Warstwy.pdf
(
224 KB
)
Pobierz
237562250 UNPDF
Warstwy
Niniejszy przewodnik opisuje mechanizm warstw. Więkoszość nowoczesnych programów,
nie tylko do grafiki rastrowej oferuje możliwość pracy z warstwami. Prezentowane w tym
przewodniku ćwiczenie wymaga sporej manipulacji warstwami, więc użytkownik, który
potrafi je wykonać ma prawo sądzić, że dobrze zrozumiał ich mechanizmy.
Rysunek 1. Cel ćwiczenia
Pracę należy rozpocząć od utworzenia nowego obrazu wielkości 256x256 pikseli z
przezroczystym trybem wypełnienia. W celu utworzenia trzech identycznych kół, z których
później powstaną obręcze warto ustawić opcje Wysokość: 100 / Szerokość: 100 dla
Zaznaczenia eliptycznego
(podwójne kliknięcie na drugim narzędziu w oknie narzędzi).
Pozwoli to na rysowanie kół o stałej średnicy 100 pikseli.
Rysunek 2. Opcje narzędzia Zaznaczenie eliptyczne
Każde koło powstanie na osobnej warstwie.
<Obraz> -> Warstwy -> Warstwy, kanały i
ścieżki
otwiera okno warstw. Używając przycisku
Nowa warstwa
należy dodać warstwy z
przezroczystym trybem wypełnienia, a podwójnie klikając na każdej z warstw należy nadać
im odpowiednie nazwy.
Rysunek 3. Tworzenie nowych warstw
W oknie
Warstwy, kanały i ścieżki
należy uaktywnić warstwę
czerwone
(kolor niebieski
oznacza aktywną warstwę) i narysować koło narzędziem . Ustawiając kolor na czerwony
należy kubełkiem wylać do środka farbę, a później zmniejszyć o 10 zaznaczenie przez
<Obraz> ->Zaznaczenie -> Zmniejsz
i wyciąć zaznaczone piksele przez
<Obraz> ->
Edycja -> Wytnij.
Rysunek 4. Tworzenie obręczy
Na warstwie
zielona,
a później
niebieska
należy w analogiczny sposób utworzyć pozostałe
obręcze i ustawić je jak na rysunku 5 używając narzędzia . Aby ułatwić sobie zadanie
warto przeciągnąć górną linijkę tak aby móc do niej wyrównywać obiekty. Biała warstwa w
tle zamiast oznaczającej przezroczystość szachownicy czasem ułatwia edycję obrazów.
Rysunek 5. Rozmieszczenie obręczy
Czerwona obręcz jest na pierwszym planie i żaden jej fragment nie jest przysłonięty przez
znajdujące się niżej warstwy. Obręcze powinny się jednak przeplatać i to w taki sposób aby
każde z nich było zablokowane przed wyciągnięciem przez dwie pozostałe obręcze. W celu
uzyskania takiego efektu czerwona obręcz musi zostać podzielona na dwie warstwy. Podział
zostanie wprowadzony w okolicach górnego krzyżowania się obręczy czerwonej i zielonej.
Fragment czerwonej obręczy zostanie oderwany i przesunięty niżej w hierarchii warstw.
Proces ten obrazuje rysunek 6.
W punkcie (1) (patrz rysunek 6) należy zaznaczyć prostokątny obszar i oderwać go w punkcie
(2). Punkt (3) to bardzo ważny moment, prawdopodobnie najważniejszy w całym
przewodniku. Środkowe okno
Warstwy, kanały i ścieżki
wygląda nieco inaczej niż
zazwyczaj. Program czeka na jedną z dwóch decyzji użytkownika:
1.
Wybrany obiekt/zaznaczenie można wkleić jako nową warstwę wybierając pierwszy
przycisk
Nowa warstwa,
2.
Wybrany obiekt/zaznaczenie można dołączyć do aktywnej warstwy wybierając piąty
przycisk
Zakotwicz warstwę.
W prezentowanym ćwiczeniu konieczne jest aby obiekt umieścić jako
Nowa warstwa
zgodnie z punktem (3). Punkt (4) to zmiana kolejności warstw. Oderwany fragment czerwonej
obręczy musi się znaleźć w hierarchii warstw poniżej zielonej obręczy. Zmianę kolejności
warstw można wykonywać za pomocą przycisku drugiego/trzeciego lub przeciągając warstwę
w nowe miejsce. Analogiczne czynności należy wykonać dla pozostałych warstw, tak aby
każde koło przeplatało się z dwoma pozostałymi.
Rysunek 6. Tworzenie i ustawienie oderwania
Ćwiczenie prezentuje dodatkowo sposób radzenia sobie z często występującym problemem:
Jak rzucić cień dla wszystkich sześciu warstw na raz? Rzucanie sześciu cieni, indywidualnie
dla każdej warstwy nie jest ani eleganckim ani wygodnym rozwiązaniem. Połączenie na
zawsze wszystkich warstw w jedną również nie jest dobrym rozwiązaniem - warstwowa
struktura zapewnia największe możliwości edycji obrazu w przyszłości. Więszkość filtrów i
Script-Fu (w tym
Rzucany cień
) działa zazwyczaj tylko dla jednej, aktywnej warstwy.
Zamiast tego można posłużyć się następującą sztuczką:
1.
Wszystkie warstwy należy tymczasowo połączyć w jedną. Wystarczy kliknąć prawym
przyciskiem na dowolnej warstwie i odnaleźć opcję
Połącz widoczne warstwy.
Oczywiście biała warstwa nie powinna brać w tym udziału. Można ją albo usunąć albo
wyłączyć oko przez co stanie się niewidoczna.
2.
<Obraz> -> Script-Fu -> Cień -> Rzucany cień
- utworzy to osobną warstwę z
cieniem.
3.
Obraz należy zduplikować poprzez
<Obraz> -> Obraz -> Zduplikuj (ctrl+d)
.
4.
Po powrocie do obrazu z obręczami należy cofnąć odpowiednią ilość zmian tak, aby
uzyskać ponownie obraz podzielony na warstwy.
5.
W nowym, tymczasowym obrazie należy pozostawić tylko warstwę cień -
niepotrzebne warstwy są usuwane poprzez zaznaczenie warstwy i kliknięcie na koszu.
Po zaznaczeniu całości
(ctrl+a)
należy skopiować zaznaczenie
(ctrl+c)
i wkleić
(ctrl+v)
cień do obrazu z obręczami jako nową warstwę.
6.
Taka operacja prawdopodobnie zmieni wartość
Nieprzepuszczalność
dla warstwy z
cieniem na 100%, więc należy wyregulować parametr suwakiem w oknie warstw.
Układ warstw powinien teraz wyglądać jak na rysunku 7.
Plik z chomika:
w_kas
Inne pliki z tego folderu:
Warstwy.pdf
(224 KB)
Warstwy i pseudo 3D.pdf
(191 KB)
Usuwanie tła z małych obrazów.pdf
(150 KB)
Tworzenie splash screens.pdf
(314 KB)
Tworzenie ikon za pomocą gimpa.pdf
(358 KB)
Inne foldery tego chomika:
◕ SUPER Czcionki
♣♣Tutorial Gimp
♦ 03
Brushes
czcionki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin