TRANSPORT I SPEDYCJA – 18.02.2012
Transport kolejowy – ciąg dalszy. WAGONY TOWAROWE:
1. Wagony towarowe ze względu na cechy konstrukcyjne i ich przeznaczenie dzielimy na:
a) E – węglarki o normalnej budowie
b) S – węglarki o specjalnej budowie
c) G –wagony kryte normalnej budowy (wrażliwe na warunki atmosferyczne)
d) H - wagony kryte specjalnej budowy (samowyładowcze, dla zwierząt… itp.)
e) K, O, R – platformy normalnej budowy (np. do przewozu płyt, rur, ładunków ponadgabarytowych, dłużycowych)
f) L, S – platformy o specjalnej budowie (np. do przewozu samochodów)
g) I – chłodnie
h) Z – cysterny (np. do przewozu cieczy, materiałów płynnych, olejów)
2. Systemy wagonów wyładowczych:
a) GONDOLA Płaska podłoga, służy do samowyładowania ładunku poprzez uniesienie bocznych ścian wagonu
b) TALBOTSkłada się z pochyłej podłogi i odchylonych dolnych klap bocznych. Rozładunek odbywa się na obie strony wagonu
c) DUMPCARZ przechylnym pudłem unoszonym w chwili rozładunku za pośrednictwem siłowników
d) HOPPERZ umieszczonymi w dolnej części wagonu otworami wyładowczymi zamykanymi zasuwą
3. Wagony towarowe oznakowane są 12-cyfrowym numerem, który został podzielony na 5 grup, gdzie każda ma inne znaczenie:
· 1. Grupa – dwucyfrowa, określa możliwość kursowania wagonu w międzynarodowych systemach lub w ruchu wewnątrzkrajowym
· 2. Grupa – dwucyfrowa, określa kod przynależności do zarządu kolejowego. (W Polsce – PKP – 51)
· 3. Grupa – czterocyfrowa, oznacza rodzaj i serię wagonu
o Pierwsza cyfra grupy trzecie i zarazem piąta całego oznakowania oznacza rodzaj wagonu:
0 – wagon z odkrytym dachem
1 – wagon kryty normalnej budowy
2 - wagon kryty specjalnej budowy
3 - wagon platforma normalnej budowy
4 - wagon platforma specjalnej budowy
5 - wagon węglarka normalnej budowy
6 - wagon węglarka specjalnej budowy
7 – wagon cysterna
8 – wagon chłodnia
9 – wagon specjalny
· 4. Grupa – trzycyfrowa, oznacza numer serii wagonu
· 5.Grupa – cyfra samokontroli
o Algorytm obliczania cyfry samokontroli:
Np.
21 51 4375 258 ?
2x2, 1x1, 5x2, 1x1, 4x2, 3x1, 7x2, 5x1, 2x2, 5x1, 8x2
4+1+(1+0)+1+8+3+(1+4)+5+4+5+(1+6) = 44
Dopełnienie do dziesiątek: (do 50), 50 – 44 = 6
WAGONY PASAŻERSKIE:
4. Wagony pasażerskie dzielimy na:
a) A – wagon osobowy 1. klasy
b) B – wagon osobowy 2. klasy
c) D – wagon bagażowy
d) E – wagon pocztowy
e) WLA – wagon sypialny 1. klasy
f) WLB – wagon sypialny 2. klasy
g) WR – wagon restauracyjny
5. Numer wagonu pasażerskiego składa się z 12 cyfr podzielonych na 6 grup:
· 1. Grupa – dwucyfrowa, oznacza system komunikacji do jakiej wagon jest przystosowany (rozstaw kół)
· 2. Grupa – dwucyfrowa, określa przynależność do zarządu kolejowego (W Polsce – PKP - 51)
· 3. Grupa – dwucyfrowa, określa rodzaj wagonu oraz jego klasę
· 4. Grupa – dwucyfrowa, określa dopuszczalną prędkość wagonu
· 5. Grupa – trzycyfrowa, numer serii wagonu
· 6. Grupa – cyfra samokontroli
6. W celu ujednolicenia parametrów wagonów pasażerskich, Międzynarodowy Związek Kolei wprowadził 3 standardy według, których budowane są wagony.Standard Z został podzielony na dwie odmiany Z1, Z2.Z1 – wagony przystosowane do prędkości 200 kmh z klimatyzacjąZ2 – wagony przystosowane do prędkości 160 kmh bez klimatyzacji
PARAMETR
X
Y
Z
Długość całkowita wagonu
26,4m
24,5m
Szerokość wagonu
2805mm
2883mm
2825mm
Wysokość wagonu
4050mm
Liczba przedziałów 1. klasy
10
9
Liczba przedziałów 2. klasy
11
Szerokość korytarza
785mm
710mm
Wagony typu X nie są obecnie eksploatowane w Polsce. Przebudowano je na standard Z2.
7. SKRAJNIA:
a) Skrajnia ŁADUNKOWAobrys figury płaskiej stanowiący podstawę do określenia dopuszczalnych wymiarów ładunku spoczywającego na wagonie
b) Skrajnia BUDOWLIobrys figury płaskiej stanowiący podstawę do określenia wolnej przestrzeni dla ruchu pojazdów szynowych
lilianna-91