Media jako swoiste środowisko wychowawcze.pdf

(96 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kazubowska.doc
Urszula Kazubowska
kazubowska.urszula@interia.pl
Instytut Pedagogiki, Zakþad Pedagogiki Spoþecznej
Uniwersytet Szczeciıski
Szczecin
Media jako swoiste ļrodowisko wychowawcze
a toňsamoļĚ jednostki Ï zaleňnoļci i ich konsekwencje
ToŇsamoĻę, owa szczeglnoĻę, jaka wyrŇnia jaŅı od innych jaŅni, ánasÑ od ánichÑ,
nie jest ádanaÑ w przedstawionym ksztaþcie Ļwiata, ani nie dekretowana odgrnie. Trzeba jĢ
dopiero skonstruowaę, trzeba ja konstruowaę wciĢŇ na nowo [Bauman, 2000].
W Ňyciu codziennym wspþczesnego czþowieka, szczeglnie zaĻ mþodego, media
odgrywajĢ znaczĢcĢ rolħ. Maciej Mrozowski proponuje nastħpujĢcy podziaþ mediw na trzy
podstawowe kategorie:
Ļrodki wyraŇania, do ktrych naleŇĢ wszelkie postacie zachowania sþownego
i pozasþownego, a wiħc mowa, mimika, gesty itd.;
Ļrodki rejestracji, czyli narzħdzia przystosowane do utrwalania okreĻlonych
symbolicznych zachowaı ludzkich. NaleŇĢ do nich proste instrumenty: oþwek, kartka
papieru oraz te bardziej skomplikowane: magnetowid, odtwarzacz DVD, twardy dysk,
serwer komputerowy;
Ļrodki transmisji, ktre obejmujĢ instrumenty przesyþania, a takŇe powielania
zarejestrowanych symbolicznych zachowaı ludzkich (radio, telewizor, druk), zalicza siħ
tutaj rwnieŇ Internet [Mrozowski, 1991].
Ten podziaþ podkreĻla rŇnice miħdzy mediami zorientowanymi na dystrybucjħ,
transmisjħ, przekaz (informacji, wiedzy, sztuki), a nastawionymi na ekspresjħ, wyraŇanie
(tworzenie nowych form i treĻci przekazw). PoĻrd mediw sĢ rwnieŇ takie, ktre sþuŇĢ
gþwnie powiadamianiu (np. SMS). Prcz tego moŇe on byę dla wielu osb oryginalnĢ formĢ
sþownej ekspresji.
Do masowych mediw oprcz komputera, prasy, radia, telewizji zaliczyę moŇna
takŇe plakat, film, pþyty gramofonowe, ksiĢŇki, czasopisma, programy radiowe i telewizyjne,
portale internetowe. Media jako swoiste Ļrodowisko wychowawcze peþniĢ waŇnĢ rolħ
spoþecznĢ, a moŇna je scharakteryzowaę nastħpujĢco:
stanowiĢ forum, na ktrym sprawy uznawane za powszechne mogĢ byę prezentowane
i rozstrzygane;
media to jeden z instrumentw wþadzy spoþecznej, mobilizacji i pobudzania
innowacyjnoĻci;
stymulujĢ rozwj ludzkiej cywilizacji w rŇnorodnych aspektach, szczeglnie
symbolicznym czy normatywnym;
Ļrodki masowe sĢ dominujĢcym Ņrdþem ksztaþtowania indywidualnej wyobraŅni
poszczeglnych jednostek ŇyjĢcych w spoþeczeıstwie,
tworzĢ waŇny i nieustannie rozwijajĢcy siħ sektor Ňycia zbiorowego, nowy rodzaj
dziaþalnoĻci jednostki;
Ļrodki masowego przekazu to Ņrdþo publicznego systemu znaczeı, dostarcza
kryteriw i miar osĢdzania, co jest w wymiarze spoþecznym dopuszczalne
[Goban-Klas, 2005].
W literaturze masowe media sĢ rŇnie postrzegane i metaforycznie okreĻlane jako:
okno na wydarzenia i przeŇycia innych, ktre rozszerza ludzkie doznania i widzenie
Ļwiata, umoŇliwia poznanie tego, co dzieje siħ na Ļwiecie;
zwierciadþo wydarzeı, zakþadajĢce odbicie rzeczywistoĻci, ktrego kĢt i kierunek jest
okreĻlony przez dysponentw mediw (ograniczenie tego, co i jak widzimy);
filtr selekcjonujĢcy, przybliŇajĢcy pewne wydarzenia, a inne eliminujĢcy;
drogowskaz, przewodnik, interpretator, wskazujĢcy sposb i wydobywajĢcy sens
z wydarzeı, ktre sĢ zaskakujĢce, zdumiewajĢce, izolowane, sporadyczne;
forum lub scena prezentacji informacji i idei dajĢcej moŇliwoĻę publicznej debaty
oraz dyskusji;
ekran, co podkreĻla, ze media dostarczajĢc selektywnych informacji mogĢ oddzielię nas
od rzeczywistoĻci i uczynię je narzħdziem propagandy [Goban-Klas, 2005].
Media jako swoiste Ļrodowisko wychowawcze stajĢ siħ Ņrdþem wielorakich
informacji i wiadomoĻci oraz rŇnorodnych przeŇyę wywierajĢcych wpþyw na rozwj
czþowieka we wszystkich jego sferach. Przez wpþyw rozumie siħ dþugotrwaþy proces, ktry
przejawia siħ w zmianach postaw, poglĢdw, ocen moralno-etycznych, estetycznych,
postaw wobec siebie i innych, umiejħtnoĻci dokonywania wyborw (i zwiĢzanej z nimi
odpowiedzialnoĻci za nie) oraz w samodzielnoĻci Ňyciowej jednostki.
MoŇna wymienię trzy rodzaje wpþywu: natychmiastowy, czyli bezpoĻredni, wpþyw
odroczony, czyli kumulatywny, oraz wpþyw podĻwiadomy [Gajda, 2005]. Wpþyw bezpoĻredni
to natychmiastowe oddziaþywanie konkretnego przekazu na odbiorcħ, na jego emocje
i intelekt. Wpþyw ten wywierany jest przez filmy i rŇnorodne programy telewizyjne. Wpþyw
kumulatywny dziaþa na zasadzie drĢŇenia. Przekaz w wywiera nieznaczny, prawie
nieuchwytny wpþyw, ktry nastħpnie siħ sumuje, kumuluje z oddziaþywaniami
wczeĻniejszymi, np. obejrzanymi filmami, programami radiowo-telewizyjnymi itp. Wszystkie
te drogi oddziaþywaı powinny nosię miano cyklicznych. ZbliŇony do kumulatywnego jest
wpþyw podĻwiadomy. Na poczĢtku ten ostatni nie jest uĻwiadamiany. Widz, gracz czy
uczestnik odbiera bodŅce pþynĢce z zewnĢtrz, nie aprobuje ich wymowy. Z czasem jednak
jego opr maleje i zapomina o okolicznoĻciach towarzyszĢcych percepcji. Natomiast
napiħcie uczuciowe i emocjonalne wywoþane przez bohaterw i ich postawy trwa nadal
i oddziaþuje.
J. Koblewska [1972] dodaje jeszcze jeden rodzaj wpþywu Î zewnħtrzny. PodkreĻla,
Ňe atrakcyjne programy, filmy czy gry odwoþujĢ siħ do wþaĻciwoĻci tkwiĢcych bardzo
gþħboko w kaŇdym czþowieku Î ma ona na myĻli skþonnoĻci do naĻladownictwa. Dotyczy to
szczeglnie dzieci i mþodzieŇy, a przejawia siħ w naĻladownictwie postaw, zachowaı, stylu
Ňycia, ubieraniu siħ itp. Wedþug Koblewskiej przeŇycia powstajĢce pod wpþywem kontaktu
z mediami sĢ uwarunkowane indywidualnymi doĻwiadczeniami samych odbiorcw Î ich
wyobraŅniĢ, skalĢ wraŇliwoĻci uczuciowej, zakresem i jakoĻciĢ posiadanych doĻwiadczeı
wynoszonych z poszczeglnych Ļrodowisk wychowawczych (na czele z rodzinĢ).
MwiĢc o percepcji wpþywu ázewnħtrznegoÑ nie naleŇy zapominaę o wþaĻciwoĻciach
samego Ļrodka wpþywu i przekazu. Nie oznacza to jednak, Ňe kaŇdy rodzaj wpþywu musi
byę zawsze sprzħŇony z ich adekwatnĢ wartoĻciĢ. WartoĻę indywidualnĢ poszczeglnym
noĻnikom przekazu musi nadaę sam ich odbiorca, nie zaĻ owe media samym sobie
[Kazubowska, 2004].
UwzglħdniajĢc rŇnorodnoĻę oddziaþywaı pþynĢcych z mediw jako swoistego
Ļrodowiska wychowawczego nie sposb pominĢę pytania o istotħ czþowieka i jego
toŇsamoĻę. Natura zmian wspþczesnej rzeczywistoĻci spoþecznej czþowieka to jakby skala
zaopatrzona w dwa skrajne bieguny: przejĻcie od Ļwiata losu o ábezwolnoĻęÑ do áĻwiata
wyboruÑ. W wielu Ņrdþach podkreĻla siħ koniecznoĻę gþħbszej refleksyjnoĻci czþowieka,
wzrostu jego samoĻwiadomoĻci i wewnħtrznej integralnoĻci.
Aby jednostka mogþa w peþni efektywnie funkcjonowaę we wciĢŇ ewaluujĢcym
spoþeczeıstwie, musi uzyskiwaę wsparcie ze strony innych ludzi, Ļwiata kultury i edukacji.
Tymczasem m.in. J. Rembowski [Rembowski, 1992] czy teŇ R. Pawþowska i E. Jundziþþ
[Pawþowska, Jundziþþ, 2003] zwracajĢ uwagħ na odczuwanĢ przez czþowieka samotnoĻę
i osamotnienie opisywane jako subiektywne odczucie jednostki, charakteryzujĢce siħ
brakiem wiħzi psychicznej z drugim czþowiekiem, ktrej bezpoĻredniĢ konsekwencjĢ jest
zaburzenie wewnħtrznej harmonii oraz poczucie klħski [Gajda, 1987]. Za wszelkĢ cenħ
trzeba bronię siħ przed samotnoĻciĢ i osamotnieniem, poszukujĢc siþ w samym sobie, we
wþasnej podmiotowoĻci i poczuciu sprawstwa, a przede wszystkim we wþasnej toŇsamoĻci.
Czþowiek w dobie dynamicznych przemian zmuszony jest do ustawicznego
budowania Ļwiata wþasnego oraz Ļwiata innych. W tym to wþaĻnie procesie tkwi jego
ogromna siþa sprawcza. Siþa owej toŇsamoĻci (szczeglnie indywidualnej) nie znajduje siħ
jedynie w staþoĻci, ale przede wszystkim w jej elastycznoĻci. Istotne znaczenie toŇsamoĻci
wiĢŇe siħ dzisiaj gþwnie z wszelkimi rodzajami pogranicza (spoþecznego, kulturowego,
etnicznego itp.), marginalizacjĢ i inkluzjĢ spoþecznĢ, globalizacjĢ, integracjĢ na rŇnych
szczeblach oraz transgresjĢ. Ustawiczne wykraczanie poza siebie, dzieje ludzi i Ļwiata
umocniþo problematykħ toŇsamoĻci w spektrum dyskursu o czþowieku i jego miejscu
ána ZiemiÑ. Zatem toŇsamoĻę to ánarzħdzieÑ pojħciowe, stwarzajĢce moŇliwoĻę poznawania
sposobu funkcjonowania czþowieka w powiĢzaniu z dziejami Ļwiata. Ten dialektyczny
zwiĢzek czþowieka ze Ļwiatem staje siħ podstawĢ tworzenia jego toŇsamoĻci.
ToŇsamoĻę obejmuje swym zakresem to, co w czþowieku staþe, powtarzalne,
a zarazem sygnalizuje co w nim rŇne, odmienne, niepowtarzalne, zmienne, co wciĢŇ siħ
staje. Zawiera w sobie dialektykħ identycznoĻci i rŇnicy, stĢd w badaniu staje siħ wartoĻciĢ
przeciwstawnĢ niebezpiecznej totalnoĻci i ujednoznacznieniu i dlatego budzi ona nadzieje
poznawcze [wiħcej: Kwiatkowska, 2005].
ToŇsamoĻę opisuje funkcjonowanie czþowieka jako zintegrowanego systemu,
stanowiĢc swoisty kontrapunkt dla zewnħtrznych siþ, ktre owĢ integralnoĻę zaburzajĢ.
ToŇsamoĻę to wyraz holistycznego postrzegania czþowieka pozwalajĢcego odsunĢę
analityczne diagnozy poszczeglnych podsystemw jego osobowoĻci, by uchwycię
caþoĻciowy, subiektywny, a jednoczeĻnie zobiektywizowany opis jednostki [Miluska, 1996].
ToŇsamoĻę to takŇe synteza dialektycznych zwiĢzkw miħdzy stabilnoĻciĢ a zmianĢ,
miħdzy tym, co jednostkowe a grupowe i kulturowe, miħdzy poznawczym a emocjonalnym
i behawioralnym wymiarem funkcjonowania czþowieka, miħdzy Ļwiadomym i nieĻwiadomym,
miħdzy ewolucjĢ a kryzysem [ņarnecka-Nowak, Nowak, 2004].
ToŇsamoĻę wskazuje na potrzebħ ĻwiadomoĻci siebie, ustawicznĢ refleksjħ
i posiada ápotencjaþ refleksyjnyÑ, czyli otwiera czþowiekowi moŇliwoĻę zderzenia w nim tego
co identyczne ze Ļwiatem, grupĢ czy wsplnotĢ, a co rŇne, co unikatowe, niepowtarzalne
[Bokszaıski, 2006]. WaŇnym atutem badania toŇsamoĻci wspþczesnego czþowieka jest
moŇliwoĻę uwzglħdniania trzech poziomw jego analizy w Ļwiecie: a) poziom mikroanalizy
koncentrujĢcy siħ na interakcji miħdzy jednostkĢ a jej najbliŇszym otoczeniem spoþecznym;
b) poziom analizy instytucjonalnej, badajĢcy zwiĢzek miħdzy jednostkĢ i wieloĻciĢ
spoþecznych struktur (np. rodziny, szkoþy, instytucji kulturowych itp.); c) poziom
makroanalizy, ktry odnosi jednostkħ i jej prywatne systemy znaczeı do oglnego poziomu
spoþecznych symboli i kodw.
A. Giddens, wielki znawca zagadnienia toŇsamoĻci, stwierdza, Ňe jest ona
problemem nowoczesnoĻci, a jej geneza tkwi w koncepcjach indywidualistycznych
[Giddens, 2001]. ToŇsamoĻę jest udziaþem samego czþowieka, jesteĻmy tym, co z siebie
czynimy siþĢ naszego áchceniaÑ, pragnieı czy marzeı, a nade wszystko wizji przyszþoĻci.
ToŇsamoĻę nie jest nigdy dokoıczona, jest ustawicznym projektem refleksyjnym siebie
i otaczajĢcego Ļwiata. DrogĢ prowadzĢcĢ do poznania istoty siebie jest samorozumienie.
Stwarza ono moŇliwoĻę realizacji celu nadrzħdnego, jakim jest osiĢgniħcie spjnego
i satysfakcjonujĢcego poczucia wþasnej toŇsamoĻci. Proces tworzenia toŇsamoĻci jest
procesem ciĢgþej oscylacji miħdzy obrazem uĻwiadomionej przeszþoĻci i wyobraŇonej wizji
przyszþoĻci. Jest to dynamiczny proces rekonstrukcji przeszþoĻci i áuzgadnianiaÑ jej znaczeı
z punktu widzenia wymagaı podmiotowej perspektywy przyszþoĻci. Pytanie: ákim jestem?Ñ
prowokuje do czasowej sekwencji zdarzeı wþasnego Ňycia, rozumianej nie tylko jako
fabularyzacja, a raczej jako tworzenie spjnej struktury znaczĢcej, w ktrej najwaŇniejszym
z procesw staje siħ samorozumienie. Proces tworzenia toŇsamoĻci wymaga od czþowieka
ustawicznej i czujnej jego obecnoĻci w toku wszelakich zdarzeı dziejĢcych siħ obok,
z moŇliwoĻciĢ dokonywania bieŇĢcych korekt dziaþania i myĻlenia o sobie i innych.
NieocenionĢ funkcjħ w tworzeniu toŇsamoĻci speþnia narracja. To tutaj przywoþuje siħ
rŇne zdarzenia Ňyciowe, a oŇywione przez narratora tworzĢ logiczna caþoĻę i spjny
system. Podczas narracji zdarzenia siħ zmieniajĢ, sĢ wprawdzie áte sameÑ, ale juŇ ánie takie
sameÑ. To w tym procesie narracji nadaje siħ sens naszym doĻwiadczeniom Ňyciowym,
starajĢc siħ je zrozumieę i zreinterpretowaę.
Rwnie istotnĢ wþaĻciwoĻciĢ procesu ksztaþtowania toŇsamoĻci jest ĻwiadomoĻę
czasu i jego upþywu. ĺwiadomoĻę ta jest ánarzħdziemÑ kontrolowania Ňycia jednostki przez
niĢ samĢ, gdyŇ kolejne etapy jej Ňycia speþniajĢ siħ dziħki aktywnoĻci wþasnej tejŇe
jednostki. Jest to ciĢg ázadaıÑ, ktre stawia przed nami Ňycie, dajĢc czas na ich wykonanie
w moŇliwym stopniu. ĺwiadome i aktywne Ňycie to ustawiczne áutrzymywanieÑ dialogu
z czasem, ale teŇ wþasnĢ áfizycznoĻciĢÑ, ápsychicznoĻciĢÑ oraz áspoþecznoĻciĢÑ. ToŇsamoĻę
czþowieka ksztaþtuje siħ w toku caþego jego Ňycia i balansuje miħdzy szansĢ a ryzykiem.
Trzeba teŇ pamiħtaę, Ňe granica miħdzy nimi jest bardzo krucha i cienka. Ryzyko wpisane
jest w kaŇde nowe dziaþanie jednostki, w kaŇdĢ jej zmianħ. DokonujĢc zmiany, niejako
odrzucamy to, co znane i pewne, a obieramy ákursÑ na to, co nowe, nieznane i niedajĢce
poczucia bezpieczeıstwa. Trzeba jednakŇe wiedzieę, iŇ zawsze wejĻcie na tħ drogħ musi
byę autonomicznĢ i ĻwiadomĢ decyzjĢ czþowieka. O prawdziwe poczucie bezpieczeıstwa
czþowiek musi zadbaę sam, nie pochodzi ono z zewnĢtrz, ale z wnħtrza ákomnatyÑ ludzkiej
duszy. By poczuę siħ bezpiecznie, musimy jako autonomiczne jednostki áufaę sobie bez
resztyÑ [Wegscheider-Gruse, 2004]
Aby budowaę toŇsamoĻę, czþowiek musi byę zawsze sobĢ przed samym sobĢ.
Niestety, nie jest to þatwe. Wymaga od kaŇdego z nas, zarwno tego maþego dziecka,
jak i dorosþego czþowieka, ustawicznego przezwyciħŇania blokad emocjonalnych
i przygotowania siħ na znoszenie konsekwencji tego faktu. AutentycznoĻę wymusza
umiejħtnoĻę wydobywania tego, co w czþowieku prawdziwe, dobre, a takŇe faþszywe i zþe.
Niejednokrotnie to, co w nas nieprawdziwe, ale wygodne i znaczĢce Î a dodatkowo
oswojone, znane oraz przewidywane Î urasta do rangi prawdziwoĻci. Trzeba to
dekonstruowaę, przyglĢdajĢc siħ sobie przez ászkþo o duŇym powiħkszeniuÑ. áBycie sobĢÑ
bywa uciĢŇliwe, trudne i mħczĢce, stĢd tez czasami ludzie uciekajĢ przed sobĢ i wþasnĢ
egzystencjĢ w Ļwiat uþudy, wyobraŅni i mitu.
ToŇsamoĻę, zdaniem B. Skargi [1987], jest rodzajem skarbnicy pamiħci. Pisze on:
w skarbnicy naszej pamiħci znajduje siħ takŇe pþka (...), gdzie przechowujemy
wspomnienia najcenniejsze i najdroŇsze, ale i te najstraszniejsze, jedyne dla nas, nie do
upublicznienia.
ToŇsamoĻę czþowieka i jej ksztaþtowanie to swoista seria áprzejĻęÑ. Owe áprzejĻciaÑ
to ustawiczna oscylacja miħdzy ryzykiem, jakie podejmuje czþowiek funkcjonujĢc poĻrd
innych, a szansĢ, czyli chociaŇby rozwiĢzanie trudnoĻci Ňyciowych, pokonanie choroby,
podjħcie pewnych rl i odpowiedzialnoĻci za nie. Wspomniane áprzejĻciaÑ, bardzo znaczĢce
dla toŇsamoĻci, sĢ wpisane w naturalnĢ kolej Ňycia czþowieka.
Koniecznie teŇ trzeba wspomnieę o jeszcze jednej cesze toŇsamoĻci, czyli
rozumienia jej jako proces samozwrotny. Aby jednostka mogþa osiĢgnĢę zintegrowanĢ
toŇsamoĻę i poczucie autonomii ájaÑ, musi najpierw zaistnieę w niej w miarħ zintegrowana
struktura doĻwiadczeı. Te trudne procesy H. Kwiatkowska [2005] uwaŇa za rezultat
wewnħtrznych ustanowionych punktw odniesienia, swoistych miar, ktre jak busole
orientujĢ czþowieka w powziħtej wħdrwce Ňycia. Natomiast wszystko to zaleŇy
w dominujĢcej mierze od tego, jak jednostka konstruuje i rekonstruuje swojĢ historiħ
i teraŅniejszoĻę. DokonujĢc tego procesu czþowiek musi uwzglħdniaę bogactwo czynnikw
zewnħtrznych oddziaþywania rŇnych Ļrodowisk wychowawczych, w tym takŇe i mediw.
Po skrtowym przedstawieniu problematyki toŇsamoĻci jednostki naleŇaþoby
postawię pytanie o zwiĢzki i zaleŇnoĻci mediw, pojmowanych jako specyficzne Ļrodowisko
wychowawcze, a procesem ksztaþtowania siħ toŇsamoĻci jednostki. UwzglħdniajĢc cechy
mediw i ich funkcje oraz specyfikħ procesu ksztaþtowania toŇsamoĻci jednostki stwierdzię
moŇna bezpoĻrednie i poĻrednie zwiĢzki miħdzy tymi dwoma elementami.
BezpoĻrednie zwiĢzki obu skþadnikw przejawiajĢ siħ m.in. w modelowaniu
zachowania jednostki, wpþywajĢ na podejmowanie decyzji oraz zakres przejawianych
zachowaı prospoþecznych, agresywnych, warunkujĢ poziom wiedzy jednostki na swj temat
Zgłoś jeśli naruszono regulamin