Asmodeusz.pdf

(1025 KB) Pobierz
Microsoft Word - 004.DOC
Bartosz Wi œ niewski
Asmodeusz
PojŒcie istoty demonicznej jako cielesnego uosobienia z‡a lub niematerial-
nej si‡y o negatywnym, a czŒsto wrŒcz niszczycielskim dzia‡aniu, jest jed-
nym z najbardziej inspiruj„cych element ó w w historii my œ li ludzkiej. Obec-
no œæ zar ó wno osobowych, jak i nieosobowych mocy, bŒd„cych no œ nikami
szeroko rozumianego z‡a, jest zjawiskiem wystŒpuj„cym we wszystkich zna-
nych nam systemach religijnych. Podejmowana przez cz‡owieka pr ó ba ok-
re œ lenia natury z‡a stanowi‡a od zawsze nieod‡„czn„ czŒ œæ procesu tworze-
nia siŒ i kszta‡towania poszczeg ó lnych religii. W wiŒkszo œ ci mit ó w kosmo-
gonicznych mo¿emy zaobserwowa æ stopniowe powstawanie idei pewnej
dysharmonii, opozycji w stosunku do dobrej, ¿yciodajnej mocy, jak„ dyspo-
nuje og ó lnie pojmowany Stw ó rca (lub stw ó rcy) wszechrzeczy. Istniej„cy w
rozmaitych wierzeniach motyw walki dobra ze z‡em, stanowi„cy niejedno-
krotnie jeden z dogmat ó w poszczeg ó lnych religii, na przyk‡ad chrze œ ci-
jaæstwa lub islamu, doprowadzi‡ do powstania idei wrogich istot, z‡ych
duch ó w, demon ó w, kt ó rych natura mo¿e czasem wydawa æ siŒ odbiciem naj-
ciemniejszych stron natury cz‡owieka. W wielu religiach mamy do czynie-
nia ze zjawiskiem personifikacji idei z‡ych mocy, b„d Ÿ ‡„czeniem ich z ab-
strakcyjnymi pojŒciami (chaos), lub te¿ z identyfikowaniem konkretnych
postaci z r ó ¿norodnymi zjawiskami o charakterze destrukcyjnym (demon
œ mier æ , demon zaraza, demon zniszczenie).
Zjawisko uto¿samiania wrogich cz‡owiekowi si‡ z postaciami demon ó w
jest szczeg ó lnie dobrze widoczne w religiach staro¿ytnego Bliskiego
Wschodu, w tym w judaizmie, oraz w pewnym stopniu w chrze œ cijaæstwie.
Religia judaistyczna, pomimo swej monoteistycznej doktryny, kt ó ra przes„-
dza o jej monolitycznym charakterze, w swym pierwotnym etapie kszta‡to-
wania siŒ nie by‡a wolna od synkretyzm ó w i przenikania r ó ¿nych w„tk ó w
mitologicznych z innych religii wschodnich. Wczesny judaizm powstawa‡
g‡ ó wnie na gruncie wierzeæ plemion hebrajskich, ‡„cz„c w sobie tak¿e
elementy religii innych staro¿ytnych lud ó w semickich. W efekcie pewna
liczba poszczeg ó lnych termin ó w biblijnych (w tym te¿ imion istot demo-
nicznych) posiada sw ó j Ÿ r ó d‡os‡ ó w w jŒzyku aramejskim, kananejskim,
b„d Ÿ perskim. Przyk‡adem takiego procesu przejmowania obcych elemen-
t ó w mitologicznych jest starotestamentalna demonologia biblijna; tutaj te¿
104
———
znajdujemy szereg okre œ leæ i imion demon ó w, kt ó re wskazuj„ na sw ó j
nie hebrajski rodow ó d.
Jedn„ z tych z‡owrogich istot jest Asmodeusz demon posiadaj„cy
niezwykle ciekaw„, chocia¿ bardzo skomplikowan„ historiŒ.
Etymologia imienia Asmodeusza jest kluczowym zagadnieniem na dro-
dze do rozwik‡ania problemu pochodzenia tego demona. Mo¿emy przyj„ æ ,
¿e punkt wyj œ ciowy stanowi greckie s‡owo ƒ Asmoda Û ow; jest to najp óŸ niej-
sza (pomijaj„c odpowiednik zar ó wno ‡aciæski, jak i wsp ó ‡czesne odmiany
tego imienia) i najbli¿sza nam forma. Po raz pierwszy spotykamy imiŒ
ƒ Asmoda Û ow na kartach deuterokanonicznej KsiŒgi Tobiasza, powsta‡ej
prawdopodobnie w Palestynie, pod koniec II lub w pocz„tkach I w. p.n.e.
Sama ksiŒga zosta‡a pierwotnie spisana po aramejsku, jednak¿e wkr ó tce
przet‡umaczono j„ na hebrajski i grecki. Orygina‡ KsiŒgi Tobiasza nie za-
chowa‡ siŒ (istniej„ jedynie znalezione w Qumran aramejskie i hebrajskie
fragmenty jej kopii), a ca‡a ksiŒga dotrwa‡a do naszych czas ó w w trzech
r ó ¿nych opracowaniach greckich. St„d te¿ pochodzi grecka forma ƒ Asmo-
da Û ow i nie ulega w„tpliwo œ ci, ¿e musi mie æ sw ó j odpowiednik hebrajski;
jedyn„ niepewno œ ci„ pozostaje tylko nale¿yte wyprowadzenie tego terminu
z jŒzyka hebrajskiego. Terminy hebrajskie oznaczaj„ce Asmodeusza
Ø à ª í ø à (a š meday) oraz Øت í ø à (a š medayy) pochodz„ z Talmudu i wywodz„
siŒ z jednego rdzenia í ø à , znacz„cego "niszczy æ , unicestwia æ " [Hutter
1995:197]. Jednak¿e du¿o p óŸ niejszy zapis hebrajski pochodz„cy z litera-
tury talmudycznej pozostaje do œæ niepewny [Ko œ cielniak 1999:66]. W grec-
kim przek‡adzie Biblii hebrajskiej (KsiŒga Tobiasza) ƒ Asmoda Û ow nie wy-
stŒpuje jako imiŒ demoniczne, bŒd„c jedynie imieniem w‡asnym. WystŒpu-
j„cy w tekstach talmudycznych Ø à ª í ø à nie posiada wsp ó lnych cech znacze-
niowych z w‡a œ ciwym rozumieniem czasownika "niszczy æ , niweczy æ ". Po-
mimo, ¿e Ø à ª í ø à odnosi siŒ do Ÿ r ó d‡os‡owu í ø à , nie wyra¿a destruk-
cyjnych w‡a œ ciwo œ ci tej formy gramatycznej w sensie dos‡ownym. Taka
niesp ó jno œæ semantyczna jest wynikiem zapo¿yczenia nadrzŒdnej idei
(demona) z religii perskiej, gdzie odnajdujemy pierwotn„ wizjŒ talmudycz-
nego Ø à ª í ø à w postaci staroiraæskiego demona Ae š ma.
Ae š ma jest jednym z siedmiu duch ó w przedstawionych w Awe œ cie. Wy-
stŒpuj„ca w jŒzyku staroperskim forma xaem dev (zapis pahlawijski), odno-
sz„ca siŒ do termin ó w ae š ma i daeuua, znaczy mniej wiŒcej tyle, co "demon
gniewu". Ae š ma, bŒd„c jedn„ z autonomicznych mocy w dualizmie per-
skim, wydaje siŒ uosabia æ pojŒcie z‡a absolutnego. Wywodzenie postaci As-
modeusza z perskiego Ae š ma opiera siŒ g‡ ó wnie na transkrypcji pisowni
105
———
pahlawijskiej w formie hebrajskiej. G‡ ó wny problem takiego sposobu rekon-
strukcji etymologii w przypadku Asmodeusza le¿y w transpozycji œ rednio-
perskiego terminu xaem dev [Ko œ cielniak 1999:66]. Ze wzglŒdu na fakt, ¿e
w wiŒkszo œ ci jŒzyk ó w liczba g‡osek jest wiŒksza ni¿ liczba liter, w tran-
skrypcjach fonetycznych powstaj„ nowe znaki poprzez przekszta‡cenie lub
‡„czenie liter alfabetu, lub te¿ uzupe‡nianie ich znakami diakrytycznymi.
Hebrajski Ø à ª í ø à i grecki ƒ Asmoda Û ow oddaj„ zatem g‡ ó wn„ ideŒ perskie-
go ae š ma daeuua i ukazuj„ Asmodeusza jako niszczycielskiego demona
gniewu opieraj„c siŒ w pewien spos ó b na zasadach transliteracji, jednak
bez uwzglŒdnienia rzeczywistej warto œ ci fonetycznej. Elementem ‡„cz„cym
te trzy formy zapisu jest po pierwsze sam wizerunek Asmodeusza jako po-
staci zdecydowanie negatywnej, demonicznej, a po drugie w miarŒ zbli¿ona
wymowa jego imienia. Ponadto istotnym czynnikiem, wskazuj„cym na
przynale¿no œæ Ae š ma do œ wiata z‡ych mocy jest cz‡on dev, nawi„zuj„cy do
najstarszych wierzeæ wedyjskich. Pocz„tkowo w wierzeniach wedyjskich
termin deva by‡ synonimem b ó stwa. Jednak¿e z czasem, na gruncie religii
medyjsko perskiej s‡owo deva sta‡o siŒ okre œ leniem z‡ych b ó stw, demon ó w.
Najwa¿niejszym Ÿ r ó d‡em informacji, w kt ó rym wystŒpuje posta æ demo-
na Ae š ma, jest œ wiŒta ksiŒga zaratusztran, Awesta. To monumentalne dzie-
‡o spisane w jŒzyku staroperskim (jŒzyk ten nie jest po œ wiadczony w innych
tekstach) przez d‡ugie stulecia przez wyznawc ó w religii Zoroastra uznawa-
ne by‡o za natchnion„, œ wiŒt„ ksiŒgŒ. Awesta sk‡ada siŒ z 21 ksi„g i po-
dobnie jak Biblia jest tworem niezwykle z‡o¿onym i r ó ¿norodnym w swej
budowie i tre œ ci, a tak¿e pod wzglŒdem jŒzyka. Zredagowana w okresie
sasanidzkim ok. IV w. p.n.e. zawiera w sobie fragmenty staroiraæskich
przekaz ó w o charakterze religijnym i mitologicznym; wiŒkszo œæ utwor ó w
znajduj„cych siŒ w Awe œ cie datowana jest na VII w. p.n.e., za œ najstarsze
przekazy pochodz„ z II tysi„clecia p.n.e. G‡ ó wn„ i uwa¿an„ za najistotniej-
sz„ czŒ œæ Awesty jest Yasna ksiŒga o charakterze liturgicznym; zawarte w
niej teksty wypowiadano w trakcie nabo¿eæstwa. Yasna podzielona jest na
72 rozdzia‡y, kt ó re miŒdzy innymi ukazuj„ drogŒ z‡ego cz‡owieka pod„¿a-
j„cego œ cie¿k„ grzechu i id„cego w œ lady Ae š ma.
W rozdzia‡ach 29 i 30 odnajdujemy opis odwiecznej walki dobra ze
z‡em, motywu tak charakterystycznego w konsekwentnie dualistycznej reli-
gii staro¿ytnej Persji. Wyznawcy Ahura Mazdy, najwa¿niejszego Boga Dob-
ra i w‡adcy œ wiat‡o œ ci, walcz„ przeciwko z‡u z lud Ÿ mi pod„¿aj„cymi œ cie¿k„
ciemno œ ci, bŒd„cych we w‡adzy Arymana, Boga Z‡a. Aryman jest "sprawc„
wszelkiego z‡a i nieprawo œ ci, w‡adc„ ciemno œ ci panuj„cym nad rzesz„ du-
ch ó w piekielnych odpowiedzialnych za z‡o, kt ó re na ziemi spotyka cz‡owie-
106
———
ka. Ca‡y ten œ wiat ze swym w‡adc„ na czele jest uciele œ nieniem wszelkiego
z‡a, k‡amstwa, a jednym z najstraszliwszych demon ó w jest demon wojny,
mordu i szaleæstwa Aeszmadewa" [Spyra 1987:6]. W zoroastryzmie si‡y z‡a
za spraw„ Ae š ma mog„ przynosi æ rozmaite choroby ludziom i powodowa æ ,
¿e niekt ó rzy z nich, na kt ó rych pad‡ "wyrok z‡ych mocy", zaczn„ zachowy-
wa æ siŒ jak "karykatury Angra Mainyu". Termin ten oznacza "ducha nisz-
czycielskiego" i jest synonimem jednego z wcieleæ Arymana; pod postaci„
Angra Mainyu sprowadzi‡ on na œ wiat œ mier æ i zniszczenie, a g‡ ó wn„ rolŒ w
tej destrukcyjnej wizji odgrywa‡ w‡a œ nie Ae š ma.
W hymnie Š rao š a (Yasna 57, 10:25) natrafiamy na motyw pokonania
Ae š ma i ochrony ludzi przed jego wp‡ywami. Przeciwnikiem Ae š ma jest
tutaj Mitra, kt ó ry jako jedyny spo œ r ó d sprzyjaj„cych ludziom "w‡adc ó w jas-
no œ ci" wzbudza w demonie niezwyk‡y strach. Przedmiotem tej zadziwiaj„cej
obawy Ae š ma jest maczuga Mitry, bŒd„ca najpotŒ¿niejsz„ broni„ w ca‡ym
jego uzbrojeniu. W dziesi„tym rozdziale Yasny znajduje siŒ ponadto frag-
ment m ó wi„cy o sprowadzeniu pijaæstwa i rozwi„z‡o œ ci na ludzi za przy-
czyn„ Ae š ma [Hutter 1995:197].
W swoim dalszym rozwoju religia i mitologia perska pod postaci„ zara-
tusztranizmu rozwinŒ‡a w sobie tendencje ku wyra Ÿ nie zarysowanemu dua-
lizmowi. Sytuacja ta doprowadzi‡a do wykszta‡cenia siŒ postaci dw ó ch prze-
ciwnik ó w: Ahura Mazdy i Arymana oraz zwi„zanych z nimi ca‡ych zastŒ-
p ó w z‡ych i dobrych duch ó w. Wynikiem tego by‡a personifikacja poszcze-
g ó lnych demon ó w, kt ó re mo¿na wywie œæ z pierwotnych staroiraæskich bo-
g ó w i indyjskich dew ó w. Ae š ma sta‡ siŒ zatem jednym z demon ó w wystŒpu-
j„cych w pismach pahlawijskich (xaem dev); dzie‡a te, spisane w jŒzyku
œ rednioperskim, powsta‡y jako komentarz do Awesty tam te¿ odnajdujemy
kolejne wzmianki o postaci Ae š ma. Znajduj„c siŒ w bezpo œ redniej opozycji
do Ahura Mazdy, Ae š ma uosabia tu jedn„ z g‡ ó wnych z‡ych mocy. Stopnio-
wo demon ten przejmuje niekt ó re z cech indywidualnych Arymana. Jedn„ z
najwa¿niejszych i najbardziej niszczycielskich broni Arymana by‡a Az ("po-
¿„dliwo œæ "), ¿eæska zasada z‡a; z czasem sta‡a siŒ ona towarzyszk„ Ae š ma
w walce z si‡ami œ wiat‡o œ ci. Az jest darem Zerwana Akarana, "Czasu Nie-
skoæczonego", pierwotnego bytu preegzystencjalnego, z kt ó rego wy‡oni‡y
siΠdwa bli ٠niacze byty: Ahura Mazda i Aryman.
Tocz„ca siŒ odt„d miŒdzy nimi zaciek‡a i nieprzerwana walka stanowi
podstawŒ dualistycznej koncepcji œ wiata w nauce Zoroastra. Powo‡uj„c do
istnienia œ wiat materialny Ahura Mazda posiada‡ w swych szeregach sze œ -
ciu amszaspand ó w (od staroperskiego amesza spenta, " œ wiŒty nie œ miertel-
ny"), potŒ¿ne dobre duchy, pe‡ni„ce rolŒ pomocnik ó w (przypominaj„cych
107
———
nieco chrze œ cijaæskich archanio‡ ó w) i wykonawc ó w woli Ahura Mazdy.
Ka¿dy z nich personifikowa‡ najistotniejsze pojŒcia duchowe. S„ to Wohu
Mano (Dobra My œ l), Arta Wahiszta (Najwy¿sza Cnota), Spenta Armaiti
( Œ wiŒta Cierpliwo œæ ), Chszatra Warija (Kr ó lewsko œæ ZwyciŒska), Haurwa-
tat (Zdrowie) i Ameretat (Nie œ miertelno œæ ). Przeciwnicy sze œ ciu amsza-
spand ó w to sze œæ "arcydemon ó w" s‡u¿„cych Arymanowi; postacie te zosta‡y
powo‡ane do ¿ycia przez Arymana w tym samym czasie, gdy Ahura Mazda
ukszta‡towa‡ amszaspand ó w. Ka¿dy z archanio‡ ó w Ahura Mazdy posiada w
ten spos ó b swojego w‡asnego przeciwnika, kt ó ry przeciwstawia siŒ poszcze-
g ó lnym duchom si‡ dobra. Demonami Arymana s„ Akoman (Z‡a My œ l), An-
dar, Sowar, Nakahew, Tairew i Zairik [Sk‡adankowa 1989:25 27]. Istotn„
rolŒ w tej odwiecznej walce pe‡ni inny demon Charsz, zwany w Awe œ cie
Aeszm„, demon nienawi œ ci i zaciek‡ej w œ ciek‡o œ ci. Jego wizerunek symboli-
zuje szaleæstwo, gniew, w œ ciek‡o œæ i wszelkie najbardziej niszczycielskie
czyny. Aeszma dewa jest tu nazywany bezlitosnym w‡adc„ wojny i mordu.
Ryc. 1. Demony fragment miniatury perskiej.
122395737.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin