J. HISZPAŃSKI
STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
1) proste struktury leksykalno-gramatyczne umożliwiające formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym, w zakresie następujących tematów:
a) człowiek – dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje,
b) dom – miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, wynajmowanie mieszkania,
c) szkoła – przedmioty nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne,
d) praca – popularne zawody i związane z nimi czynności, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza,
e) życie rodzinne i towarzyskie – okresy życia, członkowie rodziny, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia,
f) żywienie – artykuły spożywcze, przygotowanie potraw, posiłki, lokale gastronomiczne,
g) zakupy i usługi – rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, reklama, korzystanie z usług,
h) podróżowanie i turystyka – środki transportu, baza noclegowa, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie, wypadki i awarie,
i) kultura – podstawowe dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze,
j) sport – popularne dyscypliny sportu, podstawowy sprzęt sportowy, imprezy sportowe,
k) zdrowie – higieniczny tryb życia, podstawowe schorzenia, ich objawy i leczenie, niepełnosprawni, uzależnienia,
l) nauka, technika – odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych,
m) świat przyrody – klimat, świat roślin i zwierząt, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe,
n) państwo i społeczeństwo – struktura państwa, urzędy, organizacje międzynarodowe, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe, przestępczość,
o) elementy wiedzy o krajach obszaru językowego, którego język jest zdawany,
2) zasady konstruowania różnych form prostych wypowiedzi:
a) ustnych – formy nawiązywania kontaktu z rozmówcą, przekazywania komunikatu i kończenia rozmowy,
b) pisemnych – ogłoszenia, notatki, ankiety, pocztówki, zaproszenia, listu prywatnego, prostego listu formalnego,
3) podstawowe realia socjokulturowe danego obszaru językowego i Polski, z uwzględnieniem tematyki integracji europejskiej i kontekstu międzykulturowego.
4) rozumienia ze słuchu tekstu prostego pod względem treści i o niewielkim stopniu zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli:
a) określania głównej myśli tekstu,
b) określania głównych myśli poszczególnych części tekstu,
c) stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje,
d) wyselekcjonowania informacji,
e) określania intencji autora lub nadawcy tekstu,
f) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu,
g) określania kontekstu sytuacyjnego (miejsca, czasu, warunków, uczestników),
5) rozumienia tekstu czytanego, prostego pod względem treści i stopnia zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych, czyli:
e) określania intencji autora tekstu
f) rozpoznawania związków między poszczególnymi częściami tekstu,
g) określania kontekstu komunikacyjnego (nadawca – odbiorca, forma wypowiedzi),
h) rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu tekstu.
6) krótkiej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej:
a) opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk, czynności,
b) relacjonowanie wydarzeń,
c) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii,
d) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji,
7) krótkiej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej:
c) wyrażanie stanów emocjonalnych,
d) przedstawianie i uzasadnianie własnych opinii,
e) poprawne stosowanie środków leksykalno-gramatycznych, adekwatnie do ich funkcji,
f) wypowiadanie się w określonej formie z zachowaniem podanego limitu słów.
8) mówienia, w tym:
a) uczestniczenia w prostej rozmowie – inicjowania jej, podtrzymywania oraz kończenia,
b) uzyskiwania, udzielania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń,
c) prowadzenia prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
d) poprawnego stosowania środków językowych służących do wyrażania różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej,
9) pisania prostej wypowiedzi, w tym:
a) wyrażania stanów emocjonalnych, będących reakcją na informacje zawarte w przedstawionych tekstach,
b) uzyskiwania, udzielania, przekazywania lub odmowy informacji, wyjaśnień, pozwoleń,
c) poprawnego stosowania środków językowych, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej.
10) mówienia, w tym relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim oraz treści materiałów ikonograficznych,
2) pisania, w tym relacjonowania, przetwarzania i przekazywania tekstów przeczytanych w języku obcym lub języku polskim.
ZAKRES STRUKTUR GRAMATYCZNYCH DO OPANOWANIA NA POZ. PODSTAWOWYM
RODZAJNIK
użycie rodzajnika określonego, nieokreślonego i zerowego
− formy ściągnięte al, del
rodzajnik użyty zamiast rzeczownika
− struktura el/la/los/las de
rodzajnik nijaki (articulo neutro) lo
− lo que + czasownik (lo que dices)
− lo de (lo de anoche)
RZECZOWNIK
liczba
− liczba mnoga rzeczowników zł...
marko-S1