Tworzenie ikon za pomocą gimpa.pdf

(358 KB) Pobierz
237561485 UNPDF
Tworzenie ikon za pomocą gimpa
Tworzenie ikon uważam za najtrudniejszą sztukę grafiki komputerowej. Szczególnie wysoko
oceniam twórczość dwóch związanych z gimpem artystów: jimmac i tigert. Obydwaj są
europejczykami. W swoim dorobku mają między innymi popularne splash screeny oraz
standardowe ikony dla gimpa, gtk i gnome.
Wybrałem prostszą do przygotowania ikonę, aczkolwiek ogólne założenia pozostają
niezmienione.
Istnieją dwie szkoły tworzenia ikon. Można pracować z wielkim obrazem i na końcu go
przeskalować lub pracować z niewielkim obrazem w dużym powiększeniu. Niniejszy
przewodnik opisuje drugą metodę. Proces tworzenia ikony należy rozpocząć od utworzenia
nowego przezroczystego obrazu o wymiarach 48x48 pikseli. Obraz należy powiększyć do ok.
600% i utworzyć dla niego drugi widok 100% (<Obraz> -> Widok -> Nowy widok) ,
jednocześnie wyłączając przeszkadzające zaznaczenia (<Obraz> -> Widok -> Zaznaczenie)
w nowym widoku. Nowy widok będzie traktowany jedynie jako podgląd 1:1 końcowej ikony.
Mimo że praca będzie się odbywać na przezroczystych warstwach, warto wprowadzić pod
spód nową warstwę koloru szarego podobnego do wypełnienia okna gimpa (kolor o triplecie
szesnastkowym #d6d6d6). Pozwoli to na wygodniejszą pracę.
237561485.004.png 237561485.005.png
Rysunek 1. Przygotowanie okien
Na przezroczystej warstwie należy zaczynając w lewym górnym rogu i przytrzymując shift
utworzyć narzędziem koło. Zawartość zaznaczenia należy wypełnić białym kolorem.
Następnie zaznaczenie zostaje pomniejszone o 3 piksele ( <Obraz> -> Zaznaczenie ->
Zmniejsz ) i utworzona zostaje nowa warstwa. Na nowej warstwie powstanie czerwone koło
tak jak na rysunku 2.
Rysunek 2. Tworzenie kół
Niestety, zmniejszenie koła w ten sposób spowodowało drobne ale widoczne, wskazywane
przez zielone strzałki zniekształcenia. Koło nie jest idealne. Ten subtelny defekt należy
ręcznie usunąć używając gumki. Przy ustawieniu wartości Nieprzepuszczalność na ok. 30
(dwukrotne kliknięcie w oknie gimpa na przycisku gumki uruchamia okno opcji) i ustawieniu
grubości pędzla na minimalną szerokość 1 piksela potrzebne są 2-3 pociągnięcia gumką w
miejscach powodujących zniekształcenie koła. Na rysunku 3 widać, że taka niepozorna
zmiana poprawia jakość koła.
237561485.006.png
Rysunek 3. Poprawione czerwone koło
Na nowej warstwie zostanie utworzony efekt świetlny za pomocą gradientu. Podwójne
kliknięcie na ikonie gradientu uruchomi okno z opcjami dla tego narzędzia. Gradient
należy ustawić na Aktualny kolor na przezroczystość oraz Promienisty. Kolor biały
powinien zostać ustawiony jako kolor narzędzia. Na jednej warstwie zostaną utworzone dwa
gradienty. Drugi (dolny) będzie dodatkowo wymagał zmiany parametru
Nieprzepuszczalność (w oknie opcji gradientu) co pozwoli na uzyskanie efektu jak na
rysunku 4 - dwa obiekty na jednej warstwie o różnym stopniu przezroczystości. Przed
użyciem gradientu należy utworzyć zaznaczenie eliptyczne.
Gradient wprowadza się poprzez narysowanie wektora narzędziem . Prawdopodobnie
trzeba będzie przeprowadzić kilka prób zanim użytkownik będzie zadowolony z utworzonego
gradientu - należy pamiętać o cofaniu zmian ( ctrl+z ) dopóki nie uzyska się zadowalającego
rezultatu.
237561485.007.png 237561485.001.png
Rysunek 4. Tworzenie gradientów
Kolejnym etapem jest dodanie ptaków. Zostaną w tym celu wykorzystane krzywe Beziera.
Szczegółowy opis używania krzywych znajduje się w osobnym przewodniku. Tak jak
poprzednio należy rozpocząć od utworzenia nowej warstwy. Po utworzeniu krzywych należy
kliknąć w środku tworząc zaznaczenie i używając kubełka wypełnić wnętrze zaznaczenia
czarnym kolorem.
237561485.002.png
Rysunek 5. Dodanie ptaków za pomocą krzywych Beziera
Ostatnim etapem jest dodanie cienia. Rysunek jest zbyt mały aby użyć domyślnych opcji dla
rzucanego cienia poprzez Script-Fu <Obraz> -> Script-Fu -> Cień -> Rzucany cień. Należy
albo dostosować opcje (zwłaszcza promień rozmycia) lub utworzyć cień ręcznie: zduplikować
warstwę z ptakami (w oknie Warstwy, kanały i ścieżki czwarty przycisk duplikuje warstwę)
i zmniejszyć jej poziom Nieprzepuszczalności (suwak w oknie warstw). Na rysunku piątym
przedstawiono końcowy efekt oraz układ warstw z jakich jest zbudowany obraz. Warto
zwrócić uwagę na parametr Nieprzepuszczalność dla warstwy cienie.
237561485.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin