Plan pracy koła origami 2011-2012.doc

(71 KB) Pobierz

PLAN PRACY
KOŁA ORIGAMI
„MAGICZNE KOŁA”

ROK SZKOLNY 2011/2012

http://www.amnesty-volunteer.org/clipart/blacknwhite/GIFS/ORIGAMI.GIF

 

Autor: mgr

Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr ….. w …………………. im. Orląt Lwowskich

Obszar działania: działalność plastyczna

Termin realizacji: wrzesień – czerwiec 2011/2012

 

„Origami to czarodziejski świat, w którym każdy odkryje
dla siebie radość tworzenia” (Zulal Ayture – Sheele)

 

 

WSTĘP:

Origami to tradycyjna sztuka składania papieru. Jest to ciekawa metoda wspierająca rozwój dziecka. Origami pobudza układ nerwowy, integrując w czasie składania papieru pracę obu półkul mózgowych. Dzięki temu dziecko odbiera wrażenia angażując wszystkie możliwe zmysły.

Zajęcia koła origami mają za zadanie rozwijać, kształtować, odkrywać talenty, zdolności i zainteresowania dzieci. Stosowanie na zajęciach sztuki origami, a w szczególności origami płaskiego z koła, pomaga stworzyć atmosferę aktywności twórczej, dokładności i precyzji manualnej, rozwija inicjatywę dziecka, zapewnia osiągnięcie sukcesu, motywuje do dalszej pracy, a także uczy dyscypliny. Origami cieszy się dużym zainteresowaniem wśród dzieci, ponieważ sprawia im radość i daje satysfakcję z wykonanej pracy.

Największe osiągnięcia w dziedzinie origami w Polsce, ma poznańska nauczycielka Dorota Dziamska, założycielka Polskiego Centrum Origami, organizatorka Ogólnopolskich Konferencji Origami, organizatorka wielu kursów
i warsztatów dla nauczycieli, autorka książek i niezwykle nowatorskiego programu nauczania początkowego opartego na metodach origami.

 

OGÓLNE ZAŁOŻENIA PLANU PRACY:

Zajęcia koła origami „Magiczne koła” będą polegały na odpowiednim składaniu kolorowych kół różnej wielkości i formowaniu z nich modeli, które następnie będą lekko podklejane na kolorowym kartonie.

 

Zajęcia przeznaczone do realizacji na zajęciach dodatkowych
w ramach godzin karcianych dla uczniów klas I – IV.

Zawarte w planie pracy treści mogą być modyfikowane przez nauczyciela
z uwzględnieniem indywidualnego poziomu zdolności artystycznych dzieci (zróżnicowanie poziomów w obrębie grupy).

Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu – w wymiarze jednej godziny zegarowej.

 

CELE OGÓLNE:

·         Zapoznanie ucznia z techniką orgiami płaskiego i rozbudzenie w nim chęci do podejmowania działalności plastycznej.

·         Wspomaganie rozwoju dziecka.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

·         Rozwijanie logicznego myślenia i pamięci.

·         Kształtowanie koncentracji, spostrzegawczości i koordynacji
wzrokowo – ruchowej.

·         Rozwijanie wyobraźni, zdolności twórczych.

·         Uczenie prostoty, estetyki, dokładności i dyscypliny.

·         Rozwijanie i doskonalenie zdolności manualnych dziecka.

·         Umożliwianie samodzielnego tworzenia.

 

Cele edukacyjne osiągane będą dzięki metodzie obserwacji i działania praktycznego.

 

 

 

 

METODY PRACY:

·         działalności praktycznej,

·         słowne,

·         demonstracja,

·         pokaz.

 

FORMY PRACY:

·         indywidualna (jednolita i zróżnicowana),

·         grupowa (jednolita i zróżnicowana),

·         zbiorowa.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

·         Do przeprowadzenia w/w planu konieczna będzie duża ilość kolorowych kół różnej wielkości.

·         Literatura pomocnicza:

1.       D. Dziamska „Magiczne kółeczka czyli orgiami płaskie z koła”.

2.     K. Klimas „Origami. Sztuka składania papieru”.

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

Uczeń:

·         Wykonuje różnorodne prace plastyczne stosując poznaną technikę plastyczną.

·         Wykonuje prace na zadany temat, działa według planu.

·         W swoich pracach wykorzystuje wiadomości dotyczące kształtu i wielkości.

·         Potrafi stworzyć własną kompozycję z kółek.

 

 

 

 

EWALUACJA:

·         Obserwacja i dostosowanie działań do możliwości dzieci.

·         Udział w konkursach plastycznych.

·         Prezentacja prac uczestników.

·         Rozmowa z uczniami na temat atrakcyjności zajęć.

·         Odnotowywanie frekwencji na zajęciach.

·         Fotografowanie prac dzieci.

 

TEMATYKA ZAJĘĆ:

 

MIESIĄC

TEMATYKA

WRZESIEŃ

·        Przedstawienie przez nauczyciela historii origami; omówienie potrzebnych materiałów; zapoznanie dzieci ze sposobami zaginania kół; zapoznanie z czynnościami organizacyjnymi – miejscem składania materiałów, porządkowaniem stanowiska pracy

·        Las w kolorach jesieni

·        Ruda wiewiórka

·        Jeżyk i jesienne liście

PAŹDZIERNIK

·         Muchomorki

·         Jesienne warzywa i owoce

·         Kartki na Dzień Nauczyciela

·         Sowa

LISTOPAD

·         Parasolka

·         Staw

·         Portret pajacyka

·         Orka

·         Laleczka

GRUDZIEŃ

·         Kartki świąteczne

·         Choinka ze śniegiem

·         Aniołki

STYCZEŃ

·        Wesołe bałwanki

·        Domek leśnych skrzatów

LUTY

·        Pingwin

·        Błękitny kot

·        Mors

·        Eskimos

·        Cudorybki

MARZEC

·        Kolorowa wiosna

·        Wesoły króliczek

·        Pisanka

·        Koszyczek wielkanocny

KWIECIEŃ

·        Motylki

·        Żabka

·        Biedronka na listku

·        Ślimak

MAJ

·        Kółkowe zakładki

·        Bukiet tulipanów dla mamy

·        Uśmiechnięte słoneczko

·        Papierowe zwierzaki (Miś Uszatek, Kubuś Puchatek)

CZERWIEC

·         Statek

·        Auto

·        Podwodny świat

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin