Wprowadzenie do historii sztuki-architektura.doc

(133 KB) Pobierz
Wprowadzenie do historii sztuki- architektura

Wprowadzenie do historii sztuki- architektura

Dr. Sulewska

 

 

WPROWADZENIE

 

Polska X/XI w.- pojawienie się terminu „architektura”, odnoszącego się do budynków kościelnych, wcześniej „budownictwo”

Gall Anonim wspomniał o architekturze w swoich kronikach

 

Teoria architektury

Antyk- zachowany tylko traktat Witruwiusza (postawa do teorii architektury renesansowej i całej późniejszej)

 

Architektura i rzeźba- wulgares, czyli sztuki rzemieślnicze

Cyceron- architektura w Artes Liberales

XVII w.- Francois Blombert, arti del disegnio (rysunek, ale też koncepcja w umyśle artysty), pierwszy kurs historii architektury

XVIII w.- rozwój nauki historii architektury

 

Kategorie:

- stylu

- sformalizowana (tworzona dla wyższych klas, projektowana przez specjalistów i wykonywana przez wyspecjalizowane warsztaty, ma charakter stylotwórczy); wernakularna (dla średnich klas społecznych, powtarza rozwiązania architektury sformalizowanej); prymitywna

Architektura w pełni sformalizowana pojawia się dopiero w renesansie, wraz z pojawieniem się profesjonalnych architektów.

W Średniowieczu mniejsze były różnice między architekturą sformalizowaną a wernakularną.

Kiedy architektura staje się pochodną inżynierii, zanika architektura wernakularna.

- substancjonalna (posiada cechy trwałości, budowana z myślą o kolejnych pokoleniach, posiada wartość materialną); niesubstancjonalna (nie ma cech stałego schronienia)

- stała; okazjonalna (powstająca z okazji jakiegoś wydarzenia, np. dekoracje teatralne, świąteczne, instalacje dla targów lub np. ołtarze papieskie)

Wiele przykładów architektury okazjonalnej w okresie nowożytnym- zawsze do np. pogrzebów, wjazdów, koronacji itd. Np. łuki tryumfalne. Rzadko ostały się do naszych czasów, zachowane w ikonografii.

1635 wjazd kard. Fernanda do Antwerpii- projekt dekoracji Rubensa, potem pocięty i funkcjonujący w albumach w całej Europie

Instalacje były kosztowne, więc wykorzystywane powtórnie, przedekorowane. Np. bramy dla Ludwiki Marii, żony Władysława IV w Gdańsku, wykorzystane potem dla Jana III Sobieskiego.

 

Wykształcenie się zawodu architekta

 

Pojawienie się we wczesnym renesansie włoskim (ok. 1450), za profesją antyczną (Witruwiusz podaje cechy idealnego architekta, architecto- projektant budowli kamiennych).

Francja- XVI w.

Polska- k. XVI w. Telman

Architekt w odróżnieniu od budowniczego

 

Witruwiusz (traktat odkryty w 1415r.):

-natura- talent

-doktryna- wiedza, o konstrukcji, zagospodarowaniu terenu, ale także o optyce

-doświadczenie

 

Alberti „O architekturze”

„kto umie w umyśle rozplanować, ale i w dziele odpowiedzieć na potrzeby człowieka”

 

 

Geneza architektury

 

- Witruwiusz- stworzona z konieczności stworzenia schronienia dla człowieka, a ewoluowała z naśladownictwa natury i własnych domostw

-jezuici- z opisów dzieł architektonicznych z Biblii (budowa świątynii Salomona- drzewo cedrowe, złoto, brąz), symbolika elementów architektonicznych (imiona kolumn w świątynii Salomona)

 

Cechy dobrego dzieła wg. Witruwiusza:

-firmitas (trwałość- materiał, konstrukcja, lokalizacja)

-utilitas (funkcojnalność)

-wensutas (piękno- przyjemny wygląd oparty na proporcji i symetrii)

-decor (decorum; stosowność rozwiązań w zależności od funkcji i przeznaczenia, użycie odpowiednich elementów, dekoracji i konstrukcji)- stosowane aż do XVIII w. np. do końca XVII w. nie stosowano na sklepieniach przedstawień rodzajowych, tylko niebo

 

 

Materiały (w kolejności od najpowszechniejszych)

 

Drewno (do końca XVII w. ¾ domów drewnianych w Warszawie)

Kamień

Cegła

 

Polska

Kamień- południe Rzeczypospolitej- Lublin, Dęblin, na PN. od Piotrkowa, Śląsk- linia graniczna

Piaskowce, kamienie, marmury, alabastry (wydobywane w Polsce)

 

 

SLAJDY

 

wapień z Pińczowa- zaraz po wydobyciu jest miękki, po utlenieniu staje się bardzo twardy

Nagrobki także są elementami architektonicznymi.

Ołtarz w kościel św. Jana w Gdańsku, Abraham van den Blocke- piaskowiec z Gotlandii (zielonkawy)

 

Marmur chęciński (kawowy)k. XVI, pierwsza ćwierć XVII w.- bardzo popularny do małej architektury w Polsce

Kaplica przy kościele Dominikanów w Krakowie; kominek w Sali pod Ptakami na Wawelu

 

Tzw. Marmur dębnicki (czarny z białymi żyłkami, dający się polerować, do wnętrz, na zewnątrz szarzeje)

Kaplica Zbaraskich w kościele Dominikanów w Krakowie, Mateo Castello 1627

 

Biało-czarna kolorystyka- Wazowie

 

Import (głównie Niderlandy)

Nagrobek Batorych w Kościele Franciszkanów w Barczewie

 

 

 

 

 

 

Wprowadzenie do historii sztuki- architektura

 

Mur

 

Powierzchnia- lico

Układ cegieł- wątek

Część wkopana- fundament

Wierzch- korona

Spód- cokół

 

Rodzaje murów

 

Najwcześniejszy rodzaj muru- mur cyklopowy

Np. od 2000 lat p. n. e. ; Mykeny

Z wielkich ciosów kamiennych, bez spoiwa, nieobrabianych i nieregularnych

 

Mur poligonalny

Duże, kamienne, wieloboczne bloki, obrabiane, ale nieregularne, spoiwo- zaprawa

Krąg kultury egejskiej

Opus- rodzaj muru i wiązanie- mury starożytne i średniowieczne

 

Mury pełne- typ isodomum (regularne ciosy, całkowicie wykorzystana powierzchnia muru, jednolity cios, taki sam układ)

opus isodomum- regularne ciosy o tej samej wysokości, układ wozówkowy, czyli ułożenie wozówkami do lica, oczywiście przesuniętych w pasach, by utrzymać stabilność

pseudoisodomum- jeśli ciosy są równe, ale w obrębie warstw różniące się od siebie wysokością lub naprzemienne użycie warstw wozówkowych i główkowych

 

Mury niepełne- typ emplectum (regularne ciosy tylko w licach, wnętrze muru wypełnione nieobrobionymi blokami, zalanymi zaprawą)

Opus emplectum- w tym spicatum i recticukum- mur licowy z ciosów o regularnym kształcie w układzie główkowo-wozówkowym

Opus spicatum- do lica jodełka

Opus recticulatum- w sieć

Opus quadratum- lico z kostek sześciennych

Opus testaceum

Wozówki- węższe ściany cegły

Podstawy- szersze boki cegły

Główki- szczyty cegły, najmniejsza powierzchnia ceły

 

Połowa X wieku- pojawienie się murów z zaprawą

X-XI materiał kamienny, nieobrobiony, kamienie i piaskowce; brak zabezpieczenia spoiw, zaprawy wapienne

Połowa XI wieku- użycie obrabianych i regularnych ciosów kamiennych

 

Względem wielkości ciosów (opus emplectum)

Grand appareil (wielki wątek)- np. Kolegiata w Opatowie, do lica używa się prostopadłościennych ciosów o jednej wysokości w ramach warstwy 40-65 cm wysokości ciosu

Moyen appareil- 20-30 cm wysokości warstwy, większość murów XII-XIII w., kat. NMP w Krakowie

Petit appareil- duże ciosy na narożnikach i otworach, ale lico muru dopasowane z 8-16 cm ciosów, k. św. Wojciecha w Krakowie

Od XI w. – coraz doskonalsze wiązania, trwalsze materiały na zewnątrz budowli

k. XII w. w budownictwie romańskim w Polsce- pojawia się cegła palona

 

Materiały

 

Cegła- w starożytności częściej suszona niż palona

W końcu XII w. pojawia się w Polsce

2-3 ćwierć XIII w.- pierwsze budowle jedynie ceglane w Polsce

Wielkopolska: Sandomierz, kościół św. Jakuba 1227 r.

Cegły kształtki- inny kształt w zależności od miejsca wykorzystania, np. wałki, z wklęsłością

Żebra sklepienia- cegły wtapiane częściowo w sklepienie, wystająca kształtną częścią cegła mogła być w kształcie gruszki czy wklęsła

Pomorze: kościół Cystersów (obecnie katedra) w Oliwie

 

Typy cegły

W średniowieczu cegły były większe, stopniowo się zmniejszały. Można czasem datować budynki po rozmiarze, ale bardzo rzadko.

Cegły prostopadłościenne, połówki, ćwiartki

Są różnicowane względem wytrzymałości na ściskanie, struktury wewnętrznej, rozmiarów.

 

Kolor cegły (w zależności od stopnia wypalenia)

Wiśniówka, niedopałka, zendrówka (bardzo silnie wypalona, nawet czasem o zeszklonej powierzchni, wykorzystywana do dekoracji, nawet czarne; używana wtedy, gdy nie tynkowano ściany), palcówka (nazwa zakłada ręczną produkcję cegły- widoczne są ślady palców na jednej z podstaw, naprawdę nie zbierało się nadmiaru gliny ręką, a narzędziem; może być prostopadłościenna lub może być kształtką)

 

Efekty dekoracyjne są uzyskiwane także przez wysuwanie cegieł z muru.

 

Wątki murów ceglanych

Wendyjski- (najstarszy XII-XV w., a także później, ale rzadko) każda warstwa: dwie wozówki, jedna główka

Gotycki (polski)- (zaraz po wedyjskim, od XIV w.)- jedna wozówka, jedna główka

Kowadełkowy (blokowy)- warstwa główek, warstwa wozówek; wozówki są w każdej warstwie są dokładnie nad sobą (wraz z główką tworzy kowadełko), od XVI w. w Polsce

Krzyżowy- (od XVII w.)- warstwa główek, warstwa wozówek, wozówki w warstwach są przesunięte względem siebie o pół cegły

Holenderski (rzadko w wieku XVII)- warstwa główek i warstwa główek-wozówek

Angielski (forteczny)- główkowy, daje możliwość stworzenia grubszego muru niż w układzie wozówkowym

 

Opracowanie lica muru

 

Niepokryty

Kamienna okładzina

Tynkowanie

Rustyka- naśladowanie nieobrobionego kamienia

Boniowanie- prostopadłościenny blok o boku do lica z zarysowanymi brzegami i wypełnieniem (lustro) w różnych dekoracyjnych technikach lub też naśladowanie tego typu efektów w tynku, a poprzednie to rustyka

Np. Brama Wyżynna w Gdańsku (poniżej attyki boniowana z ciosami ze zdobieniem w kształcie liściastych gałązek)

Boniowane mogą być tylko elementy lica- np. portal lub rogi

Srafitto- usuwanie części tynku, aby ukazać tynk pod spodem, do ornamentów zewnętrznych

 

 

Drewno

 

Drewno z lasów iglastych- drewno długie i proste

Z lasów liściastych- drewno proste, ale krótkie

 

Typy ścian drewnianych

 

Cała ściana wykonana z bali drewnianych

 

Konstrukcja zrębowa lub wieńcowa-

połączenia bali w narożnikach (węgły)

Odmiany w zależności od łączenia w narożniku- na obłap (wycięty otwór w jednej z belek odpowiadający sąsiedniej); obłap zazębiony (belka wycięta i na górze i na dole); na nakładkę (belka prostopadłościanowa z wycięciem z obu stron); na nakładkę z ostatkami (gdy z węgła wystają fragmenty belek); na rybi/jaskółczy ogon (końcówka belki rozszerza się w pionie, co zapobiega rozsuwaniu się); na rybi/jaskółczy ogon z ostatkami; na zamek ciesielski (od góry na belce jest system wcięć, z dołu wypustek, czyli na kliny)

 

Konstrukcja sumikowi-łątkowa-

Sumiki to belki poziome, łątki- pionowe

Łątki są nacięte, w te nacięcia wsuwa się końcówki sumików.

Np. w Biskupinie

 

Uszczelnianie słomą, wiórami lub mchem

 

Konstrukcje szkieletowe

Ściana wykonana tylko w konstrukcji w drewnie, a wypełniona innym materiałem

Ściana szachulcowa- wypełnienie ze słomy obrzuconej gliną

Ściana reglowa- poziome belki (regle)

Wypełniona cegłą- mur pruski

 

belki: górna- oczep, pionowe- słupy, poziome- rygle, skośne- zastrzały, wszystkie belki ukośne, nawet jeśli są w płaszczyźnie, to też zastrzały, gdy wychodzą  z płaszczyzny muru lub dachu- miecze

 

lisica- dwie belki pionowe spinające mur od zewnątrz i od wewnątrz, łączone śrubami

sobota- podcienia drewniane np. wokół części prezbiterialnej

szalowanie- pokrycie powierzchni muru deskami pionowymi, poziomymi lub gontem

 

 

 

 

Porządki architektoniczne

 

Systemy konstrukcyjno-dekoracyjne

 

Głowica kolumny elementem różnicującym porządki architektoniczne.

 

Kolumny egipskie nie tworzą określonego porządku architektonicznego, a czerpią tylko z poprzednich porządków.

Greckie

Dorycki- VII w. p. n. e., z form drewnianych

Kolumna: bezpośrednio na stylobacie, bez bazy, kanelowana (16-20 lub 24 kanele, toerzące ostre krawędzie)

scamillus- rowek pod kapitelem, kilka centymetrów pod; Anuli- rowek bezpośrednio pod kapitelem; między Anuli a scamillusem- szyja kolumny

kapitel- echinus- wałek w dolnej części głowicy, abactus- prostopadłościan w górnej części głowicy

belkowanie- architraw (belka bezpośrednio na kolumnach), fryz, gzyms

architraw- gładka belka

fryz- tryglify i metopy

wysunięty gzyms

między architrawem a fryzem- niska lekko wysunięta belka- taenia

pod każdym tryglifem i pod taenia - regule

Guttae- łezki pod regulami

Mutulusy- małe płytki, podobne do reguli, bezpośrednio pod gzymsem, po 6 w trzech rzędach

Wysokość kolumny doryckiej: 5-6x średnica podstawy trzonu

Odległość pomiędzy kolumnami: 2,5x średnica podstawy trzonu

 

Stała zasada architektury greckiej- na narożniku belkowania musi się znaleźć tyglif, na osi kolumny.

W epoce archaicznej powiększano ostatnią metopę, ale intercolumnum pozostawiano takie samo.

W epoce klasycznej metopa pozostawała równej wielkości, ale intercolumnum zmniejszano.

 

Joński- ok.. 550 r.p.n.e. na wyspach morza Egejskiego, w Attyce, w Jonii

 

Kolumna- pomiędzy trzonem a stylobatem- baza

Baza złożona z kilku elementów: profil wypukły- torus; profil wklęsły- prochilus; baza attycka- wypukły, wklęsły, wypukły; baza jońska- wypukły, wklęsły, wklęsły

Trzon- smuklejszy od trzonu doryckiego, kanelowany (24 kanele, bez ostrych krawędzi, listwa pomiędzy kanelami, w dolnej i górnej części trzonu zakończone półkoliście)

Kapitel- pomiędzy abakusem a echinusem- woluta; echinus z kimationem, bardzo niski abakus

Belkowanie- architraw trójdzielny, każda belka jest nieco wysunięta względem niższej; głatki fryz bez tryglifów i metop, czasem pokryty jednolitą dekoracją

Fascie

Wąski gzyms nad architrawem

Wysokość: 8-9 (10)x średnica kolumny

Intercolumnum: 3-4x średnica kolumny

Praforma: kapitele eolskie- archaiczna świątynia z Neandrii ok. 600 r. p.n.e.

Czasem pod gzymsem derticule- ząbki pod gzymsem

Ponieważ kapitel kolumny nie z każdej strony wyglądał tak samo (woluty), kolumny narożne były modyfikowane, woluty sąsiadująco.

 

Porządek koryncki- V w.p.n.e. legenda- wynaleziony przez Kalimachosa

W epoce klasycznej ten porządek był stosowany tylko w cellach świątyń.

Najstarsza- ze świątynii Apollona w Assai.

Pomnik Lizykatesa w Atenach- okres hellenistyczny- pierwsze zastosowanie kolumny korynckiej na zewnątrz; 334 r. p.n.e.

Trzon- kanelowany, z oddzieleniem kaneli

Kapitel- otoczony liśćmi akantu, z każdej strony 4 kolumny podtrzymujące abakus, dwie wywijają się na zewnątrz, dwie do wewnątrz, pod nimi trzy rzędy wywiniętych liści akantu

Wysokość kapitelu: 1 średnicy kolumny

Proporcje kolumny takie jak w porządku jońskim, tylko kapitel jest wyższy.

Modyliony- konsole podtrzymujące gzyms

 

Rzymskie

Rzymska modyfikacja porządku doryckiego- wyjęcie zasady tryglifu na narożniku; kolumna może być ustawiona na bazie (ale może też nie być), scamillus staje się wałkiem, a nie nacięciem, echinus ma kształt ćwierćkolisty, a abakus profilem dekorowanym kimationem

Fryz jest wyższy od architarfu (w Grecji równe), metopy mają kształt kwadratu, rzadziej wprowadzana dekoracja figuralna, raczej ornamentalna

 

Porządku jońskiego- czasem bez kanelowania; kanallis (sposób połączenia między wolutami)- proste, podczas gdy w Grecji były lekko falowane, wklęsłe w środku kolumny;  często tylko narożne woluty- kolumna z każdej strony wygląda tak samo

 

Kompozytowy i toskański

 

 

Otwory w murze

 

Nadproże- belka nad każdym otworem

Ościeża- środkowa część belek otworu

Ukośne ościeża- rozglifienia, glify; im bardziej rozglifione ościeże, tym mniejsza przestrzeń nieoświetlona wokół okna

rezalit

Porte-fenetre- okno o wysokości do podłogi pomieszczenia

Lukarna- okno doświetlające poddasze

Facjata (facjatka, mansarda)- pomieszczenie mieszkalne w części dachowej (dach mansardowy)

 

 

Portale- obramienia otworu drzwiowego

Profilowany- obramienie nie jest gładkie, złożone z listewek

 

Portyki- określane ze względu na zwieńczenie, na ilość kolumn, na odsunięci od ściany i ilość kondygnacji

 

Balustrada- złożona z pionowych części i poręczy

Tralki- elementy pionowe w kształcie wazonu; lalki- wypukłe elementy tralki (tralki jednolalkowe, dwulalkowe)

 

 

Ornamentyka

 

Ornament- ma abstrakcyjny charakter, nawet jeśli swoje formy wywodzi z elementów rzeczywistości, miewa funkcję symboliczną, ale jego główną funkcją jest zdobienie

Zestawienie motywów:

1.      o o o o o o o o o o o ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin