Luty.doc

(96 KB) Pobierz
Luty -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

Luty -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Chcę poznawać świat

1.„Mamy prawo do błędu”

-prezentacja utworów literatury dziecięcej związanych z tematem zajęć;

-kształcenie umiejętności inscenizowania utworów literackich;

-rozbudzanie empatii na podstawie analizy przeżyć bohaterów inscenizowanych utworów;

-uświadamianie dziecku jego prawa do wyrażania własnych myśli i uczuć

-kształcenie umiejętności nazywania i rozumienia uczuć swoich i innych ludzi;

-kształcenie umiejętności przewidywania następstw różnych działań;

-rozpoznawanie niebezpiecznych sytuacji i kształtowanie właściwych zachowań w takich sytuacjach;

-doskonalenie umiejętności liczenia;

I. Zabawa ruchowa „Pociąg” – marsz z wymawianiem imion w różnych rytmach;

-rozmowy z dziećmi na temat ferii zimowych, gdzie dzieci były, co robiły;

II. „Leśna ścieżka” – zabawa ruchowa kształcąca równowagę;

-opowiadanie wspólnie z dziećmi baśni o Czerwonym Kapturku;

-scenki dramowe - inscenizowanie fragmentów baśni;

-ocena zachowania Czerwonego Kapturka;

-prezentacja różnych sytuacji niebezpiecznych; ustalanie właściwych reakcji i zachowań w tych sytuacjach: opowiadania nauczycielki, komentowanie przez dzieci, proponowanie różnych rozwiązań, wybranie najlepszej propozycji;

-podsumowanie rozmowy – do kogo dzieci powinny się zwracać w sytuacji, która może zagrażać ich bezpieczeństwu;

-„Gąski, gąski do domu” - zabawa ruchowa;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą R. Labana – kształcenie motoryki w zakresie siły i zwinności, dostosowanie ruchu do zmieniającego się rytmu, tempa i nastroju muzyki;

-„Kto zdobędzie więcej? – gra dydaktyczna utrwalająca umiejętność liczenia w zakresie 8;

 

językowa

 

 

 

społeczna

 

 

 

ruchowa

 

 

 

muzyczna

 

 

 

matematyczna

-uważnie słucha wypowiedzi innych;

-uczestniczy w zabawach z elementami dramy;

-uczestniczy w zainicjowanych przez nauczyciela rozmowach;

-formułuje dłuższe wypowiedzi na podany temat;

-wypowiada swoje myśli, opowiada o swoich uczuciach;

-rozpoznaje niebezpieczne sytuacje i potrafi przewidywać ich następstwa;

-opowiada dorosłym o sytuacji wywołującej poczucie zagrożenia ze strony ludzi i zwierząt;

-wymienia swoje obowiązki domowe, zwłaszcza dotyczące bezpieczeństwa własnego i domowników;

-przelicza liczmany i ocenia poprawność liczenia w grach i zabawach;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnast.;

2.„Mamy prawo do niewiedzy”

-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „w”, „W”;

-doskonalenie słuchu fonematycznego;

-określenie cech spółgłoski „w”;

-doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;

-ćwiczenie sprawności grafomotoryczne;

-doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi ustnych na podany temat;

-klasyfikowanie przedmiotów wg określonego kryterium;

-kształtowanie świadomości potrzeby ciągłego uczenia się dzieci i dorosłych;

-kształtowanie orientacji przestrzennej – kierunki w przestrzeni (prawy, lewy);

I. „Powitalny okrzyk” – zabawa integracyjna;

-ćwiczenie grafomotoryczne – rysowanie po śladzie Ćw.s.41;

II. Rozpoznawanie głoski „w” w rymowance, nauka rymowanki;

-zabawa ruchowa „W prawo, w lewo” z wykorzystaniem rymowanki;

-prezentacja wiersza J. Tuwima „ Idzie Grześ przez wieś” – omówienie treści wiersza, uświadomienie dzieciom potrzeby ciągłego uczenia się;

-ćwiczenia w syntezie i analizie głoskowej przedmiotów, w których nazwach jest głoska „w”, wyodrębnianie sylab z głoską „w”;

-ustalanie cech głoski „w”;

-poszukiwanie przez dzieci wyrazów zawierających głoskę „w”;

-budowanie modelu wyrazu „worek”;

-prezentacja litery „w”, „W”, umieszczenie jej w miejscu odpowiadającej jej głoski;

-omówienie cech różnicujących litery „w”, „W”  K.s.88;

-ćwiczenia wprowadzające do nauki czytania  K. s.88;

-wskazywanie liter „w”, „W” w zestawach wyrazów, podział wyrazów na głoski, określanie położenia litery „w” w wyrazach Ćw.s.42;

-„Kubeczki”- klasyfikowanie przedmiotów wg podanego kryterium;

 

graficzna

 

 

 

 

językowa

 

 

 

 

ruchowa

 

 

 

 

matematyczna

- potrafi rysować po śladzie;

-klaszcze w dłonie gdy usłyszy głoskę „w”;

-recytuje krótką rymowankę;

-dzieli wyrazy na głoski i sylaby;

-wyszukuje wyrazy zawierające głoskę „w”;

-identyfikuje poznane litery z odpowiadającymi im głoskami;

-rozpoznaje graficzny obraz litery „w”, „W” i identyfikuje go z głoską „w”;

-czyta wyrazy w zakresie poznanych liter;

-wypowiada się na temat treści poznanego wiersza;

-określa kierunki w przestrzeni (lewy, prawy);

-podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów;

-segreguje przedmioty wg podanego przez nauczycielkę kryterium;

3.„Dbam o swoje rzeczy”

-utrwalenie obrazu graficznego litery „w”, „W”;

-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat

-kształtowanie nawyku sprzątania po sobie i pomagania innym w utrzymywaniu porządku;

-wdrażanie do szanowania własności swojej i cudzej;

-ćwiczenie analizy wzrokowej i spostrzegawczości;

-kształtowanie wrażliwości na piękno dzieł sztuki;

-doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów wg określonego kryterium;

-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych’

-rozwijanie sprawności ruchowej;

I. Zabawa dydaktyczna „Zamiana miejsc”- ćwiczenie pamięci wzrokowej;

-zabawa integracyjna „Stary niedźwiedź”;

II. Opowiadanie E. Ostrowskiej „Nocne kłopoty zabawek Doroty” –rozmowa na temat treści opowiadania, ustalanie przebiegu zdarzeń;

-rozmowa na temat; „Co należy robić, aby w naszej sali było ładnie?”; wspólne porządkowanie sali, określenie zakresu prac, planowanie kolejności wykonywanych czynności, wspólna ocena efektów pracy, rozmowa na temat korzyści wynikających z utrzymywania porządku w sali;

-dzieła sztuki jako element dekoracyjny Ćw.s.45;

-samodzielne wykonanie prac plastycznych do dekoracji sali;

-segregowanie i liczenie przedmiotów ze względu na miejsce, w którym powinny się znaleźć;

-prezentacja prawidłowego zapisu litery „w”, „W”, pisanie litery na tackach z piaskiem, pisanie litery po śladzie Ćw.s.43;

-ćwiczenia w płynnym czytaniu sylab, zaznaczanie tych samych sylab Ćw.s.44;

-doskonalenie spostrzegawczości – labirynt  K.s.89;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg R. Labana –poznawanie własnego ciała, kształtowanie własnej tożsamości;

 

 

społeczna

 

 

 

matematyczna

 

 

 

językowa

 

 

 

plastyczno-konstrukcyjna

 

 

 

ruchowa

- wypowiada się na określony temat;

-wskazuje korzyści związane z utrzymywaniem porządku;

-szanuje własność swoją i cudzą;

-segreguje przedmioty ze względu na miejsce, w którym powinny się znajdować;

-wywiązuje się z powierzonych mu zadań;

-rozpoznaje litery „w”, „W” wśród innych znaków graficznych i identyfikuje je z właściwą głoską;

-prawidłowo odtwarza kształt litery „w”, „W” na tacce z piaskiem;

-pisze literę po śladzie;

-estetycznie wykonuje prace plastyczne i techniczne;

-aktywnie uczestniczy w grach i zabawach zespołowych;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, umie wykorzystać możliwości własnego ciała;

 

4.„Mamy prawo do własności”

-rozbudzanie potrzeby obcowania z książką – wycieczka do biblioteki;

-uzupełnienie „kącika ciekawej książki;

-uświadamianie konieczności szanowania własności swojej, cudzej i społecznej;

-poznawanie utworów literatury dziecięcej związanych z tematem zajęć;

-kształtowanie pojęcia liczby 9;

-kształtowanie świadomości stałej liczby elementów w zbiorze;

-rozwijanie orientacji przestrzennej;

-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych;

-kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia – pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek;

I. „Podaję ci motyla” – zabawa integracyjno-terapeutyczna;

-zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej;

II. Wycieczka do biblioteki – rozmowa na temat księgozbioru, działy w bibliotece, karty czytelnika;

-poznawanie zasad obowiązujących przy wypożyczaniu książek oraz zasad zachowania się w bibliotece;

-organizacja „kącika ciekawej książki” – prezentacje książek przyniesionych z domu, odczytanie globalne tytułów książek;

-zabawa dydaktyczna „Zgaduj-zgadula, jaka to książka”;

-wykonywanie zakładki do książki – papieroplastyka;

-prezentacja tekstu E. Szelburg-Zarembiny „Bajka o gęsim jaju, raku Nieboraku …-rozmowa na temat treści baśni oraz wartości książek;

-zabawa ortofoniczna w oparciu o wybrane fragmenty baśni;

-kształtowanie pojęcia liczby 9 Ćw. s. 46;

-liczenie w zakresie 9, wnioskowanie o stałości liczby elementów mimo zmian w ich ułożeniu Ćw.s.46;

-ćwiczenie orientacji przestrzennej i ćwiczenie grafomotoryczne Ćw.s.47;

-nauka piosenki „Zimo, zimo” CD 68;

społeczna

 

 

ruchowa

 

 

językowa

 

 

 

matematyczna

 

 

 

plastyczna

 

 

muzyczna

-zna zasady obowiązujące przy wypożyczaniu książek, potrafi właściwie zachować się w bibliotece;

-organizuje wraz z zespołem rówieśniczym „Kącik ciekawej książki” w sali zajęć;

-potrafi powiedzieć, na czym polegają zasady poszanowania własności swojej, cudzej, społecznej i przestrzega tych zasad;

-identyfikuje liczbę 9 z cyfrą;

-wnioskuje o stałości liczby elementów, mimo obserwowanych zmian w ich układzie;

-redaguje dłuższe wypowiedzi ustne na podany temat;

-powtarza wyrażenia dźwiękonaśladowcze z właściwą artykulacją i dykcją;

-estetycznie wykonuje pracę plastyczną;

-prawidłowo posługuje się określeniami typu: „nad”, „pod” na kartce papieru;

5.„Mamy prawo do szacunku”

-uczenie tolerancji, akceptowania ludzi takimi, jacy są;

-budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;

-doskonalenie umiejętności odgrywania ról;

-projektowanie scenografii i rekwizytów;

-ćwiczenia artykulacyjne;

-integrowanie grupy podczas zabaw przy muzyce;

-doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;

-doskonalenie umiejętności liczenia;

-przygotowanie do rozwiązywania prostych zadań tekstowych z wykorzystaniem liczmanów i symboli;

I. Zabawy integracyjne przy muzyce CD 32,33;

-doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter Ćw.s.48  dobieranie rymów, uzupełnianie wyrazów sylabami;

II. „ Czarodziejski tunel”- zabawa ruchowa;

-prezentacja baśni H. Ch. Andersena „Brzydkie kaczątko” –ustalenie przebiegu zdarzeń, wskazywanie postaci występujących w baśni;

-przygotowanie inscenizacji baśni – przydzielenie ról, wspólne przygotowanie scenografii, wykorzystanie CD 4, 34;

-improwizacja do wysłuchanego tekstu baśni (scenki dramowe) wg  A. Marianowicza „Brzydkie kaczątko” – omówienie treści baśni, ocena postępowania bohaterów, interpretacja sformułowania „Nikogo nie wolno odrzucać”;

-zabawa ruchowa przy muzyce CD 11, 39;

-„Jestem dobra/dobry w…”-zabawa integracyjno-terapeutyczna;

-prezentacja fotografii ludzi różnych ras, rozmowa na temat życia na różnych kontynentach, zwrócenie uwagi na równość ludzi, niezależnie od koloru skóry, typu urody, wykonywanego zawodu;

-ćwiczenia przygotowujące do rozwiązywania zadań, czytanie treści zadań tekstowych i próby ich rozwiązywania Ćw.s.49;

-zabawa taneczna przy piosence „Zimo, zimo” CD 68;

 

muzyczna

 

 

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

teatralna

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

-potrafi wypowiedzieć się na temat różnic między ludźmi;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin