POLITECHNIKA GDAŃSKA
Wydział Zarządzania i Ekonomii
PODSTAWY MARKETINGU - ĆWICZENIA
Studia: dzienne inż., mgr Semestr: letni, Rok akademicki 2008-09
Wskazówki do realizacji tematów 3-15
Cel zajęć:
- Nabycie i/lub podniesienie umiejętności identyfikacji i prezentacji podstawowych informacji o wybranych elementach systemu marketingu w firmach/instytucjach, przyjętych przez uczestników ćwiczeń jako podmioty zajęć, analizy i oceny sytuacji oraz formułowania wniosków i propozycji kierunków usprawnień.
- Określenie celu/celów zajęć (po co się je przeprowadza, co mają dzięki nim uzyskać uczestnicy) przez zespół wiodący (odpowiedzialny za temat).
- Przypomnienie podstawowych informacji o firmie/instytucji, stanowiącej podmiot zajęć, w tym:
ü nazwy,
ü lokalizacji,
ü misji,
ü grupy/grup klientów i rynków,
ü oferowanych produktów,
ü sytuacji ogólnej.
- Identyfikacja wybranego elementu systemu marketingu firmy/instytucji, odpowiadającego tematyce zajęć (prezentacja faktów – opis sytuacji).
- Analiza omawianego elementu systemu marketingu firmy/instytucji (określenie przyczyn zaistniałej sytuacji, ich powiązań czy wpływu na inne elementy systemu marketingu, kierunków rozwoju, itp.).
- Ocena wybranego elementu systemu marketingu firmy/instytucji (ustalenie, czy w omawianym obszarze marketingu firmy/instytucji jest dobrze czy źle, co świadczy o tym, że jest dobrze, co świadczy o tym, że jest źle, co z tego wynika dla podmiotu, jego odbiorców oraz pozostałych partnerów rynkowych).
- Przedstawienie propozycji usprawnień oraz doskonalenia rozpatrywanych elementów systemu marketingu w omawianym obszarze firmy/instytucji (ustalenie, co można zrobić lepiej i dlaczego – sformułowanie wniosków).
- Postawienie problemu/problemów (zadań do rozwiązania) dla pozostałych uczestników zajęć (zespołów w grupie).
- Nadzór nad rozwiązywaniem problemu/problemów przez uczestników (pozostałe zespoły).
- Prezentacja wyników pracy zespołu/zespołów oraz ich dyskusja.
- Podsumowanie wyników pracy i dyskusji oraz sformułowanie wniosków z zajęć.
Wytyczne do przebiegu zajęć:
- Swoją prezentację każdy zespół powinien oprzeć przede wszystkim na danych, odnoszących się do firmy/instytucji, wybranej jako podmiot zajęć.
- Prezentować wyłącznie zagadnienia praktyczne, dotyczące wybranego podmiotu zajęć lub podmiotów powiązanych, bez teorii i powtarzania wykładów.
- Czas prezentacji nie powinien przekraczać 20-25 min.
- Do przygotowania prezentacji wykorzystać program PowerPoint.
- Zadanie/zadania dla pozostałych uczestników zajęć (pozostałych zespołów) mogą być częścią prezentacji zespołu wiodącego w temacie (nie muszą być stawiane po zamknięciu identyfikacji, analizy i oceny elementu systemu marketingu zespołu wiodącego).
- W zadaniach do rozwiązania dla uczestników zajęć należałoby nawiązywać do różnorodności sytuacji spotykanych na rynku, zapytując przykładowo o:
ü różnice między sytuacją firm/instytucji różnej wielkości, rodzaju działalności, miejsca na rynku, itp.,
ü przyczyny wydarzeń czy różnic w sytuacji systemu marketingu w różnych podmiotach,
ü skutki różnic w sytuacji systemu marketingu w różnych podmiotach, wpływające na ich możliwości działania,
ü wpływ zmian w systemie marketingu na efekty działań, itp.
- Zespół wiodący, odpowiedzialny za dany temat, sporządza raport z zajęć, w którym prezentuje materiały własne, wyniki pracy zespołów oraz ich dyskusji a także własne opinie i wnioski.
- Podstawą oceny zespołu wiodącego zajęć będzie:
ü stopień osiągnięcia celów zajęć,
ü samodzielność i świeżość analiz, ocen i propozycji zmian.
- Przyjęta skala ocen:
ü cytowanie i/lub przekazywanie surowych informacji zebranych w innych źródłach (dokumentach): firmowych, internetowych, literaturowych, statystycznych, z wywiadów w firmie, itp. – ocena 3 (dst)
ü prezentacja własnych opinii i ocen zespołu i jego członków, dotyczących systemu marketingu i jego elementów, formułowanie wniosków wynikających z porównań, itp. – ocena 4 (db)
ü samodzielne opracowanie i przedstawienie przez członków zespołu propozycji rozwiązań elementów systemu marketingu ocenianych jako niesprawne i/lub nieefektywne – ocena 5 (bdb)
- Oceny z zajęć otrzymać mogą inne, poza wiodącym, zespoły i osoby, zależnie od trafności i odkrywczości spostrzeżeń, ocen i propozycji.
Jerzy Koszałka
Gdańsk, 5 marca 2009 r.
Minnie_