BN OK Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu.doc

(64 KB) Pobierz
Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac

Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. Janina Kulczycka-Saloni, Wrocław 1985.

 

I. Stan badań

·   stereotypowe zagadnienia: hasło pracy organicznej, program ugody politycznej i solidarności społecznej, program literatury tendencyjnej (użytkowej)

·   świadectwa ludzi epoki (1881-1939): Piotr Chmielowski (opisał program społeczny i literacki „młodych”, estetyka: starcia między idealizmem a realizmem), Kazimierz Wóycicki (charakterystyka programów estetycznych *starych i *młodych, ich starcia w prasie), Sygietyński (rozpropagował naturalizm, teoretyk polskiej jego odmiany), Czachowski (wyodrębnił polski naturalizm)

·   Henryk Markiewicz – podręcznik

·   ogólnie: rozwój krytyki literackiej (bardzo dużo czasopism), refleksje teoretyczne nad literaturą (cechy literatury, rola społeczna)

·   postrzeganie literatury – młodzi (dla szerokiego odbiorcy, dla ludzi ciężkiej pracy, smutnego losu, miała pocieszać, wskazywać drogę; prasa jako ważny czynnik kształtujący życie kapitalistycznego społeczeństwa, w niej publikacje literackie – demokratyzacja literatury i za nią krytyki; à połączenie ról literata i publicysty; wybitni pisarze debiutowali gł. w czasopismach; powszechność małych form fabularnych: szkice, nowele)

II. Założenia ogólne [wstępu]

·   gł. opis życia lit. Warszawy (kulturalna stolica)

·   publicystyka galicyjska = ważna (idea organicznikowska przed powst. styczniowym), ale tu nie ma

·   trójca: Prus, Sienkiewicz, Orzeszkowa

·   starzy – młodzi

·   polscy naturaliści (w pozytywizmie tylko początek)

·   + Włodzimierz Spasowicz i Stanisław Tarnowski

III. Galicyjscy poprzednicy pozytywizmu

·   program u Chmielowskiego i Wóycickiego à

·   praca organiczna – alternatywa walki zbrojnej; troska o byt materialny (zapewnia on rozwój duchowy)

·   literatura jako narzędzie propagowania i realizowania programu politycznego i społecznego organicznikowskiego

·   krytyczny stosunek do romantyzmu (gł. poezji wieszczej) (zgubny wpływ na psychikę ludzi, życie wg reguł poezji-literatury, wierszomania-epigonizm; literatura powinna mieć aspiracje dydaktyczne, kształtować moralność)

·   postulat tworzenia powieści (gatunek z ducha epoki)

·   postulat wychowania pisarza rzetelnie wykształconego i świadomego warsztatu (a nie z natchnienia i czucia), mającego kontakt z myślą europejską, intelektualisty

IV. Młodość pozytywizmu

1.  autor – cenzor – czytelnik: środki porozumienia literackiego poza cenzurą, podwojenie znaczeń, podteksty polityczne w sformułowaniach ogólnikowych

2.  walka o nową literaturę:

o  prasa starych i młodych, programy i kontrprogramy

o  młodzi nie są paralelą romantyków (nie ma mglistego bytu państwa Pl., gruzy instytucji politycznych, nie ma siły „ludów”, sprawa polska nieważna na arenie międzynarodowej)

o  młoda prasa – ogólny program działania i nowy model literatury propagującej ten program: reedukacja narodu, świadomość historyczna, uwolnienie od reliktów szlacheckich, zaangażowanie polityczne w losy Europy, nowoczesny światopogląd (nie fideistyczno-metafizyczne roztrząsania), zrównanie stanów (waga człowieka pracy); przeciwko kultowi wybitnej jednostki – ideał światłego i szlachetnego obywatela (trudy i obowiązki, ostrożne, ale systematyczne działania); przeciw wpływom lit. romant.; lit. zaangażowana politycznie (na służbie patriotyzmu dnia powszedniego, a nie zrywów; wytrwała codzienna praca ku wyzwoleniu narodu); „program dnia dzisiejszego” (dla aktualnych warunków politycznych, można go zaraz zmienić)

o  służba „codzienności” jako kryterium oceny dzieł literackich – czyli literatura jest ważna dla narodu w niewoli (to nieprogramowe); skrajnie literatura jako ogół produkcji piśmienniczej

3.  twórca dzieła literackiego [wg *młodych]

o  model antyromantyczny, program negatywny (jaki nie ma być: wieszcz, natchniony z zaświatów, irracjonalny, z wybujałym ego i rozchwiany psychicznie, megaloman, niedouk) + ataki na kobiety opisujące domowe bibeloty

o  obserwacja bieżącego życia i jego opis

o  wykształcenie i naukowe, intelektualne przygotowanie do pisania

o  wykorzystanie nowoczesnej wiedzy, która ma służyć czytelnikom + zabiegi pedagogiczne (później tainizm)

o  pisarz-obywatel ze społecznymi obowiązkami

o  sztuka – cele wychowawcze i poznawcze (intelektualizacja)

o  nie lubili poezji, gł. lirycznej

o  sztuka demokratyczna, dla każdego przeciętniaka

o  sztuka opisująca sprawy i problemy codzienne

4.  nowy czytelnik; nowy bohater (robotnik, trud pracy, bieda; też wzorowy obywatel: inteligent, lekarz, inżynier)

5.  poeta i poezja

o  duch epoki à powieść (wg Orzeszkowej: tania, zrozumiały język, łatwo zapamiętać); kult nauki; racjonalizm, obiektywizm, utylitaryzm

o  poezja nie jest już uprzywilejowana

o  poeta-romantyk = dziwak, wyobcowany

o  walka z epigonami

o  potrzeba poety zaangażowanego w życie społeczne, nie indywidualisty; piszącego zrozumiale (komunikatywnie)

6. *stara prasa [tu: Kaszewski]

o  program romantycznej poezji (ma ona wyższą wartość niż proza ściśle dydaktyczna; dzieło nie jest tylko wynikiem świadomej konstrukcji i kalkulacji)

o  tematy literackie: dla prozy (codzienność, powszedniość) i poezji (sprawy istotne)

7. walka o powieść

o  bo nowoczesna, z ducha epoki wiedzy i rozumu, użyteczna społecznie

o  Polska w kręgu europejskim (rozwiązanie sprawy chłopskiej, szlachta o mniejszym prestiżu) à postulat tworzenia silnego mieszczaństwa à powieść socjologiczna, epopeja mieszczańska

o  reedukacja, wychowanie nowego ziemianina-pioniera

o  prostota, przystępność i czytelność formy, atrakcyjność – łatwa recepcja (nie trzeba się wysilać intelektualnie ani mieć wysokiego wykształcenia) à nośność popularyzacyjna (zdobyczy wiedzy; dydaktyka), możliwości wychowawcze (model czytelniczy „oświeceni a nieuczeni”)

o  zawartość intelektualna i ogólnoświatopoglądowa

o  życie codzienne, zrozumienie współczesności, pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów (ß zwykły bohater)

o  sztuka nie dla samej sztuki, ale użytkowa (utylitaryzm) – wg Przybyszewskiego Biblia paueperum (pogardliwie!)

o  nauka o: zdobyczach wiedzy, wizjach przyszłości, procesie historycznym i mechanizmach życia społecznego oraz psychiki ludzkiej

8. nowy czytelnik

·   masowy odbiorca

·   nauczyć go sposobu na życie, zachęta do wysiłku intelektualnego

·   powieść tendencyjna (przekonać, że po powstaniu jest lepiej, niż przed nim, że to pokonanie zapóźnienia)

·   budowanie lepszego na ruinach starego

·   ukazanie perspektyw przyszłości, naprawy istniejącego zła (jeśli krytyka, to konstruktywna, z wizją naprawy)

·   postulat optymistycznej wizji przyszłości (pokrzepienie serc)

·   powieść z tezą (roman a these), popularyzuje i wychowuje

·   funkcja poznawcza („odkrywcza”, postulat poszukiwania prawdy – realizacja gł. w zmianie adresata i bohatera)

9. zarzuty *starej prasy

·   ukazywanie świata niemoralnego (niezgodność z obyczajem)

·   Chmielowski: obrona prawdy, ataki na kłamstwo (=niemoralne), ale to nie argumenty przeciw atakom

·   Kaszewski: wada moralna = wada artystyczna w dziele

·   utylitaryzm = niemoralność (wg starych, np. Tadeusza Korzona: zagłada wysokiej literatury, rozplenienie się dziennikarstwa, ideologizacja)

·   Krzemiński: racjonalizacja = tendencja, biurowy styl, ideologizacja

·   Tarnowski: ubóstwo artystyczne i umysłowe, epigonizm współcz. poezji, ale nie można negować bogactwa ideałów romantyzmu; krytyka popowstaniowego pesymizmu Asnyka, nie ma usprawiedliwienia dla młodych poetów; uwiąd poezji à awans powieści (nie cenił jej; znak regresu); niepokoił go antyfideizm, antyklerykalizm, agnostycyzm, materializm i pesymizm młodych (niski poziom ideowy); zauważył sprzeczność między deterministycznym traktowaniem człowieka (wytworu warunków biologicznych i socjologicznych) a woluntaryzmem (nawoływania do działania, programowania i realizowania zmian w jednostkach/narodzie); powieść i dramat z tezą mogą być, ale z innymi ideami; wychowawcza funkcja literatury (urabianie obywateli)

10. stos. młodych do romantyzmu

·   łatwy do spompowania anty-program

·   problem z poezją romantyzmu (narodowa ewangelia, zakonspirowane sacrum, zakazane przez cenzurę, waga dziedzictwa romant., proroctwa prawd historycznych, częściowa odpowiedzialność za przeszłe klęski); przeciwko epigonom (bo np. marzono o „Mickiewiczu pozytywizmu”)

·   Franciszek Krupiński: romantyzm był nieuczony, szerzył gminne przesądy, wprowadził pojęcie natchnienia (przełożonego na nieodpowiedzialność), nie dbał o konsekwencje głoszonych ideałów

·   Włodzimierz Spasowicz: feudalizm (szlachectwo, kastowość), anachroniczne myślenie, wstecznictwo obyczajowe, wzgardliwa obojętność wobec postępu umysłowego i społecznego Europy, przeciwdziałanie postępowi; rewolucyjny ładunek i rozmach romantyzmu; dziwny fenomen, nadmiernie trwały (ogranicza nowoczesne tendencje); aspiracje polityczne

·   Prus, studium o Farysie – podtekst polityczny i schematyzacja myślenia, sprowadzenie estetyki do utylitaryzmu (nietrafne odczytanie); krytyka indywidualizmu, awanturniczości i próżniactwa

11. koncepcja krytyki

o  krytyka = nadrzędna funkcja wszystkich dziedzin życia

o  prawo do krytyki całokształtu spraw polskich (np. literatury, gł. cenzurowanej)

o  nowoczesna ocena sztuki: wpływ autora na czytelników (ocena literatury po działalności autora)

o  znieść narodowe tabu, dyskutować o wszystkim

o  subiektywność sądów; dialog autora i publiczności

o  kryteria: postulat obiektywizmu ocen krytycznych (ze względu na naukową koncepcję dzieła i analizę)

o  zbyt niska ranga krytyków (którzy kontrolują literaturę, są jej świadomością; nie mogą być dalej zaściankowi i służalczy; postulat wykształcenia)

12) bilans sporu starych i młodych

·   powyżej: sprawy do 1881

·   spór polityczny z konieczności rozegrany na płaszczyźnie literackiej (o znaczenie powstania styczniowego; konstruowanie programu na przyszłość)

V. Okres dojrzałości

1) nowa sytuacja ogólna

·   teorie młodych nieprzekładalne na praktykę

·   pojawił się ruch robotniczy; wobec niego mobilizacja ziemiaństwa i burżuazji

·   młodzi – dla burżuazji agnostycy, antykościelni, antyrodzinni, prorokowali jakiś nieziszczony postęp; dla robotników zwolennicy solidaryzmu (burżuazji)

·   silniejszy atak młodych na ruch robotniczy

2) nowa problematyka społeczna

·   ferment ideowy, polityczny

·   powieść tendencyjna (optymistyczna, płytka ideowo, prymitywna) w jawnej sprzeczności z groźną sytuacją społeczną (ale sami młodzi to dostrzegli)

·   ważne głosy: Orzeszkowa, Prus, Sienkiewicz, Sygietyński, Witkiewicz (wyprowadzali teraz teorie ex post ze swoich wydanych dzieł)

·   krytyka wcześniejszego okresu, tendencyjności, wielkich niezrealizowanych haseł (emancypacji, sukcesów finansowych), nastawienia (szlachcic = samo zło, idealizacja kapitalizmu), zbytniego upraszczania wartości

·   kontynuatorzy *młodych nazwali się pozytywistami, liberałami, demokratami

·   krytyka drobnomieszczaństwa

·   sztuka: albo współczesna (procesy, przemiany, społeczność i jej dążenia), albo zwrócona ku przeszłości (ucieczka od teraźniejszości); realizm – idealizm

3) sztuka plastyczna (realizm w malarstwie; Stanisław Witkiewicz; ulica, typowi mieszkańcy miast; prowincje, nędza, chłopstwo)

4) powieść dojrzałego realizmu

·   zadania poznawcze sztuki; pisanie powieści z życia społeczeństwa i przyrody (a nie z powieści)

·   zainteresowanie teorią powieści

·   teoria o Orzeszkowej: skrzyżowanie pracy naukowej z twórczością artystyczną; trzeba znaleźć pomysł, czyli sytuację z życia z elementami dramatycznymi, i odpowiednio skomponować – gradacja emocji, tło, konstrukcja postaci, prawdopodobieństwo; konieczne wykształcenie pisarza, moralność; nie wikłać sztucznie akcji, nie wplatać intrygi, nie zmyślać wydarzeń, nie dydaktyzować; przygotowane estetyczne, naukowe i moralne; antytendencyjność, nie idealizować bohaterów, np. chłopa

·   teoria u Prusa: uogólnienia teoretyczne, na początku felietonu; nie miał spójnego poglądu, ale wiele trafnych uwag; dojrzały realizm; nieodtwórczość, czerpanie z życia, społeczeństwa, opis jego mechanizmów; konsekwentny scjentyzm, najpierw zainteresowania przyrodnicze, a później ich użycie w dziełach i kreacje bohaterów; zwolennik postępu technicznego; tainizm: sztuka jako wytwór działalności rozwiniętego człowieka, przedstawia prawa świata zmysłowo, oddziałuje na rozum i uczucia; stosunek sztuki do nauki – sztuka: świat ludzi, przeszłość i teraźn., nauka: przyszłość, idee, przyroda; uwagi o zbieraniu informacji i szczegółów; waga kreacji autorskiej, modelowania materii dzieła; uzdolnienie intelektualne, wykształcenie filozoficzne, metody pracy naukowej; pisarz ma nie tylko przepisywać znaną wiedzę; pisarz musi mieć wrodzony talent, nie jest szarym obywatelem, obarczony ciężarem odkrywania nowych prawd; rozprawił się z modelem poety-romantyka; poeta-prorok prawd naukowych; lit = umożliwia poznanie społeczeństwa + pamięć ludzkości, utrwala historię i cywilizację; artysta dostrzega drobne przemiany, które się kumulują z czasem, widzi więcej = przezwyciężenie fenomenalizmu, dopuszczenie istnienia utajonej istoty bytów, metafizyki; realizm faktów (stanu społecznego) i realizm uczuć

·   naturalizm – program Zoli (społeczno-polityczny i kulturalny): krytyczny stosunek do poprzedników (szukanie nowych prawd), racjonalizm, osiągnięcia naukowe współczesności, scjentyzm, ewolucjonizm postępu; sukces i skandal, ogólna niechęć; popularyzowany w „Wędrowcu” ’84-’88, Dygasiński, Gruszecki, Witkiewicz sr., Sygietyński (obyci z kulturą eur.); w piśmie np. o ciężkiej sytuacji ekonomicznej w Pl., materialne problemy pisarzy, krytyka łatwej, „taniej”, bezideowej sztuki; natura jest pierwotna, zdrowa; sztuka ma być mimetyczna (a nie fantastyczna), podbudowana naukowo; waga warsztatu twórczego; sztuka wolna od misji społecznej (nie temat zdobi powieść); Zola (powieść eksperymentalna = metody doświadczalne, naukowe; niemoralność: pesymizm, obnażanie brudu współczesności, degeneracji) – generalnie krytykowany

              Placówka Prusa = naturalistyczna; naga prawda o życiu w temacie (codzienne brudy) i języku dzieła (bohaterowie z nizin społecznych); studia nad społeczeństwem (wart. poznawcza), bunt i naruszanie konwenansów; ale bez ekstremistycznego ukazywania zepsucia (przesadna brzydota)

              program Flauberta u Sygietyńskiego: precyzyjność obserwacji, obiektywizm narracji, nowatorska konstrukcja powieściowa; waga krytyki lit.

              Goncourtowie

·   powieść historyczna – raczej opisywanie współczesności, niechęć do historyzmu (Taine); odżyła w latach 80. (tradycja powstaniowa), Józef Kraszewski i Teodor Jeż, Sienkiewicz (Ogniem…, atakowane przez realistów, bo musiał się opierać na historiografii, propaguje tradycjonalizm, fideizm, jest antydemokratyczny, odwraca uwagę od współczesności), kostium historyczny (zadania narodowe, ukryte intencje)

·   teoria dojrzałego realizmu – opis współczesnego stanu społeczeństwa, postulat przetrwania pod rozbiorami, zachowania narodowości, wspomagać rozwój, wzrost ekonomiczny, kulturę, nauka życia (tendenc.), później rozwijanie świadomości (realizm); dzieło zaplanowane, z podbudową naukową (studia terenowe); mimetyzm; talent; wąski program estetyczny – wielka trójca (=powieści, nowele), prawie brak liryki i dramatu; formy krytyczne (1 recenzja streszczająca i oceniająca, 2 portret literacki, 3 rozprawka/artykuł ogólnie o literaturze, teoretyczno-normatywna)

VI. Pozytywizm wobec nowych prądów i nowych ludzi

·    lata 80. – załamanie się fundamentów, rozwój krytyki, dojrzałe dzieła

·    ideologia ruchu robotniczego, masy

·    ruch ludowy wśród inteligencji

·    poczucie kryzysu kultury eur., oczekiwanie zmian

·    nowy człowiek: dekadent (znużony cywilizacją, niezdolny do działania)

·    nastroje depresyjne, przeżycie ideałów romantyzmu i pozytywizmu

·    początki marksizmu

·    moderniści: rozczarowanie osiągnięciami intelektualnymi i artystycznymi pozyt.

·    obie generacje rozwijały się równocześnie (moderniści i postyczniowi)

·    optymistycznie witany Wyspiański, Przybyszewski, Reymont

·    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin