NAUCZAJĄCY:
ü jest przewodnikiem (doradcą, liderem, animatorem) uczących się
ü nie wchodzi w rolę "eksperta" ("mistrza"), który "musi wszystko wiedzieć"; ogranicza ocenianie, komentarze, narzucanie własnego zdania, ma odwagę powiedzieć: "nie wiem, ale sprawdzę i odpowiem" lub "nie wiem, sprawdźmy wspólnie", czyli ma prawo do niewiedzy oraz uczenia się od uczestników i razem z nimi
ü organizuje uczenie się- stawia zadania, pytania, motywuje do pracy, kontroluje czas jej trwania
ü posiada (i doskonali) umiejętności komunikowania się z ludźmi, tworzenia atmosfery bezpieczeństwa i zaufania
ü umie zachować równowagę między ustalonym programem, a potrzebami uczących się (grupy lub poszczególnych jej członków)
POŻĄDANE KOMPETENCJE NAUCZYCIELI DO REALIZACJI EDUKACJI ZDROWOTNEJ:
· Wiedza o:
- zdrowiu i czynnikach je warunkujących
- profilaktyce najczęstszych problemów zdrowotnych i społecznych dzieci i młodzieży
- procesie edukacji zdrowotnej w szkole i przedszkolu
- promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem szkoły promującej zdrowie
· Umiejętności:
- diagnozowania potrzeb uczniów w zakresie edukacji zdrowotnej i planowania na tej podstawie jej programu, z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł informacji (programy autorskie lub wybór istniejących programów)
- współdziałania w realizacji szkolnego programu edukacji zdrowotnej i programu profilaktyki
- stosowania metod wspierających aktywność i uczestnictwo uczniów oraz tworzenia atmosfery sprzyjającej uczeniu się i dobremu samopoczuciu
- motywowania uczniów do troski o zdrowie i wspierania ich w tych działaniach
- ewaluacji procesu i wyników prowadzonej przez siebie edukacji zdrowotnej
· Postawa, którą charakteryzuje:
Przekonanie, że zdrowie jest wartością dla człowieka i zasobem dla społeczeństwa
Gotowość do tworzenia wzorców zachowań zdrowotnych dla uczniów
Otwartość na potrzeby innych empatia autentyczność
Gotowość do doskonalenie własnego zdrowia i umiejętności życiowych
Gotowość do działania na rzecz tworzenia zdrowego środowiska pracy i nauki
PODSTAWOWE CECHY UŁATWIAJĄCE KOMUNIKOWANIE I UCZENIE SIĘ:
v Szacunek - "bezwarunkowy, pozytywny stosunek" do każdej osoby, traktowanie jej, jako człowieka, niezależnie od jej poglądów i zachowania.
Okazujesz komuś szacunek, gdy:
ü Poświęciwszy mu swój czas i uwagę
ü Przedstawiasz się mu i zapamiętasz jego imię
ü Aktywnie go słuchasz
ü Unikasz przerywania lub równoczesnego rozmawiania z inną osobą
ü Zadajesz pytania (raczej otwarte niż zamknięte)
ü Unikasz krytyki lub oceniania
ü Używasz prostego, zrozumiałego dla danej osoby języka
v Empatia – umiejętność spojrzenia na świat z punktu widzenia drugiej osoby i zrozumienia jej sposobu odczuwania.
Możesz wyrazić empatię, gdy:
ü śmiejesz się, gdy druga osoba śmieje się, irytujesz się, gdy ona się irytuje, itd.
ü dzielisz się swoimi doświadczeniami z drugą osobą, w sposób uznany za
odpowiedni (uważaj, aby nie skierować uwagi na siebie i nie zająć tym dużo czasu)
ü reagujesz na uczucia drugiej osoby,
v Autentyczność- oznacza, że człowiek jest postrzegany, jako osoba, która
Która mówi to, co myśli; jest szczera i przekazuje zgodne informacje w formie werbalnej i niewerbalnej.
Jesteś autentyczny, gdy:
ü opowiadasz szczerze o samym sobie
ü dzielisz się szczerze uczuciami
ü nie udajesz, że jesteś kimś innym niż w rzeczywistości
ü nie obiecujesz, czegoś, czego nie możesz zagwarantować
ü nie przybierasz postawy obronnej
ü jesteś spójny w zachowaniach werbalnych i niewerbalnych
ü dotrzymujesz obietnic i umów
1
szyszka250