Ćwiczenia z metafizyki i ontologii.doc

(34 KB) Pobierz
Ćwiczenia z metafizyki i ontologii

Ćwiczenia z metafizyki i ontologii semestr zimowy 2009/2010

prowadzący: dr Wojciech Hanuszkiewicz

 

Wykaz lektur (obowiązkowych):

.

(Liczba porządkowa oznacza numer zajęć, na których dane teksty będą analizowane)

 

1.                                Zajęcia organizacyjne wraz z omówieniem lektur

2.                                Koncepcja bytu w filozofii Parmenidesa

              ––              Parmenides Fragmenty poematu AgDÂ nÛFgTH (O naturze), przeł. M. Wesoły, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 2001, nr 10, s. 71–85.

3.                                Platońska koncepcja relatywnego nie-bytu w Sofiście

              ––              Platon, Sofista 237E–259D [w:] tenże, Sofista. Polityk, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1956, s. 41–86.

4.                                Poczwórne znaczenie bytu w filozofii Arystotelesa

              ––              Arystoteles, Metafizyka, ' 1–2 (1003a20–1005a18), ) 7 (1017a8–1017b9), + 1–4 (1025b3–1028a6), - 1–4 (1028a–1030b13), 1 10 (1051a35–1052a13), przeł. T. Żeleźnik, oprac. M.A. Krąpiec, A. Maryniarczyk, Lublin 1998, t. I–II. (Istnieje również przekład K. Leśniaka, Warszawa 1983 i wyd. następne).

5.                                Nauka o relacji i manifestacyjna koncepcja prawdy w filozofii św. Augustyna

              –– Św. Augustyn, O Trójcy Świętej, Ksiega V, przeł. M. Stokowska, Kraków 1996, s. 194–216

              –– Św. Augustyn, O prawdziwej wierze, XXXVI–66, przeł. J. Ptaszyński [w:] tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, s. 781–782.

6.                                Dowód ontologiczny św. Anzelma – jego znaczenie i krytyka

              –– Św. Anzelm, Proslogion [w:] tenże, Monologion. Proslogion, przeł. L.Kuczyński, Kęty 2007, s. 189–279 (wraz z zarzutami Gaunilona i odpowiedzią Anzelma).

              –– I. Kant, Krytyka czystego rozumu, B 626–627,przeł. R. Ingarden Warszawa 1957, t. II., s. 339–341.

7.                                De ente et essentia św. Tomasza i spór o realną różnicę między istotą i istnieniem

              –– Św. Tomasz z Akwinu, Byt i istota, przeł. W. Seńko, Kęty 2009.

8.                                Wilhelm Ockham i spór o uniwersalia

              –– W. Ockham, Suma logiczna, Księga I, rozdziały: 1–4, 10–12, 14–15, 63–64, przeł., T. Włodarczyk, Warszawa 1971, ss. 11–23, 47–58, 62–70, 250–255.

9.                                Teologia i dialektyka negatywne w De docta ignorantia Mikołaja z Kuzy

              –– Mikołaj z Kuzy, O oświeconej niewiedzy, przeł. I. Kania, Kraków 1997, s. 45–73, 101–111 (Księga pierwsza, rozdziały: I–XIII, XXIV–XXVI)

10.         Koncepcja metafizyki w filozofii Kanta

              –– I. Kant, O postępach metafizyki, przeł. A. Banaszkiewicz, Gdańsk 2007, s. 50–79.

11.         Problem początku nauki i teoria bytu w filozofii Hegla

              –– G.W.F. Hegel, Nauka logiki, przeł. A. Landmann, Warszawa 1967, t. I, s. 69–105.

12.         Ontologia fundamentalna Martina Heideggera

              –– M. Heidegger, Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994 (2. wyd. Warszawa 2004), s. 13–55 (§§ 3–7).

13.         Metafizyka pragnienia Emanuela Lévinasa

              ––              E. Lévinas, Całość i nieskończoność, przeł. M. Kowalska, Warszawa 1998, s. 3–44 (Przedmowa oraz Część pierwsza, Rozdział I).

14.              Omówienie zagadnień egzaminacyjnych

15.              Kolokwium zaliczeniowe

                           

Zgłoś jeśli naruszono regulamin