Pedagogika resocjalizacyjna
Resocjalizacje inaczej nazywa się edukacją korekcyjną.
Cele resocjalizacji:
§ retrybutywny – cel odpłaty
§ izolacyjna – by ochronić społeczeństwo
§ resocjalizacyjny
Resocjalizacja aktualna – dotyczy osób w dużych kłopotach.
Minusy:
- droga
- mało skuteczna (zazwyczaj ludzie powracają do placówek)
- drugie życie ją utrudnia
Plusy:
+ jest nieunikniona
Resocjalizacja potencjalna – dotyczy osób zagrożonych demoralizacją; zaliczamy tutaj np. Powiślańską
Fundację Społeczną
- długo czeka się na jej efekty
- ludzie, którzy podejmują decyzje o funduszach nie znają się
+ bardziej efektowna od aktualnej i szybsza
+ niedroga
Obszary, w których pracujemy w resocjalizacji:
1) opieka – jeśli nadmiar opieki to wychowanek zatraca umiejętność
zaspokojenia swoich potrzeb, nie uczy się jak je zaspokajać,
dawanie uczy braku szanowania i rozszczeniowości
2) wychowanie
3) terapia – dotyczy poważnych zaburzeń sklasyfikowanych wg DSM, dotyczy
rozwiniętej metodyki oddziaływania
3 podejścia do resocjalizacji:
Podejście psychodynamiczne:
* id – część biologiczna
* superego – to co nabyliśmy w społeczeństwie
* ego – nasza codzienna jaźń
METODA RESOCJALIZACJI: terapia
WYCHOWAWCA: pełni rolę terapeuty
PROBLEMY:
Ø terapia jest dla osób, które mają zbudowaną motywację
Ø terapia jest bardzo droga
Ø są zaburzenia, w których nie można tego stosować, np. psychopatia
PLUSY:
+ są zaburzenia, w których inne podejścia się nie sprawdzają, np. przestępstwa seksualne
Podejście behawioralne:
METODA RESOCJALIZACJI: kary i nagrody czyli wzmocnienia pozytywne i negatywne
METODY STOSOWANE W RESOCJALIZACJI:
Zagrożenia metody:
- tylko motywacja zewnętrzna
- zachowania się wygaszają, gdy zanikają wzmocnienia
- uniformizacja zachowań (wyspecjalizowanie się w jakimś zachowaniu)
I. punkty często przydzielane, mało przywilejów
II. punkty rozliczane rzadziej, pewne przywileje
III. dużo przywilejów, punkty za niektóre zachowania np. 1 raz w miesiącu
IV. ostatni etap – brak punktów, wszystkie przywileje, ale można spaść na niższy etap
Rośnie tu: samokontrola, odpowiedzialność, samoocena
Maleje natomiast: kontrola
Systemy punktowe sprawdzają się tam, gdzie system ten jest ustalony razem z wychowankiem.
METODY BEHAWIORALNE:
Ø na przezroczystych naczyniach zaznaczamy odpowiedni poziom
Ø dosypuje się makaronu za pozytywne zachowania
Ø stosuje się dla całej grupy
Ø brak konkurencji
Ø ważna jest nagroda symboliczna
Ø metoda wzmacnia zachowania pozytywne
Ø wyznaczenie granic
Ø narysowanie 5 prostokątów w rogu tablicy
Ø nauczyciel wykreśla prostokąty za złe zachowanie nie przerywając prowadzenia zajęć
Ø za wykreślenie wszystkich jakaś kara
Ø osiągnięcie efektu samopilnowania
Z tych metod wycofujemy się w sposób warunkowy.
Drugie życie modyfikuje kary i nagrody.
WYCHOWAWCA: przydziela kary i nagrody
Kierowanie interakcjami w grupie:
WYCHOWAWCA: jest liderem społeczności; musi mieć taką moc, by przekonać do czegoś społeczność.
Pojęcie nieletni dotyczy tylko tego, kto robi coś źle. Ma oddźwięk negatywny.
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich (UPN):
§ 26 października 1982r pierwsza wersja ustawy
§ ustawa ta od tamtej pory była wielokrotnie zmieniana
§ ustawa ta nie stosuje kar, ale środki wychowawcze
4 granice wieku:
1) od 13 do 17 r.ż (nie ukończony)
Þ dotyczy czynów karalnych (gdyby zrobił to człowiek dorosły to byłoby to przestępstwo, przestępstwo karno-skarbowe, poważne wykroczenie)
2) brak dolnej granicy wieku do 18 r.ż
Þ dotyczy demoralizacji, te zachowania i działania, które są niewłaściwe z punktu widzenia systemu wartości i nie są zapisane w kodeksie, np. niezrealizowanie obowiązku szkolnego, prostytucja, picie alkoholu
Þ !!! przestępstwo dokonane przez nieletniego przed 13 r.ż jest to przejaw demoralizacji
3) od 0 do 21 r.ż
Þ wykonywanie środków wychowawczych i poprawczych
Þ środki poprawcze mogą trwać tylko do 21 r.ż a potem wychowanek wychodzi; chyba, że sąd wypuści go przed 21 r.ż, ale zazwyczaj kieruje się do zakładu bez określonej granicy wieku (wtedy wiadomo, że do 21 r.ż)
Þ jeśli dokona przestępstwa do 17 r.ż to go obejmują środki wychowawcze i poprawcze, jeśli jednak skończy 17 r.ż w chwili dokonania przestępstwa to jest karany jak dorosły
4) zbrodnia – ukończony 15 r.ż
Þ zaliczamy tu np. morderstwo, zbiorowy gwałt
Þ sąd może potraktować nieletniego jak dorosłego, ale wtedy i tak może on dostać tylko 2/3 kary dorosłego
Istnieje społeczny obowiązek powiadomienia rodziców, policji, sądu rodzinnego jeśli nieletni robi coś niedobrego. Powinno się zareagować, ale nie trzeba.
Sąd w wypadku nieletniego przy określaniu środka wychowawczego bierze pod uwagę:
§ sytuację rodzinną
§ osobowość
§ poziom dojrzałości
§ poczucie winy
§ doświadczenie
Sąd zanim rozpozna sprawę kieruje nieletniego i jego rodzinę do RODK czyli rodzinnego ośrodka diagnostyczno – konsultacyjnego.
Nie ma kar są środki wychowawcze lub poprawcze dla nieletnich. Można dać kilka środków wychowawczych naraz.
Środki wychowawcze:
ü upomnienie
ü zobowiązanie do określonego postępowania (np. do przeproszenia pokrzywdzonego, naprawienia szkody, uczęszczania na zajęcia szkolne, pracy społecznej)
ü sąd może orzec nadzór kuratora !!!nie dozór, bo on tylko dla dorosłych!!!
ü zakazać kierowania pojazdami
ü odebrać rzeczy pochodzące z czynu karalnego
ü nakazanie uczestnictwa w zajęciach o charakterze wychowawczym lub terapeutycznym
ü skorzystać z poręczenia osoby lub instytucji godnej zaufania
ü umieszczenie w placówce resocjalizacyjnej lub opiekuńczo – wychowawczej albo w rodzinie zastępczej
ü nadzór odpowiedzialny rodziców lub opiekunów
ü umieszczenie w schronisku dla nieletnich
ü umieszczenie w zakładzie poprawczym
Dwa ostatnie punkty są to środki poprawcze.
Osoby środek wychowawczy:
§ mediacja
Þ jest to jedyny środek wychowawczy, który nie jest nakazem a jest propozycją
Þ nieletni może jej odmówić bez konsekwencji
Środki wychowawcze są te same w demoralizacji i czynach karalnych oprócz 2 ostatnich punktów.
Placówki:
1) MOW – Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy
· podlega Wydziałowi Edukacji
· jest to placówka resocjalizacyjna
· brak ochrony
· są to ośrodki jednopłciowe (tylko kilka w Polsce koedukacyjnych)
· nieletni tu mieszka i uczy się (głównie szkolenie zawodowe, nauka 6 dni w tygodniu)
· przeciętna wielkość ok. 50-60 miejsc, a powinno być 30
· po zakończeniu szkoły nie ma napisane na świadectwie, że skończył szkołę w placówce
· są też specjalne ośrodki młodzieżowe dla upośledzonych umysłowo
· przebywa się tu do 18 r.ż, ale może poprosić sam wychowanek o przedłużenie pobytu w placówce ze względu na naukę nawet do 21 r.ż
· wychodząc z placówki dostaje się wyprawkę
MINUSY:
- przestarzałe metody nauczania
- nie jest to ośrodek zamknięty (problem z wnoszeniem alkoholu, narkotyków)
- nie są przeznaczone dla osób uzależnionych
2) Pogotowie opiekuńcze
· zawiaduje nim MOPS
· jest to placówka opiekuńcza
· instytucja tymczasowa
- mieszanie dzieci ze spraw opiekuńczych ze sprawami wychowawczymi (demoralizacyjnymi)
3) Schronisko dla nieletnich
· placówka dla nieletnich pod wymiarem sprawiedliwości
· umieszcza się tam nieletnich, którzy popełnili czyn karalny
· odpowiednik aresztu śledczego
· ma charakter zamknięty
· mieści się tu szkoła i internat
· nieletni powinien tu przebywać do 3 miesięcy, chociaż można przedłużyć do 6 miesięcy
· dokonuje się tu wszechstronnej diagnozy nieletniego
...
szyszka250