Techniki pokonywania problemów.pdf

(401 KB) Pobierz
Techniki pokonywania problemów
Techniki pokonywania
Autor: Steve Smith
TĀumaczenie: Krzysztof MasĀowski
ISBN: 83-7361-592-X
TytuĀ oryginaĀ u: Solve that Problem!
Format: 121
Ten przystķpny i przejrzysty przewodnik zawiera wszystko to, co powinieneľ wiedzieě
o ponad trzydziestu metodach, za pomocĴ ktrych moŃesz z powodzeniem
rozwiĴzywaě problemy.
JeŃeli odczuwasz potrzebķ ciĴgĀego doskonalenia, siķgnij po tķ ksiĴŃkķ. Prezentowane
w niej techniki pomogĴ Ci osiĴgaě zamierzone rezultaty, pokonywaě bariery, jakie
napotykasz w trakcie realizacji zadania. Wiķkszoľě problemw moŃesz rozwiĴzaě
samodzielnie, przeĀamujĴc schematy tkwiĴce w obranym sposobie myľlenia.
KsiĴŃka zawiera opis prostych i praktycznych narzķdzi, ktre pozwalajĴ na efektywne
dziaĀanie w pracy indywidualnej bĴdł grupowej. Jest podzielona na czķľci
odpowiadajĴce gĀwnym etapom procesu doskonalenia i rozwiĴzywania problemw:
¤ okreľlanie wymagaĺ i definiowanie problemu;
¤ zbieranie danych;
¤ analiza problemu;
¤ tworzenie idei i obmyľlanie rozwiĴzaĺ alternatywnych;
¤ podejmowanie decyzji;
¤ planowanie dziaĀaĺ.
Przy kaŃdej z opisanych metod znajdziesz przykĀady i sposoby zastosowania Ð
wszystko, co niezbķdne, aby pokonywaě problemy i realizowaě zadania, ktre na
pierwszy rzut oka mogĴ wydawaě siķ niewykonalne.
problemw
194, stron: 120
×
11860784.004.png 11860784.005.png 11860784.006.png 11860784.007.png 11860784.001.png 11860784.002.png
Spis treci
Wstp
7
1. Okrel wymagania i problem 13
Umowa klienta z dostawc.............................................................13
Wykres percepcji wyników.............................................................18
Siatka oczekiwanej wydajnoci.....................................................20
Macierz priorytetów udoskonalania............................................22
Analiza zada# zespołu...................................................................24
2. Zbierz dane
29
Diagram pokrewie#stwa
(czyli metoda KJ od nazwiska twórcy Jiro Kawakity).............29
Arkusz kontrolny...........................................................................32
Wykres kontrolny............................................................................35
Prezentacja danych.........................................................................37
Tworzenie mapy procesu...............................................................43
Diagram macierzowy.....................................................................48
Analiza czasu i kosztów.................................................................50
3. Zanalizuj problem 53
Pi2ciokrotne pytanie dlaczego.......................................................53
Analiza przyczyn i skutków..........................................................55
Analiza Pareto.................................................................................60
Diagram zale4noci.........................................................................63
Analiza SWOT................................................................................65
4
T ECHNIKI POKONYWANIA PROBLEMÓW
4. Twórz idee i opcje 67
Tworzenie benchmarku.................................................................67
Burza mózgów.................................................................................69
Analiza pola sił.................................................................................71
Twórzenie map mylowych...........................................................73
Metoda szeciu mylowych kapeluszy (De Bono)......................75
5. Podejmij decyzj 77
Osiganie konsensusu....................................................................77
Analiza kosztów i zysków...............................................................81
Arkusz decyzyjny............................................................................83
Porównywanie parami...................................................................86
Siatka priorytetów..........................................................................88
6. Planuj działania 91
Plan działania...................................................................................91
Analiza cie4ki krytycznej.............................................................93
Metoda flag......................................................................................96
Wykres Gantta.................................................................................98
Tabela planowania........................................................................100
Diagram drzewa (metoda diagramów systematycznych)........102
Struktura podziału pracy.............................................................104
7. Proces doskonalenia
109
Przegld metody Planuj-Wykonaj-Sprawd;-Działaj
(PDCA — Plan-Do-Check-Act)...............................................109
Zanalizuj problem
Piciokrotne pytanie dlaczego
Co to jest?
Pytanie „dlaczego” to prosta technika słuca do analizowania
przyczyn problemów.
Jak tego uywa?
Chodzi tu o zwykłe, wielokrotne zadawanie pytania „dlaczego?”,
a do otrzymania odpowiedzi „jest tak, poniewa...”. Jest wielce
prawdopodobne, e wówczas zostanie zidentyfikowana istotna
przyczyna problemu. Jeeli zostanie rozpoznana, uchwycona i usu-
ni&ta, powinny równie ustpi' objawy problemu.
Na przykład:
Dlaczego tak wiele gadetów jest zwracanych? Poniewa plastik
jest zaplamiony.
2. Dlaczego plastik jest zaplamiony? Poniewa z maszyny tncej
plastik pryska oliwa.
3. Dlaczego z maszyny tncej plastik pryska oliwa? Poniewa
nie moe przepływa przez przewody nieczyszczone od kilku
miesi cy.
Dlaczego tak długo nie były czyszczone? Poniewa serwisujemy
maszyny tylko wtedy, gdy si zepsuj, a nie prewencyjnie.
5. Dlaczego nie robimy przegldów okresowych? Poniewa
pracownicy techniczni twierdz, e tak jest taniej
(ale co z kosztami zwrotów?).
1.
4.
11860784.003.png
54 T ECHNIKI POKONYWANIA PROBLEMÓW
Cho' mówimy o „pi&ciokrotnym zadawaniu pytania dlaczego”,
jest to tylko termin umowny. Pyta( moe by' mniej lub wi&cej,
zalenie od konkretnej sytuacji. Wane, aby pami&ta' o pogł&-
bianiu analizy i podaniu jedn *ciek, zupełnie ignorujc inne
przyczyny tego samego problemu.
Do czego to słuy?
Pytanie „dlaczego?” jest sposobem identyfikowania i uwypukle-
nia problemu +ródłowego, z którym przede wszystkim trzeba so-
bie poradzi', ale raczej nie pomaga w zwalczaniu powierzchow-
nych symptomów.
Jest to prosty i szybki odpowiednik analizy przyczyn i skutków.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin