Zad. 1 Mechanizm odpowiedzi immunologicznej warunkowany przez przeciwciała.
Uzupełnij opis odpowiedzi immunologicznej - wpisz w wolne kratki schematu określenia dla zachodzących procesów.
a) Wyjaśnij pojęcia: limfocyt, antygen, przeciwciało.
b) Ustal, ile antygenów neutralizuje jedno przeciwciało i wyjaśnij, dlaczego. Wyjaśnij, na czym polega pamięć immunologiczna.
Zad.2 Przedstaw interpretację zamieszczonego poniżej wykresu, uwzględniając rolę komórek pamięci.
Wyjaśnij, dlaczego szczepionki wzmagają odporność organizmu na infekcje. Podaj przykład choroby człowieka, na którą stosowane są szczepionki w naszym kraju.
Zad. 3 Określ cel stosowania surowic odpornościowych. Podaj przykład sytuacji, w której zasadne jest podanie odpowiedniej surowicy.
Zad. 4 Zinterpretuj wyniki tego doświadczenia - wyjaśnij, dlaczego tkanka kostna utraciła swoistą twardość.
Substancja międzykomórkowa tkanki kostnej składa się z białkowych włókien kolagenowych, bezpostaciowej istoty podstawowej o charakterze białkowym oraz soli mineralnych, w szczególności fosforanu i węglanu wapnia. Przeprowadzono doświadczenie, polegające na tym, że oczyszczony kawałek kości umieszczono w naczyniu z kwasem azotowym o określonym stężeniu. Po kilkunastu dniach okazało się, że tkanka kostna utraciła swoistą twardość, stała się giętka i z łatwością dawała się kroić.
Zad. 5 Na schematach A i B przedstawiono występowanie antygenów i aglutynin w grupach „A" i „B" krwi ludzkiej.
Grupa krwi B
Grupa krwi A
Osocze
Uzupełnij tabelę w której przedstawisz zróżnicowanie poszczególnych grup krwi człowieka ze względu na obecność odpowiednich aglutynin /przeciwciał/ oraz antygenów układu grupowego ABO.
Grupa krwi
Antygen
Aglutynina (przeciwciało)
„0"
„A"
„B"
„AB"
2. Uzasadnij, że ludzie o grupie krwi ,,0" są uniwersalnymi dawcami krwi, a ludzie o grupie krwi „AB" są uniwersalnymi biorcami krwi.
3. Pewien procent ludzi nie wykazuje dodatniego czynnika Rh. Wyjaśnij jakie mogą być konsekwencje dla dziecka, gdy matka ma krew Rh/-/, a ojciec Rh/+/.
4. Jakie grupy krwi mogą mieć dzieci, których matka ma grupę krwi „A" i jest homozygotą ze względu na tę cechę, a ojciec ma grupę krwi ,,B" i jestheterozygotą ze względu na tę cechę.
Korzystając z poniższego schematu oraz własnej wiedzy wykonaj polecenia.
1. Opisz proces tworzenia nowych wirusów HIV w zakażonej komórce.
2. Wymień 4 sytuacje, w których człowiek może być narażony na zakażeniewirusem HIV.
3. Określ 6 sytuacji, w których można czuć się bezpiecznie w kontaktachz ludźmi zakażonymi wirusem HIV.
...
graczz124