zabawy_badawcze.pdf

(151 KB) Pobierz
82180865 UNPDF
Z ABAWY BADAWCZE
ZABAWYBADAWCZE
WOGRODZIE
Ewa Urbanek
Dzieci skupiajà swojà uwag´ na tym,co je za-
ciekawia.DoÊwiadczenie zdobywajà g∏ównie po-
przez w∏asnà dzia∏alnoÊç.Trwale zapami´tujà to,
co zwiàzane by∏o z okreÊlonym prze˝yciem lub
bezpoÊrednim odkrywaniem.Dlatego tak wa˝ne
jest inicjowanie zabaw badawczych.
Korzystajàc z pi´knej pogody, zaprosi∏am
dzieci na „wypraw´ badawczà”do przedszkolne-
go ogródka.Od wczesnego rana czeka∏y ju˝ tam
przygotowane stanowiska:
Przebieg zaj´ç
1. åwiczenia s∏uchowe.
Dzieci,spacerujàc po ogrodzie przedszkolnym,
ws∏uchujà si´ w odg∏osy otoczenia. Nazywajà je
ilokalizujà.
Nast´pnie nauczycielka opowiada o swojej
wyprawie, podczas której nagra∏a ró˝norodne
odg∏osy. Dzieci nazywajà odg∏osy odtworzone
z magnetofonu i okreÊlajà miejsca,które mog∏a
odwiedziç nauczycielka (plusk wody – jezioro,
Êwiergot ptaków – park lub las,odg∏os pociàgów
– dworzec kolejowy,klaksony samochodów – uli-
ca,odg∏os burzy).
l przy Êwierkach – kolorowy nadmuchiwa-
ny basen zwodà,
l pod bukiem – stolik z kolekcjà kamieni
iminera∏ów,
l pod wierzbà – sztalugi,probówki ifarby.
2. Badanie faktury kory drzewa.
Dzieci za pomocà zmys∏ów (w´ch, dotyk,
wzrok) poznajà kor´ drzewa. Opisujà jej cechy.
Dobierajà si´ wpary.Jedno dziecko trzyma szarà
kartk´ na korze drzewa,a drugie kredà delikat-
nie zarysowuje kartk´.Nast´pnie dzieci uk∏ada-
jà zwszystkich kartek kszta∏t pnia drzewa.Oma-
wiajà znauczycielkà prac´ iwyciàgajà wnioski.
Cele:
– rozbudzenie u dzieci zaciekawienia otaczajà-
cym Êwiatem,
– rozpoznawanie odg∏osów zbliskiego idalszego
otoczenia,
– badanie w∏aÊciwoÊci obiektów przyrody o˝y-
wionej inieo˝ywionej,
– wyciàganie prostych wniosków,
– eksperymentowanie farbami, poznanie sposo-
bów uzyskania barwy pochodnej.
3. Zbieranie tworzywa przyrodniczego.
Dzieci wyszukujà w ogrodzie przedszkolnym
„skarbów przyrody” (szyszki, liÊcie, kamyki).
Opisujà je i nazywajà.Nast´pnie wk∏adajà zna-
lezione skarby do basenu zwodà.Obserwujà,co
dzieje si´ z tymi przedmiotami. Zastanawiajà
si´,dlaczego jedne tonà,ainne nie.
Metody pracy: dzia∏ania praktyczne.
Formy pracy: indywidualna,zbiorowa.
4. Rozbudzenie zainteresowaƒ kolekcjoner-
skich.
Nauczycielka nawiàzuje do znalezionych
przez dzieci kamieni.Opowiada oosobach,które
kolekcjonujà ciekawe kamienie.Prezentuje ko-
lekcj´ sk∏adajàcà si´ z „ró˝ pustyni” (piasków
pustyni stopionych przez s∏oƒce majàcych
kszta∏t ró˝), ametystów, kwarców, pirytów, law
wulkanicznych.
Ârodki dydaktyczne : magnetofon z nagranymi
odg∏osami dalszego otoczenia, nadmuchiwany
basen zwodà,kartki szare ibia∏e,farby akware-
le, sztalugi, probówki, lupy, kolekcja kamieni
i minera∏ów, fartuchy ochronne do malowania,
ksià˝ka O.Medenbacha „Minera∏y”,GeoCenter,
Warszawa 1995.
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
45
82180865.009.png 82180865.010.png
Z ABAWY BADAWCZE
Nauczycielka prezentuje ksià˝k´ O.Medenba-
cha „Minera∏y” zawierajàcà barwne ilustracje
ró˝norodnych kamieni.
l Wiem,˝e jest lekkie ip∏ywa...
l Wiem,˝e jest ci´˝kie itonie...
l Wogrodzie przedszkolnym s∏ysza∏em...
l Wogrodzie przedszkolnym widzia∏em...
l Wogrodzie przedszkolnym nie s∏ysza∏em...
l Wogrodzie przedszkolnym nie widzia∏em...
5. Badanie kolorów trawy i tworzenie barwy
pochodnej zbarw podstawowych.
Dzieci obserwujà przez lup´ i mikroskop
êdêb∏o trawy.Opisujà jego barw´.Nast´pnie na-
zywajà barwy podstawowe farb ustawionych na
stoliku. W probówkach ∏àczà barw´ niebieskà
i˝ó∏tà.Uzyskujà barw´ zielonà.
8. åwiczenia relaksacyjne.
Dzieci stajà swobodnie.Zamykajà oczy.Wcià-
gajà powietrze nosem, wypuszczajà ustami.
Otwierajà oczy.UÊmiechajà si´ do kole˝anki,ko-
legi,s∏oƒca,drzewa,trawy.
6. Eksperymentowanie farbà wcelu uzyskania
barwy pochodnej – zielonej.
Dzieci zak∏adajà fartuchy ochronne iprzecho-
dzà do sztalug. Malujà traw´, u˝ywajàc barwy
niebieskiej i˝ó∏tej.
Nauczycielka omawia zdzieçmi prace.Zwraca
uwag´ na ró˝norodnoÊç odcieni zieleni. Prezen-
tuje palet´ barw z uwzgl´dnieniem ró˝nego
stopnia ich nasycenia.
9. Samoocena.
Dzieci za pomocà wyrazu twarzy pokazujà,czy
wyprawa badawcza im si´ podoba∏a,czy te˝ nie.
10. Zabawa ruchowa zelementami biegu.
Dzieci rozbiegajà si´.Na has∏o nauczycielki:
7. Podsumowanie.
Nauczycielka rozpoczyna zdanie, a dzieci je
koƒczà:
Zbieram kamyki!
przybiegajà do niej.Na has∏o:
l Trawa jest koloru...
l Barw´ zielonà mo˝emy uzyskaç,gdy zmie-
szamy kolory...
Rzucam kamyki!
ponownie rozbiegajà si´ po ogrodzie.
W PAPIEROLANDII
Dorota Dàbrowska
M∏odsze dzieci bardzo ch´tnie przebywajà wto-
warzystwie starszych kolegów, lubià ich naÊlado-
waç.Same nie potrafià jeszcze zazwyczaj swobod-
nie nawiàzywaç kontaktów,zgodnie wspó∏dzia∏aç
ani wyciàgaç wniosków z wykonanego zadania.
Dlatego te˝ tworzenie grup mieszanych,tzw.roz-
wojowych, stwarza mo˝liwoÊç pe∏nego wykorzy-
stania potencja∏u zarówno dzieci m∏odszych, jak
istarszych.
Jakie korzyÊci przynosi wspólna zabawa trzy-,
cztero-, pi´cio- i szeÊciolatków, mog∏am si´
przekonaç, organizujàc zabaw´ badawczà pt.
,,W Papierolandii”. Zabawa papierem da∏a
przedszkolakom mo˝liwoÊç swobodnego i zgod-
nego dzia∏ania, mimo ró˝nicy wieku. Maluszki
wobecnoÊci starszaków czu∏y si´ pewniej,Êmia-
∏o manipulowa∏y przedmiotami, ∏atwiej docho-
dzi∏y do formu∏owania wniosków, szeÊciolatek
by∏ dla nich wzorem.Starsze dzieci zkolei mia-
∏y okazj´ przekonaç si´,˝e trzy-,czterolatki cza-
sami oczekujà pomocy,wsparcia ze strony star-
szego kolegi,ale sà równoprawnymi partnerami
wzabawie.
Cele:
– poznanie w∏aÊciwoÊci ró˝nych rodzajów papie-
ru poprzez swobodne manipulowanie nimi iwy-
korzystywanie ich do ró˝nych celów,
46
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
82180865.011.png 82180865.012.png 82180865.001.png
Z ABAWY BADAWCZE
– poznanie i utrwalenie nazw: bibu∏a, celofan,
karton,
– doskonalenie umiej´tnoÊci wspó∏pracy w gru-
pie,dostosowanie swoich dzia∏aƒ do propozycji
innych dzieci,
– nauka poprzez obserwacj´ czynnoÊci wykony-
wanych przez kolegów.
Nauczycielka pokazuje napis Papierolandia .
Starsze dzieci odczytujà nazw´ krainy. Przycze-
piajà jà pod mapà.
3. Dzieci ustawiajà si´ w pociàg. Wyruszajà
wpodró˝ do Papierolandii.Nauczycielka pokazu-
je na mapie region,do którego najpierw pojadà.
Pociàg przeje˝d˝a przez papierowy tunel.Wje˝-
d˝a na pierwszà stacj´.
Metody pracy: zabawa badawcza.
Formy pracy: zbiorowa.
4. Dzieci znajdujà na stacji du˝e pud∏o.Spraw-
dzajà,co jest wÊrodku.Wyjmujà kolorowà bibu-
∏´.Potrafià nazwaç ten rodzaj papieru,nawet te
najm∏odsze.Mówià,do czego on s∏u˝y.
Nast´pnie dzieci odczytujà napis Bibu∏kowo .
Wybrane przedszkolaki przygotowujà skrawki bi-
bu∏y i wyklejajà nimi region na mapie. Umiesz-
czajà obok jego nazw´.
Dzieci badajà bibu∏´ – oglàdajà jà przez lup´,
dotykajà,podrzucajà idmuchajà na nià.Stwier-
dzajà, ˝e jest cienka i lekka – d∏ugo unosi si´
wpowietrzu.
Ârodki dydaktyczne :lokomotywa zpude∏ karto-
nowych oklejona kolorowym papierem z okien-
kami, przez które mo˝na w∏o˝yç do Êrodka d∏o-
nie, kolorowa bibu∏a, kolorowe i czarno-bia∏e
gazety, pud∏a ró˝nej wielkoÊci i gruboÊci, celo-
fan, miski z wodà, napisy: Bibu∏kowo , Karto-
nowo , Gazetowo , Celofanowo , Papierolandia ,
mapa Papierolandii, tunel oklejony papierem
pakowym,sylweta twarzy weso∏ej oraz smutnej,
klej.
Grupa: dzieci od 3do 6lat.
5. Wszyscy ustawiajà si´ wpociàg – ruszajà do
nast´pnego regionu.Po zbadaniu zawartoÊci pu-
d∏a okazuje si´,˝e to Gazetowo (dzieci odczytujà
nazw´ iumieszczajà jà na mapie).
Przedszkolaki zwracajà uwag´, ˝e gazety mo-
gà byç zrobione zpapieru cienkiego lub grubego,
z matowego albo g∏adkiego i lÊniàcego. Mówià,
do czego s∏u˝à gazety – mo˝na wnich przeczytaç
o wa˝nych wydarzeniach, rozwiàzaç krzy˝ówk´,
sprawdziç program telewizyjny.
Dzieci stwierdzajà,˝e ten rodzaj papieru mo˝-
na ∏atwo zgnieÊç ipodrzeç – podartymi skrawka-
mi wyklejajà region na mapie; a tak˝e z∏o˝yç –
przekonujà si´ otym,robiàc czapki.
Przebieg zaj´ç
1. Nauczycielka zaprasza dzieci w podró˝ do
zaczarowanej krainy, ale nie zdradza jej nazwy.
Pokazuje map´ z zaznaczonymi regionami. Wy-
jaÊnia, ˝e celem wyprawy b´dzie zbadanie kra-
iny iuzupe∏nienie mapy.
2. Dzieci podchodzà do Weso∏ej Lokomotywy .
Wk∏adajà r´ce przez okienka i sprawdzajà, co
ona zawiera,nie wyjmujà niczego ani nie oglàda-
jà,ajedynie badajà poprzez dotyk.
Nauczycielka pyta:
l Jakie to jest? – Jedne dzieci odpowiadajà,
˝e twarde (dotkn´∏y kartonowego pud∏a),
inne, ˝e mi´kkie (znalaz∏y bibu∏´ albo
zgniecionà gazet´).
l Jaki dêwi´k to wydaje? – SzeleÊci.
l Co to jest? – Papier.
l Jak waszym zdaniem nazywa si´ kraina,do
której si´ wybieramy? – Dzieci proponujà
ró˝ne nazwy,np.Papierowa Kraina.
6. Kolejna stacja to Celofanowo . Dzieci mogà
mieç problem znazwaniem tego produktu zcelu-
lozy.Przekonujà si´,˝e trudno go rozedrzeç.Wy-
konujà zniego kubki iu˝ywajà ich do przelewa-
nia wody z miski do miski – stwierdzajà, ˝e nie
mo˝na go rozmoczyç. Potem zdmuchujà z kub-
ków krople.
Celofan b´dzie trudniej przykleiç do mapy ni˝
bibu∏k´ ipapier gazetowy.
7. Na ostatniej stacji Kartonowo czekajà na
dzieci przeró˝ne pud∏a ipude∏ka pochowane jed-
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
47
82180865.002.png 82180865.003.png
Z ABAWY BADAWCZE
no w drugim. Na poczàtek warto okreÊliç, jakie
by∏o ich przeznaczenie.
Próba przedarcia du˝ego grubego kartonu
raczej si´ nie powiedzie.Przedszkolaki powinny
zauwa˝yç, ˝e to bardzo gruby papier z∏o˝ony
zkilku warstw.
Zabawa kartonami sprawi dzieciom du˝o rado-
Êci – mo˝na je uk∏adaç, porównujàc wielkoÊç,
gruboÊç.Budowaç znich piramidy albo przerobiç
je na pojazdy iwoziç kolegów po sali.
korzystaniem sylwet twarzy weso∏ego Jacka Kar-
tonika oraz smutnego Wacka Kartonika . Jacek
byç mo˝e dowie si´, ˝e najwi´cej radoÊci przy-
nios∏a dzieciom zabawa celofanem wwodzie oraz
zabawa kartonami. Natomiast Wacek pewnie
us∏yszy, ˝e najtrudniejsze by∏o przedzieranie
kartonu oraz ˝e zabawa by∏a zdecydowanie za
krótka.
JeÊli dzieci majà ochot´ kontynuowaç zabaw´,
mo˝na to zrobiç wciàgu kilku nast´pnych dni ina
przyk∏ad budowaç z kartonów domy, barykady,
zamki,bawiç si´ wchowanego.Badaç inne rodza-
je papieru.
Zu˝yty papier mo˝na gromadziç w kartonie
z napisem Makulatura , a na zakoƒczenie cyklu
zanieÊç go do punktu skupu makulatury.
8. Na zakoƒczenie podró˝y po Papierolandii
nauczycielka proponuje dzieciom zabaw´ „Kó∏-
ko graniaste”.
9. Nauczycielka przeprowadza ewaluacj´ zwy-
Wacek Kartonik
Jacek Kartonik
48
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
82180865.004.png 82180865.005.png 82180865.006.png 82180865.007.png 82180865.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin