mgr Grażyna Sadowska
Przedszkole Samorządowe ,,Tęczowe”
w Białymstoku (z grupami dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym
i znacznym)
nauczyciel-oligofrenopedagog
Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców, w grupie dzieci upośledzonych umysłowow stopniu umiarkowanym i znacznym.
ZAMIERZENIA EDUKACYJNE :
- wielozmysłowe poznanie żywiołów : powietrza,wody,ziemi i ognia.
- dostarczanie dzieciom różnorodnych wrażeń zmysłowych:doświadczanie podmuchu wiatru, chodzenie
boso po trawie, ziemi, kamieniach .
-ćwiczenia integracji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
- wyzwalanie aktywności dzieci.
- integracja grupy z rodzicami.
Miejsce zajęć: ogród przedszkolny;w, którym utworzono ,,Miasteczko Zmysłów”tj cztery stacje ,
w,których dzieci wielozmysłowo poznają żywioły powietrze, wodę ziemię ogień,
Lp.
Cele ćwiczenia
Przewidywane
zachowania dzieci
Pomoce
1.
Zabawa ruchowa przy muzyce „Pociąg”
-zachęcanie do wspólnej zabawy
-aktywny udział dzieci i rodziców w zabawie ,,Pociąg”
-magnetofon ,płyta CD „Moje 3-4 lata”
2.
„Wędrówka po linie”
-dostarczanie dzieciom i rodzicom różnorodnych wrażeń zmysłowych
- -dzieci wraz z rodzicami poznają dotykiem różne przedmioty (gąbki, zmywaki, wodę, lód itp.)
- umieszczone wzdłuż liny
-lina ,zmywaki ,gąbki o różnej fakturze, lód,ziemia ,szczotki futerko itp.
3.
Taniec żywiołów
- -wzbudzanie pozytywnych reakcji emocjonalnych
- ekspresja ruchowa przy muzyce,naśladowanie ruchem danego żywiołu (,,ziemia”-wszyscy poruszają się tworząc koło; ,,powietrze”-wirowanie wokół wlasnej osi; ,,ogień”-zbliżanie się do środka koła z unoszeniem rąk do góry; ,,woda”-swobodne poruszanie się po całej sali)
-magnetofon ,nagranie „Taniec żywiołów”
4.
-doświadczanie wrażeń wzrokowych i zapachowych
-dzieci witają się z królową wiatru (tj nauczyciel wspomagający )
-strój królowej wiatru, wiatraczek, suszarka
5.
Przedstawienie żywiołu (powietrza) gestem
-rozwijanie swobodnej ekspresji
-dzieci podejmuja próby naśladowania rodziców
6.
Zabawy z „chmurami”
-wyzwalanie aktywności ruchowej
-Dzieci próbują podrzucać na chuście nadmuchane worki-,,chmury” w rytm muzyki
-chusta animacyjna, worki
7.
Improwizacja ruchowa przy muzyce „Samolot”
-rozwijanie umiejętności naśladowania
-dzieci wykonuja ruchy naśladując ,, lot samolotem”
-magnetofon ,nagranie „samolot”
8.
Nasłuchiwanie szumu wody
-rozwijanie wyobraźni
-dzieci wsłuchują się w imitowany dźwięk wody
-instrument naśladujący szum fal (kartonowe pudełko wypełnione ryżem)
9.
Eksperymenty z wodą
-wielozmysłowe poznawanie wody
-badanie wody o różnej temperaturze, zatapianie przedmiotów, przelewanie wody, zabawa balonem wypełnionym wodą
-woda o różnej temperaturze przedmioty do zatapiania np.(kamienie muszelki, styropian)
10.
Zabawa badawcza „Posolić jest słone, posłodzić, jest słodkie
-dostarczanie wrażeń smakowych
-dzieci eksperymentują dodając do wody sól i cukier
-woda, sól i cukier
11.
Falowanie folią (z kolorową wodą)
-integracja rodziców we wspólnej zabawie
-Dzieci leżą pod folią obserwują ruch kolorowej wody
-duża folia ,zabarwiona woda
-kaseta magnetofonowa
12.
Podróż przez „wnętrze ziemi”
-dostarczanie wrażeń zmysłowych
-wędrówka z zasłoniętymi oczami z pokonywaniem przeszkód ułożonych na ziemi
ewusia76