GIMP część I.pdf

(188 KB) Pobierz
237560245 UNPDF
GIMP
Bardzo dobry materiał na temat Gimpa znajduje się na stronie www.gimp.signs.pl Gimp jest
darmowym, opartym na licencji GPL programem graficznym dostępnym m.in. dla Linuksa i
MS Windows . Program ten jest jednym z najbardziej udanych i najlepiej rywalizujących z
komercyjnymi programami projektem OpenSource. Gimp jest przeznaczony do przetwarzania
grafiki rastrowej. Program przypomina komercyjnego Photoshopa firmy Adobe i śmiało może
z nim konkurować.
Rysunek cwiczebny.png przedstawia dwa pingwiny. Siedzący, pokolorowany pingwin będzie
stanowić wzorzec kolorów dla pingwina na desce. Pingwin na desce jest pobrany
bezpośrednio ze skanera i nie był podawany jeszcze żadnej obróbce. Pierwszą czynnością
powinno być usunięcie szarego koloru w prostokącie zawierającym pingwina. Następnie
zaznaczymy poszczególne obszary pingwina na desce i wypełnimy je kolorami. Ostatnim
elementem będzie podział rysunku na warstwy i ustalanie kolejności warstw.
Drugi rysunek, bałwan.png zostanie przekształcony zgodnie z poniższym rysunkiem
Rys. 2 balwan.png
1. Rozpoczęcie pracy
237560245.014.png 237560245.015.png 237560245.016.png 237560245.017.png
Pobieramy rysunek cwiczebny.png i zapisujemy go na dysku. Otwieramy rysunek w gimpie
przez Plik -> Otwórz . Pierwszą rzeczą jest sprawdzenie w jakim trybie rysunek został
otwarty. Zależy nam na pracy w trybie RGB. Nazwa pliku, tryb i powiększenie pojawiają się
w górnym pasku okna. Jeżeli nie pracujemy w RGB wybieramy Obraz -> Obraz -> Tryb ->
RGB
Przyciski + i - na klawiaturze służą do zmiany powiększenia. Jeżeli powiększymy rysunek
tak, że nie mieści się w oknie możemy użyć nawigatora lub przycisnąć środkowy przycisk
myszy (ewentualnie emulować środkowy przycisk przez wciśnięcie dwóch jednocześnie) aby
przesuwać obraz wewnątrz okna.
Rys. 3 Nawigator.
2. Zaznaczanie magiczną różdżką
Pozbywamy się nieładnego prostokątnego obszaru. W tym celu użyjemy dostępnej z okna
narzędzi magicznej różdżki . Jeżeli coś nam nie wyjdzie zawsze można cofnąć do 5
ostatnio wykonanych operacji (liczbę poziomów cofnięć można zmienić w Plik ->
Preferencje ). Operacje można cofać przez Obraz -> Edycja -> Cofnij lub . Cofnięte
operacje można ponowić przez Obraz -> Edycja -> Ponów lub
Rys. 4 Okno narzędzi
Różdżka pozwala na wybranie pikseli podobnego koloru w zamkniętym (linią lub granicami
rysunku) obszarze. Po dwukrotnym kliknięciu tego przycisku zmienimy ustawienia różdżki
(w podobny sposób można również zmieniać atrybuty innych narzędzi). Wartość próg
ustawimy na 100. Im większa wartość progu tym większy jest zakres kolorów podobnych do
237560245.001.png 237560245.002.png 237560245.003.png
wybranego piksela. Przy wysokich wartościach progu kolor np. zielony jest traktowany jako
podobny do niebieskiego (piksele tego koloru zostaną zaznaczone). W ćwiczeniu chodzi o to,
żeby zaznaczyć maksymalną ilość szarych kolorów, ale bez zaznaczenia czarnych pixeli
(czyli konturu pingwina). Zależy nam na ustawieniu jak najwyższej wartości progu. Zbyt
niska wartość spowoduje, że wokół czarnego konturu pozostaną nieładne, jasne pixele.
Rys. 5 Pingwin na szarym tle.
Po zaznaczeniu obszaru pojawią się "maszerujące mrówki" pokazujące, który obszar został
zaznaczony. Teraz już można usunąć niepotrzebny obszar. Obraz -> Edycja -> Wytnij lub i
tło otaczające pingwina jest już białe.
Rys. 6 Po usunięciu szarego tła.
4. Pozostałe metody zaznaczania
Istnieją również inne narzędzia do zaznaczania obszarów. Aby użyć któregoś z
przedstawionych poniżej trzech narzędzi należy wybrać narzędzie i przytrzymując lewy
klawisz myszy przeciągnąć tworząc zaznaczenie. Należy jednocześnie zbadać zachowanie
narzędzi przy przeciąganiu przy wciśniętym klawiszu shift, ctrl oraz shift+ctrl - pozwala to
m. in. na dodawanie lub odejmowanie obszarów. zaznaczanie prostokątne
zaznaczanie eliptyczne odręczne zaznaczanie Uwaga: Zaznaczenie jakiegoś obszaru
powoduje, że możemy pracować tylko na tym obszarze - nie można wykonać żadnych operacji
poza zaznaczonym obszarem. Bywają sytuacje, w których niewidoczne dla nas zaznaczenie,
zazwyczaj jakiegoś niewielkiego fragmentu uniemożliwia użycie większości narzędzi.
Zaznaczenia możemy odznaczać przez Obraz -> Zaznaczenie -> Brak , lub pojedyńcze
237560245.004.png 237560245.005.png 237560245.006.png 237560245.007.png
kliknięcie na zewnątrz zaznaczenia przy użyciu jednego z trzech narzędzi przedstawionych
powyżej. Warto sprawdzić jakie inne możliwości daje menu Obraz -> Zaznaczenie.
5. Praca z kolorem
Pora na dodanie kolorów. Pobieramy kolor z siedzącego pingwina narzędziem . Następnie
używając zaznaczamy obszar, który chcemy wypełnić danym kolorem i wypełniamy go
używając kubełka . Zauważmy, że buty stanowią dwa oddzielne obszary (wydzielone
przez zamknięte linie). Możemy zaznaczyć kilka obszarów na raz przytrzymując shift i wylać
farbę (lub dokonywać innych operacji) na wszystkie jednocześnie. Kolory możemy pobierać z
pingwina lub palety barw.
Podwójne kliknięcie na czerwonym prostokącie pozwoli na wybranie koloru narzędzia z
palety barw. Kliknięcie na żółtym prostokącie pozwoli na wybranie koloru tła. Kolor tła jest
kolorem, który pojawi się w przypadku wycięcia jakiegoś obszaru. Strzałki zamieniają kolor
narzędzia z kolorem tła. Czarno-biały przycisk ustawia kolor narzędzia na czarny, tła na biały.
Rys. 7 Kolorowanie pingwina.
6. Gradient
Do pokolorowania hełmu trzeba użyć nieco innej techniki. Przycisk reprezentuje
wypełnianie gradientem koloru. Używając dwóch barw, w naszym przypadku koloru
niebieskiego i białego można uzyskać płynne przejście między dwoma kolorami. Wskazówka:
Jeżeli początek długiego wektora, który chcemy przeciągnąć wypada poza oknem rysunku
237560245.008.png 237560245.009.png 237560245.010.png 237560245.011.png
(zazwyczaj jeżeli chcemy modyfikować obszar blisko krawędzi rysunku) można używając
znaku - (minus) zmienić widok (zmniejszyć wielkość wyświetlanego rysunku). Pozwoli to na
użycie długiego wektora gradientu. Po ustawieniu kolorów na niebieski i biały oraz
zaznaczeniu obszaru hełmu rysujemy wektor gradientu. Najlepiej wypróbować kilka
wektorów i wybrać najbardziej zadowalający nas wynik. Nie należy próbować wektora za
wektorem lecz po każdej nieudanej próbie najpierw cofnąć operację , a dopiero później
wypróbować następny wektor. Należy pamiętać, że ilość cofnięć jest ograniczona (domyślnie
5 poziomów cofnięć).
Rys. 8 Wykorzystanie gradientu.
237560245.012.png 237560245.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin