TRANSPORT I SPEDYCJA 18.02.12.docx

(20 KB) Pobierz

TRANSPORT I SPEDYCJA – 18.02.2012

Transport kolejowy – ciąg dalszy. WAGONY TOWAROWE:

1.       Wagony towarowe ze względu na cechy konstrukcyjne i ich przeznaczenie dzielimy na:

a)      E – węglarki o normalnej budowie

b)      S – węglarki o specjalnej budowie

c)      G –wagony kryte normalnej budowy (wrażliwe na warunki atmosferyczne)

d)      H - wagony kryte specjalnej budowy (samowyładowcze, dla zwierząt… itp.)

e)      K, O, R – platformy normalnej budowy (np. do przewozu płyt, rur, ładunków  ponadgabarytowych, dłużycowych)

f)       L, S – platformy o specjalnej budowie (np. do przewozu samochodów)

g)      I – chłodnie

h)      Z – cysterny (np. do przewozu cieczy, materiałów płynnych, olejów)

2.       Systemy wagonów wyładowczych:

a)      GONDOLA
Płaska podłoga, służy do samowyładowania ładunku poprzez uniesienie bocznych ścian wagonu

b)      TALBOT
Składa się z pochyłej podłogi i odchylonych dolnych klap bocznych. Rozładunek odbywa się na obie strony wagonu

c)      DUMPCAR
Z przechylnym pudłem unoszonym w chwili rozładunku za pośrednictwem siłowników

d)      HOPPER
Z umieszczonymi w dolnej części wagonu otworami wyładowczymi zamykanymi zasuwą

3.       Wagony towarowe oznakowane są 12-cyfrowym numerem, który został podzielony na 5 grup, gdzie każda ma inne znaczenie:

·         1. Grupa – dwucyfrowa, określa możliwość kursowania wagonu w międzynarodowych systemach lub w ruchu wewnątrzkrajowym

·         2. Grupa – dwucyfrowa, określa kod przynależności do zarządu kolejowego. (W Polsce – PKP – 51)

·         3. Grupa – czterocyfrowa, oznacza rodzaj i serię wagonu

o        Pierwsza cyfra grupy trzecie i zarazem piąta całego oznakowania oznacza rodzaj wagonu:

0 – wagon z odkrytym dachem

1 – wagon kryty normalnej budowy

2 - wagon kryty specjalnej budowy

3 - wagon platforma normalnej budowy

4 - wagon platforma specjalnej budowy

5 - wagon węglarka normalnej budowy

6 - wagon węglarka specjalnej budowy

7 – wagon cysterna

8 – wagon chłodnia

9 – wagon specjalny

·      4. Grupa – trzycyfrowa, oznacza numer serii wagonu

·      5.Grupa – cyfra samokontroli

o        Algorytm obliczania cyfry samokontroli:

Np.

21 51 4375 258 ?

2x2, 1x1, 5x2, 1x1, 4x2, 3x1, 7x2, 5x1, 2x2, 5x1, 8x2

4+1+(1+0)+1+8+3+(1+4)+5+4+5+(1+6) = 44

Dopełnienie do dziesiątek: (do 50),  50 – 44 = 6

WAGONY PASAŻERSKIE:

4.       Wagony pasażerskie dzielimy na:

a)      A – wagon osobowy 1. klasy

b)      B – wagon osobowy 2. klasy

c)      D – wagon bagażowy

d)      E – wagon pocztowy

e)      WLA – wagon sypialny 1. klasy

f)       WLB – wagon sypialny 2. klasy

g)      WR – wagon restauracyjny

5.       Numer wagonu pasażerskiego składa się z 12 cyfr podzielonych na 6 grup:

·         1. Grupa – dwucyfrowa, oznacza system komunikacji do jakiej wagon jest przystosowany (rozstaw kół)

·         2. Grupa – dwucyfrowa, określa przynależność do zarządu kolejowego (W Polsce – PKP - 51)

·         3. Grupa – dwucyfrowa, określa rodzaj wagonu oraz jego klasę

·         4. Grupa – dwucyfrowa, określa dopuszczalną prędkość wagonu

·         5. Grupa – trzycyfrowa, numer serii wagonu

·         6. Grupa – cyfra samokontroli

6.       W celu ujednolicenia parametrów wagonów pasażerskich, Międzynarodowy Związek Kolei wprowadził 3 standardy według, których budowane są wagony.
Standard Z został podzielony na dwie odmiany Z1, Z2.
Z1 – wagony przystosowane do prędkości 200 kmh z klimatyzacją
Z2 – wagony przystosowane do prędkości 160 kmh bez klimatyzacji

 

 

PARAMETR

X

Y

Z

Długość całkowita wagonu

26,4m

24,5m

26,4m

Szerokość wagonu

2805mm

2883mm

2825mm

Wysokość wagonu

4050mm

4050mm

4050mm

Liczba przedziałów 1. klasy

10

9

9

Liczba przedziałów 2. klasy

11

10

11

Szerokość korytarza

785mm

710mm

785mm

 

Wagony typu X nie są obecnie eksploatowane w Polsce. Przebudowano je na standard Z2.

7.       SKRAJNIA:

a)      Skrajnia ŁADUNKOWA
obrys figury płaskiej stanowiący podstawę do określenia dopuszczalnych wymiarów ładunku spoczywającego na wagonie

b)      Skrajnia BUDOWLI
obrys figury płaskiej stanowiący podstawę do określenia wolnej przestrzeni dla ruchu pojazdów szynowych

Zgłoś jeśli naruszono regulamin