Asmodeusz.pdf
(
1025 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 004.DOC
Bartosz Wi
œ
niewski
Asmodeusz
PojŒcie istoty demonicznej jako cielesnego uosobienia z‡a lub niematerial-
nej si‡y o negatywnym, a czŒsto wrŒcz niszczycielskim dzia‡aniu, jest jed-
nym z najbardziej inspiruj„cych element
ó
w w historii my
œ
li ludzkiej. Obec-
no
Ͼ
zar
ó
wno osobowych, jak i nieosobowych mocy, bŒd„cych no
œ
nikami
szeroko rozumianego z‡a, jest zjawiskiem wystŒpuj„cym we wszystkich zna-
nych nam systemach religijnych. Podejmowana przez cz‡owieka pr
ó
ba ok-
re
œ
lenia natury z‡a stanowi‡a od zawsze nieod‡„czn„ czŒ
Ͼ
procesu tworze-
nia siŒ i kszta‡towania poszczeg
ó
lnych religii. W wiŒkszo
œ
ci mit
ó
w kosmo-
gonicznych mo¿emy zaobserwowa
æ
stopniowe powstawanie idei pewnej
dysharmonii, opozycji w stosunku do dobrej, ¿yciodajnej mocy, jak„ dyspo-
nuje og
ó
lnie pojmowany Stw
ó
rca (lub stw
ó
rcy) wszechrzeczy. Istniej„cy w
rozmaitych wierzeniach motyw walki dobra ze z‡em, stanowi„cy niejedno-
krotnie jeden z dogmat
ó
w poszczeg
ó
lnych religii, na przyk‡ad chrze
œ
ci-
jaæstwa lub islamu, doprowadzi‡ do powstania idei wrogich istot, z‡ych
duch
ó
w, demon
ó
w, kt
ó
rych natura mo¿e czasem wydawa
æ
siŒ odbiciem naj-
ciemniejszych stron natury cz‡owieka. W wielu religiach mamy do czynie-
nia ze zjawiskiem personifikacji idei z‡ych mocy, b„d
Ÿ
‡„czeniem ich z ab-
strakcyjnymi pojŒciami (chaos), lub te¿ z identyfikowaniem konkretnych
postaci z r
ó
¿norodnymi zjawiskami o charakterze destrukcyjnym (demon
–
œ
mier
æ
, demon
–
zaraza, demon
–
zniszczenie).
Zjawisko uto¿samiania wrogich cz‡owiekowi si‡ z postaciami demon
ó
w
jest szczeg
ó
lnie dobrze widoczne w religiach staro¿ytnego Bliskiego
Wschodu, w tym w judaizmie, oraz w pewnym stopniu w chrze
œ
cijaæstwie.
Religia judaistyczna, pomimo swej monoteistycznej doktryny, kt
ó
ra przes„-
dza o jej monolitycznym charakterze, w swym pierwotnym etapie kszta‡to-
wania siŒ nie by‡a wolna od synkretyzm
ó
w i przenikania r
ó
¿nych w„tk
ó
w
mitologicznych z innych religii wschodnich. Wczesny judaizm powstawa‡
g‡
ó
wnie na gruncie wierzeæ plemion hebrajskich, ‡„cz„c w sobie tak¿e
elementy religii innych staro¿ytnych lud
ó
w semickich. W efekcie pewna
liczba poszczeg
ó
lnych termin
ó
w biblijnych (w tym te¿ imion istot demo-
nicznych) posiada sw
ó
j
Ÿ
r
ó
d‡os‡
ó
w w jŒzyku aramejskim, kananejskim,
b„d
Ÿ
perskim. Przyk‡adem takiego procesu przejmowania obcych elemen-
t
ó
w mitologicznych jest starotestamentalna demonologia biblijna; tutaj te¿
104
———
znajdujemy szereg okre
œ
leæ i imion demon
ó
w, kt
ó
re wskazuj„ na sw
ó
j
nie
–
hebrajski rodow
ó
d.
Jedn„ z tych z‡owrogich istot jest Asmodeusz
–
demon posiadaj„cy
niezwykle ciekaw„, chocia¿ bardzo skomplikowan„ historiŒ.
Etymologia imienia Asmodeusza jest kluczowym zagadnieniem na dro-
dze do rozwik‡ania problemu pochodzenia tego demona. Mo¿emy przyj„
æ
,
¿e punkt wyj
œ
ciowy stanowi greckie s‡owo
ƒ
Asmoda
Û
ow; jest to najp
óŸ
niej-
sza (pomijaj„c odpowiednik zar
ó
wno ‡aciæski, jak i wsp
ó
‡czesne odmiany
tego imienia) i najbli¿sza nam forma. Po raz pierwszy spotykamy imiŒ
ƒ
Asmoda
Û
ow na kartach deuterokanonicznej KsiŒgi Tobiasza, powsta‡ej
prawdopodobnie w Palestynie, pod koniec II lub w pocz„tkach I w. p.n.e.
Sama ksiŒga zosta‡a pierwotnie spisana po aramejsku, jednak¿e wkr
ó
tce
przet‡umaczono j„ na hebrajski i grecki. Orygina‡ KsiŒgi Tobiasza nie za-
chowa‡ siŒ (istniej„ jedynie znalezione w Qumran aramejskie i hebrajskie
fragmenty jej kopii), a ca‡a ksiŒga dotrwa‡a do naszych czas
ó
w w trzech
r
ó
¿nych opracowaniach greckich. St„d te¿ pochodzi grecka forma
ƒ
Asmo-
da
Û
ow i nie ulega w„tpliwo
œ
ci, ¿e musi mie
æ
sw
ó
j odpowiednik hebrajski;
jedyn„ niepewno
œ
ci„ pozostaje tylko nale¿yte wyprowadzenie tego terminu
z jŒzyka hebrajskiego. Terminy hebrajskie oznaczaj„ce Asmodeusza
–
Ø
à
ª
í
ø
à
(a
š
meday) oraz ØØª
í
ø
à
(a
š
medayy) pochodz„ z Talmudu i wywodz„
siŒ z jednego rdzenia
í
ø
à
, znacz„cego "niszczy
æ
, unicestwia
æ
" [Hutter
1995:197]. Jednak¿e du¿o p
óŸ
niejszy zapis hebrajski pochodz„cy z litera-
tury talmudycznej pozostaje do
Ͼ
niepewny [Ko
œ
cielniak 1999:66]. W grec-
kim przek‡adzie Biblii hebrajskiej (KsiŒga Tobiasza)
ƒ
Asmoda
Û
ow nie wy-
stŒpuje jako imiŒ demoniczne, bŒd„c jedynie imieniem w‡asnym. WystŒpu-
j„cy w tekstach talmudycznych Ø
à
ª
í
ø
à
nie posiada wsp
ó
lnych cech znacze-
niowych z w‡a
œ
ciwym rozumieniem czasownika "niszczy
æ
, niweczy
æ
". Po-
mimo, ¿e Ø
à
ª
í
ø
à
odnosi siŒ do
Ÿ
r
ó
d‡os‡owu
í
ø
à
, nie wyra¿a destruk-
cyjnych w‡a
œ
ciwo
œ
ci tej formy gramatycznej w sensie dos‡ownym. Taka
niesp
ó
jno
Ͼ
semantyczna jest wynikiem zapo¿yczenia nadrzŒdnej idei
(demona) z religii perskiej, gdzie odnajdujemy pierwotn„ wizjŒ talmudycz-
nego Ø
à
ª
í
ø
à
w postaci staroiraæskiego demona Ae
š
ma.
Ae
š
ma jest jednym z siedmiu duch
ó
w przedstawionych w Awe
œ
cie. Wy-
stŒpuj„ca w jŒzyku staroperskim forma xaem
–
dev (zapis pahlawijski), odno-
sz„ca siŒ do termin
ó
w ae
š
ma i daeuua, znaczy mniej wiŒcej tyle, co "demon
gniewu". Ae
š
ma, bŒd„c jedn„ z autonomicznych mocy w dualizmie per-
skim, wydaje siŒ uosabia
æ
pojŒcie z‡a absolutnego. Wywodzenie postaci As-
modeusza z perskiego Ae
š
ma opiera siŒ g‡
ó
wnie na transkrypcji pisowni
105
———
pahlawijskiej w formie hebrajskiej. G‡
ó
wny problem takiego sposobu rekon-
strukcji etymologii w przypadku Asmodeusza le¿y w transpozycji
œ
rednio-
perskiego terminu xaem
–
dev [Ko
œ
cielniak 1999:66]. Ze wzglŒdu na fakt, ¿e
w wiŒkszo
œ
ci jŒzyk
ó
w liczba g‡osek jest wiŒksza ni¿ liczba liter, w tran-
skrypcjach fonetycznych powstaj„ nowe znaki poprzez przekszta‡cenie lub
‡„czenie liter alfabetu, lub te¿ uzupe‡nianie ich znakami diakrytycznymi.
Hebrajski Ø
à
ª
í
ø
à
i grecki
ƒ
Asmoda
Û
ow oddaj„ zatem g‡
ó
wn„ ideŒ perskie-
go ae
š
ma daeuua i ukazuj„ Asmodeusza jako niszczycielskiego demona
gniewu
–
opieraj„c siŒ w pewien spos
ó
b na zasadach transliteracji, jednak
bez uwzglŒdnienia rzeczywistej warto
œ
ci fonetycznej. Elementem ‡„cz„cym
te trzy formy zapisu jest po pierwsze sam wizerunek Asmodeusza jako po-
staci zdecydowanie negatywnej, demonicznej, a po drugie w miarŒ zbli¿ona
wymowa jego imienia. Ponadto istotnym czynnikiem, wskazuj„cym na
przynale¿no
Ͼ
Ae
š
ma do
œ
wiata z‡ych mocy jest cz‡on dev, nawi„zuj„cy do
najstarszych wierzeæ wedyjskich. Pocz„tkowo w wierzeniach wedyjskich
termin deva by‡ synonimem b
ó
stwa. Jednak¿e z czasem, na gruncie religii
medyjsko
–
perskiej s‡owo deva sta‡o siŒ okre
œ
leniem z‡ych b
ó
stw, demon
ó
w.
Najwa¿niejszym
Ÿ
r
ó
d‡em informacji, w kt
ó
rym wystŒpuje posta
æ
demo-
na Ae
š
ma, jest
œ
wiŒta ksiŒga zaratusztran, Awesta. To monumentalne dzie-
‡o spisane w jŒzyku staroperskim (jŒzyk ten nie jest po
œ
wiadczony w innych
tekstach) przez d‡ugie stulecia przez wyznawc
ó
w religii Zoroastra uznawa-
ne by‡o za natchnion„,
œ
wiŒt„ ksiŒgŒ. Awesta sk‡ada siŒ z 21 ksi„g i
–
po-
dobnie jak Biblia
–
jest tworem niezwykle z‡o¿onym i r
ó
¿norodnym w swej
budowie i tre
œ
ci, a tak¿e pod wzglŒdem jŒzyka. Zredagowana w okresie
sasanidzkim ok. IV w. p.n.e. zawiera w sobie fragmenty staroiraæskich
przekaz
ó
w o charakterze religijnym i mitologicznym; wiŒkszo
Ͼ
utwor
ó
w
znajduj„cych siŒ w Awe
œ
cie datowana jest na VII w. p.n.e., za
œ
najstarsze
przekazy pochodz„ z II tysi„clecia p.n.e. G‡
ó
wn„ i uwa¿an„ za najistotniej-
sz„ czŒ
Ͼ
Awesty jest Yasna
–
ksiŒga o charakterze liturgicznym; zawarte w
niej teksty wypowiadano w trakcie nabo¿eæstwa. Yasna podzielona jest na
72 rozdzia‡y, kt
ó
re miŒdzy innymi ukazuj„ drogŒ z‡ego cz‡owieka pod„¿a-
j„cego
œ
cie¿k„ grzechu i id„cego w
œ
lady Ae
š
ma.
W rozdzia‡ach 29 i 30 odnajdujemy opis odwiecznej walki dobra ze
z‡em, motywu tak charakterystycznego w konsekwentnie dualistycznej reli-
gii staro¿ytnej Persji. Wyznawcy Ahura Mazdy, najwa¿niejszego Boga Dob-
ra i w‡adcy
œ
wiat‡o
œ
ci, walcz„ przeciwko z‡u z lud
Ÿ
mi pod„¿aj„cymi
œ
cie¿k„
ciemno
œ
ci, bŒd„cych we w‡adzy Arymana, Boga Z‡a. Aryman jest "sprawc„
wszelkiego z‡a i nieprawo
œ
ci, w‡adc„ ciemno
œ
ci panuj„cym nad rzesz„ du-
ch
ó
w piekielnych odpowiedzialnych za z‡o, kt
ó
re na ziemi spotyka cz‡owie-
106
———
ka. Ca‡y ten
œ
wiat ze swym w‡adc„ na czele jest uciele
œ
nieniem wszelkiego
z‡a, k‡amstwa, a jednym z najstraszliwszych demon
ó
w jest demon wojny,
mordu i szaleæstwa Aeszmadewa" [Spyra 1987:6]. W zoroastryzmie si‡y z‡a
za spraw„ Ae
š
ma mog„ przynosi
æ
rozmaite choroby ludziom i powodowa
æ
,
¿e niekt
ó
rzy z nich, na kt
ó
rych pad‡ "wyrok z‡ych mocy", zaczn„ zachowy-
wa
æ
siŒ jak "karykatury Angra Mainyu". Termin ten oznacza "ducha nisz-
czycielskiego" i jest synonimem jednego z wcieleæ Arymana; pod postaci„
Angra Mainyu sprowadzi‡ on na
œ
wiat
œ
mier
æ
i zniszczenie, a g‡
ó
wn„ rolŒ w
tej destrukcyjnej wizji odgrywa‡ w‡a
œ
nie Ae
š
ma.
W hymnie
Š
rao
š
a (Yasna 57, 10:25) natrafiamy na motyw pokonania
Ae
š
ma i ochrony ludzi przed jego wp‡ywami. Przeciwnikiem Ae
š
ma jest
tutaj Mitra, kt
ó
ry jako jedyny spo
œ
r
ó
d sprzyjaj„cych ludziom "w‡adc
ó
w jas-
no
œ
ci" wzbudza w demonie niezwyk‡y strach. Przedmiotem tej zadziwiaj„cej
obawy Ae
š
ma jest maczuga Mitry, bŒd„ca najpotŒ¿niejsz„ broni„ w ca‡ym
jego uzbrojeniu. W dziesi„tym rozdziale Yasny znajduje siŒ ponadto frag-
ment m
ó
wi„cy o sprowadzeniu pijaæstwa i rozwi„z‡o
œ
ci na ludzi za przy-
czyn„ Ae
š
ma [Hutter 1995:197].
W swoim dalszym rozwoju religia i mitologia perska pod postaci„ zara-
tusztranizmu rozwinŒ‡a w sobie tendencje ku wyra
Ÿ
nie zarysowanemu dua-
lizmowi. Sytuacja ta doprowadzi‡a do wykszta‡cenia siŒ postaci dw
ó
ch prze-
ciwnik
ó
w: Ahura Mazdy i Arymana oraz zwi„zanych z nimi ca‡ych zastŒ-
p
ó
w z‡ych i dobrych duch
ó
w. Wynikiem tego by‡a personifikacja poszcze-
g
ó
lnych demon
ó
w, kt
ó
re mo¿na wywie
Ͼ
z pierwotnych staroiraæskich bo-
g
ó
w i indyjskich dew
ó
w. Ae
š
ma sta‡ siŒ zatem jednym z demon
ó
w wystŒpu-
j„cych w pismach pahlawijskich (xaem
–
dev); dzie‡a te, spisane w jŒzyku
œ
rednioperskim, powsta‡y jako komentarz do Awesty
–
tam te¿ odnajdujemy
kolejne wzmianki o postaci Ae
š
ma. Znajduj„c siŒ w bezpo
œ
redniej opozycji
do Ahura Mazdy, Ae
š
ma uosabia tu jedn„ z g‡
ó
wnych z‡ych mocy. Stopnio-
wo demon ten przejmuje niekt
ó
re z cech indywidualnych Arymana. Jedn„ z
najwa¿niejszych i najbardziej niszczycielskich broni Arymana by‡a Az ("po-
¿„dliwo
Ͼ
"), ¿eæska zasada z‡a; z czasem sta‡a siŒ ona towarzyszk„ Ae
š
ma
w walce z si‡ami
œ
wiat‡o
œ
ci. Az jest darem Zerwana Akarana, "Czasu Nie-
skoæczonego", pierwotnego bytu preegzystencjalnego, z kt
ó
rego wy‡oni‡y
siŒ dwa bli
Ÿ
niacze byty: Ahura Mazda i Aryman.
Tocz„ca siŒ odt„d miŒdzy nimi zaciek‡a i nieprzerwana walka stanowi
podstawŒ dualistycznej koncepcji
œ
wiata w nauce Zoroastra. Powo‡uj„c do
istnienia
œ
wiat materialny Ahura Mazda posiada‡ w swych szeregach sze
œ
-
ciu amszaspand
ó
w (od staroperskiego amesza spenta, "
œ
wiŒty nie
œ
miertel-
ny"), potŒ¿ne dobre duchy, pe‡ni„ce rolŒ pomocnik
ó
w (przypominaj„cych
107
———
nieco chrze
œ
cijaæskich archanio‡
ó
w) i wykonawc
ó
w woli Ahura Mazdy.
Ka¿dy z nich personifikowa‡ najistotniejsze pojŒcia duchowe. S„ to Wohu
Mano (Dobra My
œ
l), Arta Wahiszta (Najwy¿sza Cnota), Spenta Armaiti
(
Œ
wiŒta Cierpliwo
Ͼ
), Chszatra Warija (Kr
ó
lewsko
Ͼ
ZwyciŒska), Haurwa-
tat (Zdrowie) i Ameretat (Nie
œ
miertelno
Ͼ
). Przeciwnicy sze
œ
ciu amsza-
spand
ó
w to sze
Ͼ
"arcydemon
ó
w" s‡u¿„cych Arymanowi; postacie te zosta‡y
powo‡ane do ¿ycia przez Arymana w tym samym czasie, gdy Ahura Mazda
ukszta‡towa‡ amszaspand
ó
w. Ka¿dy z archanio‡
ó
w Ahura Mazdy posiada w
ten spos
ó
b swojego w‡asnego przeciwnika, kt
ó
ry przeciwstawia siŒ poszcze-
g
ó
lnym duchom si‡ dobra. Demonami Arymana s„ Akoman (Z‡a My
œ
l), An-
dar, Sowar, Nakahew, Tairew i Zairik [Sk‡adankowa 1989:25
–
27]. Istotn„
rolŒ w tej odwiecznej walce pe‡ni inny demon
–
Charsz, zwany w Awe
œ
cie
Aeszm„, demon nienawi
œ
ci i zaciek‡ej w
œ
ciek‡o
œ
ci. Jego wizerunek symboli-
zuje szaleæstwo, gniew, w
œ
ciek‡o
Ͼ
i wszelkie najbardziej niszczycielskie
czyny. Aeszma
–
dewa jest tu nazywany bezlitosnym w‡adc„ wojny i mordu.
Ryc. 1. Demony
–
fragment miniatury perskiej.
Plik z chomika:
Vilopex
Inne pliki z tego folderu:
Księga Czarów Lucyfera(1).pdf
(260 KB)
Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy.pdf
(137 KB)
Chiromancja.pdf
(129 KB)
SPIRYTYZM.doc
(44 KB)
KLUCZE_HENOCHIAŃSKIE.doc
(78 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alchemia
Astral
Astrologia
Demonologia
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin