co robiły;
II. „Leśna ścieżka” – zabawa ruchowa kształcąca równowagę;
-opowiadanie wspólnie z dziećmi baśni o Czerwonym Kapturku;
-scenki dramowe - inscenizowanie fragmentów baśni;
-ocena zachowania Czerwonego Kapturka;
-prezentacja różnych sytuacji niebezpiecznych; ustalanie właściwych reakcji i zachowań w tych sytuacjach: opowiadania nauczycielki, komentowanie przez dzieci, proponowanie różnych rozwiązań, wybranie najlepszej propozycji;
-podsumowanie rozmowy – do kogo dzieci powinny się zwracać w sytuacji, która może zagrażać ich bezpieczeństwu;
-„Gąski, gąski do domu” - zabawa ruchowa;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą R. Labana – kształcenie motoryki w zakresie siły i zwinności, dostosowanie ruchu do zmieniającego się rytmu, tempa i nastroju muzyki;
-„Kto zdobędzie więcej? – gra dydaktyczna utrwalająca umiejętność liczenia w zakresie 8;
językowa
społeczna
ruchowa
muzyczna
matematyczna
-uważnie słucha wypowiedzi innych;
-uczestniczy w zabawach z elementami dramy;
-uczestniczy w zainicjowanych przez nauczyciela rozmowach;
-formułuje dłuższe wypowiedzi na podany temat;
-wypowiada swoje myśli, opowiada o swoich uczuciach;
-rozpoznaje niebezpieczne sytuacje i potrafi przewidywać ich następstwa;
-opowiada dorosłym o sytuacji wywołującej poczucie zagrożenia ze strony ludzi i zwierząt;
-wymienia swoje obowiązki domowe, zwłaszcza dotyczące bezpieczeństwa własnego i domowników;
-przelicza liczmany i ocenia poprawność liczenia w grach i zabawach;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnast.;
2.„Mamy prawo do niewiedzy”
-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „w”, „W”;
-doskonalenie słuchu fonematycznego;
-określenie cech spółgłoski „w”;
-doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;
-ćwiczenie sprawności grafomotoryczne;
-doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi ustnych na podany temat;
-klasyfikowanie przedmiotów wg określonego kryterium;
-kształtowanie świadomości potrzeby ciągłego uczenia się dzieci i dorosłych;
-kształtowanie orientacji przestrzennej – kierunki w przestrzeni (prawy, lewy);
I. „Powitalny okrzyk” – zabawa integracyjna;
-ćwiczenie grafomotoryczne – rysowanie po śladzie Ćw.s.41;
II. Rozpoznawanie głoski „w” w rymowance, nauka rymowanki;
-zabawa ruchowa „W prawo, w lewo” z wykorzystaniem rymowanki;
-prezentacja wiersza J. Tuwima „ Idzie Grześ przez wieś” – omówienie treści wiersza, uświadomienie dzieciom potrzeby ciągłego uczenia się;
-ćwiczenia w syntezie i analizie głoskowej przedmiotów, w których nazwach jest głoska „w”, wyodrębnianie sylab z głoską „w”;
-ustalanie cech głoski „w”;
-poszukiwanie przez dzieci wyrazów zawierających głoskę „w”;
-budowanie modelu wyrazu „worek”;
-prezentacja litery „w”, „W”, umieszczenie jej w miejscu odpowiadającej jej głoski;
-omówienie cech różnicujących litery „w”, „W” K.s.88;
-ćwiczenia wprowadzające do nauki czytania K. s.88;
-wskazywanie liter „w”, „W” w zestawach wyrazów, podział wyrazów na głoski, określanie położenia litery „w” w wyrazach Ćw.s.42;
-„Kubeczki”- klasyfikowanie przedmiotów wg podanego kryterium;
graficzna
- potrafi rysować po śladzie;
-klaszcze w dłonie gdy usłyszy głoskę „w”;
-recytuje krótką rymowankę;
-dzieli wyrazy na głoski i sylaby;
-wyszukuje wyrazy zawierające głoskę „w”;
-identyfikuje poznane litery z odpowiadającymi im głoskami;
-rozpoznaje graficzny obraz litery „w”, „W” i identyfikuje go z głoską „w”;
-czyta wyrazy w zakresie poznanych liter;
-wypowiada się na temat treści poznanego wiersza;
-określa kierunki w przestrzeni (lewy, prawy);
-podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów;
-segreguje przedmioty wg podanego przez nauczycielkę kryterium;
3.„Dbam o swoje rzeczy”
-utrwalenie obrazu graficznego litery „w”, „W”;
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
-kształtowanie nawyku sprzątania po sobie i pomagania innym w utrzymywaniu porządku;
-wdrażanie do szanowania własności swojej i cudzej;
-ćwiczenie analizy wzrokowej i spostrzegawczości;
-kształtowanie wrażliwości na piękno dzieł sztuki;
-doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów wg określonego kryterium;
-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych’
-rozwijanie sprawności ruchowej;
I. Zabawa dydaktyczna „Zamiana miejsc”- ćwiczenie pamięci wzrokowej;
-zabawa integracyjna „Stary niedźwiedź”;
II. Opowiadanie E. Ostrowskiej „Nocne kłopoty zabawek Doroty” –rozmowa na temat treści opowiadania, ustalanie przebiegu zdarzeń;
-rozmowa na temat; „Co należy robić, aby w naszej sali było ładnie?”; wspólne porządkowanie sali, określenie zakresu prac, planowanie kolejności wykonywanych czynności, wspólna ocena efektów pracy, rozmowa na temat korzyści wynikających z utrzymywania porządku w sali;
-dzieła sztuki jako element dekoracyjny Ćw.s.45;
-samodzielne wykonanie prac plastycznych do dekoracji sali;
-segregowanie i liczenie przedmiotów ze względu na miejsce, w którym powinny się znaleźć;
-prezentacja prawidłowego zapisu litery „w”, „W”, pisanie litery na tackach z piaskiem, pisanie litery po śladzie Ćw.s.43;
-ćwiczenia w płynnym czytaniu sylab, zaznaczanie tych samych sylab Ćw.s.44;
-doskonalenie spostrzegawczości – labirynt K.s.89;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg R. Labana –poznawanie własnego ciała, kształtowanie własnej tożsamości;
plastyczno-konstrukcyjna
- wypowiada się na określony temat;
-wskazuje korzyści związane z utrzymywaniem porządku;
-szanuje własność swoją i cudzą;
-segreguje przedmioty ze względu na miejsce, w którym powinny się znajdować;
-wywiązuje się z powierzonych mu zadań;
-rozpoznaje litery „w”, „W” wśród innych znaków graficznych i identyfikuje je z właściwą głoską;
-prawidłowo odtwarza kształt litery „w”, „W” na tacce z piaskiem;
-pisze literę po śladzie;
-estetycznie wykonuje prace plastyczne i techniczne;
-aktywnie uczestniczy w grach i zabawach zespołowych;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, umie wykorzystać możliwości własnego ciała;
4.„Mamy prawo do własności”
-rozbudzanie potrzeby obcowania z książką – wycieczka do biblioteki;
-uzupełnienie „kącika ciekawej książki;
-uświadamianie konieczności szanowania własności swojej, cudzej i społecznej;
-poznawanie utworów literatury dziecięcej związanych z tematem zajęć;
-kształtowanie pojęcia liczby 9;
-kształtowanie świadomości stałej liczby elementów w zbiorze;
-rozwijanie orientacji przestrzennej;
-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych;
-kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia – pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek;
I. „Podaję ci motyla” – zabawa integracyjno-terapeutyczna;
-zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej;
II. Wycieczka do biblioteki – rozmowa na temat księgozbioru, działy w bibliotece, karty czytelnika;
-poznawanie zasad obowiązujących przy wypożyczaniu książek oraz zasad zachowania się w bibliotece;
-organizacja „kącika ciekawej książki” – prezentacje książek przyniesionych z domu, odczytanie globalne tytułów książek;
-zabawa dydaktyczna „Zgaduj-zgadula, jaka to książka”;
-wykonywanie zakładki do książki – papieroplastyka;
-prezentacja tekstu E. Szelburg-Zarembiny „Bajka o gęsim jaju, raku Nieboraku …-rozmowa na temat treści baśni oraz wartości książek;
-zabawa ortofoniczna w oparciu o wybrane fragmenty baśni;
-kształtowanie pojęcia liczby 9 Ćw. s. 46;
-liczenie w zakresie 9, wnioskowanie o stałości liczby elementów mimo zmian w ich ułożeniu Ćw.s.46;
-ćwiczenie orientacji przestrzennej i ćwiczenie grafomotoryczne Ćw.s.47;
-nauka piosenki „Zimo, zimo” CD 68;
plastyczna
-zna zasady obowiązujące przy wypożyczaniu książek, potrafi właściwie zachować się w bibliotece;
-organizuje wraz z zespołem rówieśniczym „Kącik ciekawej książki” w sali zajęć;
-potrafi powiedzieć, na czym polegają zasady poszanowania własności swojej, cudzej, społecznej i przestrzega tych zasad;
-identyfikuje liczbę 9 z cyfrą;
-wnioskuje o stałości liczby elementów, mimo obserwowanych zmian w ich układzie;
-redaguje dłuższe wypowiedzi ustne na podany temat;
-powtarza wyrażenia dźwiękonaśladowcze z właściwą artykulacją i dykcją;
-estetycznie wykonuje pracę plastyczną;
-prawidłowo posługuje się określeniami typu: „nad”, „pod” na kartce papieru;
5.„Mamy prawo do szacunku”
-uczenie tolerancji, akceptowania ludzi takimi, jacy są;
-budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
-doskonalenie umiejętności odgrywania ról;
-projektowanie scenografii i rekwizytów;
-ćwiczenia artykulacyjne;
-integrowanie grupy podczas zabaw przy muzyce;
-przygotowanie do rozwiązywania prostych zadań tekstowych z wykorzystaniem liczmanów i symboli;
I. Zabawy integracyjne przy muzyce CD 32,33;
-doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter Ćw.s.48 dobieranie rymów, uzupełnianie wyrazów sylabami;
II. „ Czarodziejski tunel”- zabawa ruchowa;
-prezentacja baśni H. Ch. Andersena „Brzydkie kaczątko” –ustalenie przebiegu zdarzeń, wskazywanie postaci występujących w baśni;
-przygotowanie inscenizacji baśni – przydzielenie ról, wspólne przygotowanie scenografii, wykorzystanie CD 4, 34;
-improwizacja do wysłuchanego tekstu baśni (scenki dramowe) wg A. Marianowicza „Brzydkie kaczątko” – omówienie treści baśni, ocena postępowania bohaterów, interpretacja sformułowania „Nikogo nie wolno odrzucać”;
-zabawa ruchowa przy muzyce CD 11, 39;
-„Jestem dobra/dobry w…”-zabawa integracyjno-terapeutyczna;
-prezentacja fotografii ludzi różnych ras, rozmowa na temat życia na różnych kontynentach, zwrócenie uwagi na równość ludzi, niezależnie od koloru skóry, typu urody, wykonywanego zawodu;
-ćwiczenia przygotowujące do rozwiązywania zadań, czytanie treści zadań tekstowych i próby ich rozwiązywania Ćw.s.49;
-zabawa taneczna przy piosence „Zimo, zimo” CD 68;
teatralna
-potrafi wypowiedzieć się na temat różnic między ludźmi;
...
zabcia83