SCENARIUSZ ZAJĘĆ
pt.: „W zakładzie krawieckim”
Ø rozwija mowę i słownik, poprawnie opisuje i buduje zdanie;
Cele szczegółowe:
Ø potrafi rozwiązać zagadki dot. krawcowej i narzędzi jej pracy;
Ø potrafi wybrać spośród innych przedmiotów te, które służą pracy krawcowej;
Ø potrafi je nazwać i powiedzieć do czego służą;
Ø potrafi ułożyć historyjkę obrazkową „ W zakładzie krawieckim”;
Ø potrafi zbudować zdania do obrazka;
Ø potrafi ułożyć obrazek z części;
Ø potrafi opisać guzik i znaleźć taki sam po usłyszeniu jego opisu;
Ø potrafi wspólnie działać wykonując guzik;
Ø potrafi pracować indywidualnie
Metody pracy:
Ø słowna
Ø czynna
Ø aktywizująca
Ø naśladownictwo
Formy pracy:
Ø indywidualna
Ø grupowa
Lp.
Sytuacja edukacyjna
Rodzaj aktywności dzieci pełnosprawnych
Rodzaj aktywności dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego
Środki dydaktyczne
1.
Zabawa integracyjna „Ludzie do ludzi”
- bierze udział w zabawie integracyjnej,
-wita się z innymi różnymi (wskazanymi przez nauczyciela) częściami ciała
-bierze udział w zabawie integracyjnej,
- wita się z innymi różnymi (wskazanymi przez nauczyciela) częściami ciała (Klaudia, Karolina)
2.
Zagadki
-słucha zagadek dotyczących pracy krawcowej, przyborów potrzebnych jej do pracy
-rozwiązuje je
- próbuje rozwiązać je (Mateusz R.
-odpowiada na pytanie czym szyjemy (Karolina)
Teksty- załącznik nr 1
igła, piłka, klocek
3.
Narzędzia pracy krawcowej
-Wybiera spośród różnych przedmiotów te które potrzebne są krawcowej do pracy. Dziecko nazywa swój przedmiot
-potrafi czekać na swoją kolej
-w ciszy słucha wypowiedzi kolegi
-Wybiera spośród różnych przedmiotów te które potrzebne są krawcowej do pracy. Dziecko nazywa wybrany przez siebie przedmiot
-Wskazuje spośród kilku przedmiot, po usłyszeniu jego nazwy (Klaudia)
Różne przedmioty w tym narzędzia pracy krawcowej
4.
Zabawa ruchowa, naśladowcza „Krawcowa”
-śpiewa piosenkę
-naśladuje czynności wykonywane przez krawcową podczas pracy
-naśladuje czynności wykonywane przez krawcową podczas pracy (Klaudia z pomocą nauczyciela)
Załącznik nr 2
5.
„W zakładzie krawieckim”- historyjka obrazkowa
-układa zgodnie z następstwem czasowym kolejne obrazki prezentowanej przez nauczyciela historyjki. Zauważ zależności między obrazkami
-Opowiada każdy obrazek poprawie budując zdania.
-stara się zauważyć zależność między obrazkami (Mateusz R. Mateusz G.)
-opowiada co dzieje się na obrazku –Karolina
-„szyje bez igły” przewleka przez otwory sznurowadło- (Klaudia)
Historyjka obrazkowa-załącznik nr 3
Sznurowadło, deska z otworami
6.
Zabawa ruchowa z chustą animacyjną
-Dzieci przebiegają pod chustą zgodnie z poleceniem nauczyciela:
”Dzieci które mają guziki...”
„Dzieci które mają długie spodnie”
„Dzieci, które mają koszulkę”, „Dzieci, które mają kołnierzyk, lub kieszeń” itp.
-Dzieci starają się zrozumieć polecenie (z pomocą) i przebiegają pod chustą zgodnie z poleceniem nauczyciela
Chusta animacyjna
7.
Obrazki z części
Układa obrazek z części z 4 lub pięciu części (zgodnie z możliwościami)
Układa obrazek ubrań:
z 2 części (Klaudia)
z 3 części Karolina,
z 4 części Mateusz R. Mateusz G.
Obrazki z 2, 3, 4, 5 części
8.
Zaginiona para
-potrafi opisać swój guzik: jego kształt, wielkość kolor, ilość dziurek...
-szuka kolegi z takim samym guzikiem, po opisie jego guzika (bez pokazywania guzika)
-potrafi opisać swój guzik: jego kształt, wielkość kolor, ilość dziurek...z pomocą nauczyciela
-szuka kolegi z takim samym guzikiem
Klaudia dobiera w pary takie same guziki
Karolina,
Guziki
10 różnych par
9.
Praca integracyjna-
guzik
Dokłada swój guzik w taki sposób, aby wspólnie z kolegami ułożyć z guzików guzik
Dokłada swój guzik w taki sposób, aby wspólnie z kolegami ułożyć z guzików guzik (z pomocą kolegów)
guziki
„Krawcowa” ( na mel. „Praczki”)
1.Tu prawą mam rączkę, (pokazują prawą rękę)
tu lewą mam rączkę (pokazuje lewą rękę)
jak krawcowa pracuje pokażę wam
Tak mierzy tak mierzy (dz. naśladuje mierzenie)
przez Boży dzień cały.
Jak krawcowa mierzy pokaże wam
2.jak krawcowa wycina...(dz. naśladuje cięcie nożyczkami)
3.jak krawcowa szyje... (dz. naśladuje szycie)
4.jak krawcowa prasuje...(dz. naśladuje prasowanie)
Scenariusz zajęć umuzykalniających
Grupa wiekowa: 5 latki
Temat kompleksowy: BAWIMY SIĘ W PROJEKTANTÓW MODY.
Temat zajęć: ,,Tańcowała igła z nitką”- zabawy muzyczno- ruchowe, śpiewanie piosenek
i ćwiczenia ortofoniczne.
Cel główny: Umuzykalnienie dzieci – rozwijanie wrażliwości muzycznej.
Rozwijanie poczucia rytmu, słuchu muzycznego, głosu.
Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.
Wprowadzenie radosnego nastroju podczas zajęć.
Cele operacyjne:
Dziecko wie: - jakie czynności wykonuje krawcowa
- jak naśladować ruchem i głosem czynności krawcowej
- umie: - miło przywitać się i pożegnać piosenką z kolegami i koleżankami
- rozpoznać i naśladować odgłosy z warsztatu krawieckiego
- poruszać się estetycznie w rytm muzyki
- potrafi: -zaśpiewać piosenkę i zagrać na ,,samym sobie”
- reagować ruchem na przerwę w muzyce
- miło się bawić
Metody: - czynna- zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń;
- słowna- objaśnienia, metody żywego słowa;
- oglądowa- obserwacji i pokazu;
Formy: ...
sowa52