raport wioska tematyczna.pdf

(1793 KB) Pobierz
Microsoft Word - raport z monitoringu i ewaluacji wioska tematyczna naszą szansą
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Dr Edyta Borys
Fundacja na Rzecz Budowy
Społeczeństwa Opartego na
Wiedzy „Nowe Media”
ul. Wilamowskiego 10
10-718 Olsztyn
edyta.borys@wp.pl
Raport z wykonania zadania 8: Monitoringu i ewaluacji w
projekcie „Wioska tematyczna- naszą szansą”
„Za lasami, za jeziorami znajduje się skryta w warmińskiej głuszy wieś. Przedarłszy się przez
zagubioną w lasach drogę dociera się do Szałstr. Przybysz ulega złudzeniu, że znalazł się w bajkowej
krainie. Znajdzie tu wszystko o czym piszą bajkopisarze: jezioro pośrodku wsi, na którym w swoich
malutkich łódeczkach sennie wędkują rybacy; rzekę, która cicho szumi warmińskie opowieści; gęstwinę
lasów, które obiecują szczodre dary; kowala artystę; rzeźbiarza; malarkę... Wszystko wokół zaprasza
zmęczonego przybysza by zatopił się w tej na pozór nierealnej miejscowości”.
Szałstry to wieś w gminie Jonkowo, w województwie warmińsko – mazurskim, położona nad
jeziorem o tej samej nazwie. Wieś dopiero od 2005 roku ma bezpośrednie połączenie samochodowe z
Jonkowem i Olsztynem. W Szałstrach mieszka 235 osób. ( www.jonkowo.pl ) Tylko pięć gospodarstw
rolnych jest nastawionych na dużą produkcję. W 2007 roku powstało stowarzyszenie „Szałstry”.
Staraniem członków stowarzyszenia w Szałstrach powstała świetlica socjoterapeutyczna, w której
prowadzone są edukacyjne zajęcia dla mieszkańców wsi. Z inicjatywy stowarzyszenia zrodził się
pomysł utworzenia wioski tematycznej.
Wioski tematyczne to sposób na rewitalizację wsi, wykorzystanie potencjału mieszkańców i
okolicy w celu poprawy jakości życia, poprzez tworzenie nowych miejsc pracy. Wspólne działania
mieszkańców mają doprowadzić do wykreowania specyficznego, kompleksowego produktu, który w
rezultacie staje się środkiem na zarabianie pieniędzy a także inspiruje nowy sposób życia. Mieszkańcy
Szałstr dysponują dużym potencjałem: malownicza okolica, z centralnie usytuowanym jeziorem; ludzie
Strona 1
651801388.002.png
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
obdarzeni różnorodnymi, nietuzinkowymi umiejętnościami i zdolnościami; oraz żywe tradycje
kulturalne całej gminy Jonkowo, będące już swoistą marką, rozpoznawalną w powiecie olsztyńskim.
Chęć podniesienia jakości życia oraz konieczność dostosowania się do nowych warunków
gospodarczych były motywem powstania projektu „Wioska tematyczna– naszą szansą”. Projekt
zrealizowano w ramach działania 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich, priorytetu
IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt
współfinansowany był przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Został
on zrealizowany na podstawie umowy podpisanej z Urzędem Marszałkowskim Województwa
Warmińsko- Mazurskiego w okresie od 1 maja 2009r do 31 sierpnia 2009 r. Projekt zrealizowało
partnerstwo składające się ze Stowarzyszenia „Szałstry” oraz Fundacji na Rzecz Budowy Społeczeństwa
Opartego na Wiedzy „Nowe Media”. Jego celem było zapoznanie osób zamieszkujących Szałstry i
okoliczne wioski na terenie gminy Jonkowo z ideą wiosek tematycznych, zasadach ich funkcjonowania
oraz wyposażenie w wiedzę i umiejętności niezbędne do stworzenia wioski tematycznej, zapoznanie z
dobrymi praktykami polskimi związanymi z wdrożeniem idei wiosek tematycznych a także
zmotywowanie uczestników do podjęcia współpracy ukierunkowanej na realizację wioski tematycznej
na własnym terenie. Realizacji tych celów służyły szkolenia z zakresu wiedzy o ideach i zasadach
funkcjonowania wiosek tematycznych, warsztaty autoprezentacji i Public Relation, warsztaty organizacji
produktu turystycznego a także czterodniowy wyjazd studyjny do wiosek tematycznych na Pomorzu
Zachodnim.
Dane prezentowane w tym opracowaniu pochodzą z badań prowadzonych w ramach ewaluacji i
monitoringu projektu „Wioska tematyczna – naszą szansą”. Badania realizowano w okresie trwania
projektu. Wykorzystano dane uzyskane z ankiet audytoryjnych oraz indywidualnych i grupowych
wywiadów z beneficjentami, trenerami oraz kierownikiem projektu.
Charakterystyka Beneficjentów Ostatecznych
Średnia wieku uczestników projektu „Wioska tematyczna – nasza szansą” wynosi 39,25 lat,
najmłodsze uczestniczki mają 18 lat najstarsza 61. Osób powyżej 39 roku jest 14, aż 10 osób ma 50 i
więcej lat. Charakteryzowana grupa beneficjentów pod względem wieku odbiega od danych
statystycznych opisujących udział osób w różnych grupach wiekowych w kształceniu ustawicznym.
Strona 2
651801388.003.png
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wynika z nich, że udział w szkolnych lub pozaszkolnych formach kształcenia w grupie osób powyżej 39
roku życia jest najniższy. (Diagnoza Społeczna 2007. Warunki i jakość życia Polaków, s. 73 Diagnoza
Społeczna 2007. Warunki i jakość życia Polaków, s. 73)
Wykres 1. Podział BO ze względu na wiek
Źródło: badania własne
Wśród beneficjentów większość stanowiły kobiety, tylko 5 mężczyzn wzięło udział w projekcie.
Stanowi to nie tylko potwierdzenie ale i wyolbrzymienie tendencji związanej z większym udziałem
kobiet niż mężczyzn w edukacji ustawicznej. (A. Matysiak, Kształcenie ustawiczne w Polsce. Korzyści i
bariery rozwoju, Niebieskie Księgi 2003, nr 8 – Polskie Forum Strategii Lizbońskiej Gdańsk 2003 s. 36;
Diagnoza Społeczna 2007. Warunki i jakość życia Polaków, s. 73 – 74) Trudno jednoznacznie wyjaśnić
większą inercję mężczyzn w tym zakresie, zwłaszcza, że dane ogólnopolskie wskazują jednocześnie na
większy udział kobiet w kształceniu, ale jednocześnie mniejszy udział w nim osób bezrobotnych (tymi
głównie są kobiety).
Dysponowanie czasem wolnym, chęć lub konieczność nabycia albo zmiany kwalifikacji
zawodowych mogą sprzyjać korzystaniu ze szkolnych lub pozaszkolnych form kształcenia. Dane
ogólnopolskie wskazują, że zaniechanie aktywności edukacyjnej następuje m. in. na skutek braku czasu
oraz braku potrzeby uzupełniania i zdobywania nowej wiedzy. (A. Matysiak, dz. cyt. , s. 45) Pomimo
Strona 3
651801388.004.png
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
dysponowania czasem edukacyjna inercja osób bezrobotnych i biernych zawodowo jest w Polsce
charakterystyczna. (Kształcenie dorosłych, GUS, Warszawa 2009, s. 29) Fakt ten budzi zdumienie,
podnoszenie i zmiana kwalifikacji zawodowych powinna stanowić dla tej grupy osób priorytet, jest to
bowiem sposób umożliwiający zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy. Uczestnicy omawianego
projektu nie potwierdzają danych ogólnopolskich, połowa beneficjentów to osoby bezrobotne, tylko 8
osób to osoby pracujące, w tym 6 poza rolnictwem.
Wykres 2. Status BO na rynku pracy
Źródło: badania własne
W świetle powyższych danych wydaje się, że uczestników projektu charakteryzuje duża
świadomość związana ze współczesnym wymogiem edukacji całożyciowej. Tezę tą potwierdzają kolejne
dane. Większość beneficjentów w przeszłości brała udział w różnych formach kształcenia ustawicznego,
które najczęściej dotyczyły sztuki kulinarnej. Pojedyncze osoby wskazywały na udział w szkoleniach z
zakresu m. in. agroturystyki, pozyskiwania funduszy unijnych, pisania wniosków, księgowości,
artystyczne (ceramiczne, taneczne, muzyczne), komputerowe. Tylko 5 osób nie brało udziału w żadnej
formie kształcenia.
O wysokiej świadomości beneficjentów świadczy także ich otwartość na przyszłe doświadczenia
Strona 4
651801388.005.png
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
edukacyjne. Beneficjenci pytani o to, czy w przyszłości zamierzają brać udział w jakichś formach
kształcenia w większości odpowiedzieli twierdząco, tylko 2 osoby nie miały co do tego pewności. Być
może tak duża gotowość do partycypacji w przedsięwzięciach edukacyjnych wynika z przekonań na
temat korzyści jakie się z tym wiążą. Wśród beneficjentów dominowało przeświadczenie o tym, że zysk
jaki wynika z kształcenia się osób dorosłych polega przede wszystkim na możliwości zwiększenia
dochodu oraz zwiększeniu szans na rynku pracy. Taka perspektywa postrzegania edukacji ustawicznej
jest zgodna z perspektywą przyjętą w Strategii Lizbońskiej, która edukację postrzega jako narzędzie
gospodarczego awansu Unii Europejskiej i jej mieszkańców.
Wykres 3. Opinie BO o korzyściach z kształcenia się osób dorosłych
Źródło: badania własne
Wśród innych znaczących korzyści wynikających z kształcenia się dorosłych beneficjenci
dostrzegają nie tylko instrumentalne, przedmiotowe, ale także podmiotowe, osobowościotwórcze, choć
nie stanowią one priorytetu. Aktywność edukacyjna poszerza horyzonty oraz umożliwia poznanie
Strona 5
651801388.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin