alianse strat.doc

(124 KB) Pobierz

Alianse strategiczne – podstawowe pojęcia  - 2 slajd - Agnieszka

Alians strategiczny to związek kilku firm będących konkurentami i działających na tym samym rynku, zwykle o długotrwałym charakterze, którego celem jest realizacja wspólnego przedsięwzięcia. Jego integralną częścią jest dzielenie się wiedzą i posiadanymi środkami z partnerami, tak aby przyniosły one korzyść wszystkim zaangażowanym stronom. Związek ten musi mieć ściśle określony cel, a szanse jego przetrwania gwarantuje zachowanie równowagi między partnerami. W przypadku braku takiej równowagi jedna firma przejmuje drugą na drodze przyjaznego lub wrogiego przejęcia.

 

Alianse strategiczne są nowoczesną i powszechnie stosowaną metodą zdobywania nowych rynków zbytu, wykorzystywaną zarówno przez firmy duże jak i niewielkie.

Alianse strategiczne w odróżnieniu od fuzji i przejęć, cechuje zachowanie autonomii wśród uczestników i łatwość wycofania się z układu. Swoim zasięgiem obejmują one z reguły wiele segmentów rynku a w skrajnych przypadkach sięgają po część lub jego całość.  (Transaction Advisory  Services,  „Alianse strategiczne - współpraca czy rywalizacja?”)

Alianse mogą prowadzić w przyszłości do zawiązania joint-ventures  dotyczących określonych projektów, udostępniania technologii, porozumień marketingowych itp. ( H. Johnson, Fuzje i przejęcia. Narzędzia podejmowania decyzji strategicznych, Liber, Warszawa 2000, s. 86)

Cele zawierania aliansów strategicznych – 3 slajd - Agnieszka

·          Przekształcenie firmy w firmę globalną

·          Pokonanie barier wejścia na rynek

·          Rozwinięcie związków kulturowych

·          Stabilizacja dochodów

·          Zmniejszenie kosztów rozwoju produktu

·          Pobudzenie wewnętrznej przedsiębiorczości

·          Uzyskanie poparcia politycznego

·          Zmniejszenie konkurencji

·          Nabycie zagranicznej technologii

·          Zmniejszenie ryzyka działalności

·          Zwiększenie kompleksowości świadczonych usług

·          Zminimalizowanie inwestycji kapitałowych

·          Zwiększenie udziału w rynku regionalnym

·          Skorzystanie z miejscowej siły roboczej

·          Lepsze wykorzystanie majątku trwałego

·          Zmniejszenie udział wydatków na badania

·          Zaspokojenie ambicji kierownictwa

·          Poznanie doświadczeń w zarządzaniu firmy zagranicznej

 

 

 

Formy aliansów strategicznych – 4 slajd - Agnieszka

Ø        Wewnątrzbranżowe - zwykle zawierane w celu obronny rodzimego rynku przed zagraniczną konkurencją. Dzieje się tak, gdy np. trzy największe polskie firmy farmaceutyczne zawiązują alians w celu wprowadzenia na rynek nowego produktu i uzyskania w ten sposób przewagi konkurencyjnej nad zagranicznymi rywalami.

Ø        Międzybranżowe - mogą być wykorzystywane dla osiągnięcia efektów synergii lub wspólnego finansowania pewnych działań. Ten typ reprezentuje np. alians między gigantem chemicznym DuPont a gigantem farmaceutycznym Merck. Miał on na celu połączenie potencjału badawczo-rozwojowego firmy Du Pont z kapitałem i pozycją rynkową firmy Merck.

Ø        Formalne - sojusz, który został zawarty na piśmie w formie umowy między stronami .

Ø        Nieformalne - porozumienie funkcjonuje bez podpisanych umów prawnych . (Transaction Advisory  Services,  „Alianse strategiczne - współpraca czy rywalizacja?”)

Rodzaje aliansów strategicznych – 5 slajd – Agnieszka - rysunek

Podział aliansów strategicznych ze względu na zakres działalności – slajd 6 – Agnieszka – rysunek

Spółka joint venture to typowe porozumienie udziałowe, w wyniku którego powstaje trzeci podmiot. Obaj partnerzy tego typu aliansu wspólnie powołują do życia nową firmę, która reprezentuje ich związek i realizuje interesy obu stron. Spółka joint venture jest rodzajem strategicznego związku, w którym dwie firmy lub więcej tworzą nową, prawnie niezależną jednostkę. Strony łączą środki niezbędne do realizacji założonego celu, wnoszą do nowej jednostki środki pieniężne, aktywa rzeczowe i obrotowe, wiedzę, umiejętności lub inne niematerialne składniki. Aktywnie uczestniczą w nadzorowaniu jednostki w czasie trwania przedsięwzięcia. Zarówno korzyści płynące ze wspólnego przedsięwzięcia jak i ponoszone ryzyka są udziałem każdego z partnerów. Zakres oraz czas istnienia wspólnego przedsięwzięcia są ograniczone. Niekiedy joint venture tworzone są przez podmioty poprzednio konkurujące. Mogą one konkurować na jednym rynku i jednocześnie podejmować joint venture na innych rynkach. Spółki tego typu są tworzone, gdy:

 

·          planowane działania gospodarcze nie mogą zostać zrealizowane ze względu na niewystarczające aktywa pozostające w samodzielnym posiadaniu przedsiębiorstwa. Niezbędne do poniesienia wydatki inwestycyjne dzielone są wówczas między wszystkich partnerów przedsięwzięcia;

·          łączone są komplementarne z punktu widzenia projektu aktywa. Przedsięwzięcie umożliwia zgromadzenie odpowiednich środków technicznych, by podjąć określoną działalność;

·          joint venture umożliwia prowadzenie opłacalnej działalności gospodarczej w większej skali na potrzeby kilku stron kontraktu, na większym rynku. Pozwala to przekroczyć próg rentowności i zwiększa efektywność działalności gospodarczej;

·          możliwy jest transfer wiedzy i umiejętności między partnerami. Wiedza ta transferowana jest w praktyczny i sprawdzony sposób;

·          samodzielnie prowadzona działalność charakteryzuje się zbyt dużym ryzykiem, nie do zaakceptowania dla jednego z partnerów. Związek umożliwia m.in. podział ryzyka. Oznacza to zarówno dywersyfikację, jak i redukcję ryzyka;

·          związek umożliwia dostęp do nowych kanałów dystrybucji i dostaw, oraz do rynków partnerów;

·          poprzez ceny transferowe, przedsięwzięcie daje możliwości sterowania wielkością kosztów oraz przychodów i osiągnięcie w ten sposób korzyści podatkowych;

Druga grupa to sojusze, które nie prowadzą do powstania nowego podmiotu, ale w ramach istniejących już struktur organizacyjnych dochodzi do zazębiania się dziedzin działalności (np. badania i rozwój). W tym przypadku wyróżnić możemy dwie podgrupy, a mianowicie alianse kapitałowe i umowy.

Utworzenie aliansu kapitałowego może nastąpić przez wzajemny wykup akcji lub też przez nabycie mniejszościowych udziałów w spółce partnera. Umowy natomiast mogą przyjmować wiele różnych postaci. Mogą to być umowy o stowarzyszeniu, umowy o współpracy, umowy licencyjne czy franszyzowe. Dwie ostatnie spośród wymienionych wydają się najbardziej interesujące i często spotykane także w polskiej rzeczywistości biznesowej. Przykładem aliansu zawartego w formie umowy licencyjnej mogą być firmy komputerowe - dystrybutorzy oprogramowania i sprzętu komputerowego. Ich działalność wymaga wykupienia od producentów licencji na sprzedaż tych produktów. Typowym przykładem franszyzy jest chociażby Mc Donald’s, który w ten właśnie sposób wchodzi na zagraniczne rynki. Franszyza polega na porozumieniu stron, z których jedna wykłada kapitał i ponosi ryzyko działalności, druga natomiast przekazuje know - how, markę i określa strategię marketingową. Pozwala to z jednej strony na lepsze dostosowanie się do lokalnych potrzeb, z drugiej zaś na zaistnienie na rynku pod rozpoznawalną marką. Obie strony osiągają w ten sposób korzyści zatrzymując jednocześnie dużą dozę samodzielności i niezależności w podejmowaniu decyzji i rozwoju przedsiębiorstwa.

 

Rodzaje aliansów funkcjonalnych – slajd 7 - Agnieszka

Ø        Alianse technologiczne – polegają na współpracy w dziedzinach takich jak badania i rozwój, inżynieria i procesy produkcyjne. Obejmują one zwykle współpracę w zakresie produkcji oraz wymianę wiedzy i doświadczeń. Z wiedzą jako towarem wiążą się dwa zasadnicze problemy: efekty uboczne i prawa własności , co przejawia się w wysokich kosztach transakcji, których przedmiotem jest własność intelektualna.

Ø        Alianse marketingowe – opierają się na współpracy  w działaniach związanych ze sprzedażą, dystrybucją oraz obsługą klientów. Alianse te zawierane są zwykle wówczas, gdy produkt wchodzi w fazę dojrzałą lub schyłkową swojego cyklu życia. Stąd też alianse marketingowe mają zwykle krótszy horyzont  czasowy niż współpraca w zakresie technologii, która ma miejsce zwłaszcza we wczesnych fazach cyklu życia produktu  (H. Johnson, Fuzje i przejęcia. Narzędzia podejmowania decyzji strategicznych, Liber, Warszawa 2000, s.  87-88).

Alianse strategiczne z dostawcami – slajd 8 - Agnieszka

Dla wielu firm alianse z dostawcami tworzą unikalną okazję do poprawienia wyników działalności bez konieczności dokonywania formalnych  inwestycji. Przedsiębiorstwa,  które zadają sobie trochę trudu z utrzymywaniem dobrych stosunków z dostawcami, mogą negocjować lepsze ceny, warunki płatności i terminy dostawy. W ten sposób obydwie strony mają  większe możliwości rozwoju.

Budując silne związki z dostawcami najważniejszym czynnikiem  jest uwzględnienie kluczowych dostawców w pierwszej kolejności poprzez wypracowanie wspólnych celów i sposobów ich realizacji. Wymaga to współpracy na wielu różnych płaszczyznach, poczynając od wymiany doświadczeń  i wykorzystaniu alternatywnych  technologii, integracji łańcuchów dostaw, wsparcia projektowego, dzielenia się pomysłami, zawiązywania porozumień w skali międzynarodowej oraz pracy nad ogólnym ulepszeniem procesów.

Związki z dostawcami  przynoszą widoczne korzyści w postaci wzrostu konkurencyjności obydwu firm, zwłaszcza, gdy zarządy firm  nadają im wysoki priorytet (H. Johnson, Fuzje i przejęcia. Narzędzia podejmowania decyzji strategicznych, Liber, Warszawa 2000, s. 86-87).

Cykl życia aliansu strategicznego – slajd 9 – Agnieszka - wykres


Metody oceny efektywności aliansów strategicznych (wskaźniki) – slajd 10 - Agnieszka

Ø        Efektywność finansowa :

przychody ze sprzedaży,

przepływy pieniężne,

zysk netto,

stopa zwrotu z inwestycji,

oczekiwana wartość bieżąca netto

Ø        Efektywność strategiczna

udział w rynku,

wprowadzenie nowych produktów,

lojalność klientów,

pozycja konkurencyjna

Ø        Efektywność operacyjna

liczba klientów,

poziom zatrudnienia,

jakość sprzedawanych produktów i świadczonych usług,

przepustowość produkcji – poziom wykorzystania mocy produkcyjnych (Transaction Advisory  Services,  „Alianse strategiczne - współpraca czy rywalizacja?”).

Alians strategiczny na przykładzie Allegro.pl – slajd 11 - Agnieszka


Klika słów o Allegro.pl – slajd 12 - Agnieszka

Allegro pl. to internetowy serwis aukcyjny, pośredniczący w transakcjach. Umożliwia on przede wszystkim wystawianie na licytację  przedmiotów posiadanych przez użytkowników. Dzięki szerokiemu dostępowi do Internetu, stał się popularny wśród kolekcjonerów oraz zawodowych handlarzy. Oprócz aukcji, możliwe jest również wystawienie na sprzedaż przedmiotu za ustaloną z góry cenę (Kup Teraz). Istnieje również możliwość połączenia licytacji i opcji Kup Teraz. Weryfikację potencjalnego kontrahenta umożliwia system komentarzy. Są one publikowane dobrowolnie przez strony transakcji i zawierają subiektywne opinie dotyczące jej przebiegu. Za wystawienie przedmiotów na sprzedaż, a także za dokonanie sprzedaży za pośrednictwem Allegro, firma pobiera prowizje.

Allegro powstało w związku z sukcesem amerykańskiego serwisu aukcyjnego eBay. Założone zostało w 1999 roku przez poznańską spółkę Surf Stop Shop sp. z o.o.

Od dnia 17 listopada 2007 roku serwis Allegro umożliwia swoim użytkownikom możliwość zakładania sklepów. Główne różnice pomiędzy sklepem a aukcją to: możliwość wystawienia przedmiotu na aukcji trwającej do 30 dni (w przypadku aukcji indywidualnych jest to maksymalnie 14 dni), możliwość tworzenia własnych kategorii (w obrębie sklepu), możliwość wstawienia własnego logo oraz dostosowania wyglądu sklepu internetowego

Partnerzy strategiczni Allegro.pl – slajd 13 – Agnieszka

Aby uatrakcyjnić swoją ofertę Allegro zawarł umowy mające charakter aliansu strategicznego (jest to przykład aliansu obejmującego więcej niż dwóch aliantów) z kilkoma innymi firmami zewnętrznymi, które świadczą określone usługi na rzecz zarejestrowanych użytkowników Allegro (aby móc korzystać z Allegro należy się najpierw zarejestrować).

Ø        mBank - będący detaliczną częścią BRE Banku i pierwszym całkowicie wirtualnym bankiem w Polsce nie posiadającym tradycyjnych oddziałów w świecie rzeczywistym . Alians pomiędzy tymi partnerami polega na tym, że Allegro zamieściło na swojej stronie WWW sekcję informacyjno-reklamową prezentującą ofertę mBanku i zawierającą elektroniczny wniosek umożliwiający otwarcie dowolnego konta spośród oferowanych przez mBank ((mBank oferuje następujące rachunki: eKONTO –rachunek oszczędnościowo rozliczeniowy będący podstawowym produktem banku, eMAX – rachunek avista, mBIZNES Konto – rachunek dla firm i mBIZNES Max – rachunek avista dla firm). W zamian za otwarcie konta za pomocą formularza na stronie Allegro i spełnienie określonych warunków (m.in. utrzymanie określonego salda przez określony czas) użytkownik Allegro otrzymuje bonus w postaci określonej kwoty przelewanej na rachunek (aktualnie 20 zł). W efekcie eKONTO jest najpopularniejszym rachunkiem bankowym wśród użytkowników Allegro i pozwala na łatwą finalizację płatności za wygraną aukcję po minimalnych kosztach ograniczonych tylko do kosztów wysyłki przedmiotu. Ponadto eKONTO w mBanku umożliwia łatwą zapłatę prowizji naliczanych przez Allegro za wystawienie przedmiotu i związane z tym dodatkowe usługi, takie jak: dodanie zdjęcia przedmiotu, pogrubienie tytułu aukcji itp. Płatności na rzecz Allegro można dokonać za pomocą usługi mTRANSFER pozwalającej dokonać płatności bezpośrednio z własnego konta bez konieczności podawania numeru konta odbiorcy czy numeru karty płatniczej.  . Należy dodać, że usługa mTRANSFER jest wykorzystywana przez wiele polskich sklepów internetowych przede wszystkim dlatego, że zapewnia dużą łatwość i bezpieczeństwo transakcji (płatność potwierdzana jest hasłem jednorazowym).
 

Partnerzy strategiczni Allegro.pl – slajd 14 – Agnieszka

Ø        Firma  PayBack – prowadzi program lojalnościowy polegający na zbieraniu punktów w zamian za kupowanie przedmiotów wystawianych na Allegro (punkty naliczane są od wydanej kwoty) i wystawianie przedmiotów na sprzedaż (punkty naliczane są od zapłaconych prowizji). Punkty te można następnie wymieniać na nagrody (każdej nagrodzie odpowiada określona ilość punktów, które należy uzbierać). Należy również wspomnieć o tym, że wynagrodzeniem za założenie eKONTA może być nie tylko bonus finansowy, ale również bonus punktowy (aktualnie 500 pkt).

Ø        Firma PayU – zajmuje się pośredniczeniem w przekazie pieniędzy pomiędzy zarejestrowanymi użytkownikami. Unikalną cechą PayU jest możliwość przekazu pieniędzy pomiędzy osobami nie posiadającymi rachunku bankowego. Ponadto PayU pozwala dokonać płatności kartą płatniczą na rzecz osoby prywatnej. Ponadto PayU pozwala dysponować środkami na koncie użytkownika. Aby umożliwić płatność za pośrednictwem PayU sprzedawca przedmiotu musi zaznaczyć opcję „Płatność Allegro” w formularzu sprzedaży. Warto podkreślić to, że Allegro co pewien czas organizuje promocje, w których skorzystanie z opcji Płatność Allegro pozwala na zdobycie dodatkowych punktów PayBack.

Fuzje – podstawowe pojęcia – slajd 15 - Mariusz

W. Popiołek podaje taką definicję fuzji: „fuzja , to takie połączenie istniejących przedsiębiorstw, w następstwie którego utracą one dotychczasową podmiotowość prawną na rzecz nowego przedsiębiorstwa, nowego podmiotu cywilnego”. (W. Popiołek, Łączenie się (fuzja) banków w formie spółki akcyjnej w prawie polskim, Fundacja Edukacji i Badań Bankowych, Warszawa 1993, s. 5).

S. Sudarsanam tak definiuje omawiane pojęcie: „w przypadku fuzji firmy łączą się ze sobą, dzieląc się swoimi zasobami dla osiągnięcia wspólnych celów. Udziałowcy łączących się firm często pozostają współwłaścicielami nowo powstałego podmiotu(…) W przypadku fuzji nowy podmiot może powstać na bazie łączących się firm” (S. Sudarsanam, Fuzje i przejęcia, Wig-Press, Warszawa 1998, s. 1)

Zdaniem W. Frąckowiaka: „do fuzji dochodzi wtedy, gdy dwa (lub więcej) przedsiębiorstwa, początkowo autonomiczne, łączą się i tworzą nowy podmiot. Każde z nich traci przy tym dotychczasową odrębność i osobowość prawną. Cechą fuzji jest więc dobrowolne działanie partnerów, zwykle podobnych pod względem wielkości” (W. Frąckowiak, Fuzje i przejęcia. Podstawowe pojęcia, [w:] Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw, red. W. Frąckowiak, PWE, Warszawa 1998, s. 18-22

 

Rodzaje fuzji – slajd 16 - Mariusz

Ø        Fuzja pozioma (horyzontalna) - gdy łączące się przedsiębiorstwa produkują podobne produkty w tej samej branży. Dotyczą sytuacji, kiedy łączą się dwa przedsiębiorstwa z tego samego sektora, których celem jest zwiększenie udziału w rynku, bądź z różnych sektorów, mających na celu sprostanie konkurencji i powiększenie swojej działalności.

 

Ø        Fuzja pionowa (wertykalna) - gdy łączą się przedsiębiorstwa zajmujące się różnymi etapami powstania tego samego produktu. Wyłania się z nich podział na fuzje pionowe w górę, które dążą do powiązania się firmy z innymi dostawcami i fuzje pionowe w dół, gdzie firma dąży do scalania przez przedsiębiorstwo sieci dystrybucji oraz sprzedaży swoich produktów. Jest połączeniem przedsiębiorstw zajmujących różne miejsca w łańcuchu dostawca – producent – odbiorca. Przykład. Firma produkcyjna przejmuje firmę handlową, czyli firmę z poprzedniego ogniwa łańcucha wytwarzania (np. producenta podzespołów). Odpada nam jeden pośrednik, dzięki czemu możemy zaoszczędzić. Mamy większą kontrolę nad wartością dodaną do produktu, bo jesteśmy w stanie kontrolować większe spektrum produkcji, a w konsekwencji możemy prowadzić nieco inną politykę cenową. Niejednokrotnie zdarza się, ze pozbawiamy konkurentów dostępu albo do źródeł zaopatrywania, albo kanałów dystrybucji. Fuzję pionową stosuje się także, kiedy pojawiają się trudności z rozwijaniem nowych kompetencji, czy pojawiają się wysokie bariery wejścia. Stosuje się ją także w przypadku wysokiego poziomu dojrzałości sektora poprzedniego czy następnego.

 

Ø        Fuzja konglomeratowa - ma miejsce, gdy przedsiębiorstwa działają w innych branżach. Polegają na łączeniu kapitałowym i organizacyjnym partnerów strategicznych, działających w odrębnych sektorach, i często na różnych rynkach. Opierają się głównie na wykorzystaniu zasobów jednego z partnerów. Oznacza łączenie się przedsiębiorstw, które stanowią powiązanie wszystkich lub znacznej części branż i sektorów. Jest to działanie, w którym przenosi się siłę z jednej branży do drugiej, wchodzi do zupełnie innej branży, sektora. W przypadku tego przejęcia można wygrywać na różnicach między poszczególnymi branżami. Stosujemy ją, gdy chcemy bardzo szybko zdobyć coś nowego, osiągnąć nowe kompetencje, wejść do nowej dziedziny, branży. Stosuje się także wtedy, gdy są trudności wewnętrzne z wejściem do całkowicie nowej branży, kiedy są potrzebne nowe umiejętności, zasoby. I wreszcie, kiedy są bardzo wysokie bariery wejścia. Fuzja konglomeratowa jest bardzo niebezpieczna, wiele firm przekonało się, że zbytnie rozszerzanie, rozpraszanie może spowodować problemy z zarządzaniem, z opanowaniem tego bardzo szerokiego spektrum obszarów działania. (http://mfiles.pl/pl/index.php/Fuzja)

Dwa sposoby przebiegu fuzji – slajd 17 - Mariusz

Ø        Obydwie spółki zostają rozwiązane i tworzone jest nowe przedsiębiorstwo, powstałe z aktywów i kapitałów tych firm

A+B=C

Ø        Jedno przedsiębiorstwo zostaje przyłączone do drugiego (inkorporowanie), traci ono swoją osobowość prawną (spółka jest rozwiązywana). Mówimy tu raczej o przejęciu lub nabyciu innej firmy.

A+B=A

Slajd 18 – rysunek - Mariusz

Przejęcia – podstawowe pojęcia – slajd 19 - Darek

O. Kowalewski tak pisze o przejęciu: „przez pojęcie przejęcia (acquisition) rozumie się zakup przedsiębiorstwa słabszego przez przedsiębiorstwo silniejsze pod względem finansowym”. (O. Kowalewski, Konsolidacja banków w Polsce i w świecie - studia przypadków, Materiały i Studia, z. 79, NBP, Warszawa 1998, s. 3.)

H. Johnson tak definiuje pojęcie przejęcia: „przejęciem określana jest transakcja, w której jedna z firm – zwykle większa – dokonuje wykupu akcji drugiego podmiotu w celu pełnego włączenia go w swoje struktury. W wyniku transakcji pozostaje na rynku tylko jeden podmiot, który prawie zawsze zachowuje nazwę większej z firm; również proces podejmowania decyzji pozostaje niemal w wyłącznej gestii przejmującego. Przejęcia umożliwiają dynamiczny rozwój firmy, zarówno w ujęciu geograficznym jak i w kontekście szerokości oferowanej gamy produktów i usług”. (H. Johnson, Fuzje i przejęcia. Narzędzia podejmowania decyzji strategicznych, Liber, Warszawa 2000,
s. 41)

Rodzaje przejęć – slajd 20 - Darek

Ø        Przejęcia przyjazne  (friendly takeover) - plan połączenia lub przejęcia przedsiębiorstwa rozważany jest przez zarządy obydwu spółek, które w porozumieniu określają warunki transakcji. Jeżeli dojdzie do ugody propozycja przedkładana jest akcjonariuszom obydwu zainteresowanym do aprobaty. (W. Frąckowiak, M. Lewandowski, Przyjazne i wrogie przejęcia przedsiębiorstw, „Nasz Rynek Kapitałowy” 1998, nr 8, s. 67)

Ø        Przejęcia wrogie (hostile takeover) - charakteryzują się tym, że są dokonywane wbrew woli zarządu firmy przejmowanej. Oferta w zakresie przejęcia firmy jest wroga, gdy zostaje na wstępie odrzucona przez kierownictwo przejmowanej firmy. Definicja wrogiej oferty obejmuje także przypadki, gdy oferta zostaje początkowo odrzucona, ale - w toku bitwy - ostatecznie zostaje rekomendowana przez zarząd przejmowanej firmy. W ostateczności kierownictwo firmy będącej celem przejęcia może być zmuszone do przyjęcia oferty. Zmiana stanowiska względem przejęcia następuje zwykle dopiero w wyniku podwyższenia początkowej oferty i gdy staje się jasne, że oferta ma szanse powodzenia. (T. Jenkinson, C. Mayer, Wrogie przejęcia na rynku kapitałowym. Obrona, atak i rynek kontroli nad przedsiębiorstwami, Liber, Warszawa 1998, s. 6)

Formy obrony przed przejęciem – slajd 21 - Darek

Ø        poprawki do statutu, takie jak poprawki regulujące kwestie super większości, klauzule na wypadek zagrożenia zarządu, zgodnie z którymi nowy akcjonariusz większościowy nie będzie mógł przejąć kontroli nad zarządem przez określoną liczbę lat,

Ø        „zielony szantaż”, lub inaczej odkup akcji, zwykle z premią, przez firmę będącą celem przejęcia od dokonującego przejęcia. Technice tej towarzyszy zazwyczaj umowa o nieagresji, w której przejmujący zobowiązuje się do nie przejmowania kontroli nad firmą przez określony czas,

Ø        proces sądowy - dostępny jako technika obronna w wielu krajach, choć szczególną rolę odgrywa w przypadku Stanów Zjednoczonych, natomiast szczególnie niewielkie znaczenie ma w przypadku Wielkiej Brytanii z uwagi na samoregulacyjną rolę Takeover Panel,

Ø        trujące pigułki (poison pill) - technika polegająca na wyemitowaniu dużej liczby nowych akcji po cenach preferencyjnych dla dotychczasowych udziałowców, co znacznie zwiększa liczbę akcji, które musiałyby zostać wykupione przez inwestora (T. Jenkinson, C. Mayer, Wrogie przejęcia na rynku kapitałowym. Obrona, atak i rynek kontroli nad przedsiębiorstwami, Liber, Warszawa 1998, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin