Gogol - Rewizor.doc

(36 KB) Pobierz
I

I. MIKOŁAJ GOGOL – ZARYS BIOGRAFII

ü      Urodził się  20 marca 1809 roku na Ukrainie  w pobliżu Połtawy

ü      Pochodził z rodziny średnioszlacheckiej (własna wioska Wasyliewka)

ü      Dość wysoki poziom umysłowy rodziny (ojciec, Wasyl – pisał sztuki teatralne)

ü      1820 rok – Gogol uczniem uprzywilejowanego zakładu naukowego – Gimnazjum Wyższych Nauk księcia Biezborodki w Nieżynie

ü      Po niepowodzeniu w teatrze (szuka pracy jako aktor – 1829 rok) szuka posady urzędniczej: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (do roku 1831)

ü      20 maja 1831 roku zawiera znajomość z Puszkinem

ü      1834 – dzięki pomocy Puszkina zostaje adiunktem pełniącym obowiązki profesorskie na uniwersyteckiej katedrze historii w Petersburgu (1835 – zwalnia się z uniwersytetu); od tej pory w pełni poświęca się swojej działalności pisarskiej.

ü      Umarł 4 marca 1852 roku; jego pogrzeb przeistoczył się w manifestację społeczną.

 

 

II. REWIZOR

 

- Komedia rosyjska przed „Rewizorem” była znikoma, nie miał Gogol wielu poprzedników; genezy należy szukać w twórczości ludowej (przedstawienia kukiełkowe – teatr Pietruszki)

- geneza „Rewizora”:  często stanowi ją zestawianie komedii Gogola z  komedią pisarza ukraińskiego G. Kwitki – Osnowajenko pt. Przybysz ze stolicy,  jednak badacze twórczości Gogola twierdzą, by upatrywać genezy dzieła – nie w literaturze, lecz w codziennym życiu.

Mówi się o  tym, że osnową treści komedii Gogola, mogła być anegdota, którą podsunął Gogolowi Puszkin.

 

- Wydźwięk społeczny komedii i dalsze jej oddziaływanie świadczą, iż arcydzieło Gogola było jednym z najsilniejszych policzków wymierzonych przez rosyjskiego pisarza rosyjskiemu absolutyzmowi; sztuka Gogola jako apologia ówczesnej władzy państwowej uosobionej w postaci rzeczywistego rewizora. W „Rewizorze” zdemaskowany został cały aparat biurokracji carskiej – od Petersburga do głuchej prowincji, od najniższego odstojnika – do dostojnika państwowego.

 

- W kompozycji „Rewizora” Gogol osiągnął niezwykłą spoistość, zwartość i oszczędność konstrukcji.

 

- Wyolbrzymienie cech charakteru bohaterów sztuki, doprowadzenie sytuacji do granic prawdopodobieństwa spotykamy na każdym kroku; niezwykła wyrazistość postaci komedii idzie w parze z uwypuklonym ubóstwem ich życia wewnętrznego – na wieść o wizycie rewizora powodują nimi strach, chciwość, chytrość, ambicja, egoizm.

 

- Język komedii nie jest przyczesanym językiem książkowym, lecz pełnym ekspresji, żywym językiem mówionym, świetnym narzędziem indywidualizacji osób.

 

- Komizm Gogola: charakterystyczne jest przejście od komizmu do powagi, wzajemne przeplatanie się śmiechu i patosu. Alogizmy, hiperbolizacja, skoki od komizmu do powagi to elementy groteski. Sama akcja sztuki oparta jest na groteskowym kontraście kompozycyjnym. Groteska służy Gogolowi do zaostrzenia satyry, wzmocnienia siły „karzącego śmiechu”.

 

 

 

TREŚĆ:

 

Cała akcja obejmuje od razu wszystkie osoby, tzn. te, które przebywają u Horodniczego w momencie dostarczenia mu listu z wiadomością o wizycie rewizora. Potem tylko wzrasta napięcie tej akcji wraz z pojawianiem się  kolejnych osób.

Napięcie wzrasta, kiedy przybiegają Dobczyński i Sobczyński z nowiną, iż rewizor jest już w mieście. Komiczne przygotowania do przyjęcia rewizora kończą akt I( np. zalecanie zmniejszenia liczby pacjentów w szpitalu, by rewizor nie pomyślał, że lekarz nie posiada odpowiednich umiejętności).

W akcie II akcja przenosi się do pokoju Chlestakowa. Z monologu Osipa (służący) dowiadujemy się, kim jest Chlestakow; nie jest on świadomym oszustem pragnącym uchodzić za rewizora, dlatego żyje jeszcze własnymi kłopotami. Same okoliczności sprawiają, iż nie zamierzając grać nie swojej roli – gra ją mimowolnie, a komedia pomyłek zatacza krąg coraz szerszy.

III akt – kulminacyjna scena (centralny punkt sztuki) poematu kłamstw Chlestakowa w domu horodniczego. Chlestakow kłamie w stanie egzaltacji, żyje wyobraźnią, że istotnie jest urzędnikiem państwowym i ma do dyspozycji 35 tys. kurierów. Słuchający go horodniczy wierzy, że musi w tym być prawda.

Metamorfoza Chlestakowa – z mizernego urzędnika w dostojnika państwowego. Linia wzlotu Chlestakowa jest równoczesna z linią upadku ojców miasta.

W akcie IV   decydują się oni po naradzie zgłaszać indywidualnie do Chlestakowa z łapówkami (własne grzechy i strach zmuszają ich do tego).

Chlestakow tym chętniej wciela się w przypisywaną mu rolę, przyjmuje  łapówki, a nawet podejmuje romans z żoną i córką udzielającego mu gościny Horodniczego. Przyłapany na umizgach oświadcza się o rękę córki. Oświadczyny zostają przyjęte, a Chlestakow urasta w oczach prowincjuszy do roli człowieka, który wszystko może.

W ostatnich scenach sztuki, kiedy sytuacja staje się niebezpieczna, Chlestakow czmycha, przejęty zaś przez miejscowych notabli jego prywatny list ujawnia straszną prawdę, że padli ofiarą zbiorowej mistyfikacji. Horodniczy czuje się ośmieszony i poniżony. Tymczasem żandarm oznajmia, że z najwyższego rozkazu przybył rewizor z Petersburga. Zapada scena niema – wszyscy zaskoczeni, porażeni, nie mogą wydusić z siebie ani słowa.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin