Treści edukacyjne :
Edukacja polonistyczna: Układanie opisu bociana wg planu z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa. Edukacja społeczno – przyrodnicza :Ptaki znajdujące się pod ochroną .Bocian biały i czarny . Tryb życia i sposób odżywiania się , odloty jesienią do ciepłych krajów .
Edukacja matematyczna: Powtórzenie dodawania i odejmowania w zakresie 100.Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Edukacja muzyczna : Śpiewanie piosenki : „Kle, kle, boćku”
Edukacja plastyczna: Rysowanie portretu bociana Kajtka.
Cele operacyjne:
Uczeń :
- zna tryb życia i odżywiania bociana białego i czarnego
- potrafi korzystać z różnych źródeł w celu zdobycia informacji
- wypowiada się na dany temat
- rozwiązuje proste zadania tekstowe
- dodaje i odejmuje w zakresie 100
- czyta tekst ze zrozumieniem
- redaguje wypowiedź w formie opisu
- dobierze właściwe słownictwo do uzupełnienia tekstu z lukami
- wykona pracę plastyczną – bocian Kajtek
- zaśpiewa piosenkę „Kle, kle, boćku…”
- dostrzega konieczność ochrony przyrody
Słowne - pogadanka , rozmowa kierowana , instruktaż, praca z tekstem
Aktywizujące - drama, praca w grupach
Oglądowe - pokaz, obserwacja
Forma pracy : zbiorowa , grupowa zróżnicowana , ind. jednolita , ind. zróżnicowana .
Środki dydaktyczne : plansza z ptakami chronionymi , ilustracja bociana białego , karty informacyjne o bocianie białym i czarnym , mapa świata , sylwety palmy i jabłoni, karty do pracy indywidualnej, „Karty pracy”, dzioby bociana
Eduka
cja
Tok pracy
Czynności nauczyciela
Przewidywane czynności ucznia
Środki dydakty
czne
Czas
Czynności organizacyjno - porządkowe
przywitanie
Uczniowie stoją w kole i śpiewają piosenkę „Powitankę”
1 min.
Edukacja matematyczna
Obliczenie działań w zakresie 1000.
N. rozdaje zielone karty nr 1
U. samodzielnie czytają polecenie i wykonują.
HASŁO: BOCIAN
Zielone karty nr 1
5 min.
Edukacja przyrodnicza
Rozmowa na temat wyglądu , trybu życia i odżywiania się bociana na podstawie doświadczeń dzieci.
Wykorzystanie różnych źródeł w celu zdobycia informacji.
Nauczyciel:
- gdzie żyje bocian?
- czym się odżywia?
- gdzie buduje gniazda?
N. rozdaje materiały i wydaje polecenia każdej grupie:
I – karty informacyjne o bocianie białym.
II – karty informacyjne o bocianie
Czarnym
(ZE ZWRÓCENIEM UWAGI NA TRYB ŻYCIA, SPOSÓB ODŻYWIANIA)
III – komputer i „Atlas świata”, książka „………”
IV – plansza, opisuje wygląd ptaków, pod ochroną
Po 5 minutach każda grupa prezentuje zdobyte informacje
Uczniowie:
odpowiadają
Karty informacyjne o bocianie białym i czarnym, „Atlas świata”, plansza
10min.
Pokazanie drogi przelotu bociana z Polski do Afryki. Wskazanie na mapie świata miejsca zimowania.
- Kto potrafi pokazać na mapie drogę wędrówki bociana do ciepłych krajów ?
Nauczyciel ustawia sylwety palmy i jabłoni (duże sylwety ok.1m. wysokości).
- Pokażcie na mapie Afrykę.(na sylwecie palmy nauczyciel wiesza nazwę „Afryka” i „Egipt”)
- Na jakim kontynencie leży Polska?
- Pokażcie Polskę leżącą w Europie.( na sylwecie jabłoni nauczyciel wiesza nazwę ”Europa” i „Polska”)
Uczniowie pokazują na mapie
Mapa świata
2 min.
Edukacja ruchowa – przerwa śródlekcyjna
Drama: Sejm bociani przed odlotem
N. wybiera 2 osoby, które zostają rodzicami bocianów. Reszta uczniów to dzieci.
U. słuchają poleceń rodziców i wykonują ich polecenia, gesty, klekotanie.
Dzioby bociana
Edukacja
polonistyczna
Opis bociana- wspólne ustalenie planu opisu bociana.
Indywidualny opis bociana
Odczytanie kilku opisów
-zawiesza ilustrację bociana białego.
- zapisuje propozycje opisu bociana
Nauczyciel zachęca uczniów do ustnego opisu bociana , przypominając o trójczłonowej budowie i proponuje swoimi słowami opisać bociana.
Nauczyciel poleca indywidualnie opisać bociana.
Zebranie opisów do sprawdzenia .
Uczniowie
proponują plan opisu.
&#x...
elgrzbieta