j. hiszpański - wymagania maturalne.doc

(79 KB) Pobierz
1) proste struktury leksykalno-gramatyczne umożliwiające formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym, w zakresie następujących tematów:

J. HISZPAŃSKI

STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO

 

1) proste struktury leksykalno-gramatyczne umożliwiające formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym, w zakresie następujących tematów:

a) człowiek – dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje,

b) dom – miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, wynajmowanie mieszkania,

c) szkoła – przedmioty nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne,

d) praca – popularne zawody i związane z nimi czynności, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza,

e) życie rodzinne i towarzyskie – okresy życia, członkowie rodziny, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia,

f) żywienie artykuły spożywcze, przygotowanie potraw, posiłki, lokale gastronomiczne,

g) zakupy i usługi – rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, reklama, korzystanie z usług,

h) podróżowanie i turystyka środki transportu, baza noclegowa, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie, wypadki i awarie,

i) kultura podstawowe dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze,

j) sport popularne dyscypliny sportu, podstawowy sprzęt sportowy, imprezy sportowe,

k) zdrowie higieniczny tryb życia, podstawowe schorzenia, ich objawy i leczenie, niepełnosprawni, uzależnienia,

l) nauka, technika odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych,

m) świat przyrody – klimat, świat roślin i zwierząt, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe,

n) państwo i społeczeństwo struktura państwa, urzędy, organizacje międzynarodowe, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe, przestępczość,

o) elementy wiedzy o krajach obszaru językowego, którego język jest zdawany,

 

2) zasady konstruowania różnych form prostych wypowiedzi:

a) ustnych – formy nawiązywania kontaktu z rozmówcą, przekazywania komunikatu i kończenia rozmowy,

b) pisemnych – ogłoszenia, notatki, ankiety, pocztówki, zaproszenia, listu prywatnego, prostego listu formalnego,

 

3) podstawowe realia socjokulturowe danego obszaru językowego i Polski, z uwzględnieniem tematyki integracji europejskiej i kontekstu międzykulturowego.

 

4) rozumienia ze słuchu tekstu prostego pod względem treści i o niewielkim stopniu zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli:

a) określania głównej myśli tekstu,

b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu,

c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje,

d) wyselekcjonowania informacji,

e) określania intencji autora lub nadawcy tekstu,

f) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu,

g) określania kontekstu sytuacyjnego (miejsca, czasu, warunków, uczestników),

5) rozumienia tekstu czytanego, prostego pod względem treści i stopnia zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli:

a) określania głównej myśli tekstu,

b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu,

c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje,

d) wyselekcjonowania informacji,

e) określania intencji autora tekstu

f) rozpoznawania związków między poszczególnymi częściami tekstu,

g) określania kontekstu komunikacyjnego (nadawca – odbiorca, forma wypowiedzi),

h) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu.

 

6) krótkiej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej:

a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności,

b) relacjonowanie wydarzeń,

c) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii,

d) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji,

 

7) krótkiej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej:

a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności,

b) relacjonowanie wydarzeń,

c) wyrażanie stanów emocjonalnych,

d) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii,

e) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji,

f) wypowiadanie się w określonej formie z zachowaniem podanego limitu słów.

 

8) mówienia, w tym:

a) uczestniczenia w prostej rozmowie – inicjowania jej, podtrzymywania oraz kończenia,

b) uzyskiwania, udzielania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń,

c) prowadzenia prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,

d) poprawnego stosowania środków językowych służących do wyrażania żnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej,

 

9) pisania prostej wypowiedzi, w tym:

a) wyrażania stanów emocjonalnych, będących reakcją na informacje zawarte w przedstawionych tekstach,

b) uzyskiwania, udzielania, przekazywania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń,

c) poprawnego stosowania środków językowych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej.

 

10) mówienia, w tym relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim oraz treści materiałów ikonograficznych,

 

2) pisania, w tym relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim.

 

ZAKRES STRUKTUR GRAMATYCZNYCH DO OPANOWANIA NA POZ. PODSTAWOWYM

 

RODZAJNIK

użycie rodzajnika określonego, nieokreślonego i zerowego

formy ściągnięte al, del

rodzajnik użyty zamiast rzeczownika

struktura el/la/los/las de

rodzajnik nijaki (articulo neutro) lo

lo que + czasownik (lo que dices)

lo de (lo de anoche)

 

RZECZOWNIK

liczba

liczba mnoga rzeczowników zł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin