Jalinik_Mikołaj_Podmioty_turystyczne_czynnikiem_rozwoju_obszarów_wiejskich.pdf

(174 KB) Pobierz
Microsoft Word - 07 _Jalinik
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu
Prace Naukowe Nr 45
Innowacje i innowacyjność w sektorze Agrobiznesu
_________________________________________________________________________________________
Mikołaj Jalinik
Podmioty turystyczne czynnikiem rozwoju
obszarów wiejskich
Tourist units as the factors of rural area development
WaŜne znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich odgrywają podmioty turystyczne
i świadczące usługi turystyczne. Stwarzają one nowe miejsca pracy, wpływają na poziom Ŝycia
mieszkańców obszarów wiejskich, kulturę, aktywizują społeczeństwo i podnoszą prestiŜ regionu.
Pomimo róŜnych czynników wpływających na rozwój obszarów wiejskich, najistotniejszą
rolę odgrywa czynnik ludzki. Jest on głównym determinantem sukcesu podmiotów turystycznych
i świadczących usługi turystyczne. Istota znaczenia czynnika ludzkiego w rozwoju podmiotów
turystycznych wynika przede wszystkim z usługowego charakteru działalności turystycznej.
Prawidłowo realizowany proces zarządzania podmiotami turystycznymi prowadzi do
kształtowania właściwych stosunków międzyludzkich i postaw personelu oraz zachęcania do
zakupu produktów turystycznych. Wszystkie działania jednostkowe powinny przynosić osobistą
korzyść oraz przyczyniać się do osiągania określonych celów podmiotów jako całości. Tylko
dobrze opracowany i zorganizowany rozwój podmiotów jest gwarantem rozwoju obszarów
wiejskich i poprawy sytuacji materialnej jej mieszkańców.
Wstęp
Obszary wiejskie w Polsce dysponują bogatymi walorami przyrodniczymi,
krajobrazowymi, kulturowymi, przestrzennymi i zasobami ludzkimi, których właściwe
zagospodarowanie moŜe stać się nośnikiem ich rozwoju przy uwzględnieniu rodzaju
tych zasobów i potrzeb rynku pracy. Jednym z kierunków rozwoju obszarów wiejskich
moŜe stać się turystyka wiejska z jej formami oraz turystyka na obszarach wiejskich
(krajoznawcza, zdrowotna, religijnopielgrzymkowa, weekendowa i inne). Wraz
z rozwojem rodzajów i form turystyki wiejskiej na obszarach wiejskich rozwijają się
z dobrym skutkiem podmioty turystyczne, takie jak: pensjonaty, gospodarstwa
agroturystyczne, schroniska, kempingi, pola biwakowe, zajazdy i inne. Świadczą one
usługi o zróŜnicowanej specyfice, począwszy od usług gastronomicznych, noclegowych,
transportowych, pośrednictwa sprzedaŜy, sportoworekreacyjnych, kulturalno
rozrywkowych, organizacyjnych, aŜ po informacyjnodoradcze.
217
Mikołaj Jalinik
_________________________________________________________________________________________
Działalność turystyczna na obszarach wiejskich ma przede wszystkim wymiar
ekonomiczny. MoŜna analizować róŜne rodzaje świadczonych usług metodami
ekonomicznymi, takimi samymi, jakie stosuje się do analizy działalności podmiotów
gospodarczych w innych działach gospodarki narodowej. Ekonomika turystyki jest ściśle
powiązana z analizą funkcjonujących podmiotów świadczących usługi turystyczne na
obszarach wiejskich oraz instytucjami i organizacjami turystycznymi. MoŜna jedynie
stwierdzić (na podstawie licznych badań), Ŝe rozwój turystyki na obszarach wiejskich
przenosi pozytywne impulsy na inne jednostki gospodarcze, które świadczą usługi
związane z gastronomią, zakwaterowaniem, rzemiosłem i transportem.
Obszary wiejskie cechuje szczególna okoliczność pod względem rozwoju,
rodzajów i form turystyki. Występujące na większości obszarach nieskaŜone środowisko
przyrodnicze, dobra jakość wód, zdrowa Ŝywność, sprzyjający mikroklimat oraz walory
przyrodnicze, krajobrazowe i kulturowe sprzyjają rozwojowi ruchu turystycznego. Aby
rozwój obszarów wiejskich przebiegał z dobrym skutkiem, i w dobrym tempie,
niezbędna jest rozbudowa i modernizacja infrastruktury turystycznej i paraturystycznej,
w tym szczególnie podmiotów turystycznych. Innym waŜnym czynnikiem jest człowiek
i jego predyspozycje w zarządzaniu podmiotami turystycznymi. Połączenie
wymienionych elementów moŜe dać poŜądane skutki w rozwoju obszarów wiejskich.
Celem artykułu jest:
wskazanie znaczenia, jakie odgrywają podmioty turystyczne i świadczące usługi
turystyczne
na obszarach wiejskich,
przedstawienie autorskiej klasyfikacji podmiotów turystycznych i świadczących usługi
turystyczne,
wskazanie indykatorów mających wpływ na rozwój obszarów wiejskich,
przedstawienie czynników wpływających na rozwój podmiotów turystycznych i
świadczących usługi turystyczne,
wskazanie moŜliwości zatrudnienia w wymienionych podmiotach.
Istota funkcjonowania podmiotów turystycznych i podmiotów świadczących usługi
turystyczne na obszarach wiejskich
W literaturze naukowej, a takŜe w nazwach podmiotów turystycznych
i świadczących usługi turystyczne, instytucjach i organizacjach spotykamy się ze
znaczną liczbą terminów związanych z podmiotami turystycznymi (przedsiębiorstwami)
i obszarami wiejskimi. Wiele z nich ma identyczny lub zbliŜony zakres pojęciowy,
niektóre zaś, z pozoru synonimiczne i uŜywane zamiennie w rzeczywistości wykluczają
się, jeŜeli zastosować wobec nich analizę semantyczną. Jak dotychczas brak jest pozycji
zwartej dotyczącej istoty funkcjonowania podmiotów turystycznych i świadczących
usługi turystyczne, jako czynnika dynamizującego rozwój obszarów wiejskich. Wraz
z rozwojem ruchu turystycznego, potrzebami społeczeństwa i gospodarki turystycznej,
powinna się powiększać liczba takich podmiotów.
Praktycznie nie ma klarownej definicji róŜnic dotyczącej podmiotów
turystycznych i podmiotów świadczących usługi turystyczne. Z tego teŜ względu
218
Podmioty turystyczne czynnikiem rozwoju obszarów wiejskich
_______________________________________________________________________________________
proponuję, podmioty takie jak: pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, schroniska,
kempingi, pola biwakowe, biura podróŜy (najczęściej funkcjonują na obszarach
miejskich) nazwać podmiotami turystycznymi, poniewaŜ świadczą usługi wyłącznie
turystom przebywającym na wypoczynku kilkudniowym. Natomiast podmioty, takie jak:
motele, zajazdy, hotele (powstaje coraz więcej na obszarach wiejskich) restauracje, bary
proponuję nazwać podmiotami świadczącymi usługi turystyczne, poniewaŜ świadczą
usługi turystom, przedsiębiorcom, handlowcom, studentom, uczniom, osobom starszym i
innym, które korzystają z usług dość często przypadkowo i w krótkim okresie czasu. Ich
pobyt zdecydowanie róŜni się np. od pobytu w pensjonacie czy gospodarstwie
agroturystycznym.
Wymienione określenia A. Rapacz (2001) definiuje jako podmioty gospodarki
turystycznej. W Kompendium wiedzy o turystyce podobnie określa G. Gołembski
(2002) podając jako gospodarcze podmioty turystyczne. Z kolei M. Sznajder, L.
Przezbórska (2006) uwaŜają, Ŝe kaŜda działalność gospodarcza człowieka zwykle
pojawia się za pośrednictwem podmiotów gospodarczych, którymi są przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwa gospodarcze działające w sferze agroturystyki nazywa się podmiotami
agroturystycznymi. Dlatego teŜ przedsiębiorstwa działające w sferze turystyki moŜna
nazwać podmiotami turystycznymi. Autor artykułu uwaŜa, Ŝe ze względu na specyfikę
ich działalności, moŜna uŜyć dwóch określeń – podmioty świadczące usługi turystyczne
i podmioty turystyczne.
W licznych pozycjach zwartych wymienione podmioty świadczące usługi
turystyczne i podmioty turystyczne określane są jako przedsiębiorstwa turystyczne
(Gołembski 1998, Rapacz 1994, Panasiuk (red.) 2007). Uwzględniając zakres
świadczonych usług warto uŜyć znaczenia szerszego, określając je podmiotami
świadczącymi usługi turystyczne i podmiotami turystycznym (tab. 1). NaleŜy teŜ
stwierdzić, Ŝe wymienieni autorzy w swoich pozycjach zwartych uŜywają równieŜ
pojęcia podmioty turystyczne. Wymienionych pojęć dość często uŜywają turyści,
przedsiębiorcy, osoby prywatne, młodzieŜ szkolna, studenci, podróŜni i inne grupy
społeczne i zawodowe.
Stosowane w praktyce kryterium podziału świadczonych usług prowadzi do
tworzenia podmiotów specjalizujących się np. tylko w przewozach turystycznych,
działalności gastronomicznej, noclegowej, pośrednictwie lub organizacji i obsłudze
ruchu turystycznego (Rapacz 2001). Taka specjalizacja prowadzi do powstawania
podmiotów o wąskim i szerokim profilu działania.
Rozwój podmiotów w kraju i regionach zaleŜy od wielu czynników (rysunek 3).
W duŜym stopniu zaleŜy od kształtowania polityki turystycznej. To od niej będzie
zaleŜał rozwój turystyki i powiększanie się liczby podmiotów turystycznych
i podmiotów świadczących usługi turystyczne na obszarach wiejskich. Dość często,
pomimo zaangaŜowania i umiejętności przedsiębiorców, niewłaściwie prowadzona
polityka moŜe hamować rozwój podmiotów. Wyraz temu dał w swojej ksiąŜce J.
Borzykowski (2005), T. Grosse (2000) oraz A. Panasiuk (Praca zbiorowa 2005).
W gospodarce turystycznej wyszczególnia się takŜe szereg podmiotów
gospodarczych zróŜnicowanych pod względem róŜnych form własności,
219
Mikołaj Jalinik
_________________________________________________________________________________________
np. organizacyjnoprawnych, obszaru działania, wielkości, przedmiotu działalności itp.
Działalność podmiotów turystycznych nie ogranicza się do jednego rodzaju czynności,
ale zazwyczaj obejmuje róŜnorodne działania, będące wynikiem komplementarnego
charakteru potrzeb i popytu turystów (Rapacz 2001).. Taka róŜnorodność działalności
gospodarczej w turystyce wymaga ich uporządkowania, co wpłynie na stworzenie
struktury gospodarki turystycznej bardziej przejrzystej.
Wobec takiego podejścia warto zdefiniować samo pojęcie podmiotu
gospodarczego. Według słownika ekonomicznego dla przedsiębiorcy przez podmiot
gospodarczy naleŜy rozumieć osobę fizyczną, prawną i jednostkę organizacyjną nie
posiadającą osobowości prawnej, prowadzącą działalność gospodarczą w warunkach
określonych przepisami prawa. Na przykład będą to przedsiębiorstwa, w tym spółki, a w
ujęciu makroekonomicznym pojęcie to obejmuje budŜet państwa, przedsiębiorstwo
i gospodarstwo domowe (Komosa 1992).
Konkludując powyŜsze rozwaŜania moŜna przyjąć, Ŝe podmioty turystyczne
i świadczące usługi turystyczne są to jednostki, które zlokalizowane są na obszarach
wiejskich i miejskich i zajmują się świadczeniem usług osobom fizycznym i prawnym.
W ich zakres wchodzą: usługi: transportowe, noclegowe, gastronomiczne, organizacja
imprez kulturalnorozrywkowych, pośrednictwo w obsłudze ruchu turystycznego.
Jednostki świadczące wymienione rodzaje usług w sposób pośredni lub bezpośredni
wpływają na rozwój turystyki i obszarów wiejskich. Ogólnie moŜna stwierdzić, Ŝe
wszystkie one wpływają na rozwój gospodarki turystycznej, która obejmuje podmioty
gospodarcze powstające i prowadzące działalność w związku z rozwojem i obsługą
ruchu turystycznego (Rapacz 2001).
RóŜne rodzaje podmiotów obsługujących turystów wynikają nie tylko
z oddziaływania określonych czynników wpływających na formę organizacyjnoprawną,
lecz takŜe z ich specjalności i klasyfikacji. Przesłanki skłaniające autora do podjęcia
tematyki dotyczącej podmiotów wynikają głównie z braku opracowań odnoszących się
wymienionego zagadnienia i zainteresowań własnych.
Klasyfikacja podmiotów turystycznych i świadczących usługi turystyczne
Jednym z istotnych czynników determinujących moŜliwości i potrzeby rozwoju
obszarów wiejskich jest ich sytuacja gospodarcza i demograficzna. Nierównomierność
rozwoju gospodarczego poszczególnych obszarów wiejskich kraju ma wiele powodów.
Część z nich ma swoje uzasadnienie historyczne, inne są konsekwencją połoŜenia
względem ośrodków przemysłowych, szlaków komunikacyjnych, zachowanego
środowiska przyrodniczego, stanu infrastruktury, a takŜe moŜliwością rozwoju
działalności pozarolniczej. Jednym z waŜnych determinantów decydujących o rozwoju
obszarów wiejskich i jakości świadczonych usług, jest infrastruktura turystyczna
i paraturystyczna, jako podstawa rozwoju turystyki, zarówno w skali makro, jak
i mikro. Dobrze zorganizowana i dostosowana do potrzeb turystów infrastruktura
warunkuje proces przeobraŜeń obszarów wiejskich w kierunku ich wielofunkcyjnego
rozwoju.
220
Podmioty turystyczne czynnikiem rozwoju obszarów wiejskich
_______________________________________________________________________________________
Współczesna gospodarka turystyczna obejmuje wiele podmiotów turystycznych
i świadczących usługi turystyczne, które wyróŜniają następujące kryteria:
formy własności,
rodzaj świadczonych usług,
formy organizacyjnoprawne,
obszar i zasięg działalności,
wielkość podmiotów turystycznych,
przedmiot działalności.
rodzaju pełnionej funkcji (Altkorn 1980).
Biorąc pod uwagę formy własności moŜna je podzielić na podmioty świadczące
usługi turystyczne reprezentujące sektor publiczny, prywatny oraz spółki z udziałem
kapitału mieszanego – publicznego i prywatnego, w tym obcego. Uwzględniając
kryterium odbiorców i miejsce w procesie dystrybucji moŜna wyróŜnić podmioty
występujące w roli wytwórców usług, sprzedające swoje usługi bezpośrednio turystom
lub korzystające z pośrednictwa innych jednostek gospodarki turystycznej oraz
podmioty zajmujące się pośrednictwem przy sprzedaŜy róŜnych usług turystycznych,
a takŜe procesem organizowania i sprzedaŜy usług oferowanych najczęściej w postaci
pakietów. Wymienione podmioty moŜna takŜe podzielić pod względem zasięgu
działania. Będą to o zasięgu lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
Podmioty turystyczne moŜna takŜe podzielić pod względem przedmiotu
działalności. Będą to podmioty świadczące usługi: transportowe, noclegowe,
gastronomiczne, występujące w roli pośredników między podmiotami oferującymi
usługi a turystami, sportoworekreacyjne, kulturalnorozrywkowe, uzdrowiskowe oraz
zajmujące się informacją i promocją turystyczną.
Podmioty turystyczne i świadczące usługi turystyczne moŜna podzielić na dwie grupy
(tabela 1).
Podmioty funkcjonujące na obszarach wiejskich poza działalnością zarobkową
mniejszą wagę przywiązują do promocji produktów turystycznych, informacji
o produktach i kreowania pozytywnego ich wizerunku (Jalinik 2006). Na obszarach
wiejskich funkcjonują róŜne rodzaje podmiotów turystycznych i świadczących usługi
turystyczne, o czym juŜ było wspomniane (rys. 1). Najwięcej jest gospodarstw
agroturystycznych, znacznie mniejszą populację stanowią: skanseny, zajazdy, motele,
ośrodki kulturalnorozrywkowe, uwzględniając obszar naszego kraju (Jalinik 2006).
Podmioty funkcjonujące na obszarach wiejskich i naleŜące do mikroprzedsiębiorstw
i małych firm dość często ograniczają się do zatrudniania pojedynczych osób na okres
sezonu (liczba zatrudnionych pracowników waha się w ciągu roku od jednego do kilku
lub kilkunastu). Wśród podmiotów funkcjonują takŜe i takie, które świadczą usługi
wyłącznie z zakresu pośrednictwa i organizacji imprez turystycznych. Ich zakres
działalności dotyczy wyłącznie organizacji wypoczynku. Do tej grupy zaliczamy między
innymi biura podróŜy, w których znaczącą rolę odgrywają touroperatorzy i agenci
podróŜy. Zadaniem ich jest organizowanie imprez turystycznych oraz dotarcie z ofertą
gotowych imprez do potencjalnego usługobiorcy, a takŜe zaoferowanie moŜliwie
najkorzystniejszej i najpełniejszej informacji o proponowanych usługach turystycznych.
221
Zgłoś jeśli naruszono regulamin