FIG.pdf

(193 KB) Pobierz
151696169 UNPDF
151696169.002.png
A NDRZEJ -L UDWIK W ŁOSZCZYNSKI
LOGO
FRANCUSKIEGO
INSTYTUTU
GOSPODARKI
CZYLI REWITALIZACJA
MIMO WOLI
Warszawa 2004
Przy okazji prac nad projektem folderu firmowego dla Francuskiego
Instytutu Gospodarki natrafiłem na istotny problem z istniejącym
znakiem firmowym klienta. Logo zachowywało się źle. Jako kontra
gubiło się na ciemnym tle. Zanikały cienkie linie, z których zostało
zbudowane.
Klient nie był zainteresowany zmianami większymi ni niezbędnie
konieczne poprawki w logo.
Tak wyglądało logo przed zmianami:
A NALIZA WSTĘPNA LOGO
a. zbudowany na bazie zbyt cienkich linii w części górnej
b. nieprawidłowe rozstawienie świateł w znaku
c. dominanta wizualna granatowej kropki
W IĘC DO ROBOTY
Sytuacja wydawała się w miarę łatwa do opanowania. Prosta korek-
ta znaku i problem zniknie.
Niestety, pomimo wielu prób (około 23 wersji) nie udało się wypra-
cować dobrego układu. Wprowadzone korekty kadego z elemen-
tów nie poprawiały w sumie znaku. Logo zachowywało się nadal
źle. Pogrubienia spowodowały, e znak przestał zanikać, poprawiła
się jego czytelność w kontrze, ale jednocześnie poprawki podkre-
151696169.003.png 151696169.004.png
ślało i uwypuklały jego wady. Logo nadal było zbiorem elementów
niepowiązanych wizualnie, toprzących brzydki, haotyczny zlepek.
Zmusiło mnie to do ponownej, dokładniejszej analizy znaku.
P ONOWNA ANALIZA LOGO
1. Błędy konstrukcyjne
a. zbudowanie liter w znaku na bazie zbyt cienkiej linii
b. litera zbudowana niekonsekwentnie typograficznie
– konstrukcja oparta na podwójnej linii, odmiennie
stosowana w literze „F” i „G”, dodatkowo wprowadzono
małą literę „i”
c. brak ustawienia świateł międzyliterowych – „F” odjeda
wizualnie w lewo.
d. zbyt dua dominanta wizualna kropki w stosunku do
grubości liter, wizualnie gubi litery.
e. nieuzasadnione uycie kapitalików i rozspacjowania
dolnej części w logotypie
2. Błędy merytoryczne
a. nieuzasadnione uycie w znaku FIG duych i małych
liter – mała litera „i” sugeruje istnienie w nazwie
spójnika, a nie słowa „Instytut”
b. konstrukcja znaku nie niesie adnego przesłania
c. wizualne wraenie przypadkowości zestawienia
Jeeli zauwaasz podobne problemy we własnym logo
napisz do mnie alw@e-alw.com
spróbujemy temu zaradzić
W NIOSKI
Po analizie nasuwał się tylko jeden wniosek: przeprojektowanie
znaku od podstaw. Nie mogłem zmienić znaku zbyt drastycznie,
ze względu na stanowisko klienta. Postanowiłem zachować ogól-
ny układ znaku, czyli ustawienie osiowe symbolu i logotypu oraz
odwołanie do skrótu FIG. Układ taki narzucał pewne ograniczenia,
jednocześnie miał swoją dobrą stronę – ułatwiał późniejszą per-
cepcję nowego znaku poprzez nawiązanie do starego. Musiałem
zbudować znak-symbol w taki sposób, aby pozwalało mu to funk-
cjonować samodzielnie, bez logotypu, w przyszłości.
Znak musiał jasno identyfikować zakres działania firmy: działal-
ność doradczo-szkoleniową dla kadry zarządzającej w przedsiębior-
stwach. Powinien równie prezentować firmę jako profesjonalną,
dynamiczną i nowoczesną.
B UDOWANIE IDEI ZNAKU
Załoyłem konieczność oparcia się na starym znaku, przy odrzuceniu
jego czysto typograficznego przedstawienia. Wymusiło to myślenie
151696169.005.png
w kierunku sprowadzenia liter do, swego rodzaju, piktogramów
o najprostszej, moliwej do uzyskania, formie. Przyniosło to taki
efekt, jak poniej:
I . o
F – to pionowa linia, „i” – kropka, „G” zapisane jako koło. Taki zapis,
z pozoru bezsensowny i abstrakcyjny, pozwolił na uzyskanie pod-
stawowej idei/szkieletu znaku.
Pionowa linia pozwalała na przekształcenie jej w wektor ku górze,
sugerujący wzrost i dynamikę. Dla jeszcze większego zdynamizo-
wania odchyliłem ją w prawo. Linia, wraz z hasłami „dynamika” i
„francuski”, przywodziła mi na myśl samolot Concorde. Odchyle-
nie linii zasugerowało równie wpisanie całego układu w domyślny
trójkąt równoboczny.
Koło zastąpiłem rombem – sugerującym kierunek do i od, poprzez
wraenie zestawienia dwu strzałek ustawionych w przeciwnych
kierunkach.
Powiązanie obu elementów, linii i rombu, kropką sugerującą punkt
odniesienia zamykało znak w całość. Układ był dość czytelny, jed-
nak kropka uległa przekształceniu w liść-oko mający sugerować
„wiedzę” i „naukę”.
Kolejne zmiany, wprowadzone dla zwiększenia dynamiki całego
znaku a take jego przekazu, sprowadziły romb do kształtu strzałki
skierowanejw lewo ku linii – „do”, czyli kierunek do wnętrza, za-
proszenie, wejście. Znak wizualnie odchylił się bardziejw prawo,
co dało wraenie duej dynamiczności.
Dla wyjaśnienia:
To, co napisałem powyej, jest jedynie skrótowym zapisem pewnej
konstrukcji myślowej nad budowanym znakiem. Zapisem jedynie
toku wizualizowania i myślowego budowania projektu. Powstał
bowiem tylko jeden mały, odręczny szkic – zapis końcowy pomysłu
budowy znaku.
Nie wszystkie projekty powstają w ten sposób, często praca nad
znakiem owocuje wieloma szkicami i wariantami.
Moe właśnie dla Ciebie stworzę najlepszy z moich projektów
tel. 0-602 22 95 44, alw@e-alw.com
D OPIESZCZANIE
Nastąpił etap ostatecznego dopracowania całej koncepcji w wersji
rysunkowej, a nastepnie komputerowe dopracowanie znaku.
Linia, po nadaniu jej uproszczonego kształtu samolotu Concord,
uległa kilku modyfikacjom. W dolnej części uzyskała stabilizujące
oparcie na swego rodzaju szeryfowej stopie, przechodząc następnie
ku górze w łagodne zwęenie. Przeskok z tak łagodnego zwęania w
ostry czubek uzyskałem ostro przełamując linię w górnej jej części.
151696169.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin