uokik_abc_mlodego_konsumenta[1].pdf

(1338 KB) Pobierz
ABC
M¸ODEGO KONSUMENTA
Publikacja przygotowana dzi´ki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej
787007173.035.png 787007173.036.png 787007173.037.png 787007173.038.png 787007173.001.png 787007173.002.png 787007173.003.png 787007173.004.png 787007173.005.png 787007173.006.png 787007173.007.png 787007173.008.png 787007173.009.png 787007173.010.png 787007173.011.png 787007173.012.png 787007173.013.png 787007173.014.png
787007173.015.png
ABC
m∏odego konsumenta
787007173.016.png 787007173.017.png 787007173.018.png 787007173.019.png 787007173.020.png 787007173.021.png 787007173.022.png 787007173.023.png 787007173.024.png 787007173.025.png 787007173.026.png
Publikacja finansowana ze Êrodków pomocowych UE
w ramach projektu PHARE PL0004.03
© Copyright by Urzàd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warszawa sierpieƒ 2003
ISBN 83-918399-3-1
URZÑD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW (UOKiK)
Plac Powstaƒców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel.: (022) 55 60 800
e-mail: uokik@uokik.gov.pl
www.uokik.gov.pl
Opracowanie, przygotowanie do druku i druk:
Ergo BTL
03-394 Warszawa
ul. Szko∏y Orlàt 4
www.ergobtl.pl
787007173.027.png 787007173.028.png 787007173.029.png 787007173.030.png 787007173.031.png 787007173.032.png
W ˝yciu przychodzi nam wyst´powaç w ró˝nych rolach – jeste-
Êmy na przyk∏ad dzieçmi, a zarazem uczniami i nastolatkami.
W sferze publicznej natomiast b´dziemy funkcjonowaç jako
obywatele, a jednoczeÊnie konsumenci i (dajmy na to) urz´dnicy.
Rodzice i szko∏a majà ambicje wyposa˝yç nas nie tylko w wiedz´, ale
i w umiej´tnoÊç poradzenia sobie w spo∏eczeƒstwie informacyjnym
i obywatelskim. Im jesteÊmy starsi, tym lepiej pos∏ugujemy si´ tech-
nologià informacyjnà, sprawniej potrafimy pracowaç w grupie, po-
woli nabieramy wprawy w odró˝nianiu faktów od opinii. Przez ca-
∏y ten czas dokonujemy ogromnej iloÊci wyborów, czasem dobrych,
a czasem zupe∏nie nietrafionych. OczywiÊcie, dopóki jesteÊmy
pod kuratelà doros∏ych, to oni pomagajà nam w wyborach – czasem
coÊ jedynie proponujà, czasem po prostu narzucajà, kierujàc si´ „na-
szym dobrem”, wskazujàc konsekwencje. Wszystko po to, by wy-
chowaç nas na ludzi samodzielnych i odpowiedzialnych.
SamodzielnoÊç to zdolnoÊç radzenia sobie w ró˝nych ˝ycio-
wych sytuacjach, natomiast gotowoÊç ponoszenia konsekwencji
powzi´tych decyzji – to odpowiedzialnoÊç. W∏aÊciwie ciàgle si´
uczymy, co znaczà te s∏owa i z jakimi postawami si´ wià˝à... ta na-
uka to proces bardzo d∏ugi i nie zawsze zakoƒczony powodzeniem.
Czasem zabawka, sprz´t sportowy, dost´p do jakiejÊ us∏ugi lub
mo˝liwoÊç wyjazdu sà dla nas tak wa˝ne, ˝e gotowi jesteÊmy zam´-
czaç o to rodziców. Emocje wygrywajà z rozsàdkiem. Warto si´
wówczas zastanowiç, co jest wa˝niejsze w ˝yciu – posiadanie dóbr
czy inne wartoÊci, takie jak zdrowie, przyjaêƒ, mi∏oÊç, uczciwoÊç.
Jak si´ to zatem dzieje, ˝e jesteÊmy gotowi przedk∏adaç dobra
materialne nad zasady etyczne i poczucie wspólnoty? Dzieje si´
tak po prostu dlatego, ˝e od dziecka podlegamy mechanizmom
wolnego rynku .
Nasz poradnik nie zamierza demonizowaç rynku, podpowiada
jedynie, w jaki sposób radziç sobie jako m∏ody konsument, jakie sà
mechanizmy reklamy, jakie prawa ma kupujàcy, jakie obowiàzki pro-
ducent czy sprzedawca.
5
787007173.033.png 787007173.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin