sp2malkinia.republika.pl/ZALICZENIE/Moje%20sukcesy-scenar%20godz%20wych.doc -
TEMAT:
Opracowanie:
mgr Joannę Zaręba
nauczyciel matematyki
w Szkole Podstawowej nr 2 w Małkini
Temat:
Moje sukcesy
.
Cele ogólne
• integracja klasy,
• podniesienie poczucia własnej wartości,
• zwiększenie umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron.
Cele operacyjne
• uczeń rozumie znaczenia słowa „sukces",
• uczeń ma świadomość, że samopoznanie to podstawa osiągania sukcesów,
• uczeń potrafi określać cechy potrzebne do osiągnięcia sukcesu.
Metody pracy
• dyskusja połączona z mini wykładem,
• „burza mózgów",
• ćwiczenia z zakresu samopoznania, podnoszenia poczucia własnej wartości - praca indywidualna, w parach i w grupach,
• wywiad klasowy,
• debata na temat „Czy osiąganie sukcesów sprawia nam przyjemność?".
Materiały pomocnicze
• duży arkusz papieru, flamastry, kartki formatu A4,
• arkusz pomocniczy do ćwiczenia „Czy jesteśmy do siebie podobni?" (materiał pomocniczy nr 1ai 1b),
• pytania do wywiadu (materiał pomocniczy nr 2),
• materiał pomocniczy do ćwiczenia „Droga do sukcesu" (materiał pomocniczy nr 3),
• kolorowe kartki o wymiarach ok. 10 cm x 4 cm (po 10-15 dla każdego ucznia),
• arkusze ewaluacji zajęć (materiał pomocniczy nr 4).
Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna.
Uczestnicy: uczniowie klasy IV szkoły podstawowej.
1. Wprowadzenie
• Na wstępie zapoznaję uczniów z tematem i celami zajęć. Podkreślam, że osiąganie sukcesów to w dużej mierze sprawa wytrwałości w dążeniu do realizacji obranych celów.
• Następnie proszę uczniów o podanie skojarzeń do słowa „sukces". Wszystkie propozycje zapisuję na tablicy - na ich podstawie tworzymy wspólnie definicję słowa „sukces".
• W podsumowaniu tej części zwracam uwagę na to, że słowo „sukces" nie oznacza tylko wybitnych osiągnięć na jakimś polu, ale np. dla osób, które mają kłopoty z matematyką, sukcesem może być otrzymanie pozytywnej oceny z tego przedmiotu.
2. Rozwinięcie
• Informuję uczniów, że w dalszej części zajęć będziemy wykonywać ćwiczenia, których celem jest lepsze poznanie siebie. Wiedza na temat własnych zainteresowań, preferencji, mocnych i słabych stron jest niezbędna, aby móc planować realizację różnych zadań i osiągać sukcesy.
• „Nasze zalety" - ćwiczenie grupowe:
- Przed ćwiczeniem sporządzamy wraz z uczniami na dużym arkuszu papieru listę zalet.
- Następnie każdy uczeń otrzymuje pocięte kolorowe karteczki.
- Dzielę uczniów losowo na 5 – osobowe grupy, w których mają powiedzieć sobie, jaką zaletę według nich posiada każda osoba z grupy. Uczniowie zapisują zaletę i wręczają ją każdej osobie z grupy.
- Ćwiczenie kończymy, prosząc uczniów, by przez chwilę zastanowili się nad zaletami, o których usłyszeli od innych, zapraszamy chętnych do podzielenia się swoimi refleksjami na forum.
• „Droga do sukcesu"- praca indywidualna i grupowa:
- Proszę uczniów, by się zastanowili, jaki sukces najbardziej chcieliby odnieść.
- Rozdaję uczniom kartki papieru A4 przedstawiające drogę do sukcesu (każdy uczeń otrzymuje jedną kartkę papieru).
- Zadaniem uczniów będzie wpisanie na drodze cech niezbędnych do osiągnięcia sukcesu, o których wcześniej pomyśleli.
- Następnie uczniowie spotykają się w losowo wybranych grupach 5 - osobowych, przedstawiają swoje prace i proszą kolegów, aby dopisali im jeszcze inne cechy, które ich zdaniem są niezbędne do tego, by osiągnąć zaplanowany sukces.
- Ćwiczenie kończy podsumowanie na forum, w którym uczniowie na ochotnika dzielą się swoimi doświadczeniami z ćwiczenia.
„Czy osiąganie sukcesów sprawia nam przyjemność?" - debata klasowa:
- Przystępujemy do kolejnego etapu zajęć, czyli debaty na temat: „Czy osiąganie sukcesów sprawia nam przyjemność.
- Podsumowaniem tego ćwiczenia ma być stworzenie na tablicy listy zawierającej „+" i „-" dążenia do sukcesu.
+
-
3. Podsumowanie spotkania
• W podsumowaniu odniosę się przede wszystkim do realizacji celów, które sobie założyliśmy. Dotyczyły one stworzenia wspólnej definicji słowa „sukces" oraz odniesienia jej do doświadczeń uczniów. Celem zajęć było również lepsze poznanie siebie, próba określenia swoich zalet oraz cech, które mogą pomóc osiągać sukcesy.
• Na koniec zajęć zaproponuję rundę polegającą na kończeniu zdania „Sukces, który ucieszył mnie najbardziej..."
Materiał pomocniczy nr 1
To ja. . . . . . .. .. . . .. . .. . .
Napisz cechę, która może mi pomóc w osiągnięciu sukcesu.
Materiał pomocniczy nr 2 - Ankieta ewaluacyjna
Odpowiedz na następujące pytania:
1) Czy podobały ci się zajęcia? (Podkreśl jedną odpowiedź).
- Tak
- Nie
- Tak sobie
2) Masz przed sobą wpisane różne propozycje oceny zajęć. Wybierz ocenę, którą przyznałbyś zajęciom i zaznacz ją krzyżykiem.
(5 - najwyższa ocena, 4 - ocena średnia, 3 -ocena słaba, a najniższa to 2).
2
3
4
5
3) Napisz, czego nauczyłeś się podczas tych zajęć.
DziękujęMateriał pomocniczy nr 3 - Ankieta ewaluacyjna
3) Czy Twoim zdaniem zostały zrealizowane cele lekcji?
- Częściowo
4) Jeśli masz jakieś uwagi do przeprowadzonej lekcji, bardzo proszę o wpisanie ich poniżej.
Dziękuję
Arktyda