staropolskie_zwyczaje.pdf

(45 KB) Pobierz
82175663 UNPDF
S TAROPOLSKIE ZWYCZAJE W PRZEDSZKOLU
STAROPOLSKIE ZWYCZAJE W PRZEDSZKOLU
ANDRZEJKI
Lilla Kiciƒska, Marzanna Piech
Cele :
– kultywowanie tradycji zwiàzanej z wieczorem
andrzejkowym,
– zapoznanie z niektórymi wró˝bami ludowymi,
– tworzenie wi´zi mi´dzy dzieçmi i osobami
z klubu seniora.
Nast´pnie wita zaproszone panie z klubu
„Ostoja”, które wyst´pujà w roli wró˝ek, oraz
uczestniczàce w zaj´ciach dzieci.
2. Nauczycielka pyta dzieci,czy zauwa˝y∏y w sa-
li coÊ niezwyk∏ego.Przedszkolaki zwracajà uwag´
na niecodzienne dekoracje, tworzàce tajemniczy
nastrój. Pani wyjaÊnia, jaki jest powód takiego
wystroju i czemu b´dzie poÊwi´cone spotkanie.
Metody pracy : zabawa dydaktyczna, zabawy
muzyczno-ruchowe, pogadanka.
Formy pracy : zbiorowa.
3. Zabawa ze Êpiewem i ilustracjà ruchowà.
Dzieci Êpiewajà na wymyÊlonà przez siebie melo-
di´ i wykonujà gesty.
Ârodki dydaktyczne : Êwiece, sylwety: czarnego
kota i kart z talii wykorzystane do dekoracji sa-
li; kilka miseczek, klucz, bilet, moneta, cukierki,
znaczek z uÊmiechni´tà buzià, balony, karteczki
z ró˝nymi wró˝bami, ga∏àzki wiÊni.
czary-mary,
okr´˝ne ruchy ràk
diki diki,
w powietrzu
czary-mary, du.
Grupa : dzieci pi´cio-, szeÊcioletnie.
I love you!
pokazywanie r´kami
na siebie, na osob´
stojàcà obok
i krzy˝owanie ràk
na klatce piersiowej
W zaj´ciach uczestniczy∏y panie z Klubu Se-
niora „Ostoja”,które od lat wspierajà nas wkrze-
wieniu tradycji i zwyczajów ludowych.
Przed zabawà nauczycielki przygotowujà spe-
cjalne dekoracje – na kotarach wieszajà sylwety
kart i czarnego kota, rozstawiajà na sto∏ach naczy-
nia z wodà,w których umieszczajà zapalone Êwiece.
Zabaw´ powtarzamy trzy razy (g∏oÊno i cicho).
4. Gaw´da wró˝ki Leokadii o tym, jak Êwi´to-
wano w wigili´ Êwi´tego Andrzeja (str. 54).
Przebieg zaj´ç
5. Wró˝by.
Wró˝ki wypowiadajà zakl´cie,które dzieci po-
wtarzajà:
1. Nauczycielka recytuje wiersz Wandy Cho-
tomskiej pt. „Andrzejki”.
Ach, najwy˝szy czas ju˝,
by zaczàç wreszcie te wró˝by!
Stary zwyczaj nale˝y odkurzyç...
Nasze babcie przed laty te˝ czeka∏y tej daty,
tajàc w sercu cichutkà nadziej´...
Naszym ciociom i mamom
serca bi∏y tak samo,
jak nam bijà w ten wieczór andrzejek.
Oj, dadarze! Oj, babarze!
Niechaj przysz∏oÊç si´ ukarze.
Ty, Andrzeju, czarodzieju,
pomó˝ nam w tym, dobrodzieju!
l Wró˝ba z miseczkami „Co ci´ czeka”
Na stoliku stojà odwrócone do góry dnem mi-
szeczki, pod którymi zosta∏y ukryte przedmioty
symbolizujàce przysz∏oÊç:
Wychowanie Przedszkolne 72005
53
82175663.005.png 82175663.006.png 82175663.007.png 82175663.008.png
S TAROPOLSKIE ZWYCZAJE W PRZEDSZKOLU
klucz – znajdziesz skarb
bilet – czeka ci´ podró˝
moneta – b´dziesz bogaty
cukierek – czeka ci´ s∏odkie ˝ycie
obrazek z uÊmiechni´tà buzià – czeka ci´ coÊ
mi∏ego.
Dziecko, które chce otrzymaç rad´, wypowia-
da zakl´cie:
Âwi´ty Andrzeju, daj znaç,
co si´ ze mnà b´dzie dziaç!
Nast´pnie przek∏uwa balon i wyjmuje kartk´.
Odczytuje jej treÊç lub prosi o pomoc panià.
Ch´tne dzieci podnoszà wybranà misk´ i znaj-
dujà przedmiot, a wró˝ka wyjaÊnia im jego zna-
czenie.Po ka˝dej wró˝bie miski sà przestawiane.
l Lanie wosku
Przy tej wró˝bie trzeba zachowaç szczególnà
ostro˝noÊç. Wosk topià doroÊli. Dziecko trzyma
klucz, przez który przelewa wosk z niewielkiego
naczynia do miski z zimnà wodà.Wró˝ki oglàda-
jà rzucany przez zastyg∏à woskowà figur´ cieƒ
i odczytujà z niego przysz∏oÊç. Dzieci powtarzajà
wypowiadane przez wró˝k´ zakl´cie:
l Wró˝ba z butami „Komu spe∏nià si´ marzenia”
Ka˝de dziecko zdejmuje jeden but. Buty usta-
wia si´ jeden za drugim od okna do drzwi. Na-
stepnie buty,które sta∏y na koƒcu,przestawia si´
do przodu, a˝ któryÊ przekroczy próg.W∏aÊcicie-
lowi buta, który pierwszy stanà∏ na progu, spe∏-
nià si´ wszystkie marzenia.Aby wró˝ba si´ spe∏-
ni∏a, dzieci powtarzajà za wró˝kà zakl´cie:
Czary mary, wosku lanie,
Co ma staç si´, niech si´ stanie!
Marzysz ty! Marz´ ja!
Niech marzeƒ spe∏nienie
Andrzej da!
6. Na zakoƒczenie spotkania wró˝ki i dzieci
taƒczà razem. Przy wyjÊciu ka˝dy przedszkolak
dostaje ga∏àzk´ wiÊni, na której zosta∏ zawieszo-
ny cukierek owini´ty w karteczk´ z wró˝bà, na
przyk∏ad:
l Wró˝ba z balonami „CoÊ o tobie”
W balonach rozwieszonych w sali zosta∏y ukry-
te karteczki z dobrymi radami, na przyk∏ad:
Zostaniesz wielkim podró˝nikiem.
B´dziesz Êpiewaczkà.
Wygrasz na loterii du˝o pieni´dzy.
Pij wi´cej mleka!
Myj cz´sto z´by!
Mów sàsiadom „dzieƒ dobry”!
Bàdê dowcipny!
Je˝eli w∏o˝ona do wody ga∏àzka zakwitnie do
Bo˝ego Narodzenia, wró˝ba si´ spe∏ni. Zazwy-
czaj zakwita.
Gaw´da wró˝ki Leokadii
Dawniej we wsiach w wigili´ Êw. Andrzeja zbiera∏y si´ panny, by sobie wró˝yç. By∏y to przepowiednie matry-
monialne, czyli zwiàzane z zamà˝pójÊciem, bo jak mówi ludowe przys∏owie: „Na Êwi´tego Andrzeja b∏yska pan-
nom nadzieja”. Dziewcz´ta chcia∏y wiedzieç, która piewsza wyjdzie za mà˝, jakiego dostanie m´˝a, czy b´dzie szcz´Êli-
wa. Przed przystàpieniem do wró˝b panny stara∏y si´ pozyskaç pomoc i opiek´ Êwi´tego przez modlitwy
i zachowanie postu.
Bardzo popularnà wró˝bà by∏o lanie wosku. Roztopiony wosk wlewano na wod´ przez dziurk´ od klucza,
s∏om´ lub podkow´ i po zastygni´ciu przyglàdano si´, jaki kszta∏t ma cieƒ woskowej figury. By∏y te˝ wró˝by
z udzia∏em zwierzàt. Ka˝da z dziewczàt stawia∏a na pod∏odze misk´ z ziarnem. Do pomieszczenia wpuszczano ko-
guta. Ta, której ziarno kogut zaczà∏ jeÊç jako pierwsze, mog∏a mieç nadziej´, ˝e najszybciej wyjdzie za mà˝. Wró-
˝ono te˝ ze sztachet w p∏ocie i drew przyniesionych z cudzego podwórka. JeÊli liczba obj´tych r´koma sztachet lub
przyniesionych drew by∏a parzysta, to oznacza∏o ˝e panna w ciàgu roku wyjdzie za mà˝.
Niektóre stare wró˝by przetrwa∏y do dziÊ, inne zastàpiono nowymi, a zarówno przy jednych, jak i drugich
zabawa jest doskona∏a.
54
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
82175663.001.png 82175663.002.png 82175663.003.png 82175663.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin