tecum_2011.1.pdf

(4298 KB) Pobierz
Makieta 1
e r i d y k K l s z t r u B e n e d y k t y n w w B i s k u w i e
ROK V 1 2011
I K RLOWIE
S UDZY
588978677.028.png 588978677.029.png 588978677.030.png 588978677.031.png 588978677.001.png 588978677.002.png 588978677.003.png
 
WIKIMEDIA ORG
WĘDRWKI KLSZTORNE
Optwo
wityhpostow
Piotr i Pw
C LUNY F RNCJ
padała 1100 rocznica
założenia opactwa w Cluny we
Francji. Cho wiadomo, że klasztor
ten już nie istnieje, jednak ze
względu na jego wielkie znaczenie
w historii wyjtkowo zapraszamy
na wędrwkę do klasztoru, kt-
rego już nie ma.
Wszystko zaczęło się od tego,
że Wilhelm III Pobożny, ksiżę
Akwitanii, chciał ufundowa na
swych ziemiach klasztor. Poprosił
o pomoc opata Bernona z Baume.
Ten wybrał jako miejsce na now
fundację dolinę Cluny. Były to naj-
lepsze tereny łowieckie księcia
Wilhelma i nie chciał się on na to
zgodzi. Wwczas Bernon zapytał
się go: Ksiżę, co ci bardziej
posłużywdniuSduOstatecznego,
moditwymnichwczyszczekanie
chartw?I Wilhelm ustpił.
Swj wspaniały rozwj Cluny
zawdzięcza przede wszystkim cha-
ryzmatycznym opatom, ktrzy
przewodzili wsplnocie: Odonowi,
Majolowi, Odylionowi, Hugonowi
i Piotrowi wspominamy ich
w naszym benedyktyńskim kalen-
darzu 11 V.
Rwnie ważne były jednak
ustalenia prawne, ktre pozwoliły
im na swobodne działania. Od sa-
mego pocztku klasztor kluniacki
cieszył się duż autonomi. Mnisi
mogli sami wybiera swego opata,
bez ingerencji osb z zewntrz, co
było czymś wyjtkowym w tam-
tych czasach. Klasztor od samego
pocztku został oddany pod opiekę
Stolicy Apostolskiej, a w 1024 r.
uzyskał od papieża Jana XIX prawo
całkowitej egzempcji.
Forma życia, jak prowadzili
mnisi w Cluny, z dużym akcentem
na modlitwę chrow, szybko stała
się form wzorcow. Zyskała ona
aprobatę Kościoła, czego wyrazem
był przywilej nadany Odonowi
przez papieża Jana XI, zwalniajcy
mnichw kluniackich ze ścisłego
przestrzegania ślubu stałości
miejsca. Mogli by więc przeno-
szeni do rżnych klasztorw celem
wprowadzania tam lepszej obser-
wancji. To umożliwiło niesłychan
ekspansję reformie kluniackiej.
Z czasem klasztory odnowione
i założone przez Cluny stworzyły
kongregację, na czele ktrej stał
każdorazowy opat Cluny i to on
mianował przeorw we wszyst-
kich podległych mu klasztorach.
U szczytu swego rozwoju w XIV
w. kongregacja ta liczyła ponad
1400 klasztorw. Mnisi tej kongre-
gacji byli silnym oparciem dla pa-
pieża Grzegorza VII przy wprowa
dzaniu reformy kościelnej w XI w.
Opactwo w Cluny było też po-
mnikiem architektury. Trzeci
z kolei wybudowany kościł, za
czasw opata Hugona, był naj-
większ sakraln budowl w Euro-
pie do czasu wybudowania
bazyliki św. Piotra w Rzymie
w XVII w.
Niestety, opactwo nie prze-
trwało Rewolucji Francuskiej.
W 1790 r. zostało zamknięte, a kil-
ka lat pźniej zburzone. Do 1813 r.
ruiny klasztoru były wykorzysty-
wane jako kamieniołom na bu-
dowę domw w mieście. Do dziś
zachowała się jedynie południowa
wieża kościoła i duży transept oraz
kilka mniejszych zabudowań kla-
sztornych. Za to rżne elementy
średniowiecznej zabudowy opac-
twa możemy znaleź na fasadach
wielu domw.
BR M TEUSZ
N A OKŁADCE Octwo NMP w Fontfroide Frncj
W e wrześniu 2010 r. przy-
588978677.004.png 588978677.005.png 588978677.006.png 588978677.007.png 588978677.008.png 588978677.009.png 588978677.010.png 588978677.011.png
 
Z w i a s t o w a n i e
TECUM ZNCZY Z TOB
3
kości. Coś z tego doświadczenia stało się na-
szym udziałem. Dlatego teraz, po roczym milczeniu,
znw możemy powiedzie naszym Drogim Czytelni-
kom: T ECUM Jesteśmy z Wami! Przytoczony powyżej
Psalm 32 rozpoczyna się od słw: Szczęśiwyten,komu
zostałaodpuszczonanieprawoś,ktregogrzechzostał
puszczonywniepamię. Ufam, że i ta rzeczywistoś
stanie się naszym doświadczeniem dzięki Waszej ser-
decznej wyrozumiałości.
Z braterskim pozdrowieniem
o. Sławomir Badyna OSB
przeor
Chcesz d ns rzyjechć
N rekolekcje rzyjmujemy
gruy do 25 osb Mog to
być klsyczne rekolekcje
z konferencjmi udziłem
w liturgii godzin we Mszy
świętej orz z moliwości
skrmentu okuty N indy
widulne dni skuieni z
rszmy rzede wszystkim
młodzie męsk i duchow
nych
Nareszcie w Ars
14
Nsz Dom Gości wyosony
jest w okoje z łkmi ięt
rowymi Gruy rzywo
rowint i gotuj osiłki we
włsnym zkresie Jest te
moliwość ztrudnieni ku
chrki Goście indywidulni
mog stołowć się w klsz
torze Wszyscy rzyjedjcy
owinni zbrć ze sob
włsn bieliznę ościelow
(ewentulnie śiwr)
aby ON si objawi
19
21
Pobyt w klsztorze mon
ustlić telefonicznie bd
emilem
Jestem w domu
77 439 82 06
gsciebenedyktynirg
wity Bawon
25
Chcc regulrnie otrzymywć nsze czsoismo rosimy o rzesłnie tkiej informcji n dres redkcji
biskuowbenedyktyniorg
dres redkcji
Klsztor Benedyktynw
Biskuw 7273
48355 BURGRABICE
Telefn 77 439 82 06 w godz 712 i 1517
Emil biskuow@benedyktyniorg
Knt Dom Zkonny Benedyktynw
Nr knt 89 1050 1490 1000 0005 0296 9462
P salmista mwi: Kiedymlczałemwysychałyme
588978677.012.png 588978677.013.png 588978677.014.png 588978677.015.png 588978677.016.png 588978677.017.png 588978677.018.png 588978677.019.png 588978677.020.png 588978677.021.png 588978677.022.png 588978677.023.png
silva rerum
4
ROZMITOŚCI
rbszcz z rs w Biskuwie Kiedy pewnego razu do księdza
Vianneya przybył malarz wysłany
przez jakiegoś zamożnego i wysoko
postawionego człowieka, aby namalo-
wa portret proboszcza, ten mu odpo-
wiedział: Tak,niechpannamalujemj
portret,apodspodemniechpannapi-
sze:nicośipycha! I odesłał artystę
nie godzc się pozowa do obrazu.
Innym razem przybył wysłany
przez samego biskupa, zabezpieczony
w listy polecajce, rzeźbiarz. Lecz i on
otrzymał odpowiedź odmown. Nie
zraziwszy się tym, przychodził do koś-
cioła w Ars niby to słucha katechez
proboszcza, a w rzeczywistości, pod
przykryciem swego wielkiego kapelu-
sza, wykonywał woskowy model,
z ktrego miał pźniej wyrzeźbi po-
piersie Jana Marii. Gdy sprawa się wy-
dała, ksidz nie zniszczył dzieła tylko
FOTOTECUM
dlatego, że było ono zamwione przez
jego biskupa, ale wymgł na rzeźbia-
rzu przysięgę, że nie wystawi jej na
widok publiczny przed jego śmierci.
Ciekawe, co by powiedział ks.
Vianney, gdyby był świadom, że po
jego śmierci ludzie będ mogli oglda
nie tylko jego portrety i rzeźby, ale że
rwnież czstki jego ciała w zdobnych
relikwiarzach będ podrżowa po
całym świecie.
Okazję do takiego spotkania ze
świętym proboszczem mieliśmy rw-
nież i my, kiedy w październiku
2009 r. gościliśmy jego relikwie w na-
szej kaplicy i mogliśmy prosi go
o szczeglne wstawiennictwo modlc
się za kapłanw.
BR M TEUSZ
Obdrwni knsekrwni
szeni przez biskupa Andrzeja nie do
Katedry opolskiej, jak to bywało
ubiegłymi laty, ale do kościoła semi-
naryjno-akademickiego na uroczyst
Mszę Święt. Oczywiście sistr było
po wielokro więcej niż braci, co
chyba w przybliżeniu oddawało rze-
czywist proporcję w skali diecezji.
Po Eucharystii był czas na wsplne
rozmowy przy kawie i ciastku, a po-
tem wszyscy przeszliśmy do auli,
gdzie ks. Biskup wygłosił do nas
krtk konferencję, w ktrej pokazał,
jakie powinny by duchowe cele
owego Roku Życia Konsekrowanego.
Mwił, że zadaniem osb konse-
krowanych jest wcielanie w życie
ducha Ośmiu Błogosławieństw
i świadczenie o nich własn postaw.
Do tego bez wtpienia potrzeba od-
wagi. Ta nasza odwaga ma wypływa
ze świadomości własnej godności,
z odkrycia piękna daru powołania.
Bowiem istot życia zakonnego nie
jest jak to się często słyszy oara
i poświęcenie, ale darmowy dar Boży.
Życie tym darem w codzienności
może pociga za sob koniecznoś
oary, ale nie ona jest podstaw. Jeśli
ktoś przeżywa swe życie tylko jako
oarę nie dostrzegajc tego, że jest
bogato obdarowany staje się oar
losu jak żartobliwie zaznaczył bis-
kup Andrzej. Oprcz troski o własn
świętoś, Biskup mocno podkreślił po-
trzebę starania się o wysok jakoś
życia wsplnego. Swego rodzaju prze-
wodnikiem może by tu 18 rozdział
Ewangelii według św. Mateusza, gdzie
mowa jest o małych“, o upomnieniu
braterskim, konieczności przebacza-
nia. To s właśnie elementy codzien-
ności życia we wsplnocie, a właśnie
ta forma świadectwa jest dziś bardzo
ważna.
Szczeglnym prezentem od Bis-
kupa był występ zespołu Ślsk. Radoś
udzieliła się wszystkim zebranym. Aż
miło było patrze jak siostry kiwaj się
w rytm piosenek: PoszłaKarolinka,
Siałababamakczy Dejdzibka,dej!
BR M TEUSZ
Święto Oarowania Pańskiego już
od czternastu lat jest obchodzone
w Kościele jako Dzień Życia Konse-
krowanego. Jednak w tym roku w na-
szej Metropolii Grnoślskiej miało
ono wydźwięk szczeglny, ponieważ
nasi biskupi postanowili, aby to świę-
towanie niejako rozcign na cały
rok ogłaszajc Rok Życia Konsekro-
wanego. Inspiracj był niedawno za-
kończony Rok Kapłański, ktry wydał
wspaniałe owoce. W specjalnym liście
pasterskim wszyscy wierni zostali za-
chęceni do modlitwy za osoby konse-
krowane i z nimi.
W tym roku 2. lutego wszystkie
siostry i bracia zakonni zostali zapro-
ARCH WSD OPOLE
588978677.024.png 588978677.025.png 588978677.026.png
silva rerum
ROZMITOŚCI
5
FOTOTECUM
Rduj się
Nowy Rok witaliśmy, jak zwykle,
z Maryj Święt Boż Rodzicielk.
Ostatni wieczr roku kalendarzowego
był wieczorem modlitwy i radości. Te
dwie rzeczywistości modlitwa i ra-
doś najpełniej chyba połczyły się
w wyśpiewanym przez nas Akatyście
kuczciBogarodzicyMaryi. Jest to
pieśń, ktrej autorstwo przypisuje się
Romanowi Pieśniarzowi, greckiemu
mnichowi z VI w. Rytmicznie powta-
rzajce się wezwania skierowane do
Maryi: Wita,przezktrjaśniejera-
doś.Wita,dlaktrejkltwaodpusz-
czona.Wita.wprowadzaj w coraz
głębsz modlitwę, z ktrej wypływa
prawdziwa radoś, dar obecności
Maryi. Rosjanie przecież, gdy wyko-
nuj tę pieśń, nie śpiewaj Wita, ale
Radujsja!
Nastrj tej głębokiej radości trwał
już w nas do końca tej nocy. Kulmi-
nacj była oczywiści wsplna Eucha-
rystia z uroczystym błogosławień-
stwem rwno o płnocy. Ze szczytu
naszej biskupowskiej grki mogliśmy
też oglda darmowy pokaz sztucz-
nych ogni na tle panoramy jesenickich
szczytw. A potem jeszcze długie ko-
lędowanie razem z licznie przybyłymi
gośmi przy akompaniamencie skrzy-
piec i akordeonu.
Uroczystoś Świętej Bożej Rodzi-
cielki miała jeszcze jeden miły akcent.
W czasie modlitwy południowej
odbył się krtki obrzęd przyjęcia do
nowicjatu oblackiego dwjki naszych
przyjacił Jadwigi i Marka Jurosw.
Oboje postanowili, że swoje życie du-
chowe chc rozwija w oparciu o m-
droś Reguły św. Benedykta w ści-
ślejszej łczności z naszym klasztorem.
Ojciec Sławomir zaznaczył, że sił,
ktra pociga ludzi to tego aktu odda-
nia się jest miłoś. Możemy więc po-
wiedzie, że oblat to ktoś, kto
zakochał się w Regule św. Benedykta
i w sposobie życia jaki z niej wypływa,
i stara się nim ży w świecie.
BR M TEUSZ
Gwizd ze Wschdu
używania soli. W praktyce wygldało
to jednak tak, że większoś z nas dosa-
lała potrawy na talerzu. Co bardziej
radykalni przeciwnicy tej diety solili
zupę apriorinim jeszcze nalali sobie
cokolwiek do talerza, inni po skoszto-
waniu pierwszej łyżki prosili o sl.
Solniczka krżyła więc z ręki do ręki
wokł stołu. Musiał to by dla br. Leo-
polda widok doś dziwny, bo podczas
deseru, kiedy już rozmawialiśmy, za-
pytał czy w Polsce jest taki zwyczaj, że
zupę soli się dopiero na talerzu. Na co
myśmy wybuchneli śmiechem. Kto
wie, może to było jedno z wydarzeń,
ktre skłoniło jednak br. Krzysztofa
do zarzucenia kuchni małosolnej. Za
co wielkie dzięki br. Leopoldowi.
To jest oczywiście tylko humo-
reska nie wiadomo czemu tego typu
błahostki zapadaj człowiekowi w pa-
mięci ale tak naprawdę w sercach
jest więź braterstwa, podziw i wdzię-
cznoś dla Pana Boga, ktry prze-
łamuje wszelkie granice.
W tym roku w dniu, kiedy Kościł
obchodził uroczystoś Epifanii, nasi
bracia w Tyńcu a my wraz z nimi
cieszyli się z jeszcze jednego objawie-
nia. Otż, tyniecki br. Leopold obja-
wił się nam w mniszej kukulli
z szerokimi rękawami znak to, że
złożył wieczyst profesję.
W homilii o. Opat, nawizujc do
fragmentu Ewangelii opowiadajcego
o wizycie trzech Mędrcw w Betlejem
powiedział, że także i dla nas wzeszła
dziś gwiazda ze Wschodu a jest ni
właśnie br. Leopold, ktry pochodzi
z Ukrainy.
Pierwsze wspomnienie jakie mam
z br. Leopoldem ktry wwczas nie
był jeszcze bratem Leopoldem tylko
Sławkiem jest doś zabawne. Kiedy
podrżował wraz z o. Antonim z Ży-
tomierza do Tyńca po drodze odwie-
dzili także nasz klasztor. Było to
w czasach, kiedy br. Krzysztof był
jeszcze wielkim zwolennikiem kuchni
małosolnej i chciał nas odzwyczai od
BR M TEUSZ
FOTOTECUM
588978677.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin