MT_02004.TXT

(2 KB) Pobierz
#title=Wjazd na infostradę. System nawigacji 
#params=340;2656;3;2
#HTMLInfo=courses\texts\Mt_02004.htm
Jednym ze sposobów wskazywania kierowcy odpowiedniej trasy jest strzałka pokazujšca kierunek jazdy Zasada działania takiego urzšdzenia polega na połšczeniu czujnika wykorzystujšcego satelitarny system GPS (Global Position System) pozwalajšcego ustalić położenie samochodu, żyrokompasu okrelajšcego kierunek jazdy i przyspieszenie, prędkociomierza oraz centralnego minikomputera wyposażonego w czytnik CD. Komputer na bieżšco otrzymuje od wszystkich systemów aktualne informacje, które analizuje i porównuje z danymi wzorcowymi zawartymi w planie miasta na płycie CD. Kierowca otrzymuje informacje za pomocš niewielkiego ekranu ciekłokrystalicznego i głoników. W zależnoci od modelu, odpowiednia trasa wskazywana jest za pomocš strzałek kierunkowych, piktogramów lub kompletnych wycinków mapy.
Przed wyruszeniem w drogę, do systemu należy wprowadzić informacje o celu podróży i parametrach jazdy. Możemy okrelić, czy jazda ma się odbywać po drogach głównych, po tych, na których zanotowano najmniejsze natężenie ruchu, czy po prostu najkrótszš trasš. Niektóre z systemów uwzględniajš także dane na temat stanu na drogach oraz tworzšcych się korkach, wysyłane przez lokalne rozgłonie radiowe za pomocš systemu RDS (Radio Data System). Informacje te sš na bieżšco przyjmowane i przetwarzane w celu uniknięcia zatłoczonych arterii. Systemy nawigacyjne potrafiš zorientować się zarówno w miecie, jak i na trasach poza nim. Podczas takiej podróży międzymiastowej kierowca zazwyczaj kierowany jest na główne drogi lub autostrady. Dotyczy to oczywicie państw, dla których powstało odpowiednie oprogramowanie. Coraz większe zainteresowanie użytkowników oraz optymistyczne prognozy na przyszłoć skłaniajš producentów do coraz większego zainteresowania tematem elektronicznych przewodników. Na rynku pojawiajš się coraz to nowe rozwišzania techniczne, niekiedy różnišce się od siebie sposobem działania oraz możliwociami.
Dla dużych aglomeracji, w których sterowanie ruchem ulicznym przejęły komputery, tworzone sš systemy nawigacji korzystajšce nie tylko z własnych danych, lecz kontaktujšce się z centralnym komputerem, zasięgajšc informacji o aktualnej sytuacji na drogach. Przykładem może tu być system Euro-Scout, zaprojektowany przez firmę Siemens. Komputer pokładowy komunikuje się z "centrum dowodzenia" za pomocš nadajników i odbiorników na podczerwień zainstalowanych na słupach sygnalizacji wietlnej. Dzięki takiej wymianie informacji kierowca nie tylko zostaje skierowany na trasę o najmniejszym natężeniu ruchu, ale także może otrzymać wiadomoci na temat rozkładu jazy komunikacji miejskiej czy wolnych miejsc parkingowych na wybranym obszarze.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin